perätila
Itsellä rv 26+3 ja eilen todettiin vauvan olevan perätilassa. Tietääkö joku, voiko olla niin, että vauva nyt pysyy loppuun asti perätilassa vai vaihtaako vielä monestikin asentoaan? Alkoi vaan ihan oikeasti pelottaa tuo perätilasynnytyksen mahdollisuus.. ja sitten, onko jollain kokemusta siitä, saako itse vaikuttaa miten paljon siihen synnyttääkö alakautta vai sektiolla? Itse oon menossa synnyttämään Seinäjoelle, joten olis kiva kuulla asenteista siellä..
Kommentit (15)
raskausviikolla 25 se kääntyi raivotarjontaan, mutta nyt raskausviikolla 26 vauva on kääntynyt takaisin perätilaan. Kovin hän potkii, ja on liikkuvainen, että saas nähdä kääntykö hän ihan itekseen vielä. No onneksi vauvalla on viikkoja aikaa kääntyillä. =)
Vauvat saattavat hyvinkin vielä viimeisillä viikoilla kääntyä, mutta ilmeisesti todennäköisempää on että kääntyvät hyvissä ajoin.
Itsellä on menossa nyt rv 36+6 ja edelleen vauva istua napottaa mahassa, eli on perätilassa. Maanantaina olen menossa ulkokäännökseen. Itse olen pessimistinen sen suhteen että tämä kääntyisi tai pysyisi raivotarjonnassa, kun on kokoajan istunut. Mutta eihän sitä koskaan tiedä.
Ilmeisesti ulkokäännöstä yritetään viikkojen 36-38 tienoilla.
Red_Cat & Möykky
Ei noilla viikoilla ole vielä huolta, monesti kääntyvät vasta vko 30 paikkeilla kuulemma. Meidän esikoinen oli perätilassa ja 36+ viikolla oli tarkoitus yrittää ulkokäännöstä mutta istua nökötti niin tiukassa ja lapsivettä oli sen verran vähän että ei tehty sitä. Meille sitte suunniteltu sektio sovittiin 39+0 ja silloin se myös tehtiin. Kätilöopistolla ainakaan kukaan lääkäri ei oikeen sanonu juuta eikä jaata - tilastoja katseltiin eri näkökulmista ja kuulin erilaisia kokemuksia. Eihän ne oikeen voi sanoa suoraan jos sitten jotain tapahtuukin - helpompi olla ottamatta täyttä vastuuta. Lantio kuvattiin ja sen mukaan vauva olis mahtunut, mutta en sitte lähtenyt yrittämään. Sanoin vaan että sektio se on oltava. Oma gynekologini minulle antoi viimeisen potkun kun hän sanoi että älä synnytä, et anna itelles koskaan anteeks jos vauvalle käy jotain.
Olen tyytyväinen ratkaisuun, vaikka leikkauksesta toipuminen vei pidempään, kaikki meni hienosti. Kovasti leikkausriskeillä peloteltiin ja onhan se toki luonnollisempaa tulla alakautta, mutta en lähtisi turhia riskejä varsinkaan ensisynnyttäjän perätilasta hakemaan. Olen kuullut juuri parikin aika kamalaa tarinaa perätilasynnytyksestä, joten sinuna vaatisin sektiota jos vauva edelleen vko 37 on tiukasti perätilassa.
Sitä ennen, tee paljon mekkaharjoituksia eli konttaile pylly pystyssä - voi hämätä vauvaa kääntymään. Kyllä se siitä, aikaa on vielä!
Käsittääkseni Suomessa ei tässä asiassa pitäisi olla paikkakuntakohtaisia eroja, vaan yleinen hoitolinja on että jos sikiö on perätilassa (eikä ulkokäännös onnistu) tehdään sektio jos äiti sitä vähänkin haluaa. Jos äiti sen sijaan nimenomaan haluaa alakautta synnyttää, niin arvioidaan tavallista tarkemmin sen onnistumisen edellytykset (äidin lantion koko, sikiän painoarvio ei saisi olla yli 3.5 kg jne) ja tarv. näiden arvioiden perusteella päädytään silti sektioon.
Mutta toki sinun viikoillasi on vielä suuri mahdollisuus että itsestään kääntyy oikeinpäin.
[color=Mediumpurple] Mulla oli kans noilla viikoilla vielä vauva perätilassa. RV 35 menin äippäpolille tarkistukseen kun epäiltiin että vauva on poikittain mausussa,mutta eipäs ollutkaan vaan makoili L-asennossa. Mulle silloin sanottiin,että vauva muuttaa vielä moneen kertaa asentoa,että olen vähän liian aikaisin sielä. Lääkäri sanoi,että joillakin vauva voi ihan hyvin kääntyä vasta samana päivänä kun syntyy,joten tilanne arvioidaan vasta sitten se tilanne. Tämä tietysti riippuu myös vauvan koosta. Ja sekin perjaate on kuulemma sairaala kohtaista. Itsekkin ehdin moneen kertaa tota perätilaa murehtia ennen lääkäriä. Mulle sanottiin että suurinosa vauvoista kyllä kääntyy oikein päin.
Joten tuskin kannattaa vielä panikoida. Kyllä neuvolasta sitten lähetetään jatkotutkimuksiin jos epäillään,että vauva ei enää itse mahdu kääntymään.
Lilli81 36+0
Itselläni huomattiin, 36 vk lääkärissä, tytön olevan perätilassa, sain silloin seuraavalle päivälle ajan äitiyspolille, ja tehtiin ulkokäännös, joka ei ollut niin kauhea, kun legendat kertovat. Lääkäri sanoi, että väkisin ei yritetä vaan jos lähtee hyvin kääntymään, niin sitten. Olin tarkkailussa sen jälkeen kaksi tuntia ,jos olisi tullut jotain komplikaatioita olisi leikattu heti. Viikon päästä oli kontrolli ja tyttö pysyi onneksi loppuun asti pää alaspäin. Likalla oli sen verran iso pää, joten oli selvää, että perätila synnytys ei olisi ollut vaihtoehto.
Vauva voi kääntyä vielä ihan loppu metreilläkin, mutta voit kokeilla olla konttausasennossa mahd, paljon jolloin vauvalla on enemmän tilaa, jaa saattaa innostua kääntymään. ( siskollani auttoi, kun keskimmäinen oli myös perätilassa, oli neuvolan terveydenhoitaja sanonut, että sitä voi yrittää ) Ei siitä varmaan ole haittaakaan.
saarimar
Seinäjoen yleinen linja on samansuuntainen. Tekevät tosi vähän suunniteltuja sektioita vrt. esim. Keski-Suomen Keskussairaalaan jossa aiemmin olin töissä. Nyt siis olen töissä Seinäjoella. Jyväskylässä monia suunniteltuja sektioita viikossa (keskimäärin varmaan lähes 10) mutta Seinäjoella vain muutama (max.5).
Kannattaa vaatia äitipolilla että lähettävät sut lantioröntgeniin eli pelvimetriaan jossa saadaan tarkalleen selville minkäkokoinen lantio sulla on. Sitä sitten verrataan vauvan kokoon jonka perusteella lopullinen päätös synnytystavasta tehdään. Yrittävät varmastikin käännyttää sua alatiesynnytykseen jos edellytykset siihen ovat olemassa. Mikäli haluat suunnitellun sektion perätilan vuoksi pidä pääsi ja vaadi saada se. Ilmoitat että et synnytä alateitse jos et todellakaan sitä halua. Perätila on lääketieteellinen syy saada sektio. Itse en perätilassa olevaa lasta suostuisi synnyttämään mutta se on jokaisen oma päätös jos edellytykset alatiesynnytykseen ovat olemassa.
Mutta voihan olla että vaavisi vielä kääntyy... mulla vaan todettiin perätila niin myöhään rv 36 että ei suostunut kääntymään vaikka ulkokäännöstä yritettiinkin. Lantioröntgenissä todettiin että on ahdas lantio eikä lapsi mahdu vaikka olikin pieni (3kg). Sain siis Tampereella, joka oli silloin synnytyssairaalani, helpostikin sektion kun ei ollut minkäänlaisia mahdollisuuksia muuhun.
Jos haluat keskustella Seinäjoen käytännöistä yms. tai haluat hyvän lääkärin tiedot joka ymmärtää odottavaa äitiä erittäin hyvin voit lähettää mulle sähköpostia osoitteeseen: ode75@hotmail.com
Hyvää loppuodotusta ! Itse olen kolmannessa raskaudessani vasta alkumetreillä, la. 6.12. tosin vaavi tulee syntymään marraskuun puolella suunnitellulla sektiolla, Seinäjoella :)
Meidän muksu kääntyi raivotilaan jo viikolla 24 ja pysyi siellä loppuunasti. Joten itselläni ei ole kokemusta.
Hyvällä ystävälläni on kuitenkin paniikki. Laskettuunaikaan hänellä on enää vähän reilu kaksi viikkoa ja vauva on perätilassa. Vauva kääntyi muutamaviikko sitten raivotilaan ja päätti sitten kääntyä pari päivää sen jälkeen takaisin perätilaan. Siellä on nyt sitten pysytellyt... Sitä yritettiin kääntää (mahan päältä)äitiyspoliklinikalla, mutta ei tuottanut tulosta. :(
Nyt sitten vaan odotellaan ja pidellään peukkuja. Ikävä homma. Hänen lantio kuvattiin ja se kyllä mahtuu tulemaan jalatkin edeltä, mutta ensisynnyttäjällä siinä ovat omat riskinsä. Hän siis synnyttää muksun jalat edeltä, jos pikkuinen painaa alle 4 kiloa. Muussa tapauksessa se menee sektioon.
Tää neiti kääntyi raivotilaan rv 34+3. kyllä ne vielä senkin jälkeen mahtuu hyvin kääntyy ja voi olla että kääntyy ees taas ilman että edes huomaamme. meiän neuvolassa täti alkoi vasta rv:llä 32 kattoa miten päin vauva on ja käännöksiinhän päästään yleensä rv 36-37.
my_selene ja neiti rv 36+5
Kiitti kaikille vastauksista.. aina jotenkin helpottaa kuulla muiden kokemuksia asiasta. Niinhän mä itsekin ajattelin, että kyllä se vauva vielä ehtii kääntyä moneen kertaan. Neuvolatäti tais nyt tällä kertaa ihan turhan aikaisin alkaa pelotella asiasta. Ellei sitten ole niin, että näillä viikoilla perätilassa oleva vauva pysyy jotenkin suuremmalla todennäköisyydellä siinä asennossa loppuun asti. Vielä kuulisin mielelläni lisää siitä, onko ketään esim. pakotettu synnyttämään perätilavauva alakautta?
pt:n vuoksi. Mulla yritettiin ulkokäännöstä 36+4, mutta ei onnistunut. Ilmaisin lääkärille haluni sektioon ja hyväksyi sen heti. Ei laitettu lonkan röntgeniinkään, vaan sektioaika katsottiin heti valmiiksi (rv 39+5). Eli jos synnytys käynnistyisi aiemmin tuota suunniteltua sektiota, leikkaus tehtäisiin päivystyksenä.
Eli mun ei ainakaan pitänyt " taistella" yhtään saadakseni tuon sektion. Ei kai voi painostaa varsinkaan ensisynnyttäjää (niin kuin minäkin) synnyttämään alateitse. Pt on lääketieteellinen peruste sektioon (tai jotain tuon suuntaista :))
Sulla on toki vielä hyvät tsäänssit, että vauva kääntyisikin itsestään :)
mauku rv 37+4
Ja meidän itsepäinen vauvamme ei tehnyt elettäkään kääntymisen suuntaan. Tosiaan käsi poskella ihmetteli että mitä lääkärit yrittää. 2 lääkäriä kävi leipomassa mahaa eikä kumpikaan onnistunut liikuttamaan vauvaa oikeaan suuntaan. Joten täydelliseen perätilaan jäi. Tämän jälkeen alettiin puhumaan synnytystavasta. Kovasti puhuivat perätilasynnytyksen puolesta, mutta jättivät päätöksen kuitenkin minulle. Molemmissa synnytystavoissahan on omat riskinsä. Päädyin sitten suunniteltuun sektioon. Hieman on epävarma olo eilisen jälkeen kun lääkärit pitivät perätilasynnytystä mahdollisuutena, mutta itse en tosiaan uskaltanut ensisynnyttäjänä siihen lähteä. Noh, eiköhän ajatukset tästä vähitellen kirkastu.
Toivotaan että sinun vauvasi kääntyy vielä etkä joudu tällaisia asioita edes miettimään. :)
Red_Cat & Möykky 37+3
Kiva kuulla, ettei sen sektion takia tarvi välttämättä aina käydä hirveää taistelua. :-) Taitaa olla aika paljon kiinni lääkäristä, miten siinä käy. Itselläni on sen verran vähän tietoa sektiosta/perätilasynnytyksestä, että täytyy vielä vähän lueskella ja etsiä tietoa, ennen kuin osaan päättää, kumpaa oikeasti haluan. Tällä hetkellä vaan tuntuu, että se sektio olisi parempi ja turvallisempi vaihtoehto vauvalle. Saas nähdä. Tänään rv 27+1, joten aikaa vauvan omatoimiseen kääntymiseen kai vielä on runsaasti..
Joskus oon kuullut kauheita juttuja vauvan ulkokäännöksestä? Tietääkö joku, mitä riskejä siihen liittyy?
mutta kun olen samassa tilanteessa tässä ollut, niin kirjoitan pari sanaa. Meidän tulokas on ollut sitkeästi pepullaan jo kymmenisen viikkoa (tai ainakin aina kun asiaa on koplattu -- käyn parin viikon välein ä-polilla tutkittavana). Nyt 36. viikolla pikkukaveri oli ekaa kertaa kääntynyt raivotarjontaan, eli vielä vauvasi ehtii moneen kertaan kääntyä. Tosin kova mylläys on vatsassa jatkunut, eli mistäs sen tietää, vaikka olisi kääntynyt takaisinkin. En oikein osaa itse vatsan päältä päätellä.
Itse olen ajatellut asian niin, että olen tarvittaessa halukas ulkokäännöksen yritykseen, mutta tuskinpa perätilavauvan alatiesynnytykseen. Olen myös ekakertalainen. Helsingissä kuulemma suosittavat nykyään usein synnyttämistä, mutta kuuntelevat kuitenkin äidin toiveita.
Ja vielä toinen kokemus: Tuttavani vauva käännettiin ulkokäännöksellä raskauden loppuvaiheessa, ja vauvapa kääntyi takaisin. Mutta lopulta vauva kääntyi itse raivotarjontaan 40. viikolla ja pysyi siinä kiltisti synnytyksen käynnistämiseen asti. Eli liian aikaisin ei ilmeisesti kannata tuudittautua mihinkään synnytyssuunnitelmiin. ;)
K, rv 36+3
Eli toissapäivänä lääkärineuvolassa (rv29) vauva oli perätilassa. Joillakin on koko raskauden pää alaspäin, joillakin kääntyy vasta synnärillä :) Raskausviikkojen 32-34 tienoolla alkaa kohdussa olla sen verran ahdasta, että siinä vaiheessa useimmiten vauvat kuulemma kääntyvät lähtövalmiiksi. Mutta kovasti varmasti vaihtelee!
Itse kyllä hiukan hämmästyin lääkärin puheita, hän kun totesi olevansa yllättynyt siitä, että vauva on _vielä_ perätilassa. Konsultoin sen jälkeen toista lääkäriä, joka minua valaisi yllä olevin tiedoin. Minut tutkineelta lääkäriltä sain uuden kontrolliajan viikolle 35, jolloin toivon mukaan pikkuinen on jo kääntynyt.
Eli yritetään olla huolehtimatta :) Liikkeitä tunnustelemalla voi itse yrittää kuulostella vauvan kääntymisiä.
Suippo 29+1