Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kärsitkö väsymyksestä ja syytä ei löydy?

Vierailija
15.09.2018 |

Tai paremminkin täällä meillä että ei tutkita.

Itse olen kärsinyt väsymyksestä ja voimattomuudesta nyt 10 vuotta. Odotin esikoista ja synnytyksen jälkeen en ole enää palautunut koskaan ennalleni. Lapsia tuli 3 vuosien mittaan ja aina kun yritän puhua että kaikki ei ole kunnossa, minulle vain sanotaan että pienten lasten äitinä kuuluu olla sellaista. Nyt pienin lapsi 6 vuotta eikä väsymys laannu. Enkä purematta niele tuota lasten takia väsymistäkään, lapset oli helppoja enkä ole valvonut niiden kanssa ollenkaan. Kaikilla hyvät unenlahjat ja terveitä ovat aina olleet.

Tuntuu että olen tyhmentynyt ihan hirveästi. Ajatus ei kulje ja pää tuntuu hitaalle. Puhe on välillä sössötystä kun tuntuu ettei jaksa edes puhua. Unohdan sanoja enkä muista nimiä tai kasvoja. En ole yhtään skarppi ja olen alkanut häpeämään hitauttani.

Jalat on usein voimattomat. Sekä myös kireät. Ei ole tekemistä sen kanssa liikunko vai en. Joinakin päivinä kyykkään 70 kiloa niskassa, toisena päivänä kävely laahaa. Jalan lihakset ei myöskään palaudu liikunnasta.

Mitä tässä vielä osaisi? Miten sinä olet saanut apua?

Tuntuu että koko maa on täynnä naisia jotka kärsii väsymyksestä mutta apua ei saa.

Mä en ole edes 40 vuotias vielä joten pelottaa mitä edessä. En olisi koskaan uskonut että alle 30 vuotiaana elämä olisi jo näin raskasta.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juoon niiin paaljoon. Oleeen 2015 juoonut mellkein jokaa pääivää. En tiiiedä onkoo jokuu jumalaaa sitteen antaanut tämään kohtalooksi vaai oleenko vaain ajautunuut tällaaiseen tilaanteeseen.

Joss enn juoo niin melkeein hetii tulee haluu taappaa itteeni.

Vierailija
22/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt päästä tutkimuksiin mutta se on aika takkuinen tie. Kilppari on ”tutkittu” moneen kertaan, oli otettu vain ne 2 arvoa ja ne ei antanut viitteitä että syy siellä. Kun otatin arvot yksityisellä ne oli alakantissa kun tutkin itse asiaa netissä mutta viitearvoissa niin en saanut lääkitystä edes kokeiluun.

Jokin reumaan viittaava arvo oli koholla mutta se ei johtanut tarkempaan syyniin kun muita oireita ei ollut. En muista mikä mutta kyseessä ei ollut reumatekijä.

Ferritiiniä ei ole tutkittu, lääkäri vetoaa aina hyvää hg-arvoon. Esikoisen synnytyksessä menetin paljon verta ja hg laski 75. Vuoden päästä tuosta se oli 90 mutta nyt 10 vuoden päästä se on 140. Lisärautaa ei kuulemma kannata syödä.

Olen yrittänyt elää terveellisesti. Olen normaalipainoinen mutta tupakoin satunnaisesti, suoraan sanottuna tämän väsymyksen kanssa sen kokonaan lopettaminen on hiton vaikeaa. Kun ei jaksa pinnistää. Liikuntaa harrastan satunnaisesti, jaksamisen mukaan. Joskus saan pinnistettyä muutaman kuukauden että käyn salilla tai hölkällä jopa 3-4 kertaa viikossa mutta sitä kestää aikansa ja sitten loppuu voimat tsempata ja kropasta. Liikunta ei tunnu vahvistavan vaan vievän viimeisetkin voimat.

Turhauttavaa kun periaatteessa tutkitaan mutta ei sitten kuitenkaan.

Ap.

Onko sulla runsaat kuukautiset? Syötkö vähän lihaa?

Oli runsaat kuukautiset, nyt kierukka on ollut 5 vuotta joista 4 vuotta on mennyt täysin vuodoitta. Syön lihaa normaalisti, en sanoisi että vähän. Miksi?

Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt päästä tutkimuksiin mutta se on aika takkuinen tie. Kilppari on ”tutkittu” moneen kertaan, oli otettu vain ne 2 arvoa ja ne ei antanut viitteitä että syy siellä. Kun otatin arvot yksityisellä ne oli alakantissa kun tutkin itse asiaa netissä mutta viitearvoissa niin en saanut lääkitystä edes kokeiluun.

Jokin reumaan viittaava arvo oli koholla mutta se ei johtanut tarkempaan syyniin kun muita oireita ei ollut. En muista mikä mutta kyseessä ei ollut reumatekijä.

Ferritiiniä ei ole tutkittu, lääkäri vetoaa aina hyvää hg-arvoon. Esikoisen synnytyksessä menetin paljon verta ja hg laski 75. Vuoden päästä tuosta se oli 90 mutta nyt 10 vuoden päästä se on 140. Lisärautaa ei kuulemma kannata syödä.

Olen yrittänyt elää terveellisesti. Olen normaalipainoinen mutta tupakoin satunnaisesti, suoraan sanottuna tämän väsymyksen kanssa sen kokonaan lopettaminen on hiton vaikeaa. Kun ei jaksa pinnistää. Liikuntaa harrastan satunnaisesti, jaksamisen mukaan. Joskus saan pinnistettyä muutaman kuukauden että käyn salilla tai hölkällä jopa 3-4 kertaa viikossa mutta sitä kestää aikansa ja sitten loppuu voimat tsempata ja kropasta. Liikunta ei tunnu vahvistavan vaan vievän viimeisetkin voimat.

Turhauttavaa kun periaatteessa tutkitaan mutta ei sitten kuitenkaan.

Ap.

Onko sulla runsaat kuukautiset? Syötkö vähän lihaa?

Oli runsaat kuukautiset, nyt kierukka on ollut 5 vuotta joista 4 vuotta on mennyt täysin vuodoitta. Syön lihaa normaalisti, en sanoisi että vähän. Miksi?

Ap.

Runsaat kuukautiset ja vähäinen lihansyönti muunmuassa altistaa varastoraudan vähyydelle ja joista tulee oireita, joita sulla on.

Vierailija
24/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa ihmiset itse vastuu omasta terveydestä! Synlabilla on labroja ympäri Suomen. Labroihin pääsee ilman lähetettä ja esim. ferritiini ei maksa paljoa mitään. Ihan turhaa tuommonen itkeminen, että lääkäri ei suostu mittaamaan... mihin sitä lääkäriä enää nykyään tarvii? A) Ota itse selvää asioista B) Toimi sen mukaisesti C) Marssi tulokset kädessä lääkärille, jos aihetta C) Säästä rahaa, jotta kykenet hankkimaan itsellesi apua ja tämä raha on nimenomaan säästössä tarittaessa terveyden ongelmia varten, ei Thaimaan matkaan.

Vierailija
25/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko varastorauta olla tyhjenemässä, vaikka hb on 151? Mulla siis hemppa tuossa arvossa ja silti erityisesti iltapäivisin järkyttävä, aivoja sumentava väsymys vaivaa. Minulla ei ole mitään todettua tulehduksellista perussairautta, joka voisi tuota hemoglobiinia nostaa ja siten huijata hyvän tuloksen.

Vierailija
26/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko varastorauta olla tyhjenemässä, vaikka hb on 151? Mulla siis hemppa tuossa arvossa ja silti erityisesti iltapäivisin järkyttävä, aivoja sumentava väsymys vaivaa. Minulla ei ole mitään todettua tulehduksellista perussairautta, joka voisi tuota hemoglobiinia nostaa ja siten huijata hyvän tuloksen.

Huomionarvoista on myös, että hemoglobiiniarvo voi olla koko ajan hyvä, vaikka ferritiiniarvo olisi alhainen. Siksi pelkän hemoglobiinin tutkiminen ei riitä, koska raudanpuute voi jäädä tällöin huomaamatta.

Vierailija
27/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvamaksa aiheuttaa väsymystä tai jokin muu maksa vaiva.

Vierailija
28/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea?

Vierailija
29/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa ihmiset itse vastuu omasta terveydestä! Synlabilla on labroja ympäri Suomen. Labroihin pääsee ilman lähetettä ja esim. ferritiini ei maksa paljoa mitään. Ihan turhaa tuommonen itkeminen, että lääkäri ei suostu mittaamaan... mihin sitä lääkäriä enää nykyään tarvii? A) Ota itse selvää asioista B) Toimi sen mukaisesti C) Marssi tulokset kädessä lääkärille, jos aihetta C) Säästä rahaa, jotta kykenet hankkimaan itsellesi apua ja tämä raha on nimenomaan säästössä tarittaessa terveyden ongelmia varten, ei Thaimaan matkaan.

Totta tuokin. Täälläpäin ei tosin ole synlabin palveluita, 180 km on lähimpään. Ei toki mahdoton matka. Oletko joskus googlettanut väsymyksen? Ei ole helppoa etsiä sieltä ne muutama johtolanka kun oireita on paljon ja ne käy noin 1000 diagnoosiin. Olen laittanut rahaa yksityiseen lääkäriin paljon, ei sieltä saa sen parempaa palvelua kuin julkisestakaan, hyvällä tuurilla pääsee samalle lääkärille molemmissa paikkaa.

Kun olisi sitä virtaa etsiä, tutkia ja taistella että saisi selvyyden. Kysyin viimeksi lääkäriltä olisiko mahdollista katsoa ferritiini, ei ole aihetta koska ei ole levottomat jalat eikä hiukset lähde.

Vierailija
30/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaako se ferritiinin katsominen verestä olla jotenkin erityisen kallista kun lääkärit ei halua sitä koetta millään määrätä? En ymmärrä että miten voi olla niin ettei lääkärit katso sitä automaattisesti siinä vaiheessa kun ihminen, varsinkin nainen, synnyttänyt ja hedelmällisessä iässä, valittaa pitkään jatkunutta väsymystä. Jos lääkärit ei muka tiedä asiasta, niin eivätkö hekin voi katsoa vaikka netistä, kuten me maallikotkin, että mikä tää juttu on?

Vierailija
31/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä! Katsoin Synlabin Helsingin palveluja, ja heillä on hinnastossa ihan paketit mm. anemian ja kilpirauhasvaivojen seulontaan. Ilman lähetettä pääsee. En ole edes tiennyt, että tällainen palvelu on mahdollinen. Pari satasta kun laittaa likoon, saa jo hyvät tutkimukset, joita ei tarvitse hattu kourassa kerjätä tk-lääkäriltä.

Itsehoitovillitykseen ja medikalisaatioon suhtaudun toki kriittisesti. Turhaan ei kannata hysterisoida ja itseään diagnosoida. Kyllä silti rupeaa itseä mietityttämään, kun väsymys on rajaton ja hyvää hemoglobiinia vain terveyskeskuksessa kehutaan.

Vierailija
32/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä! Katsoin Synlabin Helsingin palveluja, ja heillä on hinnastossa ihan paketit mm. anemian ja kilpirauhasvaivojen seulontaan. Ilman lähetettä pääsee. En ole edes tiennyt, että tällainen palvelu on mahdollinen. Pari satasta kun laittaa likoon, saa jo hyvät tutkimukset, joita ei tarvitse hattu kourassa kerjätä tk-lääkäriltä.

Itsehoitovillitykseen ja medikalisaatioon suhtaudun toki kriittisesti. Turhaan ei kannata hysterisoida ja itseään diagnosoida. Kyllä silti rupeaa itseä mietityttämään, kun väsymys on rajaton ja hyvää hemoglobiinia vain terveyskeskuksessa kehutaan.

Olen taipuvainen ihan samaan, en tutki yötä myöten miettien mikä vaivaa, haluaisin vielä uskoa että lääkärit on sitä varten ettei mun tarvitse. Alan kyllä jo olla niin tottunut tähän oloon että välillä tuntuu normaalilta. Tänään ei tosin tuntunut, päivän urotyö oli ruoka perheelle, se oli ainut asia minkä tänään jaksoin. Sitten kuin lehdestä uutisen missä taas jonkun elämä kirkastui kun väsymyksen syy löytyi yksinkertaisella verikokeella. Ehkä joku päivä se sattuisi minunkin kohdalle.

Vierailija
33/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

teillä saattaa olla borrelioosi/muu krooninen infektio. oireet voivat olla juuri tuollaiset, vaikkakin myös muunlaiset.

Vierailija
34/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Ja kun kerran jotkut asiantuntijat sanoo että sekä kilpirauhasen vajaatoimintaan että masennukseen syö turhaan (jopa 200 000) ihmiset lääkkeitä vaikka vaivat saisi poistettua syömällä rautaa, niin eikö herranjumala voi sitä ferritiiniä katsoa ennenkuin määrää jopa loppuiäksi lääkityksen? 

Vierailija
35/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

teillä saattaa olla borrelioosi/muu krooninen infektio. oireet voivat olla juuri tuollaiset, vaikkakin myös muunlaiset.

Miten se tutkitaan? Ja onko siihen joku hoitokeino?

Vierailija
36/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se tutkitaan? Ja onko siihen joku hoitokeino?

Verikokeesta näkee. Antibiootti hoitona.

Vierailija
37/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole hyvä. Kirjoitin tuossa aiemmin tuon ABCD-ohjeistuksen ja mainitsin tuon Synlabin. Ja jos rahat on tiukilla niin jo muutamalla kympillä pääsee eteenpäin. Kilpparit ja ferritiini ei maksa paljoa jos ei ole kerralla varaa paketteihin (yksittäisiä kokeitakin voi ottaa, itse olen käynyt seurailemassa vain kilppariarvojani). En enää itse mielelläni lähde ruinaamaan lääkäreiltä labroja, kun voin hoitaa ne itse. Ja toisaalta sitten tarvittaessa kun hakeutuu lääkärin vastaanotolle niin sitä apua saa helpommin, kun on näyttää ne valmiit tulokset ja mahdolliset poikkeavuudet.

Tulipa hyvä mieli kun olin kerrankin avuksi ja hyödyksi :)

-Hyvää yötä-

Vierailija
38/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne kilpirauhasarvosi olivat? Jos olet itsekin tutkimalla selvittänyt että ovat alakantissa niin kyllä sulla se vajaatoiminta varmasti on. Etsi kilpirauhasinfosta kunnollinen lääkäri joka tajuaa asiasta jotain niin saat lääkityksen. Ja kuten täällä on kerrottu niin alhainen ferritiini aiheuttaa myös samanlaisia oireita, joten selvitä nämäkin arvot ja aloita tarvittaessa rautakuuri. Hyvä hg ei kerro mitään ferritiinin tasosta

Vierailija
39/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin väsymyksestä isoimman osan elämästäni. Aloitin kokeilun gluteenin vähentämisestä ja samaa väsymystä ei enää ole. Aiemmin vähensin myös lihan syömistä ja maitotuotteita. Syön D-vitaminia. Luulisin että huono ruokavalio sekä stressi aiheutti väsymyksen. Ruokavalio oli aiemmin lähes ravintosuositusten mukainen, mutta täyttä roskaahan siihen mahtuu paljon. Siivosin stressin myös moneksi kuukaudeksi. Väsymyksen vähennyttyä olen pystynyt pitämään paremman unirytmin mikä auttaa. Katsotaan jatkuuko energisyys koko talven läpi. 

Vierailija
40/56 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ja kun kerran jotkut asiantuntijat sanoo että sekä kilpirauhasen vajaatoimintaan että masennukseen syö turhaan (jopa 200 000) ihmiset lääkkeitä vaikka vaivat saisi poistettua syömällä rautaa, niin eikö herranjumala voi sitä ferritiiniä katsoa ennenkuin määrää jopa loppuiäksi lääkityksen? 

Näin luulisi mutta helpommin sanottu kuin tehty. Aiemmin kilpirauhasen vajaatoiminta oli ns muotidiagnoosi ja lääkärit tiuskivat potilaille jos sen katsomista ehdotettiin. Äidilläni oli vajaatoiminta, söi 5 vuotta masennuslääkitystä ja kerran lääkäri sitten ne kilpparit halusikin katsoa, ne oli hurjimmat mitä oli koskaan kellään nähnyt. Äidillä meni pari vuotta kun lääkitystä säädettiin mutta koko ajan meni parempaan ja sai kyllä ihan uuden elämän niiden myötä.

Meillä on suvussa kaikilla vajaatoimintaa, myös miehillä joka käsittääkseni harvinaisempaa. Silti minun piti teetättää tarkat tutkimukset yksityisellä että sain mielenrauhan. Paitsi etten täysin saanut, arvot oli todella alhaiset, viitteiden viimeiset numerot mutta niukin naukin viitteissä pysyttiin niin sepä oli siinä.

Tuo ferritiini kävisi oireisiini hyvin vaikkei täysin. Tuo selittäisi kyllä täysin miksi en palaudu liikunnasta. Ja tuon

Ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi