Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko äitiysneuvolassa käydä pelkästään ottamassa pissatestejä ja mittaamassa verenpaineen?

Vierailija
15.09.2018 |

En koe tarvitsevani sitä neuvolan keskustelutoimintaa, ja kaikkien ohjeistusten kuuleminen monennenteen kertaan tuntuu turhalta (oon jo ennen raskautta lukenu yli vuoden ajan netistä kaiken mahdollisen kun niin pahassa vauvakuumeessa olin). Ja jos tuleekin sellanen olo että tarvitsinkin jotain keskusteluapua niin osaan kyllä sen neuvolan silloin sitten tarvittaessa varata.

Kotona on doppler jolla kuuntelen sydänääniä, ja vaaka painon seuraamiseen sekä mittanauha sf-mitan mittaamiseen löytyy myös kotoa. Verenpainemittaria taikka niitä neuvolan pissatestejä en kuitenkaan omista, joten se olis aikalailla ainoa palvelu mitä koen sieltä tarvitsevani. Voinko käydä neuvolassa (vaikka sellaisessa avoimessa neuvolassa johon voi vaan mennä vuoronumeron kanssa odottamaan) pelkästään noiden vuoksi ilman että varaisin sen kummempia aikoja?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotidopplereiden käytöstä ollaan kahta mieltä. Itse en sitä käyttäisi, voi olla riskiksi vauvalle. Ihme, ettet siihen ole vielä törmännyt, jos olet selvitystyötä hyvin tehnyt.

Suosittelisin käymään suosiolla ne neuvolakäynnit, niitä ei kuitenkaan edes ole montaa. Google ei aina ole paras kaveri tiedonhaussa. En halua maalata piruja seinille, mutta etenkään mahd. ongelmatilanteissa ei kannata turvautua googleen vaan alan ammattilaiseen - ja vieläpä ilmaiseen apuun.

Olen viikolla 17, ja olen käynyt vasta kahdessa tapaamisessa th:n kanssa. Voimakkaan raskauspahoinvoinnin takia myös ennenaikaisissa lääkärin tapaamisessa. Ja ne ajat menevät todella nopeasti, eli ei sinua kauaa kiusata. Kyseessä on kuitenkin vauvasi, et niinkään sinä.

Vierailija
22/44 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolassa on pakko käydä kerran, jos haluat äitiysrahaa saada. Muutenhan tuo on vapaaehtoista.

Ei tarvi käydä kertaakaan. Todistuksen raskaudesta voi antaa kuka tahansa lääkäri. Veronmaksajien rahoja säästyy kun mahdollisimman moni hoitaa nää asiat yksityisellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, mutta kannattaa silti kuunteluttaa ne sydänäänet sillä neuvolan paremmalla laitteella. Kotidoplerilla tulee helposti omat sydänäänet.

Huomaa varmaan aika helposti siitä lyökö se sydän 65 kertaa minuutissa vaiko yli 100 kertaa minuutissa (dopplerissa siis sykenäyttö). Jos kotidopplerin kanssa tulis jotain häikkää eikä sikiön sykettä löytyiskään vaan pelkkä oma / ei mitään, niin voihan sitä myös silloin mennä päivystysluontisesti neuvolaan ihan kuten kaikki muutkin odottavat äidit (kävivät sitten neuvolassa tai eivät) tekevät jos vauvan vointi epäilyttää.

ap

Kyse ei ole vain siitä erotatko omat sydänäänesi sikiön sydänäänistä. Kyse on siitä, että ammattilainen osaa kiinnittää  huomion siihen ovatko sydänäänet jotenkin poikkeavat, kuten liian hidas tai liian nopea rytmi, ja toimia sen mukaan. 

Neuvolaan ei mennä päivystysluonteisesti, jos sydänäänet eivät kuulu. Neuvolat eivät päivystä. 

Vierailija
24/44 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koe tarvitsevani sitä neuvolan keskustelutoimintaa, ja kaikkien ohjeistusten kuuleminen monennenteen kertaan tuntuu turhalta (oon jo ennen raskautta lukenu yli vuoden ajan netistä kaiken mahdollisen kun niin pahassa vauvakuumeessa olin). Ja jos tuleekin sellanen olo että tarvitsinkin jotain keskusteluapua niin osaan kyllä sen neuvolan silloin sitten tarvittaessa varata.

Kotona on doppler jolla kuuntelen sydänääniä, ja vaaka painon seuraamiseen sekä mittanauha sf-mitan mittaamiseen löytyy myös kotoa. Verenpainemittaria taikka niitä neuvolan pissatestejä en kuitenkaan omista, joten se olis aikalailla ainoa palvelu mitä koen sieltä tarvitsevani. Voinko käydä neuvolassa (vaikka sellaisessa avoimessa neuvolassa johon voi vaan mennä vuoronumeron kanssa odottamaan) pelkästään noiden vuoksi ilman että varaisin sen kummempia aikoja?

Osaatko tulkita poikkeavaa sf-käyrää?

Vierailija
25/44 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolassa voidaan havaita mm. alkava raskausmyrkytys. Miksi kukaan jättäisi menemättä neuvolaan vain siksi, että omasta mielestään tietää kaiken? Tuntemani lääkäritkin käy neuvolassa eikä narise siitä yhtään.

Minä olen tk-lääkäri ja mennessäni raskaaksi tultuani omaan äitiysneuvolaan kysyttiin ensimmäiseksi, että aionko vain itse joskus tsekata itseltäni "juttuja" vai haluanko neuvolan asiakkaaksi. En minäkään tiedä ketään lääkäriä, joka ei kävisi neuvolassa raskausaikana. 

Vierailija
26/44 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaatko tulkita poikkeavaa sf-käyrää?

Ap varmasti myös itse osaa loppuraskaudessa tunnustella vauvan asennon ja mahdollisen kiinnittymisen. Mitäpä sitä ei kätevä emäntä osaisi kun tarpeeksi nettiä koluaa :)

Vierailija
27/44 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tiedät jo kaiken ja olet tiedonhaussa ammattilainen, miksi kyselet av:lta pissatesteistä?

Pissaliuskatestejä saa ostaa apteekeista, samoin kuin verenpainemittarin. 

Vierailija
28/44 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvolassa voidaan havaita mm. alkava raskausmyrkytys. Miksi kukaan jättäisi menemättä neuvolaan vain siksi, että omasta mielestään tietää kaiken? Tuntemani lääkäritkin käy neuvolassa eikä narise siitä yhtään.

Luitko koko aloitusta? Justhan mä nimenomaan sitä kyselin et voinko käydä neuvolassa ottamassa pissatestit ja mittaamassa verenpaineen, vaikka en muutoin siellä kävis? (Noilla testeillähän se raskausmyrkytys siellä todetaan.)

ap

Kun olet niin tietäväinen, niin kerrohan raskausmyrkytyksen oireet.

Vierailija
29/44 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä ap olet edes lapsen hankkinut, kun normikontrollit ei kerta kiinnosta.

Kiinnostaako sua yleensä koko lapsi. Vaikuttaa, että ei.

Vierailija
30/44 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

-sikiön sykkeestä pitää arvioida myös sykevariaatio, että onko se normaali vai vaatiiko se erikoissairaanhoidossa lisäselvittelyjä. Sitä et ap osaa ilman koulutusta itse tehdä. 

-sf-mittaa ei saa itse itseltään luotettavasti mitattua, siihen tulee herkästi sentin parin heittoja

-sokerirasituksessa kannattaa käydä, siihen tarvii lähetteen neuvolasta

-hemoglobiinia kannattaa mitata säännöllisesti keski- ja loppuraskauden ajan, itselläni tuli siihen yllättävä romahdus, vaikka minulla on aina ollut hyvät rauta-arvot

-voit kieltäytyä kaikenlaisista ruokakeskusteluista ja parisuhdekeskusteluista

-voit myös käydä yksityisessä neuvolassa jos sinua ketuttaa kunnallisen jutut

Vierailija
31/44 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko koko aloitusta? Justhan mä nimenomaan sitä kyselin et voinko käydä neuvolassa ottamassa pissatestit ja mittaamassa verenpaineen, vaikka en muutoin siellä kävis? (Noilla testeillähän se raskausmyrkytys siellä todetaan.)

ap

Minä sain raskausmyrkytyksen, jonka neuvolan terkkari havaitsi ja lähetti minut kiireellä sairaalaan, käskettiin siis suoraan neuvolavastaanotolta naistenklinikalle ja siellä otettiin sisään osastolle. Pissatestiliuska ei silti ollut neuvolamittauksissa mitenkään pahasti plussalla ja verenpaineetkin oli alle sen virallisen hälytysrajan. 

Jos kerran ap osaat diagnosoida luotettavasti raskausmyrkytyksen pissaa stixaamalla ja verenpaineita mittaamalla, niin kerroppa mistä neuvolan terkkari tunnisti minulla raskausmyrkytyksen! Väitän, että et osaisi sitä tunnistaa, koska diagnostiikka ei ole niin yksinkertainen kuin luulet. 

Vierailija
32/44 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Helsingissä verenpaine pitää mitata itse siellä neuvolan käytävällä olevalla mittarilla ilman sen terkkarin läsnäoloa ja se pissakin pitää tikuttaa itse ja tikkupurkin kyljestä itse katsoa, että onko pissassa proteiinia. Terkkari ei mittaa kumpaakaan, joten mistään avoneuvolasta ei oikein ole hyötyä noissa.

Vierailija
33/44 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Minä sain raskausmyrkytyksen, jonka neuvolan terkkari havaitsi ja lähetti minut kiireellä sairaalaan, käskettiin siis suoraan neuvolavastaanotolta naistenklinikalle ja siellä otettiin sisään osastolle. Pissatestiliuska ei silti ollut neuvolamittauksissa mitenkään pahasti plussalla ja verenpaineetkin oli alle sen virallisen hälytysrajan. 

Jos kerran ap osaat diagnosoida luotettavasti raskausmyrkytyksen pissaa stixaamalla ja verenpaineita mittaamalla, niin kerroppa mistä neuvolan terkkari tunnisti minulla raskausmyrkytyksen! Väitän, että et osaisi sitä tunnistaa, koska diagnostiikka ei ole niin yksinkertainen kuin luulet. 

Vähän OT, mutta mulla taas oli kaikki klassiset raskausmyrkytyksen oireet eikä siltissialle tehty mitään ennen kuin itse hkeuduin sairaalaan missä hämmästeltiin toimimattomuutta. Mutta muuten ehdottomasti kannatan neuvolassa käyntiä, aina sitä kuitenkin ammattilaiset tietää paremmin.

Vierailija
34/44 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla aloittaja joku muu hoitokontakti tällä hetkellä tai aiempia huonoja kokemuksia terveydenhuollosta?

Tiesithän että neuvolan terveydenhoitajaa voi vaihtaa elleivät ns. kemiat kohtaa, pelkästään jonkun kuulopuheiden kautta saatujen huonojen kokemusten takia ei kannata jättää väliin maksutonta ja hyödyllistä palvelua. Jos kyse olisi pelkästään omasta voinnistasi niin asia olisi eri, mutta neuvolakäynnillä seurataan myös tulevan lapsen hyvinvointia. Ilman käytännön kokemusta ja terveydenhuollon koulutusta, pelkkien nettineuvojen varaan laskeminen kuulostaa aika hasardilta ensiraskauden ollessa kyseessä.

Vierailija
35/44 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edes nuoret terkkarit eivät useinkaan osaa mitata sf-mittaa havaintojeni mukaan, mutta ap osaa? Kuitenkaan hän ei osaa mitata itse verenpainetta eikä tehdä liuskatestiä. Jotain ristiriitaa tässä on.

Vierailija
36/44 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityinen äitiysneuvola! Vain tarvittavat rutiinimittaukset (verenpaine, paino, sf, pissa, hemoglobiini), sikiön syke joka käynnillä ja muutama KTG-käyrä loppuraskaudessa, verikokeet, seulat, sokerirasitus ja lääkärintarkistus. Ei mitään turhia löpinöitä tai voimavaralomakkeiden täyttöä, kysyä tietysti sai jos siltä tuntui. Hienosti meni ja hyvä fiilis jäi. Suosittelen!

Vierailija
37/44 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo asenne sulla ap! Eihän siellä neuvolassa käydä kun noin kerran kuukaudessa. Ei se vaan voi olla niin ylitsepääsemätön ponnistus käydä varmistamassa, että kaikki on hyvin vaikka samalla joutuukin kuuntelemaan asioita, joita ehkä jo tiedät. Jotenkin tuntuu, että todellinen syysi vältellä neuvolaa kuitenkin jokin ihan muu?

Tai jos ei ole, niin asenteen korjausta suosittelen pikinmiten. Lapsen kanssa joudut hoitamaan joka tapauksessa erilaisia tilanteita. Vai meinaatko skipata lastenneuvolat, vasu-keskustelut, vanhempainillat jne, koska tiedät itse paremmin?!

Vierailija
38/44 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksesta ymmärrän, että ap ei oo vielä kertaakaan käynyt neuvolassa. Raskaus on siis ihanihan alussa. Mitä jos kuitenkin menisit katsomaan, minkälaista siellä on? Luulenpa, että voit osata arvata ensikäynnin esille nostettavat asiat, mutta sittenpä jatkossa paljon riippuu juuri sinun ja vauvasi tilanteesta. Kovin kallisarvoista on aikasi, kun et voi kerran kuukaudessa puolta tuntia tuohon uhrata. Varsinkin jos ennen raskautta sulla oli aikaa etsiä tietoa 7h päivässä joka päivä...

Vierailija
39/44 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo onnistuisi, joskin ei taida olla sinun ja vauvan edun mukaista. Miten ajattelit lastenneuvolan kanssa toimia? Sieltähän laitellaan lasua menemään jos ei vauvaa/lasta vie säännöllisesti ohjeistusten mukaisella aikataululla näytille.

Omissa raskauksissa ramppasin viimeisillä viikoilla neuvolassa kahdesti viikossa. Raskausmyrkytyksen etenemistä seurattiin. Sain lähetteet yliaikaiskontrolliin heti rv40 tultua täyteen, ultraus jo seuraavana päivänä. Lapset syntyivät rv 40+2, lapsivedet vihreitä jne. Oma oloni oli loppuun asti aivan loistava, ei myrkytyksen oireita muuta kuin turvotus ja paineen nousu (oma verenpaineeni muutenkin korkea ja se normaalistikin nousee raskauden loppupuolella, joten en olisi kotimittarin kanssa mitään osannut epäillä). Omissa raskauksissa ultrauskertoja oli neljä (np, rakenne, painoarvio, myrkytys-virtaukset), meinasitko yksityiselle varata ajat ja saako ne miten nopeasti, esimerkiksi jo samalle päivälle?

Entäs miten tutkit raskausdiabeteksen? Mahdollisesti hoidat sen? En ainakaan esikoista odottaessa suosittelisi pääsääntöisesti vain kotiseurantaa.

Vierailija
40/44 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenpainemittari maksaa 40€ ja niitä pissaliuskoja saa kotiinkin kun pyytää. Kävin ekan lapsen johdosta neuvolassa 3 kertaa ja tokasta kerran.

Ei siellä ole pakko käydä. Noilla käynneillä tehtiin tarvittavat lähetteet ja annettiin testit mukaan kun sanoin etten halua käydä siellä ja osaan tehdä ne itsekin mutta tarvikkeita ei oo.