Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isän poissaolo töistä lapsen korvien putkituksen vuoksi?

05.05.2006 |

En tiedä onko tämä oikea palsta kysyä/purnata tätä, mutta johonkin on pakko purkautua!

Kuopuksemme korvat putkitettiin noin kuukausi sitten. Sairaalasta tuli ohjeet että vain yksi saattaja mukaan siellä olevan remontin vuoksi (ahtaat tilat) eikä mielellään sisaruksia mukaan (enkä muutenkaan olisi tietenkään sisaruksia sinne ottanut). Isä siis jäi hoitamaan vanhempia lapsia kotiin ja minä vein pienimmän putkitukseen. Isä käytti lääkärin lapsen nimellä kirjoittaman sairaslomatodistuksen, koska minä en sitä tarvinnut kun olen kotona lapsia hoitamassa. Nyt tuli työnantajan palkanlaskennasta viesti, että tämä päivä menee omasta pussista, ennalta sovitut leikkaushoidot eivät oikeuta palkalliseen poissaoloon, vaikka olisi lääkärintodistus.

Tämä kai on ihan mahdollista, ja ehkä laillistakin, en tiedä? Mutta mutta, mitä ihmettä meidän olisi siinä tapauksessa pitänyt tehdä? Kaikki isovanhemmat käyvät itsekin töissä, ei siis hoitoapua sieltä. Miten yhteiskunta voi olla näin syvältä ja ajattelematta perheiden hyvinvointia? Mä olen ihan tuohtunut tästä asiasta, vaikka ei kai se mitään auta!!

Kertokaa mitä mieltä olette? Tai miten muille on käynyt vastaavassa tapauksessa.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

äkillinen sairastuminen tai " sovittu" niin vaatii vanhemman läsnä olon! eli poissa olon töistä

itse kävin maitoaltistuksesta pojan kanssa vähän aikaa sitten.

töihin ilmoitin ajoissa päivän ( joka helpotti vuorolistojen laatimista) ja altistuksesta sain todistuksen poissa olosta.

eli palkalliseksi meni.

Vierailija
2/7 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä muista maksettiinko minulle palkka tuolta päivältä.

Enpä tainnut sen tarkemmin sitä katsoa palkkalapusta.

Mutta tuosta palkattamosta sairaslomasta vielä..

Jos itse aikuinen työssäkäyvä joutuu esim viisaudenhammas leikkaukseen, se on palkatonta. Koska etukäteen sovittu, eikä akuutti tapaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityishoitorahaa saa myös kotiäiti viimeksi vahvistetun verotuksen ansioiden mukaan, ja jos ei sellaisia ole niin saa sitten minimin. Mutta samaan aikaan ei voi saada äitiys/vanhempainrahaa. Teidän tapauksessa miehen olisi kannattanut mennä sinne sairaalaan, niin olisi saanut tuon päivärahan. Tietenkään sitä ei myönnetä hänelle, jos sinä siellä olit.

Vierailija
4/7 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkattomana niitä on sitten otettu. Alkuviikosta käytin kuopusta korvien putkituksessa vapaapäivällä, jonka sain onneksi tehdä sisään jo aiemmin.

En osaa sanoa kuinka paljon yhteiskunnan tulisi tulla vastaan tässä asiassa, jotenkin ei ole energia riittänyt sen pohtimiseen :)

Vierailija
5/7 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinpä se menee... palkallista taidetaan maksaa vain äkillisen sairastumisen yhteydessä, mutta jos ennalta tiedetty esim. leikkaus niin työnantaja ei maksa palkkaa... tähän on mahdollista hakea kelalta sairaanlapsen erityishoitorahaa, jota varten tarvitsette toimenpiteen tehneestä paikasta d-todistuksen... tosin entiedä kirjoittavatko sitä isälle koska hän ei ollut lapsen mukana toimenpiteessä....

Vierailija
6/7 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli lapsen sairaala tms hoidon takia saa lääkärin todistuksella olla pois töistä mutta vapaa on palkaton. 3 (-4) päivän palkallinen vapaa alle 10v sairastuessa on tarkoitettu vain äkillisiin sairastumisiin ja sairastumisen vuoksi lapsen hoidon järjestämiseen. Ennalta tiedettäviin sairaalahoitoihin on työnantajan näkökulmasta ollut mahdollista varautua ja pyytää esim vuosilomaa tai hankkia lapselle joku muu saattaja.

Ärsyttävä lakipykälä.

Vierailija
7/7 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tosiaan ollut ajatellut asiaa etukäteen, enkä tajunnut että siinä näin käy. Jotenkin vaan ärsyttää.. Ensi kerralla, jos sellainen tulee, tiedän paremmin... Kiitos vielä ja aurinkoista, ihanaa kevätpäivää kaikille!