Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies haluaa asuntolainan vanhempiensa kanssa minun sijaani

Vierailija
18.09.2018 |

Olemme alkaneet pohtia asunnon ostoa ja tänään tuli puhe asuntolainasta. Minä opiskelen vielä, mies on valmistunut. Yhtäkkiä mies sanoikin, että voisi ostaa asunnon vanhempiensa kanssa puoliksi, ja voisin sitten ostaa puolikkaani hänen vanhemmiltaan, kun olen valmistunut.

Ihan kiva idea, että saisin itse asua halvalla opiskeluajan, mutten tosiaankaan haluaisi asua appivanhempieni asunnossa, varsinkaan anopin. Tiedän, että hän tulisi puuttumaan remontteihin ja haluaisi antaa oman mielipiteensä kaikkeen, koska "onhan se puoliksi hänen". Voi luoja, saadaankohan tässä vielä kova riita aikaiseksi...

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

No sittenhän teidän kannattaa käydä pankissa juttelemassa, millaisilla ehdoilla saisitte sitä lainaa. Jos olet kuitenkin päätoiminen opiskelija, epäilen, että et saa ilman vakuuksia lainaa, jos silloinkaan. Mutta sehän selviää kysymällä. 

Jos miehesi on vastahankainen tuon yhteisen asunnon hankkimisen suhteen, voisiko se johtua siitä, että hän a) ei luota vastuullisuuteesi raha-asioissa, tai b) ei ole varma suhteen tulevaisuudesta?

Nyt on kyllä outoa logiikkaa. Sehän on selvä, että ap ei lainaa tule saamaan ellei taustalla ole mittavaa omaisuutta. Epäilen suuresti, koska ap on täällä asiasta kyselemässä ja tuollaiseen kuvioon on edes teorian tasolla päädytty.

Ei mun mielestä tuo olisi huono diili. Kyllä itse ainakin harkitsisinnvakavasti. Riippuu toki kuinka pitkään on seurusteltu. Miehenä en välttämättä odottelisi, jos esimerkiksi 5 vuotta joutuisi odottelemaan oman asunnon ostoa siitä syystä, että pikkuvaimo ei siedä anoppiaan.

Ei ole, asp-tilillä 15 tuhatta, säästötilillä saman verran, tulot ~1300 kuussa. En tiedä mitä kriteerejä pankeilla on, emme ole käyneet juttelemassa. Toisaalta yhteisen lainan varmaankin saisimme, miehellä tulot hieman yli 3000/kk plus säästöt, molempien vanhemmat takaamassa, eli ei tarvitsisi odottaa viittä vuotta.

Eikä kyse ole siitä, etten sietäisi anoppiani tai appiukkoani. Tulemme hyvin toimeen ja he ovat mukavia ihmisiä, mutta vähän päällepäsmäreitä, ja tiedän, että anoppi hoitaisi mm. remontit kuin ominaan ja sanoisi milloin mistäkin ongelmasta "kodissaan". Ei se silloin minun omalta kodiltani tuntuisi. Olemme olleet yli 7 vuotta yhdessä, en tosin tiedä miten se tähän varsinaisesti liittyy.

Vierailija
22/38 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa ensin sen kokoinen minkä miehesi tuloilla saa ja vaihdatte isompaan kun opiskelut on ohi ja olet työelämässä. Saatte kahdesti käytettyä ensiasunnon ostajan verovapauden. Niin me tehtiin aikoinaan kun itse opiskelin ja mies oli jo työelämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä yhteinen asuntolaina ja asunto on paras vaihtoehto, jos asunto on kohtuuhintainen tuloihinne verrattuna. Olen saanut opiskelijana asuntolainan. Yhteisen asuntolainan mieheni kanssa sain äitiyslomalla ollessani, vaikka työpaikasta ei ollut tietoa.

Jos appivanhemmat haluavat avustaa asunnon hankinnassa, niin eivätkö he voisi lainata miehelle tarvittavaa rahaosuutta. Mun mielestä appivanhemmat tunkevat väärälle reviirille, jos lähtevät neuvottelemaan asunnon ostosta yhdessä poikansa kanssa.

Vierailija
24/38 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostakaa ensin sen kokoinen minkä miehesi tuloilla saa ja vaihdatte isompaan kun opiskelut on ohi ja olet työelämässä. Saatte kahdesti käytettyä ensiasunnon ostajan verovapauden. Niin me tehtiin aikoinaan kun itse opiskelin ja mies oli jo työelämässä.

Näin olisi tarkoituskin, kaksioita olemme katselleet, max 50 neliötä, nyt asumme 43-neliöisessä. :)

Vierailija
25/38 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä yhteinen asuntolaina ja asunto on paras vaihtoehto, jos asunto on kohtuuhintainen tuloihinne verrattuna. Olen saanut opiskelijana asuntolainan. Yhteisen asuntolainan mieheni kanssa sain äitiyslomalla ollessani, vaikka työpaikasta ei ollut tietoa.

Jos appivanhemmat haluavat avustaa asunnon hankinnassa, niin eivätkö he voisi lainata miehelle tarvittavaa rahaosuutta. Mun mielestä appivanhemmat tunkevat väärälle reviirille, jos lähtevät neuvottelemaan asunnon ostosta yhdessä poikansa kanssa.

Samaa mieltä...

Vierailija
26/38 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää ajatuksia?

Vierailija
27/38 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija ei tule saamaan asuntolainaa pankista. Paitsi Porvoossa josta aloittajakin on. 0/5

Äläpäs nyt puhu paskaa. Eräs tuttava pariskunta sai juuri lainan, vaikka toinen aloittanut juuri opinnot.

Vierailija
28/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija ei tule saamaan asuntolainaa pankista. Paitsi Porvoossa josta aloittajakin on. 0/5

Äläpäs nyt puhu paskaa. Eräs tuttava pariskunta sai juuri lainan, vaikka toinen aloittanut juuri opinnot.

Ei se minunkaan mielestäni mikään mahdottomuus ole. Etenkin, jos on osa-aikatöissä, kerryttänyt säästöjä ja tulevaisuudessa työllistyminen on varmaa.

Vierailija
29/38 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette muka voisi ottaa lainaa yhdessä? Esim. minä olen vain osa-aikatöissä ja opiskelen, mutta mies on ollut pitkään samassa työssä. Keräsimme säästöistä rahaa lainan käsirahaa varten ja pankin kanssa ei ollut mitään ongelmia. Talo on ostettu molempien nimiin, mutta laina on virallisesti minun nimissäni. Mieheni maksaa lainaosuuteni minun tililleni, josta lyhennys menee, ja minä maksan mahdollisuuksieni mukaan. Tosinaan on sellaisia kuukausia, jolloin en voi maksaa lyhennystä yhtään, mutta maksan sitten enemmän esim. ruokaostoksia tms. Ei olisi tullut mieleenkään sotkea vanhempia tähän kuvioon mukaan.

Vierailija
30/38 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mies laittoi viestiä, äitinsä oli bongannut kivan asunnon ja menevät katsomaan sitä maanantaina. Juupa juu... Melkoinen soppa taitaa tästä vielä syntyä. Täytyy istua miehen kanssa alas ja sanoa, etten ainakaan ala heidän lainanlyhentäjäkseen.

Vierailija
31/38 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt mies laittoi viestiä, äitinsä oli bongannut kivan asunnon ja menevät katsomaan sitä maanantaina. Juupa juu... Melkoinen soppa taitaa tästä vielä syntyä. Täytyy istua miehen kanssa alas ja sanoa, etten ainakaan ala heidän lainanlyhentäjäkseen.

Minuakin ahdistaa täällä myötätunnosta! Eikö sinua edes pyydetty mukaan katsomaan asuntoa, josta tulisi sinunkin kotisi, maksoit sitten vuokraa tai omistit?

Paha juttu.

Vierailija
32/38 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti bongasi asunnon😂 Ja nyt menevät yhdessä sitä katsomaan. Ap, anoppisi yrittää päästä sinusta eroon.

Vierailija
33/38 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin ahdistaa täällä myötätunnosta! Eikö sinua edes pyydetty mukaan katsomaan asuntoa, josta tulisi sinunkin kotisi, maksoit sitten vuokraa tai omistit?

Paha juttu.

En ole vielä miestä nähnyt tänään, kunhan tulee kotiin niin täytyy istuttaa hänet alas ja jutella toden teolla asioista. Huh huh, nyt etenee hommat niin vauhdilla täysin päinvastaiseen suuntaan kuin ikinä olen osannut edes ajatella.

Vierailija
34/38 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti bongasi asunnon😂 Ja nyt menevät yhdessä sitä katsomaan. Ap, anoppisi yrittää päästä sinusta eroon.

Olen aina pitänyt hänestä ihmisenä kunhan olemme pitäneet hieman "etäisyyttä" eli ei olla sotkettu omia asioitamme hänen kanssaan juurikin tuon päällepäsmäröinnin takia, mutta tällä hetkellä tuntuu siltä että pääsisinpä minäkin hänestä eroon... ottaiskohan huutokauppakeisari yhden anopin myytäväksi, halvalla lähtee. :D

Vierailija
35/38 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä appivanhemmat olivat vain takaajina, mutta olivat kuin omistaisivat asuntomme. Alussa oli paljon remonttia ja kaikkeen tuli ihan pyytämättä neuvoja ja mielipiteitä. Mielestäni rakenteisiin ja teknisiin seikkoihin olikin paikallaan, mutta kun niitä ohjeita alkoi tulla keittiön järjestykseen ja värien valintaan. Koska en innostunut heidän sisustusehdotuksistaan, appivanhemmat alkoivat neuvoa miestä selkäni takana. Mies lapasena piti kaikkea appivanhempien ehdotuksia hyvänä ja lopulta minut syrjäytettiin kaikesta. Olemme asuneet kymmenen vuotta tässä asunnossa enkä ole koskaan kokenut, että tämä olisi kotini, koska monesta kohtaa tämä on kuin appivanhempien kodin kopio. No, ero tulossa... Tämä ei tosin ainoa syy. Seuraavassa asunnossani aion toteuttaa kaikki ne paskat ideat, joita en tässä saanut toteuttaa.

AP! Kannattaa keskustella miehen kanssa rauhassa. Voisitte ensin ihan rauhassa käydä pankissa keskustelemassa ja sen jälkeen pohtia miten jatkatte. Aika erikoista, että mies on vanhempiensa kanssa noin nopeasti haikailemassa asuntokaupoille.

Vierailija
36/38 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tunnu siltä, että mieskään haluaisi aloittajaa kuvioissa pitää, jos hän ei pyydä mukaan katsomaan. Onko mies muuttamassa yksi omilleen? Siltä se minusta kuulostaa.

En missään tapauksessa suostuisi maksamaan vuokraa asunnosta, jota en ennen päätöstä pääse katsomaan. Vuokralaisillakin on oikeuksia.

Vierailija
37/38 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä appivanhemmat olivat vain takaajina, mutta olivat kuin omistaisivat asuntomme. Alussa oli paljon remonttia ja kaikkeen tuli ihan pyytämättä neuvoja ja mielipiteitä. Mielestäni rakenteisiin ja teknisiin seikkoihin olikin paikallaan, mutta kun niitä ohjeita alkoi tulla keittiön järjestykseen ja värien valintaan. Koska en innostunut heidän sisustusehdotuksistaan, appivanhemmat alkoivat neuvoa miestä selkäni takana. Mies lapasena piti kaikkea appivanhempien ehdotuksia hyvänä ja lopulta minut syrjäytettiin kaikesta. Olemme asuneet kymmenen vuotta tässä asunnossa enkä ole koskaan kokenut, että tämä olisi kotini, koska monesta kohtaa tämä on kuin appivanhempien kodin kopio. No, ero tulossa... Tämä ei tosin ainoa syy. Seuraavassa asunnossani aion toteuttaa kaikki ne paskat ideat, joita en tässä saanut toteuttaa.

AP! Kannattaa keskustella miehen kanssa rauhassa. Voisitte ensin ihan rauhassa käydä pankissa keskustelemassa ja sen jälkeen pohtia miten jatkatte. Aika erikoista, että mies on vanhempiensa kanssa noin nopeasti haikailemassa asuntokaupoille.

Pahin painajainen... En ymmärrä miksi aikuiset ihmiset haluavat sotkeutua aikuisten lastensa elämään.

Vierailija
38/38 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tunnu siltä, että mieskään haluaisi aloittajaa kuvioissa pitää, jos hän ei pyydä mukaan katsomaan. Onko mies muuttamassa yksi omilleen? Siltä se minusta kuulostaa.

En missään tapauksessa suostuisi maksamaan vuokraa asunnosta, jota en ennen päätöstä pääse katsomaan. Vuokralaisillakin on oikeuksia.

Ei ole, on vain nyt jotenkin totaalisen hurahtanut koko asuntokauppa-asiaan. Tulee pian kotiin, täytyy istua alas ja jutella kunnolla.