Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oppilas kuoli sairauskohtaukseen Espoossa – liikuntatunnilla oli suoritettu piip-testiä

Vierailija
16.09.2018 |

Oppilas on joutunut sairaalaan espoolaisen koulun liikuntatunnilta tällä viikolla. Koulun rehtori vahvistaa tapahtuman IS:lle.

– Siellä on ollut sellainen tilanne, että oppilas on saanut liikuntatunnilla sairauskohtauksen ja hänet on viety sairaalaan ambulanssilla.

Rehtori ei kommentoi oppilaan tämänhetkistä terveydentilaa. IS:n tietojen mukaan poika kuoli sairaalassa.

IS:n saamien tietojen mukaan liikuntatunnilla oli suoritettu niin sanottua piip-testiä.

Piip-testillä eli kestävyyssukkulajuoksulla (engl. beep test) mitataan maksimaalista kestävyyttä. Testissä juostaan 20 metrin matkaa edestakaisin yhä nopeammin ja nopeammin niin kauan kuin juoksija jaksaa.

Nimi tulee äänitteestä, joka antaa äänimerkin, kun juoksijan tulee lähteä seuraavalle sukkulalle.

Kommentit (634)

Vierailija
421/634 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten kun opetussuunnitelma uudistui ja koululiikuntaan tuli velvoite järjestää Move-testit, sattui olemaan hieno, aurinkoinen alkusyksy. Opetushallitus velvoittaa opettajat kirjaamaan mittaustulokset järjestelmään syyskuun loppuun mennessä, ja niinpä sitten minunkin lapseni koulussa jyystettiin Move-testejä jumppasalissa pitkin syyskuuta. Siitäkö liikunnan ilo lähtee itämään nuoren elämässä?

Moven kerrotaan tukevan peruskoulujen ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa. Kiinnostaisi kuulla, mihin väite perustuu. Olisiko reilumpaa jättää lässytykset sikseen ja kertoa reilusti, että Moven tarkoitus on paitsi työllistää Jyväskylän yliopistossa jokin tutkimusyksikkö, myös ja ennen kaikkea kerätä dataa kokonaisista suomalaisnuorten ikäluokista, kaupattavaksi bisnekseen. Suomen harvinaisen kattava väestödata on kansainvälinen myyntivaltti, ja koululiikunta on mainio väline valjastaa myös lapsemme palvelemaan maamme kilpailukykyä.

Vierailija
422/634 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma vitosluokkalaiseni teki testin viime viikolla. Sanoi, että oksetti ja pyörrytti mutta piti vaan jatkaa.

Ei pitänyt. Porukka voi kannustaa, mutta oppilas itse päättää milloin lopettaa.

Tuon ikäisillä ei ole edes ymmärrystä milloin pitäisi lopettaa, vaan mennään porukan mukana.

Eikä aikuisetkaan tiedä, mitä kropalle tapahtuu, kun ollaan maksimi suoritus alueella tai jo on flunssa tai jälkitila.

Yleensä kun aikuisille tehdään vastaavia testeja, mukana on aina lääkäri, sh, seurantalaitteet testin aikana, sekä elvytyslaitteet. Käsittääkseni, nyt näistä ei ollut mitään. Ja seuraukset oli kammottavat.

Oliko opettajalla edes ensiaputaitoja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/634 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Move testi ei vaikuta liikunta numeroon, lukee siellä move sivuilla.

Meille tuo 8 riittää ja parempaa ei edes tarvitse olla.

Minulla urheilulliset lapset, mutta silti olen sanonut, että liikkanumerolla ei ole mitään merkitystä, vain lukuaineiden ka vaikuttaa.

Kotoako se lapsille tulee tuo liikkanumeron ylikorostuneisuus?

Vierailija
424/634 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma vitosluokkalaiseni teki testin viime viikolla. Sanoi, että oksetti ja pyörrytti mutta piti vaan jatkaa.

Mistä te keksitte nämä piti jatkaa -kommentit? Senhän saa lopettaa milloin vaan. Kannattaa seurata sen tekemistä niin tietää.

Kun kaikki huutaa vieressä jaksa, jaksa, niin ei tuollainen alakouluikäinen lapsi uskalla lopettaa kesken kaiken.

Oletko ollut seuraamassa? Miten muut voivat huutaa vieressä, kun suorittavat itse testiä? Tai jos eivät suorita niin ovat jo lopettaneet. Itse olen seurannut ja halu olla lopettamatta tulee halusta pärjätä paremmin kuin muut. Mikä sinällään toki voi olla vaarallista, jos ei ole kokemusta maksimikuormituksesta.

Siis luuletko että niitä ratoja on jokaiselle omansa? Ei ole. Opettaja valvoo testiä, jokainen oppilas tekee sen erikseen ja muut katsoo. Toki eri  kouluissa voi olla eri käytäntöjä mutta eihän nyt 25 lasta sitä samanaikaisesti voi tehdä.

Vierailija
425/634 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Move testi ei vaikuta liikunta numeroon, lukee siellä move sivuilla.

Meille tuo 8 riittää ja parempaa ei edes tarvitse olla.

Siksipä niitä ei tarvitse liikuntatunnilla tehdä! Ihan sama jos sanottaisiin, että lukutaito ei sitten mitenkään vaikuta äidinkielestä saatavaan numeroon.

Vierailija
426/634 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä te keksitte nämä piti jatkaa -kommentit? Senhän saa lopettaa milloin vaan. Kannattaa seurata sen tekemistä niin tietää.

Kun kaikki huutaa vieressä jaksa, jaksa, niin ei tuollainen alakouluikäinen lapsi uskalla lopettaa kesken kaiken.

Oletko ollut seuraamassa? Miten muut voivat huutaa vieressä, kun suorittavat itse testiä? Tai jos eivät suorita niin ovat jo lopettaneet. Itse olen seurannut ja halu olla lopettamatta tulee halusta pärjätä paremmin kuin muut. Mikä sinällään toki voi olla vaarallista, jos ei ole kokemusta maksimikuormituksesta.

Sekoitatko Cooperiin? Ei tätä voi tehdä kaikki samanaikaisesti. Yleensä yksi kerrallaan juoksevat.

Vierailija
427/634 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo teoriassa, mutta uskotko tosissasi että joku 10-11-vuotias noin vain uskaltaa lopettaa itsekseen jos ei opettaja käske lopettaa? Ja kaikki luokkakaverit vielä katselemassa miten suoriudut...

Nykyään 10-11 -vuotiaat kyllä ovat hyvin tietoisia oikeuksistaan ja usein jopa periaatteesta uhittelevat. Sanoisin, että uskaltavat, mutta eivät halua, koska motivoituvat kilpailusta (tämä on lasten oma juttu, ei opettajan, että halutaan voittaa muut). Mutta eri kysymys on se, että voiko urheilutaustatttomia päästää tuolla tavalla kilpailemaan ja pätemään? Urheiluhan aloitetaan asteittaisella kuormituksen kohottamisella.

Vierailija
428/634 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluajoilta muistan, että liikkaopet olivat niitä pelättyjä opettajia.

Omalta kohdaltani en muista, että hirveästi olisi ohjeistettu tai kannustettu. Piti vain osata heti.

Usein liikkaopettajilla on kilpaurheilutausta ja ovat keskimääräistä enemmän kilpailuhenkisiä ja kokevat liikunnan suoriteperusteisena.

Kun koululiikunnan pitäisi olla mukavaa ja kokea liikkumisen ilon, jolloin siitä saatsisiin maksimi hyöty.

Nyt alalle hakeutuu vähän vääränlaisia ihmisiä, jolle suoritus on tärkein, niin kuin tämäkin testi osoittaa. Halutaan vain maksimi suoritukset.

Vierailija
429/634 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekoitatko Cooperiin? Ei tätä voi tehdä kaikki samanaikaisesti. Yleensä yksi kerrallaan juoksevat.

Piip tehdään noin 20:lle kerrallaan. Siitä juuri se kilpailu tulee, kun ei halua lopettaa ennen kilpakaveria.

Vierailija
430/634 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo teoriassa, mutta uskotko tosissasi että joku 10-11-vuotias noin vain uskaltaa lopettaa itsekseen jos ei opettaja käske lopettaa? Ja kaikki luokkakaverit vielä katselemassa miten suoriudut...

Nykyään 10-11 -vuotiaat kyllä ovat hyvin tietoisia oikeuksistaan ja usein jopa periaatteesta uhittelevat. Sanoisin, että uskaltavat, mutta eivät halua, koska motivoituvat kilpailusta (tämä on lasten oma juttu, ei opettajan, että halutaan voittaa muut). Mutta eri kysymys on se, että voiko urheilutaustatttomia päästää tuolla tavalla kilpailemaan ja pätemään? Urheiluhan aloitetaan asteittaisella kuormituksen kohottamisella.

Turha niputtaa kaikkia samanlaiseksi massaksi. Osa ehkä uhittelee mutta siellä on niitä kilttejä miellyttämisenhaluisia monta myös. Oma tyttäreni ei ole erityisen kilpailunhaluinen mutta tyypillinen kiltti oppilas, jolle opettaja on vahva auktoriteetti.

Vierailija
431/634 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari vuotta sitten kun opetussuunnitelma uudistui ja koululiikuntaan tuli velvoite järjestää Move-testit, sattui olemaan hieno, aurinkoinen alkusyksy. Opetushallitus velvoittaa opettajat kirjaamaan mittaustulokset järjestelmään syyskuun loppuun mennessä, ja niinpä sitten minunkin lapseni koulussa jyystettiin Move-testejä jumppasalissa pitkin syyskuuta. Siitäkö liikunnan ilo lähtee itämään nuoren elämässä?

Moven kerrotaan tukevan peruskoulujen ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa. Kiinnostaisi kuulla, mihin väite perustuu. Olisiko reilumpaa jättää lässytykset sikseen ja kertoa reilusti, että Moven tarkoitus on paitsi työllistää Jyväskylän yliopistossa jokin tutkimusyksikkö, myös ja ennen kaikkea kerätä dataa kokonaisista suomalaisnuorten ikäluokista, kaupattavaksi bisnekseen. Suomen harvinaisen kattava väestödata on kansainvälinen myyntivaltti, ja koululiikunta on mainio väline valjastaa myös lapsemme palvelemaan maamme kilpailukykyä.

Jo nyt tätä dataa käytetään lääketehtaissa mietittäessä kaupallisia mahdollisuuksia eli miten paljon lääkkeiden käyttöä saadaan lisättyä perustellen asiaa nimenomaan nuorten testeissä saaduilla tuloksilla.

Vierailija
432/634 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma lapseni halusi olla paras piip -testissä. Oli päättänyt lopettaa heti, kun toiseksi paras on lopettanut. Ja näin tekikin. Tuo vaara tulee juuri siitä, että kaikki tekee yhdessä ja jos moni haluaa voittaa niin se ajaa ylitekemään. Yksin juosten ottaisi löysemmin.

Vierailija
433/634 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä on keksitty, että lapset motivoituvat kilpailusta? Kun koulussa ei enää kilpailla keskenään yhtään missään, niin miksi pitäisi kilpailla liikunnassa siitä, kuka kuolee ekana?

Vierailija
434/634 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piip tehdään noin 20:lle kerrallaan. Siitä juuri se kilpailu tulee, kun ei halua lopettaa ennen kilpakaveria.

Missä koulussa on niin iso sali että 20 oppilaalle saa omat radat ja jokaiselle vielä joku valvomaan sitä juoksua? Mun lapsen koulussa 2 juoksi kerrallaan ja 2 opettajaa valvomassa (laskemassa tulosta).

Vierailija
435/634 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäiskö kouluissa ensin ihan harjoitella sitä juoksemista, ennen kuin mitään testejä lähdetään tekemään. Kyllähän kaikissa muissakin aineissa ensin opetellaan ja harjoitellaan opiskeltavaa asiaa, ja vasta sitten tehdään koe. Mutta ehei, ei liikunnassa. Sinne vaan kaikki ryysäämään huonolla tekniikalla itseltään henki pois tai ainakin paikat rikki.

Tämä. Niin totta.

Vierailija
436/634 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti tehdä 20:lle samanaikaisesit jos mennään ohjeiden mukaan. Jokaisen suoritusta pitää jonkun koko ajan seurata, että mennään sääntöjen mukaan ja tulee oikea tulos. 

Vierailija
437/634 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis luuletko että niitä ratoja on jokaiselle omansa? Ei ole. Opettaja valvoo testiä, jokainen oppilas tekee sen erikseen ja muut katsoo. Toki eri  kouluissa voi olla eri käytäntöjä mutta eihän nyt 25 lasta sitä samanaikaisesti voi tehdä.

Ryhmässä tehdään. Rata on sellainen salin levyinen tötsillä merkityt viivat. Ei niitä juoksuradalla tehdä.

Vierailija
438/634 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha sanoa ettei move vaikuta liikkanumeroon, jos opettaja saa testin tulokset ja kirjaa ne johonkin järjestelmään-> vaikuttaa varmasti, vaikka alitajuntaisesti jos ei muuten. Move- testaus kyllä sotii uutta opsia vastaan, miten se onkin saatu ujutettua kouluille?

Vierailija
439/634 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikamoista H*tler Jugend -meininkiä. Missä näitä kehitellään? Kuka tarvitsee moista tietokantaa, THL ja lääketehtaat vai?

Kidutusmuotonahan tuo on kuin jostain keskiajalta.

THL on myynyt testin tulokset jo etukäteen. Ne yhdistetään edelleen vapaaehtoiseen terveystarkastukseen ja vapaaehtoiseen terveyskyselyyn ja sen pohjalta saadaan kattavaa tietoa lasten sosioekonomisen taustan vaikutuksista terveyteen, mutta samalla esim. koulumatkan ja koetun terveyden yhteydestä tms.

Valitettavasti tutkimuksissa tietoja ei käsitellä vain massana vaan yksilötasolla. Yhdistelmätiedot voidaan myydä esim. vakuutusyhtiölle, joka voi evätä nuorelta matkavakuutuksen vedoten näihin tietoihin.

Ei tämä ole utopiaa, tämä on yksinkertaisesti rahastusta nuorten tiedoilla. Kannattaa kieltää terveystutkimukseen vastaaminen, ne ovat yhtä vaarallisia kuin facen nettitestit.

Eli kannattaako terveystarkastuksesta kieltäytyä? Vaikuttaako kieltäytyminen mihinkään? Kiinnostaisi tietää.

Vierailija
440/634 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti tehdä 20:lle samanaikaisesit jos mennään ohjeiden mukaan. Jokaisen suoritusta pitää jonkun koko ajan seurata, että mennään sääntöjen mukaan ja tulee oikea tulos. 

Vaara tulee just siitä, että yhtä aikaa tehdään, eikä haluta lopettaa ennen muita. Jos tuon voisi tehdä yksin open kanssa, eikä tuloksia muille niin olisi järkevämpi.