Psykoosilääkkeitä tulisi määrätä vain psykoosivaiheen
Oikeasti homma on niin, että psykoosin voi ennakoida tiettyjen ensioireiden perusteella. Esim. minä 1. tyypin bipolaari olen kärsinyt 6kk voimakkaasta ahdistuksesta ja nyt jonkinasteisesta masennuksesta. Ahdistus voi olla pitkittyessään psykoosin ns. ensioire. Ensioireet toki kehittyy mitä erilaisemmiksi, mitä lähemmäs psykoosia tullaan, mutta joskus jonkun tietyn kulun voi nähdä alkaneen jopa 1.5 vuoden takaa. Esim. mulla nyt pitkittynyt ahdistus ja alkanut masennusjakso, lähestyvä kaamos, muu kuormitus voi ennakoida sitä, että sairastun masennukseen psykoottisilla piirteillä 2kk kuluttua, ellen syö neuroleptejä nyt.
Niin, että toivoisin, että ihmiset oivaltaisivat sen, että psykooseja ennalta ehkäistä ja lopettasivat lääkevastaisen propakandansa. Ja samalla luopuisivat kaksinaismoralismista "itsemurhia pitää ehkäistä". 20% bipolaareista tekee itsarin.
Tuliko selväksi?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki hyvä lääkäri ja usko sitä mielummin kuin randomia nettikirjoittajaa.
Mulla on hyvä lääkäri ja olenkin hakenut tietoa vain tästä tietystä lääkkeestä, mitä olen aloittamassa. Aloin vaan tuskastua siihen, miten valtava määrä disinformaatiota keskusteluissa on. Eikä pelkästään keskusteluissa vaan esim. erinäisten terveys "asiantuntioiden" blogeissa ym. on.
Toinen juttu on ne sitkeät käsitykset siitä, miten todennäköisesti oikeasti kyse on kilpirauhasenvajaatoiminnasta, folaatin puutteesta ym. tavanomaisesta ja kuinka lääkärit eivät vaan selvitä näitä ilmeisiä muita syitä vaan pelkästään määräävät neuroleptejä ja laadi laadi.
Psykiatrit määräävät labrat aina, kun kirjoittavat neuroleptejä. Labroja seurataan 3-6 kk välein ja aina otetaan samat kokeet mukaanlukien kilpirauhasarvot ja foolihapon pitoisuus. Eli senkin disinformaation voi lopettaa.
Jos otetaan labrat ennen reseptiä, sanoisin ihan muuta sairastavana, on hyvää terveydenhoitoa. Masennuslääkkeitäkin mielestäni saisi määrätä vasta labrojen jälkeen, mutta niitä määrätään ihan summassa.
Toki määrätään. Samalla voidaan seurata myös mahdollisia riskejä mitä lääkkeisiin liittyy. Jotkut neuroleptit voi aiheuttaa 2. tyypin diabetestä tai esim. sydänsairauksia. Siksi labrojen yhteydessä otetaan aina myös sydänfilmi. Ne mahdolliset muut sairaudet ei tule puskista ja niihin ehditään todennäköisesti reagoida. Silti yksi suurimpia aiheita probagandaan on juuri tuo, että jos syöt saat diabeteksen jne. Arvoja verrataan aina edellisiin arvoihin jne. Nyt esim. pyysin, että katsottaisiin tällä kertaa myös varastorauta. Aina on huolehdittu näistä asioista erittäin tarkasti ja pedantisti. Joten ei voi kuin ihmetellä.
Sitä en tiedä, mitä yleislääkärit tekee tai jättää tekemättä.
Hmm. Olen syönyt noita lääkkkeitä opiskeluajasta alkaen. Mitään tutkimuksia ei ole tehty ikinä. YHTS:llä en muista oliko määrännyt lääkäri psykiatri - todennäköisesti ei. Mutta sen jälkeen olen käynyt yksityisen lääkäriaseman psykiatrilla (työterveyden kautta) sekä kunnallisella kun olin työttömänä, ei mitään sydänfilmejä tai verikokeita ole otettu.
Psykoosilääkkeet minusta on kaikista rajuimpia mielenterveyslääkkeitä, joten on ihan ok olla varuillaan niiden suhteen. Tietenkin vielä ei ole kovin tehokkaita lääkkeita psykoosiin jos sellainen pamahtaa niin siinä siten pahimmillaan ollaan kahden huonon vaihtoehdon äärellä. Minulle jäi pysyvä haittavaikutus pelkästään masennus/uni lääkkeen jälkeen (Mirtazapin) eli kuolaaminen - tosin sekin enemmän stressi ja väsymystilassa - mutta silti. Enkä ehtinyt kovin kauaa käyttääkään.
Vierailija kirjoitti:
On totta että on tilanteita joihin ihan oikeasti tarvitaan noita antipsykootteja. Ei juuri kukaan varmasti ole sillä tavalla lääkekielteinen ettei sinun tilanteessasi, tai esim. skitsofreenikolle, pitäisi niitä tarpeellisina.
Mutta se kritiikki yleensä kohdistuu siihen kun nykyään neuroleptejä määrätään esim. tilapäiseen unettomuuteen, jännittämiseen, jopa PMS-oireisiin. Niistä on tullut yleislääke siinä missä ennen oli SSRI-masennuslääkkeet. Ja valitettavasti noilla aineilla on sivuvaikutukset vähän eri luokkaa, siksi sitä ei toivoisi että ihan pieneen muullakin tavalla hoidettavissa olevaan vaivaan syötetään. Esim. USA:ssa on kiellettyä Ketipinorin käyttö unilääkkkeeksi, mutta Suomessa erittäin normaalia.
Ketipinor ei aiheuta riippuvuutta ja myös uni- ja nukahtamislääkkeissä on riskinsä. Mua vaan huvittaa se, kun joku 25 mg ketipinor unilääke on haittavaikutuksiltaan vähän eri luokkaa kuin ketipinor 600 mg päiväannoksella. Jos joku kuolee 25 mg pillerin haittavaikutuksiin niin pidän sitä ihmeenä. Tosi iso osa länsimaalaisista sairastuu 2. tyypin diabetekseen ilman Ketipinoria. Ja jos ne sattuu syömään Ketipinoria 25 mg, syy tietenkin on Ketipinorin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on hyvä lääkäri ja olenkin hakenut tietoa vain tästä tietystä lääkkeestä, mitä olen aloittamassa. Aloin vaan tuskastua siihen, miten valtava määrä disinformaatiota keskusteluissa on. Eikä pelkästään keskusteluissa vaan esim. erinäisten terveys "asiantuntioiden" blogeissa ym. on.
Toinen juttu on ne sitkeät käsitykset siitä, miten todennäköisesti oikeasti kyse on kilpirauhasenvajaatoiminnasta, folaatin puutteesta ym. tavanomaisesta ja kuinka lääkärit eivät vaan selvitä näitä ilmeisiä muita syitä vaan pelkästään määräävät neuroleptejä ja laadi laadi.
Psykiatrit määräävät labrat aina, kun kirjoittavat neuroleptejä. Labroja seurataan 3-6 kk välein ja aina otetaan samat kokeet mukaanlukien kilpirauhasarvot ja foolihapon pitoisuus. Eli senkin disinformaation voi lopettaa.
Jos otetaan labrat ennen reseptiä, sanoisin ihan muuta sairastavana, on hyvää terveydenhoitoa. Masennuslääkkeitäkin mielestäni saisi määrätä vasta labrojen jälkeen, mutta niitä määrätään ihan summassa.
Toki määrätään. Samalla voidaan seurata myös mahdollisia riskejä mitä lääkkeisiin liittyy. Jotkut neuroleptit voi aiheuttaa 2. tyypin diabetestä tai esim. sydänsairauksia. Siksi labrojen yhteydessä otetaan aina myös sydänfilmi. Ne mahdolliset muut sairaudet ei tule puskista ja niihin ehditään todennäköisesti reagoida. Silti yksi suurimpia aiheita probagandaan on juuri tuo, että jos syöt saat diabeteksen jne. Arvoja verrataan aina edellisiin arvoihin jne. Nyt esim. pyysin, että katsottaisiin tällä kertaa myös varastorauta. Aina on huolehdittu näistä asioista erittäin tarkasti ja pedantisti. Joten ei voi kuin ihmetellä.
Hmm. Olen syönyt noita lääkkkeitä opiskeluajasta alkaen. Mitään tutkimuksia ei ole tehty ikinä. YHTS:llä en muista oliko määrännyt lääkäri psykiatri - todennäköisesti ei. Mutta sen jälkeen olen käynyt yksityisen lääkäriaseman psykiatrilla (työterveyden kautta) sekä kunnallisella kun olin työttömänä, ei mitään sydänfilmejä tai verikokeita ole otettu.
Tarkalleen ottaen mitä lääkkeitä? Ap
Vierailija kirjoitti:
Psykoosilääkkeet minusta on kaikista rajuimpia mielenterveyslääkkeitä, joten on ihan ok olla varuillaan niiden suhteen. Tietenkin vielä ei ole kovin tehokkaita lääkkeita psykoosiin jos sellainen pamahtaa niin siinä siten pahimmillaan ollaan kahden huonon vaihtoehdon äärellä. Minulle jäi pysyvä haittavaikutus pelkästään masennus/uni lääkkeen jälkeen (Mirtazapin) eli kuolaaminen - tosin sekin enemmän stressi ja väsymystilassa - mutta silti. Enkä ehtinyt kovin kauaa käyttääkään.
Ei mun mielestä. Itse pidän esim. piristeitä kuten Adderal, Ritalin ym. ja SSRI lääkkeitä vielä pahempina. Mielipidekysymys toki, joten voit pitää neuroleptejä pahoina. Itse en niistä sivuoireta saa. Aloitusoireina on ollut kuukautisvuotohäiriöitä, lihaskramppeja, nenän tukkoisuutta, mutta ne on mennyt ohi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On totta että on tilanteita joihin ihan oikeasti tarvitaan noita antipsykootteja. Ei juuri kukaan varmasti ole sillä tavalla lääkekielteinen ettei sinun tilanteessasi, tai esim. skitsofreenikolle, pitäisi niitä tarpeellisina.
Mutta se kritiikki yleensä kohdistuu siihen kun nykyään neuroleptejä määrätään esim. tilapäiseen unettomuuteen, jännittämiseen, jopa PMS-oireisiin. Niistä on tullut yleislääke siinä missä ennen oli SSRI-masennuslääkkeet. Ja valitettavasti noilla aineilla on sivuvaikutukset vähän eri luokkaa, siksi sitä ei toivoisi että ihan pieneen muullakin tavalla hoidettavissa olevaan vaivaan syötetään. Esim. USA:ssa on kiellettyä Ketipinorin käyttö unilääkkkeeksi, mutta Suomessa erittäin normaalia.
Ketipinor ei aiheuta riippuvuutta ja myös uni- ja nukahtamislääkkeissä on riskinsä. Mua vaan huvittaa se, kun joku 25 mg ketipinor unilääke on haittavaikutuksiltaan vähän eri luokkaa kuin ketipinor 600 mg päiväannoksella. Jos joku kuolee 25 mg pillerin haittavaikutuksiin niin pidän sitä ihmeenä. Tosi iso osa länsimaalaisista sairastuu 2. tyypin diabetekseen ilman Ketipinoria. Ja jos ne sattuu syömään Ketipinoria 25 mg, syy tietenkin on Ketipinorin.
Niin, jenkeissä on kuitenkin tutkimuksissa havaittu myös nuorten muuten terveiden yllättäviä kuolemia niiden pienten unilääke-annostusten takia, ja yhteyttä on pidetty niin vahvana että lääkettä ei saa enää käyttää pelkän unettomuuden hoitoon ollenkaan.
Ja kun noita diabetesriskejäkin on tutkittu, niin toki siinä on otettu huomioon se normaali sairastuvuustaso, ja havaittu selkeä riskin nousu lääkettä syödessä kuin muuten.
Tuo ei aiheuta riippuvuutta on myös koominen ilmaus. JOo ei siinä mielessä, että sitä lääkettä hinkuisi koska tulee hyvät fiilikset. Mutta kun on syönyt vuodenkin ketipinoria ja koittaa lopettaa niin melkoinen h*lvetti voi olla irti. Itselläni ainakin vieroitus sellaisesta ihan unilääkeannoksesta oli todella tuskallista ja kamalia vieroitusoireita kuten sähköiskuntunteet päässä, tahdottomat lihasnykäykset, pakkoliikkeitä, sietämätön päänsärky ja ahdistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DeFacto! 😎💪👊👍👏
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkalleen ottaen mitä lääkkeitä? Ap
Matkan varrella monenlaista niistä perus SSRI:stä SNRI-lääkkeisiin, bentsoihin, nukahtamislääkkeisiin, trisykliseen masennuslääkkeeseen, työttömänä kun meni oireet pahoiksi tuli kombo Mirtazapin (SNRI-lääke), bentso (Rivatril) sekä antipsykootti (Ketipinor). Viimemainittu aiheutti minulle niin pahat sivuoireet että oli pakko lopettaa muutaman kuukauden päästä tosin. Silloin tajusin että monet stereotyyppisistä "hullun" ilveistä saattavatkin johtua lääkkeistä eikä välttämättä sairaudesta. Esim. mulla alkoi tulla kiele pakkoliikkeitä ja katkonaista oudon näköistä kävelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei määrää aina. Olen syönyt neuroleptia (Ketipinor) useamman vuoden unettomuuteen, ikinä ei ole mitään labroja otettu.
Tiedän myös masennuspotilaita, joilla on erilaisia lääkkeitä joissa pakkausselosteessakin lukee että jotain arvoja pitäisi verikokeista seurata, mutta äärimmäisen harvoin keneltäkään on seurattu. Joillakin kokemus on jopa että ei meinaa fyysistenkään vaivojen kanssa enää päästä normaaleihin tutkimuksiin, koska psykiatri saattaa kääntää senkin mt-vaivan oireeksi ja epäillä että psyykepuolen lääkitys ei ole kohdallaan.
Esim. serkkuni sairasti ilmeisesti yli 10 v kilpirauhasen vajaatoimintaa hoitamattomana, koska hänellä epäonnekseen oli myös keskivaikea masennus, joten vetämättömyys ja muut oireet meni sen piikkiiin. Lääkkeitä vaan tuli lisää, lopulta se neuroleptikin kun mikään ei auttanut. Epäilykset vaivojen ei-psyykkisestä syystä ignoorattiin, kunnes tämän serkkuni äiti päätti että kyll änyt ainakin perusverikokeet pitää tutkia, ja maksoi yksityiselle lääkäriasemalla. Paha kilpparin vajis olikin.
Niin. Kilpparin toimintahäiriö voi olla hänen lääkityksen seuraus, ei syy. Neuroleptit voi aiheuttaa mm. vajaatoimintaa. Ja esim. kaksisuutaisella ja kilpparihäiriöillä on jo itsessään yhteys.
Jos vaan 3kk välein soittaa toimistosihteerille ja pyytää uusimaan reseptin, eikä ikinä käy vastaanotolla voi käydä noin. Moni kun luulee, että muita hoitomuotoja ei psykiatrien puolelta ole olemassa, kuin lääkkeet, eivätkä itse hahmota labrojen olevan olennainen osa asiaa, on helppo luistaa käynneistä. Oikeasti joka kerta lääkärit katsoo/arvio vointia hyvin tarkkaan. Ja kuuntelee, mitä itse tuo esiin. Moni ajattelee, ettei ole hyötyä käydä vastaanotolla, mutta kyllä siitä on, ainakin mun mielestä.
Vierailija kirjoitti:
One De Facto please. Only one!
Metallit loukkaavat, sitä metallit ovat...
Sen takia metallini varastettiin mielivaltaisuuksien ulottuvuuden apuvälinein ja siinäkin oli osana varmasti jotain toista jaloa metallia.
Ehkä AV kulta tietää tästä ellei psykopatia ole osoittaunut liian psykopaattiseksi.
Ketipinor on haitallisempi pieninä a nnoksina kuin suurina.
Itse sain just unilääkkeeksi. En muistanut, et miksi en sitä haluaisi syödä, joten hain sen Apteekista.
Ja en todellakaan ala syömään psykoosilääkettä unettomuuteen. On mulla ahdistustakin, mutta tuohon lääkkeeseen en koske.
Enkä saanut mitään labroja tosta. Tai mistään muustakaan lääkkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen takia metallini varastettiin mielivaltaisuuksien ulottuvuuden apuvälinein ja siinäkin oli osana varmasti jotain toista jaloa metallia.
Ehkä AV kulta tietää tästä ellei psykopatia ole osoittaunut liian psykopaattiseksi.
*Metallit loukkaavat*
Dough!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä AV kulta tietää tästä ellei psykopatia ole osoittaunut liian psykopaattiseksi.*Metallit loukkaavat*
Dough!
*metallit satuttavat*
Double dough!
Vierailija kirjoitti:
Ketipinor on haitallisempi pieninä a nnoksina kuin suurina.
Itse sain just unilääkkeeksi. En muistanut, et miksi en sitä haluaisi syödä, joten hain sen Apteekista.Ja en todellakaan ala syömään psykoosilääkettä unettomuuteen. On mulla ahdistustakin, mutta tuohon lääkkeeseen en koske.
Enkä saanut mitään labroja tosta. Tai mistään muustakaan lääkkeestä.
Miten niin haitallisempi pieninä annoksina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metalli satuttaa sitä se tekee. Sen takia sitä varastetaan ja tehdään mielenterveysongelmia ihmisille.
Im mr get dough!
Monet ei edes tiedä, että ketipinor on myös masennuslääke. Se toimii masennukseen 200mg annokseen asti. Se on myös unilääke. Ja manian hoitoon käytettävä lääke. Ei pelkkä psykoosilääke.
Minun vakava kilpirauhasen toimintahäiriö selvisi vasta sitten, kun isä ehdotti lääkärille kokeiden teettämistä.