Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kärsitkö väsymyksestä ja syytä ei löydy?

Vierailija
15.09.2018 |

Tai paremminkin täällä meillä että ei tutkita.

Itse olen kärsinyt väsymyksestä ja voimattomuudesta nyt 10 vuotta. Odotin esikoista ja synnytyksen jälkeen en ole enää palautunut koskaan ennalleni. Lapsia tuli 3 vuosien mittaan ja aina kun yritän puhua että kaikki ei ole kunnossa, minulle vain sanotaan että pienten lasten äitinä kuuluu olla sellaista. Nyt pienin lapsi 6 vuotta eikä väsymys laannu. Enkä purematta niele tuota lasten takia väsymistäkään, lapset oli helppoja enkä ole valvonut niiden kanssa ollenkaan. Kaikilla hyvät unenlahjat ja terveitä ovat aina olleet.

Tuntuu että olen tyhmentynyt ihan hirveästi. Ajatus ei kulje ja pää tuntuu hitaalle. Puhe on välillä sössötystä kun tuntuu ettei jaksa edes puhua. Unohdan sanoja enkä muista nimiä tai kasvoja. En ole yhtään skarppi ja olen alkanut häpeämään hitauttani.

Jalat on usein voimattomat. Sekä myös kireät. Ei ole tekemistä sen kanssa liikunko vai en. Joinakin päivinä kyykkään 70 kiloa niskassa, toisena päivänä kävely laahaa. Jalan lihakset ei myöskään palaudu liikunnasta.

Mitä tässä vielä osaisi? Miten sinä olet saanut apua?

Tuntuu että koko maa on täynnä naisia jotka kärsii väsymyksestä mutta apua ei saa.

Mä en ole edes 40 vuotias vielä joten pelottaa mitä edessä. En olisi koskaan uskonut että alle 30 vuotiaana elämä olisi jo näin raskasta.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 35v mies ja kello kahden aikaan alkaa väsyttään tosi paljon, yleensä en enää tee mitään ajatustyötä tuon jälkeen kun Ajatus ei myöskään juokse ja samat fiilikset tyhmentymisestä.

Luulen että johtuu työympäristöstä jossa kollegat on tosi ankeita ja tehtävät maistuu puulle, oireet alkoi heti kun muutin Helsinkiin. Elämäntavat on muuten terveet.

Vierailija
2/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai paremminkin täällä meillä että ei tutkita.

Itse olen kärsinyt väsymyksestä ja voimattomuudesta nyt 10 vuotta. Odotin esikoista ja synnytyksen jälkeen en ole enää palautunut koskaan ennalleni. Lapsia tuli 3 vuosien mittaan ja aina kun yritän puhua että kaikki ei ole kunnossa, minulle vain sanotaan että pienten lasten äitinä kuuluu olla sellaista. Nyt pienin lapsi 6 vuotta eikä väsymys laannu. Enkä purematta niele tuota lasten takia väsymistäkään, lapset oli helppoja enkä ole valvonut niiden kanssa ollenkaan. Kaikilla hyvät unenlahjat ja terveitä ovat aina olleet.

Tuntuu että olen tyhmentynyt ihan hirveästi. Ajatus ei kulje ja pää tuntuu hitaalle. Puhe on välillä sössötystä kun tuntuu ettei jaksa edes puhua. Unohdan sanoja enkä muista nimiä tai kasvoja. En ole yhtään skarppi ja olen alkanut häpeämään hitauttani.

Apua, mulla on aivan just sama tilanne!!! Paitsi olen jo nelikymppinen. Kauheinta on, ettei aivot toimi. Toistaiseksi en ole saanut apua mistään, lääkäri lähinnä varovasti vihjailee masennuksesta (jota minulla ei todellakaan ole)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri oli useampi juttu että raudanpuute aiheuttaa väsymystä. Vain varastorauta kertoo totuuden.

Vierailija
4/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 55 v nainen, ja useinmiten väsyttää ja vituttaa :/ kohta nukkuun, öitä. 

Vierailija
5/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, rautaa! Onko otettu muita rauta-arvoja kuin hemppa?

Vierailija
7/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on ollut samanlaista, paitsi että olen lihava ja lääkärit on aina sanoneet että syö masennuslääkkeitä ja laihduta niin helpottaa.

Syitä olen miettinyt vuosien varrella esim. astma, diabetes, kilpirauhasen vajaatoiminta jopa fibromyalkia tai joku muu reuma, selkärankareuma tms. koska kivut on nykyään jokapäiväisiä ja IBS on ollut koko ikäni. 

Nyt sitten kuulin siitä että rautavarasto voi olla tyhjä vaikka hb olis ihan ok, mulla se on ollut 122-132 tässä kymmenen vuoden aikana. Epäilen että kun sain 10 vuotta sitten kaksoset että mun rautavarasto meni tyhjäksi. Oireet käy aika hyvin yksiin raudanpuutteen kanssa, ja mulla on ollut verikokeissa vuosien varrella punaverisolut pieniä ja kevyitä, lääkärit eivät ole sille osanneet sanoa mitään syytä tai parannuskeinoa, sanovat että voihan sitä rautaa syödä jos haluaa. Nyt etsin sitten tiedoistani että onko multa katsottu ferritiinejä koskaan, ja kerran oli viisi vuotta sitten ja se oli vain 27. Asiantuntijat sanovat että se pitäisi olla vähintään sata, mutta mun kokeissakin lukee että viitearvot 5-205, yleensä oireita tulee jo kun se laskee 50 ja alle 30 on jo paha. Olen nyt menossa tutkituttamaan uudestaan tuota rautavarastoa ja alan sitten syömään urakalla rautaa ja katson josko tämä olo paranisi.

Kannattaa netistä lukea mitä sanotaan rautavarastoista.

Vierailija
8/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka B-12? Otata koepala jalastasi. Syy voi löytyä vaivaan viimeistään keskussairaalassa.

Vierailija
9/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on ihan selvä raudanpuute! Nyt kipinkapin mittaamaan ferritiini arvo. Medipudas.fi löytyy tietoa ja raudan puutteeseen perehtynyt lääkäri. Raskaudet ja imetykset kuluttavat luonnostaan varastoraudan elimistöstä. Minulla oli ihan samat oireet kahden raskauden jälkeen. Ramppasin eri lääkäreillä kunnes yksi tajusi katsoa ferritiini ja apu kamalaan oloon löytyi.

Vierailija
10/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Olen 35-vuotias ja oon ollut väsynyt varmaan viimeiset kymmenen vuotta. Sen vuoksi teen osa-aikatyötä koska kokoaikaista en vaan jaksa. Lääkäristä en ole apua saanut, hemoglobiini ja muut veriarvot on hyvät. Ruokavalio on kunnossa ja syön paljon kasviksia. Liikuntaakin tulee harrastettua pakon edessä kun työmatka on 8 km ja autoa ei ole eli pyörällä menen. Mulla on myös tuota tunnetta että aivot ei ihan toimi täysillä, jotain pientä keskittymis- ja muistiongelmaakin on... haluaisin vielä lähteä opiskelemaan mutta tiedän että siitä ei tulisi mitään. Onneksi  teen aika ykinkertaista työtä jossa ei tarvitse paljoa ajatella joten pärjään. Arkisin en jaksa tehdä iltaisin oikein mitään tai nähdä kavereita. Tällaistako tää loppuelämä nyt sitten on...

Vierailija
11/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt rautaa 2 vuotta joka pv ja saanut elämäni takaisin. Suusta imeytyvä imeytyy parhaiten, jos suolisto rikki.

Joitain väsyttää myös näyttöjen sinivalo (löytyy suodattimia) ja langattomat verkot.

Vierailija
12/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on ne turhat unelmat, jotka painavat nyt kyykkyyn, kun eivät toteutuneet. Ennen naisetkin olivat rautaa eivätkä haaveilleet olemattomia vaan tekivät parhaansa ja ansaitsivat arvostuksensa perheen äiteinä ja isoäiteinä.

13/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä lääkärillä poissulkemassa ainakin ne fyysiset syyt, jotka voidaan saada selville verikokeilla.

Jos tulee muita oireita, esim. muita kognitiivisia oireita (epänormaali hajamielisyys, unohtelu, keskittymisen ongelmat), silloin pyrkisin pään magneettikuvaukseen. Menisin vaikka yksityisen kautta, jos en muuten pääsisi.

Minulla itselläni on nuoresta lähtien ollut selittämätöntä väsymystä. Vasta kolmekymppisenä diagnosoitiin mm. magneettikuvauksen perusteella MS-tauti, jonka keskeisin oire on väsymys.

Ei sinulla varmaan MS-tautia ole. Väsymystä voivat aiheuttaa monet tekijät. Minusta on kuitenkin aina parempi tutkia kunnolla pitkään jatkuneiden oireiden syy.

Vierailija
14/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Olen 35-vuotias ja oon ollut väsynyt varmaan viimeiset kymmenen vuotta. Sen vuoksi teen osa-aikatyötä koska kokoaikaista en vaan jaksa. Lääkäristä en ole apua saanut, hemoglobiini ja muut veriarvot on hyvät. Ruokavalio on kunnossa ja syön paljon kasviksia. Liikuntaakin tulee harrastettua pakon edessä kun työmatka on 8 km ja autoa ei ole eli pyörällä menen. Mulla on myös tuota tunnetta että aivot ei ihan toimi täysillä, jotain pientä keskittymis- ja muistiongelmaakin on... haluaisin vielä lähteä opiskelemaan mutta tiedän että siitä ei tulisi mitään. Onneksi  teen aika ykinkertaista työtä jossa ei tarvitse paljoa ajatella joten pärjään. Arkisin en jaksa tehdä iltaisin oikein mitään tai nähdä kavereita. Tällaistako tää loppuelämä nyt sitten on...

Tarkista nyt vielä se ferritiini, hemoglobiinilla ei ole väliä, rautavarasto voi olla silti tyhjä. Se ferritiini pitää olla ainakin sata.

Vierailija
15/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syönyt rautaa 2 vuotta joka pv ja saanut elämäni takaisin. Suusta imeytyvä imeytyy parhaiten, jos suolisto rikki.

Joitain väsyttää myös näyttöjen sinivalo (löytyy suodattimia) ja langattomat verkot.

Mikä merkki on imeskeltävää? 

Vierailija
16/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt päästä tutkimuksiin mutta se on aika takkuinen tie. Kilppari on ”tutkittu” moneen kertaan, oli otettu vain ne 2 arvoa ja ne ei antanut viitteitä että syy siellä. Kun otatin arvot yksityisellä ne oli alakantissa kun tutkin itse asiaa netissä mutta viitearvoissa niin en saanut lääkitystä edes kokeiluun.

Jokin reumaan viittaava arvo oli koholla mutta se ei johtanut tarkempaan syyniin kun muita oireita ei ollut. En muista mikä mutta kyseessä ei ollut reumatekijä.

Ferritiiniä ei ole tutkittu, lääkäri vetoaa aina hyvää hg-arvoon. Esikoisen synnytyksessä menetin paljon verta ja hg laski 75. Vuoden päästä tuosta se oli 90 mutta nyt 10 vuoden päästä se on 140. Lisärautaa ei kuulemma kannata syödä.

Olen yrittänyt elää terveellisesti. Olen normaalipainoinen mutta tupakoin satunnaisesti, suoraan sanottuna tämän väsymyksen kanssa sen kokonaan lopettaminen on hiton vaikeaa. Kun ei jaksa pinnistää. Liikuntaa harrastan satunnaisesti, jaksamisen mukaan. Joskus saan pinnistettyä muutaman kuukauden että käyn salilla tai hölkällä jopa 3-4 kertaa viikossa mutta sitä kestää aikansa ja sitten loppuu voimat tsempata ja kropasta. Liikunta ei tunnu vahvistavan vaan vievän viimeisetkin voimat.

Turhauttavaa kun periaatteessa tutkitaan mutta ei sitten kuitenkaan.

Ap.

Vierailija
17/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun lääkäri ei suostu laittamaan ferritiini-kokeisiin, ja asun alueella, jolla yksityisiä labroja ei ole. Millä olette saaneet raudat kuntoon? Käsikauppalääkkeillä, vai onko tarvittu reseptilääkettä?

Vierailija
18/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisätautiopin dosentti Esa Soppi sanoo, että varastoraudanpuute tunnistetaan suomalaisessa terveydenhuollossa yhä huonosti.

- Suomessa arvellaan, että varastoraudalla ei ole merkitystä, kun esimerkiksi Sveitsissä varastorauta eli ferritiini määritetään usein terveystarkastusten yhteydessä, Soppi kuvaa.

Varastoraudan puutteesta kärsii yli kymmenen prosenttia naisista ja yli kolme prosenttia miehistä.

Tyypillisiä oireita ovat väsymys, aivosumu, muistihäiriöt, mielen mataluus, suorituskyvyn heikkeneminen, rytmihäiriöt, levottomat jalat, univaikeudet ja -häiriöt, hengenahdistus, palan tunne kurkussa, vaikeus palautua urheilusuorituksen jälkeen ja painonnousu.

Syitä matalalle varastoraudan määrälle ovat kuukautiset, synnytykset, verenluovutukset ja suolistosairaudet. Myös keliakia, kasvis- ja vegaaniruokavalio sekä vuosia kestänyt happosalpaajien käyttö vaikuttavat varastorautaan.

Kilpirauhanen oireilee usein samalla tavalla kuin varastoraudanpuute, joten siksi oikean diagnoosin tekeminen voi olla hankalaa. Sopin arvion mukaan noin 100 000 ihmistä syö Suomessa turhaan lääkettä kilpirauhasen vajaatoimintaan.

Huomionarvoista on myös, että hemoglobiiniarvo voi olla koko ajan hyvä, vaikka ferritiiniarvo olisi alhainen. Siksi pelkän hemoglobiinin tutkiminen ei riitä, koska raudanpuute voi jäädä tällöin huomaamatta.

- Raudasta voi olla pulaa, vaikka ei puhuttaisi anemiasta. Lisäksi raudanpuutteen syystä pitää aina muodostua käsitys.

Kansainvälisesti vakavasta raudanpuutteesta puhutaan, jos ferritiiniarvo on alle 30 mikrogrammaa litrassa. Soppi jatkaa, että tässäkään tulkinta ei ole yksiselitteinen.

- Jollekin ferritiiniarvo 20 aiheuttaa merkittävää toimintakyvyn alenemista, kun toinen pystyy vielä suoriutumaan. Jokaiselle pitää löytää toimiva, oikea ratkaisu.

Raudanpuutetta hoidetaan ensisijaisesti suun kautta otettavalla rautavalmisteella. Jos rauta ei imeydy tai aiheuttaa haittoja, kuten ummetusta, närästystä tai ripulia, rauta annetaan suoneen.

Soppi sanoo törmänneensä viime aikoina myös keskusteluun, jossa varastoraudanpuutetta pidetään muotivillityksenä. Se on hänen mielestään potilaiden aliarvioimista.

- Olen työskennellyt sisätautilääkärinä lähes 35 vuotta. Olen nähnyt ja kuullut, mitä varastoraudan puute aiheuttaa ja miten sen korjaaminen parantaa elämänlaatua.

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/201807132201072447_we.shtml

Vierailija
19/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoon niiin paaljoon. Oleeen 2015 juoonut mellkein jokaa pääivää. En tiiiedä onkoo jokuu jumalaaa sitteen antaanut tämään kohtalooksi vaai oleenko vaain ajautunuut tällaaiseen tilaanteeseen.

Vierailija
20/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt päästä tutkimuksiin mutta se on aika takkuinen tie. Kilppari on ”tutkittu” moneen kertaan, oli otettu vain ne 2 arvoa ja ne ei antanut viitteitä että syy siellä. Kun otatin arvot yksityisellä ne oli alakantissa kun tutkin itse asiaa netissä mutta viitearvoissa niin en saanut lääkitystä edes kokeiluun.

Jokin reumaan viittaava arvo oli koholla mutta se ei johtanut tarkempaan syyniin kun muita oireita ei ollut. En muista mikä mutta kyseessä ei ollut reumatekijä.

Ferritiiniä ei ole tutkittu, lääkäri vetoaa aina hyvää hg-arvoon. Esikoisen synnytyksessä menetin paljon verta ja hg laski 75. Vuoden päästä tuosta se oli 90 mutta nyt 10 vuoden päästä se on 140. Lisärautaa ei kuulemma kannata syödä.

Olen yrittänyt elää terveellisesti. Olen normaalipainoinen mutta tupakoin satunnaisesti, suoraan sanottuna tämän väsymyksen kanssa sen kokonaan lopettaminen on hiton vaikeaa. Kun ei jaksa pinnistää. Liikuntaa harrastan satunnaisesti, jaksamisen mukaan. Joskus saan pinnistettyä muutaman kuukauden että käyn salilla tai hölkällä jopa 3-4 kertaa viikossa mutta sitä kestää aikansa ja sitten loppuu voimat tsempata ja kropasta. Liikunta ei tunnu vahvistavan vaan vievän viimeisetkin voimat.

Turhauttavaa kun periaatteessa tutkitaan mutta ei sitten kuitenkaan.

Ap.

Onko sulla runsaat kuukautiset? Syötkö vähän lihaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi