Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raivotuttaa kun sukuloidessa äitini alkaa muistelemaan lapsuustarinoita!!

Vierailija
15.09.2018 |

Äitini on hieman alle 50v, itse olen parikymppinen. Lähdin kotoa kolme vuotta sitten, jos sillä on merkitystä. En kovin mielelläni vieraile lapsuudenkodissani(henkisesti poissaoleva alkoholisti-isä) mutta menen suvun tapaamisiin ja toki silloin yövyn vanhemmillani. Sukujuhlat ja lähisuvun tapaaminen on kuitenkin vaivannuttavaa. Jokaisella kerralla äitini alkaa muistelemaan vanhoja ja juttelee niistä ajoista kun sisarukseni kanssa olimme pieniä (toinen meistä asuu edelleen kotona). Tällöin kaikki hiljenevät eikä kenelläkään ole oikein mitään sanottavaa. Itseänikään ei kiinnosta, kuinka muita voisi??? Paikallaollessa pyrin hienovaraisesti vaihtamaan puheenaihetta. Itseäni ihmetyttää se, mistä tämä johtuu? Luulin vain isoisäni ikäisten dementoituneiden palaavan ajassa taaksepäin... Voisiko nämä olla ensioireita? Samalla mietin, onko asiasta sopivaa huomauttaa äidilleni? Hänen itsevarmuutensa ei ole paras mahdollinen enkä haluaisi satuttaa! Miten lähestyä aihetta niin, että ymmärtää minun olevan tosissaan?

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höh. Minusta on ihan parasta kun äitini kertoo juttuja lapsuudestani. Mielelläni kuuntelin myös kun isoäitini keroi omasta ja omien lastensa lapsuudesta. Sehän on ihan mahtavaa!

Vaipatkin on loppujen lopuksi mielenkiintoista historiaa, ei toki niiden sisältö, mutta muuttuminen.

Useinkinpyydän vanhempiani kertomaan vanhoja asioita. Alkavat selvästi jo unohtamaan, joten pyrin kyselemään nyt paljon.

Ehkä aplla on teini-ikä vielä niin lähellä, että kaikki nolottaa. Kyllä se siitä.

Sinusta on siis kiva, kun sukujuhlilla äitisi kertoo sinun lapsuudesta hassunhauskoja juttuja ja kaikki kuuntelevat? Haluatko aina olla kaiken keskipiste, osaatko itse jutella toisten kanssa heitä kiinnostavista asioista? Sinulle voi tulla uutisena, että ihan kaikkia ei kiinnosta sinun vaippa-asiat vaan jotkut mielellään päivittäisivät nykyiset kuulumiset toisten kanssa.

Äitiskö ei mistään muusta puhukaan? Ei anna muille lainkaan puheenvuoroa? No sellainen tietysti on ikävää, mutta ei puheenaiheensa takia niinkään, vaan sen keskustelujen dominoinnin takia.

Sinulle voi puolestaan tulla uutisena, että useimmat muut ihmiset tykkäävät kuulla, miten ihmiset ovat ennen hoitaneet lapsiaan. Itse asiassa siis ei kovinkaan kauan sitten, jos puhut nyt tosiaan 1990-luvun lopusta.

Edelleen: ihmettelen miksi asia on sinulle noin arka. 

N51, oma tytär 18-vuotias

En halua sukujuhlissa kuunnella vuosikymmeniä sitten tapahtuneita "Anna oppi potalle ja Pekka pissasi vaippaa vaihtaessa silmään" -juttuja, kun aikuiset Anna ja Pekka seisovat vieressä. En halua myöskään kuunnella Annan ja Pekan lapsuusmuistoja, joissa he muistelevat, miten kerran yllättivät vanhemmat päällekkäin ja arvelivat iskän tekevän äiskälle pahaa, joten he hakkasivat iskää leluautolla selkään. Mitä tuossa tilanteessa voi sanoa lasten äidille, että olipa hassu juttu? Vanhoja voi muistella muutenkin, kertoo vaikka omista asioistaan.

N54, omat lapset 27 ja 25 v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä