Voiko äitiysneuvolassa käydä pelkästään ottamassa pissatestejä ja mittaamassa verenpaineen?
En koe tarvitsevani sitä neuvolan keskustelutoimintaa, ja kaikkien ohjeistusten kuuleminen monennenteen kertaan tuntuu turhalta (oon jo ennen raskautta lukenu yli vuoden ajan netistä kaiken mahdollisen kun niin pahassa vauvakuumeessa olin). Ja jos tuleekin sellanen olo että tarvitsinkin jotain keskusteluapua niin osaan kyllä sen neuvolan silloin sitten tarvittaessa varata.
Kotona on doppler jolla kuuntelen sydänääniä, ja vaaka painon seuraamiseen sekä mittanauha sf-mitan mittaamiseen löytyy myös kotoa. Verenpainemittaria taikka niitä neuvolan pissatestejä en kuitenkaan omista, joten se olis aikalailla ainoa palvelu mitä koen sieltä tarvitsevani. Voinko käydä neuvolassa (vaikka sellaisessa avoimessa neuvolassa johon voi vaan mennä vuoronumeron kanssa odottamaan) pelkästään noiden vuoksi ilman että varaisin sen kummempia aikoja?
Kommentit (44)
Minä olen kätilö ja käyn silti neuvolassa ihan normaalisti, eikä ole edes esikoinen kyseessä. Ei siitä nyt mitään haittaakaan ole että joku toinenkin tarkkailee raskauden kulkua vaikka periaatteessa voisi sen tehdä itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Neuvola ei ole millään muotoa pakollinen eli ellet ole holhouksen alainen niin kukaan ei voi sinua sinne väkisin viedä. Tietyt lääkärintarkastukset ovat edellytyksenä äitiysavustusten saamiselle mutta ei niitäkään (äitiysavustus ja äitiyspäiväraha) ole pakko hakea ellet taloudellisista syistä niitä tarvitse.
Eikö Se Suomessa ole pakollinen jostain kumman syystä. Ja sen on ltava kunnallinen, Suomessa ajatellaan niin.
Mä kävin molemmissa raskauksissa yksityisessä äitiysneuvolassa. Kokenut kätilö mittasi verenpaineen, katsoi pissaliuskat (ei tarvinnut itse analysoida), seurasi vatsan kasvua ja ultrasi joka kerta. Viimeisimmässä raskaudessa sanoi perjantain käynnillä että huomenna synnytät ja niin siinä kävi. Kysyi kyllä esimerkiksi haluanko keskustella imetyksestä, vauvan hoidosta jne. Kävimme läpi niitä asioita joista halusin tietoa. Kätilö oli hoitanut itse vuosia synnytyksiä ja tiesi paljon, luotin häneen. Suosittelen.
Miksi lastenneuvola lasuja laittelisi kun neuvola ei ole pakollinen? Yhtä hyvin porukka voi käydä ylsityisellä lääkärillä. Ihme holhous ja kyttäyshommaa