Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kärsitkö väsymyksestä ja syytä ei löydy?

Vierailija
15.09.2018 |

Tai paremminkin täällä meillä että ei tutkita.

Itse olen kärsinyt väsymyksestä ja voimattomuudesta nyt 10 vuotta. Odotin esikoista ja synnytyksen jälkeen en ole enää palautunut koskaan ennalleni. Lapsia tuli 3 vuosien mittaan ja aina kun yritän puhua että kaikki ei ole kunnossa, minulle vain sanotaan että pienten lasten äitinä kuuluu olla sellaista. Nyt pienin lapsi 6 vuotta eikä väsymys laannu. Enkä purematta niele tuota lasten takia väsymistäkään, lapset oli helppoja enkä ole valvonut niiden kanssa ollenkaan. Kaikilla hyvät unenlahjat ja terveitä ovat aina olleet.

Tuntuu että olen tyhmentynyt ihan hirveästi. Ajatus ei kulje ja pää tuntuu hitaalle. Puhe on välillä sössötystä kun tuntuu ettei jaksa edes puhua. Unohdan sanoja enkä muista nimiä tai kasvoja. En ole yhtään skarppi ja olen alkanut häpeämään hitauttani.

Jalat on usein voimattomat. Sekä myös kireät. Ei ole tekemistä sen kanssa liikunko vai en. Joinakin päivinä kyykkään 70 kiloa niskassa, toisena päivänä kävely laahaa. Jalan lihakset ei myöskään palaudu liikunnasta.

Mitä tässä vielä osaisi? Miten sinä olet saanut apua?

Tuntuu että koko maa on täynnä naisia jotka kärsii väsymyksestä mutta apua ei saa.

Mä en ole edes 40 vuotias vielä joten pelottaa mitä edessä. En olisi koskaan uskonut että alle 30 vuotiaana elämä olisi jo näin raskasta.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kärsin väsymyksestä isoimman osan elämästäni. Aloitin kokeilun gluteenin vähentämisestä ja samaa väsymystä ei enää ole. Aiemmin vähensin myös lihan syömistä ja maitotuotteita. Syön D-vitaminia. Luulisin että huono ruokavalio sekä stressi aiheutti väsymyksen. Ruokavalio oli aiemmin lähes ravintosuositusten mukainen, mutta täyttä roskaahan siihen mahtuu paljon. Siivosin stressin myös moneksi kuukaudeksi. Väsymyksen vähennyttyä olen pystynyt pitämään paremman unirytmin mikä auttaa. Katsotaan jatkuuko energisyys koko talven läpi. 

Rauta-arvot ovat olleet ideaaliset.

Vierailija
42/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä verikokeilla onko veressä liikaa lyijyä. Aiheuttaa väsymystä. Joku painonnostaja (oli artikkeli jossain lehdessä n.10v sitten) kärsi samoista oireista ja hänellä oli "lyijymyrkytys".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mitä ne kilppariarvosi olivat? TSH pitäisi olla alle 2,5, terveillä se kai on n. 1, ja T4v saisi olla sielä viitearvojen yläpäässä että voi sanoa että sulla ei ole kilpparin vajaatoimintaa

Vierailija
44/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anemiaa aiheuttaa myös foolihapon puute.

Vierailija
45/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mitä ne kilppariarvosi olivat? TSH pitäisi olla alle 2,5, terveillä se kai on n. 1, ja T4v saisi olla sielä viitearvojen yläpäässä että voi sanoa että sulla ei ole kilpparin vajaatoimintaa

En nyt ala etsimään papereita mutta silloin liityin fb-ryhmään ja ihan googlettamalla tajusin että viitearvoja on erilaisia, esim Helsingissä olisin saanut lääkityksen niillä arvoilla mutta täällä en. Ryhmässä moni kertoi saaneensa lääkityksen samoilla arvoilla. Kävin endokrinologin luona ja hän tulkitsi vastaukset ja hänen näkemys oli tuo. Aika paha mennä vastaankaan sanomaan.

Ap.

Vierailija
46/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko varastorauta olla tyhjenemässä, vaikka hb on 151? Mulla siis hemppa tuossa arvossa ja silti erityisesti iltapäivisin järkyttävä, aivoja sumentava väsymys vaivaa. Minulla ei ole mitään todettua tulehduksellista perussairautta, joka voisi tuota hemoglobiinia nostaa ja siten huijata hyvän tuloksen.

Huomionarvoista on myös, että hemoglobiiniarvo voi olla koko ajan hyvä, vaikka ferritiiniarvo olisi alhainen. Siksi pelkän hemoglobiinin tutkiminen ei riitä, koska raudanpuute voi jäädä tällöin huomaamatta.

Mutta kuinka todennäköistä on, että hemoglobiini pysyisi pitkiä aikoja aivan viitearvojen yläpäässä, jos varastorauta on jo huvennut merkittävästi? Jotenkin arkijärkeen käy, että hb voisi olla naisella 120, mikä on vielä aivan ok tulos, mutta varastorauta kuitenkin huvennut. Mutta voiko hb olla huomattavan hyvä (yli 151) ja silti varastorauta vähissä? Miksi tuota hemoglobiinia ylipäätään seurataan, jos edes erittäin hyvään tulokseen ei voisi yhtään luottaa?

Vierailija
47/56 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
48/56 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse varasin juuri ajan yksityiselle näytteenottoon, että saisin ferritiiniarvot mittautettua. Voimakas väsymys ollut jo pitkään, vapaapäivinä vaikka heräisin vasta yhdeksältä, olen jo valmis iltakuudelta menemään nukkumaan, hiuksia lähtee todella paljon, jatkuvasti voimaton olo ja vaikeus keskittyä.

Vierailija
49/56 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syönyt rautaa 2 vuotta joka pv ja saanut elämäni takaisin. Suusta imeytyvä imeytyy parhaiten, jos suolisto rikki.

Joitain väsyttää myös näyttöjen sinivalo (löytyy suodattimia) ja langattomat verkot.

Mikä merkki on imeskeltävää? 

Superior source, just women iron. Ei ärsytä vatsaa/aiheuta ummetusta/ripulia ja imeytyy suun limakalvolta, joten vatsahappo- tai suolisto-ongelmat eivät estä imeytymistä.

Vierailija
50/56 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko varastorauta olla tyhjenemässä, vaikka hb on 151? Mulla siis hemppa tuossa arvossa ja silti erityisesti iltapäivisin järkyttävä, aivoja sumentava väsymys vaivaa. Minulla ei ole mitään todettua tulehduksellista perussairautta, joka voisi tuota hemoglobiinia nostaa ja siten huijata hyvän tuloksen.

Huomionarvoista on myös, että hemoglobiiniarvo voi olla koko ajan hyvä, vaikka ferritiiniarvo olisi alhainen. Siksi pelkän hemoglobiinin tutkiminen ei riitä, koska raudanpuute voi jäädä tällöin huomaamatta.

Mutta kuinka todennäköistä on, että hemoglobiini pysyisi pitkiä aikoja aivan viitearvojen yläpäässä, jos varastorauta on jo huvennut merkittävästi? Jotenkin arkijärkeen käy, että hb voisi olla naisella 120, mikä on vielä aivan ok tulos, mutta varastorauta kuitenkin huvennut. Mutta voiko hb olla huomattavan hyvä (yli 151) ja silti varastorauta vähissä? Miksi tuota hemoglobiinia ylipäätään seurataan, jos edes erittäin hyvään tulokseen ei voisi yhtään luottaa?

Elimistö nimenomaan kompensoi raudanpuutetta nostamalla hemoglobiinia. Näin käy urheilijoillakin. Oma hemoglobiini on laskenut 148 -> 137, kun olen syönyt rautaa pari vuotta. Aivot heräsivät henkiin aika pian.

Vierailija
51/56 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin loppuelämäni.

Ferritiini viiden huiteilla, kamalat oireet. Kerran sain rautatiputuksen, enkä ole eläissäni ollut niin elossa, kuin hetken sen jälkeen. Sitten ferritiini romahti taas.

Sairaalan sisätautipolin isoherra kirjoitti, että matala ferritiini EI AIHEUTA OIREITA. Käski syömään rautaa, josta olen kokeillut kaikki mahdolliset valmisteet kärsien pahoinvoinnista, vatsakrampeista, järkystä ripuloinnista yms...

Kärsitään sitten, kuolema korjaa raudanpuutteen.

Vierailija
52/56 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kommentoijille. Ehkä mä vielä kerran yritän löytää lääkärin joka katsoisi tuon ferritiinin ja ne kilpparitkin. Tai sitten lomalla ajan lähimpään synlabin labraan. Toki syy voi olla muuallakin mutta olisi sentään noi poissuljettu.

Onko miten yleistä että yksityisellä lääkäri ei suostu laittamaan lähetettä joihinkin labroihin? Siitäkin nimittäin kokemusta.

Vierailija
53/56 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille kommentoijille. Ehkä mä vielä kerran yritän löytää lääkärin joka katsoisi tuon ferritiinin ja ne kilpparitkin. Tai sitten lomalla ajan lähimpään synlabin labraan. Toki syy voi olla muuallakin mutta olisi sentään noi poissuljettu.

Onko miten yleistä että yksityisellä lääkäri ei suostu laittamaan lähetettä joihinkin labroihin? Siitäkin nimittäin kokemusta.

Mehiläisellä voit ainakin varata ajan labraan ilman lähetettä.

Vierailija
54/56 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Olen 35-vuotias ja oon ollut väsynyt varmaan viimeiset kymmenen vuotta. Sen vuoksi teen osa-aikatyötä koska kokoaikaista en vaan jaksa. Lääkäristä en ole apua saanut, hemoglobiini ja muut veriarvot on hyvät. Ruokavalio on kunnossa ja syön paljon kasviksia. Liikuntaakin tulee harrastettua pakon edessä kun työmatka on 8 km ja autoa ei ole eli pyörällä menen. Mulla on myös tuota tunnetta että aivot ei ihan toimi täysillä, jotain pientä keskittymis- ja muistiongelmaakin on... haluaisin vielä lähteä opiskelemaan mutta tiedän että siitä ei tulisi mitään. Onneksi  teen aika ykinkertaista työtä jossa ei tarvitse paljoa ajatella joten pärjään. Arkisin en jaksa tehdä iltaisin oikein mitään tai nähdä kavereita. Tällaistako tää loppuelämä nyt sitten on...

Hemoglobiini ei ole sama kuin ferritiini. Otatappa se ja jos alle sata niin lisärautaa sitten nauttimaan. Oon yrittänyt tätä toitottaa kaikille tutuilleni jotka valittavat väsymystä että ferritiini tulee ottaa mutta hokevat vain että hemoglobiini oli hyvä. Niin oli minullakin 140 mutta ferritiini vain 40. Yli 100 olisi hyvä.

Vierailija
55/56 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä olla ferritiini sata. Ottakaapa selvää mitä käy kun kehon rautavarastot ovat liian täynnä. Bakteerit, virukset ja sienet käyttävät liian raudan hyväkseen. Rauta on oksidoiva elementti ja aiheuttaa liiallisena ongelmia. Hemirauta on haitallisinta rautaa ihmiskeholle.

Hb normaali, transferriinireseptorit viitteessä ja punasoluindeksit kunnossa , kertoo jo paljon tilanteesta.

En suosittele ferritiinin nostoa ylärajoille vaikka JOTKUT lääkärit sitä mieltä ovat. Kaikki eivät.

Sama juttu kuin t3~lääkkeen monoterapian kanssa.

Ruokavalio, uni, palautuminen, liikunta, stressi ja auringonvalon saanti ? Ovatko ne kunnossa jos väsyttää?

Joskus väsymykseen on monta syytä.

Moniko perus länsimaisella ruokavaliolla lopulta "syö hyvin" ?

Kuinka paljon esimerkiksi tuoreita, kypsentämättömiä kasviksia, marjoja hedelmiä päivässä?

Vierailija
56/56 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä olla ferritiini sata. Ottakaapa selvää mitä käy kun kehon rautavarastot ovat liian täynnä. Bakteerit, virukset ja sienet käyttävät liian raudan hyväkseen. Rauta on oksidoiva elementti ja aiheuttaa liiallisena ongelmia. Hemirauta on haitallisinta rautaa ihmiskeholle.

Hb normaali, transferriinireseptorit viitteessä ja punasoluindeksit kunnossa , kertoo jo paljon tilanteesta.

En suosittele ferritiinin nostoa ylärajoille vaikka JOTKUT lääkärit sitä mieltä ovat. Kaikki eivät.

Sama juttu kuin t3~lääkkeen monoterapian kanssa.

Ruokavalio, uni, palautuminen, liikunta, stressi ja auringonvalon saanti ? Ovatko ne kunnossa jos väsyttää?

Joskus väsymykseen on monta syytä.

Moniko perus länsimaisella ruokavaliolla lopulta "syö hyvin" ?

Kuinka paljon esimerkiksi tuoreita, kypsentämättömiä kasviksia, marjoja hedelmiä päivässä?

Kiitos tiedosta, nyt kun tästä ferritiinistä puhutaan paljon antoi uutta pohdittavaa tämä että liikarautaa käyttää bakteerit, virukset ym ym. Kiitos tästä. Eli varmasti siis lisärautaa kannattaa pohtia lääkärin kanssa kun kaikki arvot mitattu.

T.54

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme