Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teiniäidit, miten ne synnytykset ovat aina noin helppoja?

Vierailija
18.09.2018 |

Vähän ähkäistään ja vauva ulkona!

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain esikoisen 21 vuotiaana ja synnytys kesti lapsivesien menosta 19h ja ponnistusvaihe 25min. Oli kyllä erittäin kivulias kokemus. Itkin ja huusin. Mitään traumoja ei kuitenkaan tullut, nyt toisen laskettu aika on pian eikä synnytys oikeastaan jännitä/pelota. Tiedän kärsimystä se tulee olemaan mutta lopulta on se sen arvoista :)

Vierailija
42/59 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä biologia vaan toimii niin. Myös raskaaksi tuleminen on helppoa.

Yhteiskunta on kehittynyt ihmistä nopeammin.

Tämä. Ihmisen kehitys ei tapahdu ihan parissa sukupolvessa. Jos mennään muutama tuhat vuotta taaksepäin, niin ihmisen keski-ikä oli noin 30-vuotta ja muksut tehtiin silloin oli sukukypsä, eli teini-iässä. 

Nykyään ensisynnyttäjien keski-ikä huitelee yli kolmessa kympissä ja ilmeisesti monenkaan kroppa ei enää ole suotuisa synnytykselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnytin esikoiseni 20-vuotiaana. Ponnistin 4,5 kiloista vauvaa 15 minuuttia ja sain vai 3 tikkiä, vaikka olisin voinut revetä varmaan napaan asti.

Toisen lapsen sain 24-vuotiaana. Lapsi painoi taas saman verran. Ponnistin 2,5 minuuttia ja lähdin 6 tuntia synnytyksen jälkeen kotiin vauvan kanssa :D

Katsokaas, kun se eka vauva oli tehnyt jo ihan hyvin tietä seuraavalle ;> U know what i mean!!

Tiedän myös äitejä, jotka ovat nuoria ja saaneet alle 2 kiloisen vauvan ja revenneet oikeasti peräsuoleen asti..

Tiedän myös vanhoja äitejä, joilla synnytys mennyt erittäin hyvin, vaikka ollut kaikki katastrofien ainekset valmiina.

Mullakin esikoisen kanssa ponnistusvaihe kesti 15 min, toisen kanssa 12. Kätilö kommentoi, että kestipä ihmeen pitkään? ööööö varmaan koska olin niin puudutettu, että olin melkein halvaatunut, spinaalin vaikutus lakkasi vasta kun yli 5 min ponnisteltu... kyllä vasta synnyttäneenä osaa olla niin herkkä, ettei mitään kärsi sanoa, itseäkin huvittaa, miten loukkaannuin tuostakin. :D

Mulla oli ponnistusvaiheet 1 h 48 min ja 40 min. Avonainen tarjonta.

Joo ilmeisesti kätilö oli katsonut papereista ensimmäisen synnytyskertomuksen ja odotti sen perusteella parempaa suoritusta. Tahaton lipsautushan tuo oli, mutta pahoitin mieleni. :D Hyvä tuurihan mulla on ollut myös, että lapsi on oikein ollut tulossa ja supistanut koko ponnistuksen yhtäputkea niin synnytykset on olleet nopeita.

Mutta tästä teinisynnytysasiasta, että tosiaan tilastollisesti vielä 15-16-17-vuotiaiden ensimmäiset synnytykset taitaa olla usein hankalia, varsinkin nuorimpien kun lantio ei ole vielä täysin kehittynyt.

Jos ei 15-vuotaalla lantio kehittynyt niin kapeaksi se jää.

En tarkoittanut lantion leveyttä, mutta käsittääkseni synnytystä ajatellen ei ole "loppuun asti kehittynyt" vielä 15-vuotiaana. Varmaan olen tästäkin väärässä, kuitenkaan 15:kaan ei ole vielä fyysisesti naiselle paras ikä synnyttää noin keskimäärin.

Miksei? Paikat ovat vielä notkeatm joten todennäköisesti synnytyskin on helpompi. Ehkä.

Vierailija
44/59 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä noista vaikeista synnytyksistä puhutaan vaan enemmän. Kuopusta synnyttäessäni olin 33, vauva painoi 4.3 kg ja synnytys kesti 2.5 h (ponnistus 9 min) ilman kipulääkkeitä. Kai siihen vaikuttaa lantion muoto, kudostyyppi, mikä lie.

Vierailija
45/59 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useat teinit synnyttää sektiolla.

Vierailija
46/59 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vaan on yksilöllistä.

Olen synnyttänyt 2 kertaa, ensimmäisellä kerralla olin alle 20-vuotias ja toisella kerralla hieman yli 30-vuotias. Fyysisesti olen kummassakin ollut erinomaisessa kunnossa (kilpaurheilijaolen) ja raskaudet helppoja.

1. synnytys: 18 tuntia josta ponnistusvaihe 2 tuntia. Jipii.

2. Synnytys 16 tuntia joista ponnistusvaihe 7 minuuttia. Tässä synnytyksessä en halunnut epiduraalia.

Vierailija
47/59 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnytin esikoiseni 20-vuotiaana. Ponnistin 4,5 kiloista vauvaa 15 minuuttia ja sain vai 3 tikkiä, vaikka olisin voinut revetä varmaan napaan asti.

Toisen lapsen sain 24-vuotiaana. Lapsi painoi taas saman verran. Ponnistin 2,5 minuuttia ja lähdin 6 tuntia synnytyksen jälkeen kotiin vauvan kanssa :D

Katsokaas, kun se eka vauva oli tehnyt jo ihan hyvin tietä seuraavalle ;> U know what i mean!!

Tiedän myös äitejä, jotka ovat nuoria ja saaneet alle 2 kiloisen vauvan ja revenneet oikeasti peräsuoleen asti..

Tiedän myös vanhoja äitejä, joilla synnytys mennyt erittäin hyvin, vaikka ollut kaikki katastrofien ainekset valmiina.

Mullakin esikoisen kanssa ponnistusvaihe kesti 15 min, toisen kanssa 12. Kätilö kommentoi, että kestipä ihmeen pitkään? ööööö varmaan koska olin niin puudutettu, että olin melkein halvaatunut, spinaalin vaikutus lakkasi vasta kun yli 5 min ponnisteltu... kyllä vasta synnyttäneenä osaa olla niin herkkä, ettei mitään kärsi sanoa, itseäkin huvittaa, miten loukkaannuin tuostakin. :D

Mulla oli ponnistusvaiheet 1 h 48 min ja 40 min. Avonainen tarjonta.

Joo ilmeisesti kätilö oli katsonut papereista ensimmäisen synnytyskertomuksen ja odotti sen perusteella parempaa suoritusta. Tahaton lipsautushan tuo oli, mutta pahoitin mieleni. :D Hyvä tuurihan mulla on ollut myös, että lapsi on oikein ollut tulossa ja supistanut koko ponnistuksen yhtäputkea niin synnytykset on olleet nopeita.

Mutta tästä teinisynnytysasiasta, että tosiaan tilastollisesti vielä 15-16-17-vuotiaiden ensimmäiset synnytykset taitaa olla usein hankalia, varsinkin nuorimpien kun lantio ei ole vielä täysin kehittynyt.

Jos ei 15-vuotaalla lantio kehittynyt niin kapeaksi se jää.

En tarkoittanut lantion leveyttä, mutta käsittääkseni synnytystä ajatellen ei ole "loppuun asti kehittynyt" vielä 15-vuotiaana. Varmaan olen tästäkin väärässä, kuitenkaan 15:kaan ei ole vielä fyysisesti naiselle paras ikä synnyttää noin keskimäärin.

Miksei? Paikat ovat vielä notkeatm joten todennäköisesti synnytyskin on helpompi. Ehkä.

Alapeukuttele menemään vaan, selvästi tekstini on ollut loukkaavaa ja provoisoivaa. Ihan tilastojen valossa näyttäisi, että 15-vuotiaiden synnytykset eivät suju kaikista parhaiten keskimäärin. Mutta miksei? jollakin on helpompi kuin jollain toisella, en sanonutkaan, ettei olisi yksilöllistä. Kiukkuinen alapeukku?

Vierailija
48/59 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan 16-22 vuotiaiden synnytykset ovat keskimäärin helpompia kuin sitä vanhempien tai sitä nuorempien. Ihmisen keho on sillä lailla kehittynyt, ja vaikka nykyään useimmat synnyttävät paljon vanhempina, biologia ei tosiaan ole vielä ehtinyt näiltä osin perässä.

Ja puhutaan siis keskimääräisesti, poikkeuksia on siis suuntaan ja toiseen.

Vierailija
49/59 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko tätä tutkittu, mutta mitä ihmisten kanssa juttelee, tuntuu, että mitä vähemmän on lääkkeellistä kivunlievitystä, sitä helpommin esim ponnistaminen sujuu.

Vierailija
50/59 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 21v ja synnytys oli aika kamala kokemus. Kesti 14h.

Mutta varmaan aika monilla synnytys on ihan ok ja suht helppo, kun useimmat meistä tekevät monta lastakin. Ei kai sellaiseen ryhdytä, jos synnytys on yhtä hlvettiä.

Vierailija
51/59 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko tätä tutkittu, mutta mitä ihmisten kanssa juttelee, tuntuu, että mitä vähemmän on lääkkeellistä kivunlievitystä, sitä helpommin esim ponnistaminen sujuu.

Toisaalta oikeaan aikaan annettu puudutus voi nopeuttaa avautumisvaihetta ja antaa äidille hetken levätä ja näin jaksaa paremmin ponnistusvaiheessa. Mutta kätilö en ole eikä mitään oikeaa osaamista kommentoida asiaa.

Vierailija
52/59 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan synnytyin 17v, yli neljäkiloinen, helppo synnytys, ponnistusvaihe 15min, epiduraalin olin saanut

Toisen 19 vuotiaana, vauva 4,7kg, ilokaasulla mentiin, ponnistusvaihe 7min, helppo homma

Kolmannen 21 vuotiaana, vauva 4,2kg, ilokaasulla mentiin, ponnistusvaihe  1min, helppo homma

Neljännen 25v, vauva 3,9kg, ilokaasulla mentiin, ponnistusvaihe 4min, helppo homma :)

Kolme ekaa saanut synnyttää jakkaralla, kolmannen (eri sairaala) sängyllä maaten, jakkaralle oisin halunnu...

Vierailija
53/59 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on kunnosta, ei iästä.

Vierailija
54/59 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ihmisen kehitys ei tapahdu ihan parissa sukupolvessa. Jos mennään muutama tuhat vuotta taaksepäin, niin ihmisen keski-ikä oli noin 30-vuotta ja muksut tehtiin silloin oli sukukypsä, eli teini-iässä. 

Nykyään ensisynnyttäjien keski-ikä huitelee yli kolmessa kympissä ja ilmeisesti monenkaan kroppa ei enää ole suotuisa synnytykselle.

https://yle.fi/uutiset/3-7842255

Vierailija
55/59 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekan synnytyin 17v, yli neljäkiloinen, helppo synnytys, ponnistusvaihe 15min, epiduraalin olin saanut

Toisen 19 vuotiaana, vauva 4,7kg, ilokaasulla mentiin, ponnistusvaihe 7min, helppo homma

Kolmannen 21 vuotiaana, vauva 4,2kg, ilokaasulla mentiin, ponnistusvaihe  1min, helppo homma

Neljännen 25v, vauva 3,9kg, ilokaasulla mentiin, ponnistusvaihe 4min, helppo homma :)

Kolme ekaa saanut synnyttää jakkaralla, kolmannen (eri sairaala) sängyllä maaten, jakkaralle oisin halunnu...

Minkä maalainen lasten isä(t)?

Vierailija
56/59 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi kemikaalialtistus ja vauvan hitaampi kasvu kohdussa oli ihan hyviä pointteja tuossa. Mulla on ollut vain 2 kaveria, joilla menkat on alkaneet jo 10-vuotiaana ja molemmat lihavia, joten aiemmin yhdistin sen perlkästään lihavuuteen. -eri

Vierailija
57/59 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tutkimuksissa alle 18-vuotiaana synnyttäneillä on huomattavasti korkeampi riski synnytysvaurioihin ja raskausmyrkytyksiin kuin yli 20-vuotialla synnyttäjillä. Eli taitaa se optimaalinen ikä kuitenkin olla 20-35 vuoden välillä. 

Vierailija
58/59 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä isoäidin aikaan kuukautiset alkoivat keskimäärin 15-vuotiaana ja silloisessa yhteiskunnassa rippikoulun käynyt tyttö oli sekä biologisesti että henkisesti riittävän aikuinen lasten saamiseen. 30+ vuotiaat ensisynnyttäjät voivat laittaa Iitin Tiltun grammariin pyörimään.

1800-luvun loppupuolella ravintotilanne oli keskimäärin niin heikko että tämän kädellisen nisäkkään sisäänrakennettu mekanismi päätti ettei lapsia kannata saada ennen kuin 17-vuotiaana koska biologia on rakennettu maksimoimaan jälkeläisten henkiinjäännin todennäköisyys.

Nykyään saman mekanismin toimintaa on sotkettu hormonitoimintaa sekoittavilla kemikaaleilla ja lasten hampurilaisläskeillä joka saa geenit uskomaan että ravintoa on saatavilla niin tolkuttomasti että lisääntymisen voi aloittaa paljon aiemmin.

Jatkuva stressi saa mekanismin lisäksi kuvittelemaan että ympäristö on samalla niin riskialtis että jälkeläisiä pitää tuottaa mahdollisimman nopeasti joten karvaton apina (pun intended) saavuttaa sukulypsyyden nykyään jo 10-12 vuotiaana eikä DNA tajua mitä ihmettä ne oikein himmailevat vielä 20 vuotta tuon jälkeenkin.

Vierailija
59/59 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten on tarkoitus saada perhe ennen kuin täyttävät 18. Täysikäisyys on suht tuore käsite.