Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vauvan päälle tänään?

05.05.2006 |

Säätiedotus lupasi +20 astetta...

laitoin vajaa 2 kk ikäiselle nyt ensi kertaa sisävaatteeksi vain t-paidan (meillä sisällä tosi lämmin. Lisäksi tietty farkkuhaalarit, eli ei nyt ihan ilman housuja vielä...).

Lienee tuo riittää sisällä...

Ulkona on tähän asti ollut sisävaatteiden (pitkähih. paita + potkarit) päällä kevyttoppa-asu ja ä-pakkauksen makuupussi, mutta se on kyllä jo varmasti liikaa.

Riittäisiköhän esim. pelkkä villatakki tuon t-paidan päälle, ja sitten ä-pakkauksen pussiin??? Ja kypärämyssy tietty.

Toisaalta pienellä on hirveä nuha ja nenä rohisee, joten jotenkin olen onnistunut sen vilustuttamaan. :-(

Ehkä sisällä ollut vetoa kun on vähän joutunut pitämään ovia/ikkunoita auki kun on niin lämmin.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mun mielestä tälläiset viestit on vähän outoja. Ja näitä on vielä tosi paljon.Miten kukaan toinen osaisi sanoa miten kenenkin lapsi kannattaisi pukea. Eikö sen jokeinen itse parhaiten tiedä, onko lapsi viluinen/hikinen ja sitten siitä päätellä, jos ei muuten osaa. Ymmärrän tietty että jotain suuntaa antaa toisten pukeminen, mutta kun näitä on joka päivä.

Tuuletuksesta, minä en kyllä tuulettais jos olis pari kuukautinen vauva sisällä, voihan sitä tuulettaa vaikka päiväuni aikaan tms. Mutta todennäiköisemmin pieni nuha ei varmaan ihan vilustumista ole. Toivotaan että menee nopeesti ohi.

Tipy

Vierailija
2/12 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tyhmiä kysymyksiä ei olekaan ja kaikkea mikä askarruttaa niin kannattaa rohkeasti kysyä. Sitä vartenhan tällaiset palstat on olemassa, että saa vertaistukea. Itsekin olen tätä pukeutumisasiaa esikoisen äitinä miettinyt ja kysynytkin... ymmärrän kyllä ettei kukaan toinen voi sanoa miten juuri jonkun toisen lapsi kannattaisi pukea, mutta ei kai kukaan näitä vastauksia otakaan ainoana oikeana totuutena. Itse ainakin luen vastauksia suuntaa antavina ja vinkkeinä. Tapoja on niin erilaisia ja usein sitä on niin pinttynyt niihin omiin tapoihin, että saa hyviä vinkkejä, kun kuulee miten muut tekevät jonkun asian.

Aurinkoista päivän jatkoa! =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän edellinen kirjoittaja taitaa olla aivan oikeassa. Mun on vaan vaikea ymmärtää miten tälläiseen asiaan voi saada muilta vinkkejä. Mutta hyvä jos joku saa. Itsekin esikoisen kanssa pukeutumista tietenkin mietin, mutta on mun mielestä niin lapsesta ja olosuhteista kiinni.

Tipy

Vierailija
4/12 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...meikäläinen ainakin pähkäilee ihan älyttömästi, että miten vähä sille vauvalle nyt riittää. Lähinnä siksi, että talvella pidin vauvalla vain kevyttoppaa+sisävaatteita (tietty pipo ja tumput) ja yhtäkkiä huomasin pitäväni samoja kuteita myös +10 asteessa... vauva kuitenkin vaikutti tyytyväiseltä.

Nyt olen sitten päättänyt, että en voi enää noita toppiksia käyttää, enkä edes fleecepukua. Ajattelin, et jos se piti niitä -7 asteessa niin ne taitaa " hieman" olla liioiteltuja näissä keleissä. Ostin siis keväthaalarin. sellaisen ihan ohuen... mutta onkohan sekin liikaa, jos on +20? Vaunuissa on joku Brion höpö-höpö lämpömittari ja se näytti eilen varjossa, että vaunujen sisällä oli +25!!!

Mulla on edelleen se äp-makuupussi siellä vaunuissa ja lampaantalja. Pitäisköhän niistä jo kohta luopua? Entä pitääkö olla hattu? On tää kyllä melkoista miettimistä, että kun itse pärjää t-paidassa ulkona ja olen muutenkin " lämminverinen" niin mitä ihmettä sille vauvalle sitten laittaisi kun se ei välttämättä viihdy yhtä vähissä tamineissa kuin vanhempansa.

Vierailija
5/12 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kanssa pähkäillään. Meillä tyttö aika kuumaverinen. Nyt viimepäivinä ollut päällä (nukkuu ratasosassa), sisävaatteet, ohut trikoohaalari (äsken kävin avaamassa vetoketjun), päässä trikoopuvun huppu tai ohut lakki.Ja mittari rattaissa näyttää +19 (varjossa on), niin ja hyönteisverkko rattaiden päällä. Kohtalaisen hyvin on nukkunut, eikä ole tuntunut kuumalta eikä kylmältä. Luulen, että tuon trikoopuvunkin voisi kohta jättää pois...Näin meillä.

t.hope-a ja typy 8kk

Vierailija
6/12 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..täälläkin mietitään miten vähän vauvalle oikein riittää. Meidän poika 7vkoa ja on koko ajan ollut aika " kuumaverinen" . Nyt näillä +20 keleillä on ollut pehmeässä kantokopassa bodyssa ja potkareissa, päällään vain ohut kudottu peite ja silti selkä lähes hiessä. Päässä on ollut mahdollisimman ohut myssy. Siskoni kaverille oli neuvolassa sanottu, ettei pientä vauvaa voi koskaan pukea liian lämpimästi (?!) ja meidänkin neuvolassa kovasti varoiteltiin vilustumisesta (ymmärrän tietysti hyvin), mutta näissäkin hommissa todellakin täytyy toimia vauvakohtaisesti, ei se hikikään mikään hyvä juttu voi olla. Olen samaa mieltä siitä, ettei kukaan voi neuvoa miten oma vauva kuuluu pukea, mutta ainakin minä mielelläni kuulisin muistakin, jotka eivät pue lastaan enää hirveän paksuihin vaatteisiin, kyllähän se kivasti vahvistaa omaa päätöstä siitä, että nyt voidaan liikkua jo aika kevyissä vaatteissa.

Aurinkoisia päiviä jokaiselle vauvan pukijalle toivotellen, Mangolia

Vierailija
7/12 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, kyllä muakin vähän huvitti kun tuotakin aloitusta naputtelin - ihan kun nyt olisi tosiaan muka näistä vastauksista kiinni miten vauvani ulos laitan :-).

Mutta eikös tää ole toisaalta juuri siksi tämäkin keskustelupalsta, että voi kysyä vähän " tyhmiäkin" kysymyksiä. Jos tässä olisi livenä joku toinen äiti vaikka kylässä, niin totta kai jutustelisin ääneen että " mitähän ihmettä, sitä nyt pienelle pukisi, ettei vaan tulisi kylmä tai kuuma jos teen näin tai noin..." . Vaan kun ei ollut niin pähkäänpä sitten täällä.

Ja onhan se kiva kuulla miten muut tekee. Esim. kun vauva oli ihan pieni ja pidin ehkä sisälläkin liikaa vaatetta, niin oli ihan kiva nähdä maaliskuisten pinossa että tosi moni piti vähemmän, joten uskalsi itsekin vähentää. Saa vähän suuntaa - tyyliin ei pakkaa lastaan enää toppapukuun jos kaikki jo siirtyneet t-paitoihin.

Neuvolassakin sanoivat kyllä että vauvan sopivasti pukeminen on tosi vaikeeta, sieltä nyt en ainakaan minkäänlaista osviittaa saanut kun kerran sitä sivumennen pähkäilin.

Ja KOLMAS lapsi kyseessä muuten... :)

--

Ei olla muuten erikseen tuuletettu sisällä, paitsi silloin kun vauva on ulkona. Mutta välillä on PAKKO pitää vähän ikkunaa raollaan - meillä on isot ikkunat joista aurinko hohkaa sisään koko päivän, tajuttoman kuuma, täällä kärsii.

Lisäksi isot lapset ja mies helposti jättää esim. takaoven auki siinä kulkiessaan :-(

Vierailija
8/12 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No samaapa sitä itsekin aamulla mietti. Ei ole mikään tyhmä kysymys! Laitoin tytön (5 kk) juuri parvekkeelle ja hänen vaatetuksensa: pitkähihainen body + housut + sukat, ä-pakkauksen kypärämyssy ja pikkutumput, fleecepeitto (luulen, että otan pois, jos aurinko alkaa kovasti porottaa) ja sitten vaunujen kansi kiinni. Meilläkin on hyönteissuoja vaunujen päällä. Näin meillä, mutta tyttömme on aika kuumaverinen. Ovat kyllä kovin yksilöllisiä tässäkin asiassa nuo vauveliinit. :)

Vierailija
9/12 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vauva on myöskin kolmas ja kokemusta vauvojen/lasten pukeutumisesta on yli 8 vuoden ajalta, mutta silti mielessä pyörii täsmälleen samoja kysymyksiä kuin alkuperäisellä kirjoittajalla. Meren rannalla kun asutaan on välillä tosi vaikea päättää mitä ulos pitäisi laittaa päälle näin keväällä. Ekan lapsen puin aina liian kuumasti, toinen kylmäverisenä oli usein sormet ja nenänpää kylminä ja tän kolmannen kanssa vasta opetellaan tätä pukeutumisasiaa.

T.Kolmenäitee

Vierailija
10/12 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä, jos ulkona on +20 astetta, eikä tuule, tai vaunuihin ei tuuli pääse, niin aika lailla samalla lailla voi pukea, kun sisälläkin nukkumaan menessä. Vauvojen nukkumalämpötilaksihan suositellaan juuri noin +20 astetta.

Ja vielä liikaa pukemisesta, että eikö siihen liity pienoinen kätkytkuolema riski ainakin ihan pienillä, jos liian paljon vaatetta? Korjatkaa, jos olen väärässä.

Meillä puettiin ulos mentäessä body + housut ja ohut myssy.

Vierailija
11/12 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytöllä on pihalla vaunuissa päällään body, potkuhousut, puuvillaiset tossut ja lapaset sekä kaulan alta solmittava hattu ja päällä peitto, rattaat ovat muuten auki mutta hyttysverkko on päällä. Vaikuttaisi olevan jopa vähän liikaa tuo, mutta peittoa en voi ottaa pois, se on sellainen painava " haliviltti" jonka alla tyttö nukkuu parhaiten.

Vierailija
12/12 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin liitän pohtivan pääni tähän joukkoon...

Meillä 4kk poikanen juuri nukkuu parvekkeella pisimpiä päikkäreitä pariin viikkoon (nyt jo melki tunnin pitempään kun tavallisesti). Vaunujen pohjalla on vielä lampaantalja, mutta ei mitään pussia enää, yllänsä body, puolipotkarit ja collegeasu. Päässä leuan alta solmittava puuvillapipo, ja jaloilla ohut peitto. Taitaa olla sopivasti, kun nukkuu noin hyvin. Viime viikot on collegeasun tilalla ollut villapuku, töppöset ja tumput, mikä on unien lyhyydestä päätellen ollut liikaa... Ja minä pöhkö kun luulin, että on vain lyhentänyt uniaan. No, tässä sen näkee, miten vaikeaa arviointi on.