Voinko siirtää kirjani johonkin maaseudulle ja saada työmatkatukea
Maan tapa näyttää olevan että ollaan kirjoilla muualla kuin oikeasti asutaan. Voinko minäkin tavallinen konttorirotta muuttaa kirjoille sellaiseen paikkaan josta ei ole julkisia kulkuyhteyksiä ja saada verotuksessa maksimi työmatkavähennykset, ehkä jopa tuen oman auton käytöstä koska ei olisi julkisia yhteyksiä ?
Kommentit (81)
Ja vielä tuohon yksityisellä lääkäriasemalla käynnistä. Minusta on hassua, että haluaa muka säästää välttämällä veroja tällä kikkailulla, mutta sitten kuitenkin on valmis maksamaan enemmän siitä sairauslomalapusta.
Hauska keskustelu. Eniten nauratti ajatukset asuntoon aivan yllättäen ja ilman mitään syytä ilmaantuvat poliisit. Ihmettelemään siis mitä? Ja se, että ei saisi käyttää paikallista terveyskeskusta. No toki jos sairastaa paljon, eikä työpaikalla ole järjestetty kuin lakisääteinen työterveyspalvelut. Myös äkillinen eläkeläisten köyhtyminen ja joutuminen tukien varaan ja korotetun vesimaksun maksaminen... sekä kaikenhuippuna joutuminen kaverin lapsen elättäjäksi. Taidan elää aika mielikuvituksetonta ja tylsää elämää kun ei nämä edes käyneet pienessä mielessä.
Hauska keskustelu. Eniten nauratti ajatukset asuntoon aivan yllättäen ja ilman mitään syytä ilmaantuvat poliisit. Ihmettelemään siis mitä? Ja se, että ei saisi käyttää paikallista terveyskeskusta. No toki jos sairastaa paljon, eikä työpaikalla ole järjestetty kuin lakisääteinen työterveyspalvelut. Myös äkillinen eläkeläisten köyhtyminen ja joutuminen tukien varaan ja korotetun vesimaksun maksaminen... sekä kaikenhuippuna joutuminen kaverin lapsen elättäjäksi. Taidan elää aika mielikuvituksetonta ja tylsää elämää kun ei nämä edes käyneet pienessä mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen harmia tulee siitä, että olen kirjoilla vaikka vanhempieni luona tai isoäidin luona tai talossa, jossa parhaan kaverin vanhemmat asuvat kesällä, mutta talveksi muuttavat kaupunkiin? Viranomaisposti tulee nettipostiin ja kaiken muun postin voi saada sinne, missä oikeasti asuu.
Jos vaikkapa vanhempasi tai isovanhempasi joutuvat tilanteeseen, missä tarvitaan toimeentulotukea, Kela katsoo että samassa taloudessa elävänä sinulla on velvollisuus elättää heitä. Tai jos itse joudut taloudellisiin vaikeuksiin, asuinkumppaneidesi on elätettävä sinut. Kaverin vanhempien talo voi tulla kyseeseen, mikäli he itse eivät ole siellä kirjoilla ja mikäli talo hyväksytään vakituiseksi asunnoksi. Jos he saavat sinulta vuokratuloja, heidän täytyy ilmoittaa ne verottajalle. Jos saat "asua" talossa ilmaiseksi, järjestely voisi toimia. Mutta ovatko ne pennoset kaiken vaivan arvoisia, on sitten toinen juttu.
Miksi en saisi olla kirjoilla talossa, jossa kaverin vanhemmat ovat kirjoilla?
ja mitä ihmeen elämää elät, jos vanhempasi tai isovanhempasi ovat tilanteessa, jossa voi tarvita toimeentulotukea? Jos isoäiti on 75 vuotta elättänyt itsensä työllä ja eläkkeellä, niin miten vän 85v iässä yllättäen keksii, että tuhlaa rahansa ja haluaa mennä sossun luukulle, vaikka eläkettä rapsahtaa joka kuukausi tilille yli 1800 e.
Toki saisit olla kirjoilla samassa talossa kuin kaverisi vanhemmat, mutta siinä tapauksessa ollaan taas samaa ruokakuntaa ja elatusvelvollisia. Mitä toimeentulotukeen tulee, niin koskaan ei voi tietää, että sitä ei missään nimessä tule tarvitsemaan.
Minä olen saanut sairauskohtauksen työpaikkakunnalla. Kyllä minut otettiin päivystykseen. Kotikuntaa olisi ollut viiden tunnin matka, kun kuljin viikonloppumatkoja vain kotiin. Ei kattavaa työterveyshuoltoa, minimi vain, eli lääkäri ei kuulu. Tuo oli muutenkin sellainen kohtaus, että vaati sairaalahoitoa ja olin työpaikkakunnan sairaalassa. Vuorokausi piti olla.
nlkukuj kirjoitti:
Mutta sinulle kuitenkin tulee mieleen siirtää kirjat jonkun eläkeläistätisi torppaan, että saisit verovähennyksiä? Eikö tässä nyt nimenomaan ollut kyse fiktiivisestä tilanteesta ja hyötyjen ja haittojen punnitsemisesta? Kyllä se vesimaksu on ihan todellinen kulu siinä missä se verovähennyskin on säästö. Ja kuka puhui äkillisestä eläkeläisten köyhtymisestä? Luuletko, että eläkeläiset ovat rikkaita?
Hah. Tässä keskustellaan jotain muutaman kympin säästökikkailusta kuukaudessa ja sitten nämä neropatit taivastelevat, miten niin muka kukaan tarvitsisi toimeentulotukea tai joutuisi elättämään tai miten muka eläkeläisillä on pieni eläke. Jos tuollaisen mitättömän veroedun takia jaksat kikkailla ja tehdä elämästäsi vaikeaa, niin ei luulisi sen toimeentulotuenkaan kovin kaukainen asia olevan.
Tässä ratkaisu, jos haluat mahdollisimman suuren työmatkavähennyksen omalla autolla: muuta kauas työpaikasta julkisten ulottumattomiin. Tadaa!
Voinko saada kulukorvauksia venetaksiin?
Haluaisin muuttaa saareen ja tarvitsisin veronmaksajien kustanman venetaksin.
T: Vähemmästäkin varastamisesta on kyllä tap"ettu jo ennen muinoin
Vierailija kirjoitti:
Minä olen saanut sairauskohtauksen työpaikkakunnalla. Kyllä minut otettiin päivystykseen. Kotikuntaa olisi ollut viiden tunnin matka, kun kuljin viikonloppumatkoja vain kotiin. Ei kattavaa työterveyshuoltoa, minimi vain, eli lääkäri ei kuulu. Tuo oli muutenkin sellainen kohtaus, että vaati sairaalahoitoa ja olin työpaikkakunnan sairaalassa. Vuorokausi piti olla.
Otettiin äitinkin sairaalaan mökkipaikkakunnalla (tai oikeasti naapurikaupungin keskussairaalassa, mutta ei siis kotipaikkakunnalla) ja pidettiin siellä muistaakseni pari päivää ennen kotipaikkakunnan sairaalaan siirtämistä.
Vierailija kirjoitti:
Niin? Nyt puhuttiinkin vähemmän akuuteista jutuista. Esimerkiksi siitä saikkulapusta tai hammaslääkäristä. Ja jos vastaat, että yksityiseltähän nämä saa, niin ihmettelen, miksi ylipäätään koet tarpeelliseksi kikkailla verojen kanssa, jos raha ei ollutkaan se juju tässä.
Vielä odottelen sitä tilastoa, jonka mukaan maalla ei kukaan saa asumistukia.
Vierailija kirjoitti:
Jep, mutta ole sitten tarkkana, onko se maaseutuasunto hyväksytty ympärivuotiseen asumiseen, kaikkiin et voi siirtää kirjoja.
Ja onko siinä kunnassa mahdollisesti isompi kunnallisveroprosentti ja heikommat palvelut. Joudut nimittäin jatkossa käymään sen kunnan terveyskeskuksessa, kaupungissa saat vain ensiapua.
Joten joudut ramppaamaan monen palvelun perässä siellä maalaiskunnassa, aika kaukana ilmeisesti työpaikkakunnastasi, kun kerran aiot maksimoida työmatkakulut.
Kannattaako? Vankasti epäilen, päälle tulee tosiaan vielä sen maaseutuasunnon kulut.
Ei pidä paikkansa tämä: "Joudut nimittäin jatkossa käymään sen kunnan terveyskeskuksessa, kaupungissa saat vain ensiapua."
Oman terveyskeskuksen voi jo nyt valita, samoin hammashoitoyksikön ja keskussairaalahoidon.
Olen itse ilmoittanut käyttäväni entisen kotikaupunkini palveluja edelleen, vaikka muutin muualle, pienemmälle paikkakunnalle.
Eikä tuo valintakaan ole kiveen hakattu. Sen voi vaihtaa tietyin väliajoin.
Vierailija kirjoitti:
Itse löysin tilaston, jossa pk-seudulla väkilukuun suhteutettuna asumistukea sai 3,8 prostenttia ja Etelä-Pohjanmaalla 2,5 prosenttia. Ei nyt minusta kovin suurista eroista puhuta.
http://www.ara.fi/download/noname/%7BCE8A59BE-6A30-47A3-9C62-976AFB51EE2F%7D/120699
Noita prosentteja ei suoraan tuolla näy, mutta ne saa itse laskettua. Pk-seudulla siis asumistukea saa 56 693 ruokakuntaa ja Etelä-Pohjanmaalla 4908 ruokakuntaa. Nämä kun suhteutetaan väkilukuihin (pk-seutu 1471 000 ja Etelä- Pohjanmaa 193 977), niin tulee nuo aiemmin mainitsemani prosentit.
Kelan tilaston mukaan Helsingissä asumistukea sai elokuussa 2018 yhteensä 60783 ruokakuntaa. Alajärvellä asumistukea sai 196 ruokakuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista tilastoa ei kukaan väittänyt olevan, sen sijaan kirjoitettiin näin "Maaseudulla asumistuki taas on niin harvinaista herkkua, että sitä harva saa, siksi sitä ei kannata miettiä koko kuviossa."
Tieto eli tilasto löytyy jo kerrotusta osoitteesta eli Kelastosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse löysin tilaston, jossa pk-seudulla väkilukuun suhteutettuna asumistukea sai 3,8 prostenttia ja Etelä-Pohjanmaalla 2,5 prosenttia. Ei nyt minusta kovin suurista eroista puhuta.
http://www.ara.fi/download/noname/%7BCE8A59BE-6A30-47A3-9C62-976AFB51EE2F%7D/120699
Noita prosentteja ei suoraan tuolla näy, mutta ne saa itse laskettua. Pk-seudulla siis asumistukea saa 56 693 ruokakuntaa ja Etelä-Pohjanmaalla 4908 ruokakuntaa. Nämä kun suhteutetaan väkilukuihin (pk-seutu 1471 000 ja Etelä- Pohjanmaa 193 977), niin tulee nuo aiemmin mainitsemani prosentit.
Kelan tilaston mukaan Helsingissä asumistukea sai elokuussa 2018 yhteensä 60783 ruokakuntaa. Alajärvellä asumistukea sai 196 ruokakuntaa.
Oletko sinä tuo, joka kehui osaavansa lukea tilastoja? 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alajärveläisistä 51 oli työssäkäyviä ruokakuntia ja näistä 12 asui omakotitalossa.
Helsingissä vastaavat luvut olivat 12581 ja 16.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista tilastoa ei kukaan väittänyt olevan, sen sijaan kirjoitettiin näin "Maaseudulla asumistuki taas on niin harvinaista herkkua, että sitä harva saa, siksi sitä ei kannata miettiä koko kuviossa."
Tieto eli tilasto löytyy jo kerrotusta osoitteesta eli Kelastosta.
Kyllä tuolla joku sanoi, että osaa lukea tilastoja, kun kysyin, mistä tämä väite tuli. Lue noita aiempia kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä tuo, joka kehui osaavansa lukea tilastoja? 😂
Niin? Miksi verrata Helsinkiä ja maakuntaa, kun vertailukohteena on kaupungit ja maalaiskunnat.
Voithan sinä puolestasi kertoa, miten moni helsinkiläinen asumistuensaaja käytti elokuussa yli puolet tuloistaan asumiseen.
2. Kuvitteletko, että maalla kukaan ei asu kerrostalossa tai rivitalossa, vaan jossain maalaistalossa kaivon kanssa. :D
3. Tuohon äsken laitoin tilaston, että maakunnissakin kyllä asuntotukia maksetaan lähes yhtä paljon kuin pk-seudulla. Odotan edelleen sinun tilastojasi. Ehkä sinä et osaa suhteuttaa sitä väkimäärään ja se nyt hämää sinua.
5. Edelleen odotan tilastojasi. Jälleen ihmeellinen kuvitelma, että maalla asuu ainoastaan eläkeläisiä. Mutta sinähän joudut helposti 76-vuotiaan omaishoitajaksi, jos "asut" siellä hänen kanssaan.
En sanonut, että estäisi, sanoin, että joitain ongelmia voi tulla. Tarkoitin tuossa äsken sitä, ettet voi vain keksiä itsellesi osoitetta ja toivoa ettet jää kiinni. Siis oletin, että puhut täysin ventovieraiden luona asumisesta, eikä kaverin nurkissa asumisessa.