Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies haluaa asuntolainan vanhempiensa kanssa minun sijaani

Vierailija
18.09.2018 |

Olemme alkaneet pohtia asunnon ostoa ja tänään tuli puhe asuntolainasta. Minä opiskelen vielä, mies on valmistunut. Yhtäkkiä mies sanoikin, että voisi ostaa asunnon vanhempiensa kanssa puoliksi, ja voisin sitten ostaa puolikkaani hänen vanhemmiltaan, kun olen valmistunut.

Ihan kiva idea, että saisin itse asua halvalla opiskeluajan, mutten tosiaankaan haluaisi asua appivanhempieni asunnossa, varsinkaan anopin. Tiedän, että hän tulisi puuttumaan remontteihin ja haluaisi antaa oman mielipiteensä kaikkeen, koska "onhan se puoliksi hänen". Voi luoja, saadaankohan tässä vielä kova riita aikaiseksi...

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä maksat lyhennykset opiskeluaikanasi?

Vierailija
2/38 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnonosto saa nyt odottaa sen aikaa, että valmistut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette saa isoa riitaa aikaiseksi, koska jos maksat puolet asunnosta, niin miehen ei tarvitse ottaa vanhempiaan siihen mukaan maksajiksi. Tietenkin molemmille oma lainansa ja kumpikin maksaa osuutensa itse. Saattaa tarkoittaa sinulle melkoista kituuttamista, koska et kai kuvittele, että sinä otat lainaa, mutta mies maksaa sen puolestasi?

Vierailija
4/38 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ottaisi opiskelijan kanssa asuntolainaa, mikä ihmeen pointti tässä aloituksessa oli? Et kai ajatellut, että miehen tulisi maksaa sinunkin osuutesi.

Vierailija
5/38 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat vähän lapselliselta. Et ole vielä elämäntilanteessa missä sinulla olisi varaa asuntolainaan, niin et voi sellaista ottaa. Piste.

Reilua mieheltäsi, että saisit asua edullisemmin opiskeluajan.

Vierailija
6/38 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottakaa, että valmistut, en minäkään haluaisi asua anopin vuokralaisena.

Vierailija
7/38 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette saa isoa riitaa aikaiseksi, koska jos maksat puolet asunnosta, niin miehen ei tarvitse ottaa vanhempiaan siihen mukaan maksajiksi. Tietenkin molemmille oma lainansa ja kumpikin maksaa osuutensa itse. Saattaa tarkoittaa sinulle melkoista kituuttamista, koska et kai kuvittele, että sinä otat lainaa, mutta mies maksaa sen puolestasi?

En tietenkään kuvittele. Oma ajatukseni oli se "normi" eli laina puoliksi/yhdessä ja yhteinen asunto ostoon, tietysti.

Vierailija
8/38 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä maksat lyhennykset opiskeluaikanasi?

Käyn koko ajan töissä opiskeluiden lisäksi ja minulla on asp-säästöjen lisäksi rahaa säästössä. Maksanhan vuokraakin nyt 500e kuussa + vesi, sähkö ja muut laskut päälle. Mielummin minä lainaa lyhentäisin kuin vuokraa maksaisin, pitkässä juoksussa siis.

Vierailija
9/38 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odottakaa, että valmistut, en minäkään haluaisi asua anopin vuokralaisena.

Tuntuu typerältä maksaa vuokraa vielä ainakin viisi vuotta jos asuntolainan saisi jo. Mutta joo, mielummin tämä kuin anopilla asuminen. :D

Vierailija
10/38 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisit miehelle vuokraa, jolla hän lyhentäisi lainaa. Erotessa asunto jäisi, kenelle? Miehesi kerryttäisi omaisuuttaan ja sinä maksaisit lainanlyhennyksiä miehesi ja vanhempiensa talosta.

11/38 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni miehesi idea oli hyvä. Sinullahan ei ole tuloja vielä, joten et varmaan saisi pankista asuntolainaa. Asunnon osto ei siis kohdallasi ole vielä ajankohtainen asia.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
12/38 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tietenkään kuvittele. Oma ajatukseni oli se "normi" eli laina puoliksi/yhdessä ja yhteinen asunto ostoon, tietysti.

Ei tuo ole ainakaan pankille normi. Siellä tehdään aika lailla selväksi, että diili on miehellesi sen verran huono, että ei kannata.

Vierailija
13/38 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Mielestäni miehesi idea oli hyvä. Sinullahan ei ole tuloja vielä, joten et varmaan saisi pankista asuntolainaa. Asunnon osto ei siis kohdallasi ole vielä ajankohtainen asia.

Kaunis ajatus, mutten todellakaan halua asua appivanhempieni asunnossa, heidät tuntien. Miehen asunnossa voisin kyllä asua, mutten kolmansien osapuolien, en edes omien vanhempieni.

Ja minulla on siis lisäksi palkkatuloja, käyn ihan hyväpalkkaisissa osa-aikatöissä opiskeluiden ohella. :)

14/38 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sittenhän teidän kannattaa käydä pankissa juttelemassa, millaisilla ehdoilla saisitte sitä lainaa. Jos olet kuitenkin päätoiminen opiskelija, epäilen, että et saa ilman vakuuksia lainaa, jos silloinkaan. Mutta sehän selviää kysymällä. 

Jos miehesi on vastahankainen tuon yhteisen asunnon hankkimisen suhteen, voisiko se johtua siitä, että hän a) ei luota vastuullisuuteesi raha-asioissa, tai b) ei ole varma suhteen tulevaisuudesta?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
15/38 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija ei tule saamaan asuntolainaa pankista. Paitsi Porvoossa josta aloittajakin on. 0/5

Vierailija
16/38 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole ainakaan pankille normi. Siellä tehdään aika lailla selväksi, että diili on miehellesi sen verran huono, että ei kannata.

Meidän pankkia ei kiinnostanut tehdä miehelleni selväksi. -eri

Vierailija
17/38 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

No sittenhän teidän kannattaa käydä pankissa juttelemassa, millaisilla ehdoilla saisitte sitä lainaa. Jos olet kuitenkin päätoiminen opiskelija, epäilen, että et saa ilman vakuuksia lainaa, jos silloinkaan. Mutta sehän selviää kysymällä. 

Jos miehesi on vastahankainen tuon yhteisen asunnon hankkimisen suhteen, voisiko se johtua siitä, että hän a) ei luota vastuullisuuteesi raha-asioissa, tai b) ei ole varma suhteen tulevaisuudesta?

Kyllä, näin kannattaisi, mutta ensin pitäisi keskenämme selvittää nämä asiat. Turha siellä tiskillä puida asunnon omistussuhteita.

Ei ole vastahakoinen asunnon hankkimisen suhteen, vaan ajattelee, että laina ja asunnon osto olisi varminta ja helpointa hoitaa niin, että hän maksaa puolet ja vanhempansa puolet. Näin lainansaanti ja osto olisi nopeampaa ja tietyllä tavalla "turvallisempaa", kun mukana ovat vakavaraiset vanhemmat. Ymmärrän toki ajatuksen hänen kannaltaan, omaltani en niinkään.

Pääsenhän minäkin siinä halvemmalla enkä "menetä mitään", mutten oikeasti pidä ajatuksesta, että asuisin asunnossa josta puolet omistavat päällepäsmäröivät appivanhemmat. Ei se silloin tuntuisi meidän kodiltamme, ja onhan tuo ajatus aikuiselle ihmiselle vähän... nöyryyttävä.

Lisäksi mietin tätä raha-asiaa myös omakohtaisemmin. Asunto olisi alueelta jonka arvo kasvaa, jos päätän ostaa puolikkaan appivanhemmiltani vaikka 6 vuoden päästä, saatan joutua maksamaan paljon enemmän mitä nyt. Kuka päättää hinnan? Maksanko miehelle "vuokraa"? Paljonko se olisi, toisaalta tuntuu tyhmältä lyhentää toisten lainaa tietämättä hyötyykö itse siitä koskaan mitään. Mitä jos appivanhemmat eivät haluakaan myydä? Ei sitäkään koskaan tiedä, ovat sellaisia kuin ovat.

Vierailija
18/38 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija ei tule saamaan asuntolainaa pankista. Paitsi Porvoossa josta aloittajakin on. 0/5

Tuohon en osaa mitään sanoa, en ole pankista vielä asiaa tiedustellut. Olen opiskellut nyt vuoden, 5v jäljellä, tätä ennen tein lukion jälkeen 4v töitä ja säästin rahaa, ja nyt olen osa-aikainen opiskeluiden ohella, työpaikka lähes satavarma. En ole varaton, enkä elä millään 200€ kuussa-tuloilla. En tiedä mitä pankki tähän suhtautuu, olen rehellisesti sanottuna vielä aika keltanokka, kun prosessi on niin aluillaan ja vielä puheen tasolla.

Miksi ihmeessä tämä olisi provo? Ei kai opiskelija haluamassa omaa asuntoa ole mikään maailman kahdeksas ihme.

Vierailija
19/38 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaisit miehelle vuokraa, jolla hän lyhentäisi lainaa. Erotessa asunto jäisi, kenelle? Miehesi kerryttäisi omaisuuttaan ja sinä maksaisit lainanlyhennyksiä miehesi ja vanhempiensa talosta.

Tämä kommentti jäi minulta huomaamatta, mutta ajattelin samaa. En usko, että ero on tulossa, mutten toisaalta laita sen varaan mitään ja lyhentele toisten lainaa hyötymättä itse siitä mitään. Siinä vaiheessa on ihan sama, maksanko vuokraa, kun en kuitenkaan hyödy asunnonostosta mitään. Hankaloittaa vain asioita, en nyt haluaisi ilmaiseksikaan asua toisten asunnossa, mutta jos maksan vuokraa tai kuluja miehelle/vanhemmille niin lyhennän heidän lainaansa. Toki vedet, sähköt ym. kulut maksaisin omalta osaltani, mutta mitenkäs se loppuosa? Hankalaa...

Vierailija
20/38 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Nyt on kyllä outoa logiikkaa. Sehän on selvä, että ap ei lainaa tule saamaan ellei taustalla ole mittavaa omaisuutta. Epäilen suuresti, koska ap on täällä asiasta kyselemässä ja tuollaiseen kuvioon on edes teorian tasolla päädytty.

Ei mun mielestä tuo olisi huono diili. Kyllä itse ainakin harkitsisinnvakavasti. Riippuu toki kuinka pitkään on seurusteltu. Miehenä en välttämättä odottelisi, jos esimerkiksi 5 vuotta joutuisi odottelemaan oman asunnon ostoa siitä syystä, että pikkuvaimo ei siedä anoppiaan.