Tunnetteko ketää alle 18-vuotiaana synnyttänyttä, jolla elämä äitinä on mennyt hyvin?
Nuoria äitejä syyllistetään ja säälitellään mikä on ihan hirveää. Ihmisiltä on unohtunut, että alle 18-vuotiaskin voi tulla raskaaksi ja hänellä on myös oikeus siihen kuin myös synnyttämiseen.
Ei ole myöskään oikein tietää toisen puolesta milloin tällä olisi "oikea" aika hankkia lapsia. Me kaikki olemme siihen valmiita eri tahtiin. Tulee jotenkin sellainen fiilis, että ikä-äidit ne vasta k...päitä ovatkin.
Media on antanut sellaisen kuva, että nuorien äitien elämä heittää häränpyllyä. Kuitenkin on unohtunut, että nuori äiti on vasta reilu 30-vuotias, kun lapsi muuttaa jo omilleen. Liekö siinä siemen ikä-äitien kateuteen?
Mulla on esimerkkinä 14-vuotiaana synnyttänyt sukulaistyttö. Alkujärkytyksen jälkeen hänestä kasvoi vastuullinen äiti ja nyt hänellä on ja kolme lasta, korkeakoulututkinto ja hyvä työpaikka. Tuntuu hirveältä ajatella, että jos nuo ihanat lapset eivät olisi saaneet elämää!
Kommentit (44)
Joo, serkkuni on hammaslääkäri ja lapsi tuli 16 vee.
Vierailija kirjoitti:
Itse tiedän, mutten tunne läheisesti, pariskunnan, jotka saivat esikoisensa äidin ollessa 17-vuotias, isä täytti juuri 20. Esikoisella oli joitain terveysongelmia aluksi (äiti oli uskovainen, ei juonut tai tupakoinut, ei ollut kyse mistään sellaisesta). He ilmeisesti asuivat lapsen ensimmäisen vuoden tytön vanhemmilla kunnes muuttivat omaan kotiin (mieshän siis kävi jo töissä), lapsi leikattiin vuoden iässä ja on ollut sen jälkeen terve. Parille syntyi myös toinen lapsi reilulla kahden vuoden ikäerolla. Mammalomien lopuksi äiti meni töihin lähihoitajaksi, johon hänellä oli koulutus jo esikoisen syntyessä. Isäkin tekee jotain duunarihommia. Hyvä, tavallinen ja tasapainoinen perhe. :)
Äidillä jo 17v.lähärikoulutus?jepjep
No mun äiti oli 17, kun synnyin. Olivat isäni kanssa naimisissa ja ovat edelleen. Ihan hyvin ovat pärjänneet elämässä, samoin minä.
Kolme (ex) tuttua tuli heti miettimättä mieleen.