Pysyvä talviaika vähentäisi päivätöitä tekevän valoisaa ulkoiluaikaa 74 tuntia vuodessa
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt näitä talviajan kannattajia juuri tästä syystä. Valoisuutta halutaan katsella työpaikan tai koulun ikkunasta. Ei mitään järkeä.
Se hyöty on kaksi viikkoa. Katsopa nyt kun kelloja seuraavaksi siirretään. Kahden viikon päästä on yhtä pimeää
Kyllä aurinko nousee talviajassa n.365 aamuna aikaisemmin kuin kesäajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unitutkija Partonen puhuu ihan täyttä tuubaa iltavirkkujen & unihäiriöisten osalta. Miksi Partonen aamuvirkkuna kuvittelee, että voi puhua muiden puolesta tässä asiassa? Hänhän ajaa vain omaa asiaansa koska tykkää herätä kukonlaulun aikaan!
Itse olen iltavirkku, mutta ei minulla ole sen vaikeampi aamulla herätä talvipimeyteen kuin kesällä valoisaan aamuun. Ehkä kun juon aamukahvit kirkasvalolampun valossa. Talvella sen sijaan on vaikeaa se kun en ehdi nähdä päivänvaloa oikein koskaan (pl. viikonloput), kun päivät menee töissä sisällä käkkiessä. Iltapäivällä kun ehtii käydä valoisan aikaan happihypyllä niin silloin tulee unikin paremmin.
Eli meikä-iltavirkku ihan unirytmiteknisistä syistä kannattaisi ainaista kesäaikaa. Ei se aamun valoisuus ulkona heräämistäni edistä.
No, kuten tuossa aiemmin yritin selittää niin iltavirkun/nukahtamisongelmaisen olisi nimenomaan parempi olla pysyvässä KESÄajassa. Eli juuri päin vastoin kuin Partonen väittää.
Mutta Partosella on agenda saada suomalaiset tutimaan klo 21 ja heräämään klo 06... Miettikääpä tuotakin esim. taloudelliselta kantilta: kuinka isot menetykset on esim. ravintola- ja muille palvelualoille. Jatkossa heinäkuun lopussa on jo iltaisin pimeää ja kansa on pakko"käännetty" Partosen toivomaan rytmiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unitutkija Partonen puhuu ihan täyttä tuubaa iltavirkkujen & unihäiriöisten osalta. Miksi Partonen aamuvirkkuna kuvittelee, että voi puhua muiden puolesta tässä asiassa? Hänhän ajaa vain omaa asiaansa koska tykkää herätä kukonlaulun aikaan!
Itse olen iltavirkku, mutta ei minulla ole sen vaikeampi aamulla herätä talvipimeyteen kuin kesällä valoisaan aamuun. Ehkä kun juon aamukahvit kirkasvalolampun valossa. Talvella sen sijaan on vaikeaa se kun en ehdi nähdä päivänvaloa oikein koskaan (pl. viikonloput), kun päivät menee töissä sisällä käkkiessä. Iltapäivällä kun ehtii käydä valoisan aikaan happihypyllä niin silloin tulee unikin paremmin.
Eli meikä-iltavirkku ihan unirytmiteknisistä syistä kannattaisi ainaista kesäaikaa. Ei se aamun valoisuus ulkona heräämistäni edistä.
No, kuten tuossa aiemmin yritin selittää niin iltavirkun/nukahtamisongelmaisen olisi nimenomaan parempi olla pysyvässä KESÄajassa. Eli juuri päin vastoin kuin Partonen väittää.
Mutta Partosella on agenda saada suomalaiset tutimaan klo 21 ja heräämään klo 06... Miettikääpä tuotakin esim. taloudelliselta kantilta: kuinka isot menetykset on esim. ravintola- ja muille palvelualoille. Jatkossa heinäkuun lopussa on jo iltaisin pimeää ja kansa on pakko"käännetty" Partosen toivomaan rytmiin...
Ihan hyvin nuo ravintola- ja palvelualat pärjää sellaisissakin maissa missä pimeä tulee alkuillasta ympäri vuoden. Minusta tuo ei ole kovin vakuuttava argumentti.
Hyvä juttu,itse tykkään urheilla ja lenkkeillä pimeässä en koskaan päivänvalossa.
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti ihmisten ulkoilua rajoittaa valon määrä? Miten sitten talvella yleensäkin lenkkeilevät koska valoisaa on vain silloin kun on töissä, aamulla ennen töitä ja töiden jälkeen on pimeä joka tapauksessa.
Kesällä kun aurinko paistaa yölläkin niin ulkoileeko ihmiset sitten ympäri vuorokauden?
Minulla se vaikuttaa selvästi. Saan herkästi migreeniä vastavalosta, ja nykyiset autojen ja jopa polkupyörien lamput ovat epämiellyttävän kirkkaita. Ihan sen takia ulkoilen mieluummin valoisan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, jos oltaisiin kesäajassa, niin aamut olisivat säkkipimeitä. Miettikää sitä, kun talviaamuisin kampeatte itseänne töihin.
Pimennysverhojen vuoksi se kampeaminen ei ole luontaiseen valoisuuteen mitenkään sidoksissa. Töihin tulee joka tapauksessa kiire, joten ei voisi vähempää kiinnostaa, jurnutanko moottoritietä säkkipimeässä vai aamuhämärässä.
Vierailija kirjoitti:
ULKOILUN kannalta paras vaihtoehto olisi siirtyminen pysyvään kesäaikaan, Karlsson sanoo. Se toisi eteläsuomalaisille alkuiltaan 90 valoisaa tuntia lisää vuodessa. Lapissakin tunnit lisääntyisivät, mutta vähemmän.
Toiseksi paras vaihtoehto olisi pysyä nykysysteemissä, jossa kelloja siirretään eteenpäin keväällä ja taaksepäin syksyllä. Huonoin vaihtoehto olisi Karlssonin mukaan pysyvä siirtyminen normaaliaikaan eli talviaikaan. Se toisi aamuihin enemmän valoisaa aikaa mutta vähentäisi sitä illasta. Helsingissä menetys olisi 74 tuntia vuodessa.
Vähennys vaikuttaisi Karlssonin mielestä ulkoiluun ja sitä kautta terveyteen.
Pistetään unitutkija Partonen ja Karlsson kaksintaisteluut, selät vastakkain ja vain yksi luoti aseessa. Sitten 5 askelta ja laukaus.
Yhtä idioottimaiselta tuntuu nyt tuo ajanmuokkaajien rintama :(
Suomi pärjäsi sotien jälkeen ihan helvetin hyvin yhdellä ajalla ja pärjää tästä eteenpäinkin!
Muuta itse omaa kelloasi, se ei vaikuta kuin itseesi. Minä en halua herätä töihin eikä lapseni kouluun tuntia aiemmin maaliskuussa!
Vierailija kirjoitti:
No mikä on paras ulkona töitä tekeville? Esimerkiksi maaseudulla?
Ei mikään yksittäinen aika. Molemmissa tulee tiettyjä anomalioita. Kellonajan siirrolla on ollut minun mielestäni täysin järkevät muutkin perusteet kuin pelkkä energiansäästö. Se loiventaa huomattavasti noita anomalioita. Talviaika valoistaa kesäaamuja turhaan. Kesäaika pimentää talviaamuja liiallisesti. Yhteiskunta pyörii jo muutoinkin aamuvirkkujen tahdissa ja vaatimuksissa. Jatkaisin kellonajan siirtoa kaksi kertaa vuodessa kuten tähänkin asti. Terveysvaikutukset ovat suotuisammat kuin vaihtoehdoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään yksittäinen aika. Molemmissa tulee tiettyjä anomalioita. Kellonajan siirrolla on ollut minun mielestäni täysin järkevät muutkin perusteet kuin pelkkä energiansäästö. Se loiventaa huomattavasti noita anomalioita. Talviaika valoistaa kesäaamuja turhaan. Kesäaika pimentää talviaamuja liiallisesti. Yhteiskunta pyörii jo muutoinkin aamuvirkkujen tahdissa ja vaatimuksissa. Jatkaisin kellonajan siirtoa kaksi kertaa vuodessa kuten tähänkin asti. Terveysvaikutukset ovat suotuisammat kuin vaihtoehdoissa.
Luulen että yksikään unitutkija tai lääkäri ei ole kanssasi siitä samaa mieltä että kellojen siirtely olisi terveysvaikutusten kannalta suotuisin vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesällä pysyvässä talviajassa se unihäiriöinen iltavirkku ei ole edes ehtinyt vielä nukahtaa, kun aurinko nousee jatkossa kello 02 ja sarastaa kello 01!!! Moni unihäiriöinen, kuten minä, nukkuvat - sitten kun joskus tuntien päästä saavat unta - parhaiten aamuisin. Ja silloin on aivan sama vaikka pimeä olisi kello 09 asti, parempi vain niin.
Myöskään se iltavirkun kello ei IKINÄ siirry niin, että nukkumaan mentäisi kello 21, ihan sama mitä joku Partonen väittää tai vaikka siirrettäisiin tuplat talviajan suuntaan.
Ja Suomen Ladussa ovat oikeassa. Pysyvä talviaika ajaa ihmiset kotisohville ja lasku kuitataan verovaroista kun ihmiset lihoo/sairastaa.
Kirjoitat pitkästi ja päin honkia. Kesäaika aikaistaa aamuja. Kesäaika on aamuvirkkujen unelma. Ei iltavirkku välitä illan hämärtymisestä tai pimeydestä. Iltavirkut lähtevät lenkille KUN kesäajan vaativat ovat jo menossa yöpuulle agraariyhteiskunnan parhaiden perinteiden mukaisesti :)
Yritäpä sinä saada faktat kohdilleen, jessus...
Ja missähän kohtaa? Kesäaika tarkoittaa valitettavasti juuri sitä että eläisit täällä lännemmässä itäisemmän kellon tahdissa. Toisin sanoen kaikki pitää tapahtuu hiukaan liian varhain. Aamuvirkun unelma. Iltavirkun suru. Oletko pohtinut koko asiaa itse?
Ai meinaat, että iltavirkkua alkaa naps vain nukuttaa kello 21, jos pimeä on laskeutunut kello 19 eikä kello 20? Älä jauha p..skaa. Iltavirkku voi käydä mukavasti lenkillä valoisassa sillon 19-20, KESÄajassa, kun on vielä valoisaa, ja mennä sitten normaalirytminsä aikaan sänkyyn esim. 23.30 ja saada unta 01-02. Se kellon siirto auttaa nukahtamaan "aikaisemmin" ehkä yhtenä - kahtena päivänä heti siirron jälkeen. Sen jälkeen iltavirkku alkaa elää sen mukaan, mitä kello näyttää, iltavirkun on noudatettava aikatauluja mitä yhteiskunnassa on (ainakin yritettävä), ja vaikka säkkipimeys tulisi kello 15 ei se iltavirkku edelleenkään nukahda kello 21. Mikä tässä sulle on niin vaikea tajuta? On myöskin epäinhimillistä yrittää pakottaa se iltavirkku heräämään aikaisin aamulla, kun se ei vain siihen pysty sopeutumaan.
Vierailija kirjoitti:
Pysyvä talviaika on paras vuorokausirytmin kannalta. Kesällä valoisat illat vaikeuttavat nukahtamista. Tämän vuoksi unitutkija Timo Partonen kannattaa talviaikaa. Itse lisäisin siihen myös lämmön. Trooppisina öinä unet jäävät lyhyiksi kun pitää odottaa aamuyöhön että lämpötila sallii nukahtamisen. Päivänvalo on minusta toisarvoista, keinovalokin on valoa. Jos ei ole nukkunut tarpeeksi niin kuka jaksaa edes ulkoilla?
Niin lämpö. Jo nyt on se ongelma, että töihin kävellessä on pakko käyttää takkia jotta tarkenee, mutta iltapäivällä kotiin tullessa se on liian kuuma. Jos olisi aina talviaika, tuo ongelma vain pahenisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just. Pimeimpään vuodenaikaan eli tossa joulukuun lopussa, jolloin tulee aamulla Helsingissä valoisaa vasta klo 9.00, niin jos oltais kesäajassa, niin valoisaa tulisi vasta klo 10.00.
Niinpä, jos oltaisiin kesäajassa, niin aamut olisivat säkkipimeitä. Miettikää sitä, kun talviaamuisin kampeatte itseänne töihin.
Niin? Ei minua häiritse mennä pimeällä töihin. Herään kyllä ilman valoakin, ja eipä jää harmittamaan se, että täytyy valoisalla siirtyä sisätiloihin. Kun menee töihin kun vielä on pimeää, ei päivä tunnu ihan niin pahasti menevän piloille.
Pimeimpään talviaikaan haluaisin mennä töihin nykyistä aikaisemmin, vaikka jo ennen aamukuutta, jotta ehtisin iltapäivällä valoisan aikaan ulos, mutta meillä se on mahdotonta kun liukuma-aika alkaa vasta seitsemältä.
Kiitos. Sinä sentään kirjoitat reilusti ja totuudenmukaisesti näiden monien öyhöttäjien seasta. Kesäaika vuoden ympäri on sinunkaltaisesti aamuvirkkujen juttu. Iltavirkulle se on talvella myrkkyä.
Olen kyllä luonnostani iltavirkku. Kirjoitin tuohon ylle tilanteestani toisenkin viestin, jossa sanoin, että valo ulkona ei erityisemmin edistä heräämistäni. Reippailu valoisaan aikaan sen sijaan kyllä auttaa nukahtamaan ajoissa.
No eipä siinä mitään. Menee vain hankalaksi näkemyksien arvioiminen kun ihminen joka herää aikaisin aamulla oli valoisuus mikä tahansa onkin luonnostaan iltavirkku. Mutta en voi kyseenalaistaa sanomisiasi ymmärtänet kuitenkin että on tiettyä hankaluutta silloin keskustella tällaisista seikoista kuten tietyn kellonajan valoisuus.
Vierailija kirjoitti:
Kesällä pysyvässä talviajassa se unihäiriöinen iltavirkku ei ole edes ehtinyt vielä nukahtaa, kun aurinko nousee jatkossa kello 02 ja sarastaa kello 01!!! Moni unihäiriöinen, kuten minä, nukkuvat - sitten kun joskus tuntien päästä saavat unta - parhaiten aamuisin. Ja silloin on aivan sama vaikka pimeä olisi kello 09 asti, parempi vain niin.
Myöskään se iltavirkun kello ei IKINÄ siirry niin, että nukkumaan mentäisi kello 21, ihan sama mitä joku Partonen väittää tai vaikka siirrettäisiin tuplat talviajan suuntaan.
Ja Suomen Ladussa ovat oikeassa. Pysyvä talviaika ajaa ihmiset kotisohville ja lasku kuitataan verovaroista kun ihmiset lihoo/sairastaa.
Iltavirkku uniongelmainen, ns. viivästyneen vuorokausirytmin vuoksi, täällä hei. Mulle ainoa tapa saada riittävästi unta jotta jaksan työt ja harrastukset on se että herään kellon soittoon aamulla ja aloitan päivän kuntoillen, ensin joogaa ja sitten lenkki. Tää on aamurutiini vaikka miten väsyttäisi ja siitä sitten jatkan päivän touhuihin. Tää aamurutiini vaatii sitä että illalla himmailen niin että 20.30 olen jo vuoteeseen menossa ja viim. klo 21 sängyssä. Tähän pääseminen kesti reilu kymmenen vuotta, repsahtelujakin tapahtui. Tänään olen vähän myöhemmin hereillä, oli poikkeuspäivä ja jouduin otttamaan pienet päiväunet.
Jos tuntuu että luonnollinen vuorokausirytmi on ristiriidassa ympäröivän tosielämän kanssa kannattaa kokeilla korjata sitä omaa rytmiään. Upeaa huomaa että vaikka aamuyöt ovatkin ihania niin varhaiset aamut ovat vielä parempia. Hyvää yöunta ei voita mikään, siihen kannattaa panostaa. Huonoilla yöunilla ei tuu kuin sekundaa. Kannattaa suojella uniaikaa yli kaiken, se helpottaa kunnossa pysymistä (fyys&psyykk molemmat).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vetäsepäs nyt tähän vielä THL ! Varmaan joku salaliitto tämäkin, kuten rokotukset kanssa !
Ei vit_tu teitä uunoja :D
Palataan nyt vaan siihen aikaan kun ei kelloja siirrelty, tack och adjö!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just. Pimeimpään vuodenaikaan eli tossa joulukuun lopussa, jolloin tulee aamulla Helsingissä valoisaa vasta klo 9.00, niin jos oltais kesäajassa, niin valoisaa tulisi vasta klo 10.00.
Niin? Ei minua häiritse mennä pimeällä töihin. Herään kyllä ilman valoakin, ja eipä jää harmittamaan se, että täytyy valoisalla siirtyä sisätiloihin. Kun menee töihin kun vielä on pimeää, ei päivä tunnu ihan niin pahasti menevän piloille.
Pimeimpään talviaikaan haluaisin mennä töihin nykyistä aikaisemmin, vaikka jo ennen aamukuutta, jotta ehtisin iltapäivällä valoisan aikaan ulos, mutta meillä se on mahdotonta kun liukuma-aika alkaa vasta seitsemältä.
Kiitos. Sinä sentään kirjoitat reilusti ja totuudenmukaisesti näiden monien öyhöttäjien seasta. Kesäaika vuoden ympäri on sinunkaltaisesti aamuvirkkujen juttu. Iltavirkulle se on talvella myrkkyä.
Olen kyllä luonnostani iltavirkku. Kirjoitin tuohon ylle tilanteestani toisenkin viestin, jossa sanoin, että valo ulkona ei erityisemmin edistä heräämistäni. Reippailu valoisaan aikaan sen sijaan kyllä auttaa nukahtamaan ajoissa.
Ison osan vuotta sitä pitää joka tapauksessa herätä pimeässä. Mutta iso ero tulee siitä ehtiikö yhtään nähdä valoa toimistopäivän jälkeen. Jos vielä vähemmän kuin nyt, niin se on kyllä tosi huono jaksamiselle. Monet mestä kun eivät yksinkertaisesti voi lähteä toimistolta klo 15 eikä ole ulkonatyöskentelyn luksusta, joten valonsaanti jää nyt jo heikoksi. Jos vielä heikennetään, se kyllä tosiaan vaikuttaa terveyteen ja jaksamiseen. Monilla tulee tuosta valonpuutteesta jo nyt kaamosmasennusta. Osa ihmisistä ei taida tajuta miten ankeaa se luonnonvalonpuute toimistotyössä on.
Miksi pimeällä ei voi ulkoilla? Otsalamppu käyttöön, jos ei katuvaloja ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysyvä talviaika on paras vuorokausirytmin kannalta. Kesällä valoisat illat vaikeuttavat nukahtamista. Tämän vuoksi unitutkija Timo Partonen kannattaa talviaikaa. Itse lisäisin siihen myös lämmön. Trooppisina öinä unet jäävät lyhyiksi kun pitää odottaa aamuyöhön että lämpötila sallii nukahtamisen. Päivänvalo on minusta toisarvoista, keinovalokin on valoa. Jos ei ole nukkunut tarpeeksi niin kuka jaksaa edes ulkoilla?
Niin lämpö. Jo nyt on se ongelma, että töihin kävellessä on pakko käyttää takkia jotta tarkenee, mutta iltapäivällä kotiin tullessa se on liian kuuma. Jos olisi aina talviaika, tuo ongelma vain pahenisi.
Jos nyt vallitsisi talviaika niin aamulla olisi töihin kävellessä oletettavasti ja todennäköisesti lämpöisempi ja iltapäivällä kotiin tullessa mahdollisesti ja hiukan hämärtyvän illan viileys. Siis tasapainoisempi tilanne.
Miten ihmeessä laskit että tilanne olisi nyt tänään talviajassa pahempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että yksikään unitutkija tai lääkäri ei ole kanssasi siitä samaa mieltä että kellojen siirtely olisi terveysvaikutusten kannalta suotuisin vaihtoehto.
Luuletko, että erilaisten ammattien luetteleminen tuo jotakin lisäarvoa mielipiteellesi. Kirjoita vain omissa nimissäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti ihmisten ulkoilua rajoittaa valon määrä? Miten sitten talvella yleensäkin lenkkeilevät koska valoisaa on vain silloin kun on töissä, aamulla ennen töitä ja töiden jälkeen on pimeä joka tapauksessa.
Kesällä kun aurinko paistaa yölläkin niin ulkoileeko ihmiset sitten ympäri vuorokauden?
Minulla se vaikuttaa selvästi. Saan herkästi migreeniä vastavalosta, ja nykyiset autojen ja jopa polkupyörien lamput ovat epämiellyttävän kirkkaita. Ihan sen takia ulkoilen mieluummin valoisan aikaan.
Ulkona olo luonnonvalossa on tutkimustenkin mukaan tosi tärkeää. Lievittää kaamosmasennusta ja tuo energiaa. Pimeässä ei yhtään sama.
Ja missähän kohtaa? Kesäaika tarkoittaa valitettavasti juuri sitä että eläisit täällä lännemmässä itäisemmän kellon tahdissa. Toisin sanoen kaikki pitää tapahtuu hiukaan liian varhain. Aamuvirkun unelma. Iltavirkun suru. Oletko pohtinut koko asiaa itse?