Esimies tytöttelee
Työpaikallani on minun lisäkseni kaksi nuorempaa naista kuin esimiehemme (hänkin on vain alle 10 vuotta meitä vanhempi), ja hänen suustaan kuulee jatkuvasti "Noniin tytöt, tulkaahan tänne" "Moneltakos tytöillä loppuu päivä tänään". Olemme kaikki siis aikuisia naisia, ja tämä kohdistuu nimenomaan meihin, jotka ovat häntä nuorempia. Muita puhuttelee etunimellä tyyliin "Hei X & Y" eikä hei pojat/tytöt/naiset.
Kerran sanoinkin "olen aikuinen nainen ja tyttö vain isälleni" ja hän naurahti hieman vaivaantuneesti, hetkeksi aikaa lopetti ja nyt taas jatkuu.
Eikä tämä nyt mikään hurjan vakava asia ole, kunhan puran turhautumistani. Löytyykö sielunsisaria? Vai pitäisikö sanoa "tyttösiä"? :-D
Kommentit (75)
Jos tähän aletaan puuttua ( mikä minusta EI ole ongelma. Vanhempi sukupolvi näkee nuoremmat tyttöinä ja pojuina. Ap: kin tulee joku päivä tuntemaan halua tehdä näin.) niin sitten pitää puuttua myös vanhempien naisten pojutteluun.
Vierailija kirjoitti:
Mua saa tytötellä aivan rauhassa, jopa mielellään. N56
Sama täällä ☺
N41
Tuo vain hyvän mielen. Eräs pomo sanoi niin ja siinä oli hellyyttä mukana. Oli paras pomo ikinä. Kunnioitti minua myös, sillä tein työni hyvin.
Onhan tuo epäasiallista käytöstä. Ihan peruskäytöstapoja on kutsua ihmisiä nimeltä jos se on tiedossa ja esimiehellä se on.
Vierailija kirjoitti:
On muakin irstaat vanhat naiset pojitellu töissä. #metoo
Anteeksi. Minä olen sortunut tähän. Irstaudesta ei kuitenkaan ole kyse. Tuotte vaan oman pojan mieleen ja herätätte suojelunhalua. ( Tämä on siis minun syyni. Toisista naisista en osaa sanoa. Voi olla, että irstailivat).
Minua yritti pomo kutsua mieheksi töissä sanoi että mikäs mies sinä olet. Tein HETI selväksi etten ole käynyt armeijaa jossa kasvetaan "pojasta mieheksi" enkä ole vielä menettänyt neitsyyttäni eli olen silläkin asteikolla ns poika.
Sanoin että jos kuulen että on kutsunut tai kutsuu minua vielä mieheksi niin asia etenee työsuojeluvaltuutettu ole, luottamusmiehelle ja tarpeen vaatiessa vaikka eduskunnan täysistuntoon. Nyt pojittelee koko ajan.
Hyvä että pidät puoliasi.
Poika 26v
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo epäasiallista käytöstä. Ihan peruskäytöstapoja on kutsua ihmisiä nimeltä jos se on tiedossa ja esimiehellä se on.
Toivottavasti ei päädytä samaan työpaikkaan. Vaikutat aika ankealta.
Vierailija kirjoitti:
No mä olen keski-iköinen nainen ja olen huomaamattani alkanut kutsua nuorempia pojiksi ja tytöiksi töissä. Joskus jopa livahtaa oi lapsikulta suusta.
Mitäpä jos hankkisit elämän ap.
Minä voi muru:tin kerran yhden minua nuoremman ja hävetti. Kyseinen tyyppi aina heittäytyi heikoksi, kun hän ei vaan fyysisesti jaksa syystä X. Kerran heittäytyi erityisen neiti hentopieneksi, karkasi turhautuneena voi muru, älä välitä. Ja minä siis muutan lapsia, nolotti että hänen jatkuva avuttomaksi heittäytyminen sai minut lopulta vertaamaan lapseksi. En tehnyt toisten, mutta silti vtutti kun sai olla korjaamassa tyypin tekemää vahinkoa vähän väliä, hän kun itse kertoi olevansa niin pieni ja heikko. Ja työmme ei siis ole fyysisesti raskasta, reipas mieli ja napakka ote riitti.
Mulla on ollu irstas esimies jonka tytöttely oli ällöä ja limaista. Jaulla on ollut sellainen rento, reilu ja kaikin tavoin ihana vanhempi työkaveri, jonka tytöttely oli vaan kiva tapa. Meillä oli team "Pekka" ja tytöt, oli parhaat työvuodet ikinä.
Eli kyllä sen tietää, milloin asia on negatiivinen ja milloin ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä olen keski-iköinen nainen ja olen huomaamattani alkanut kutsua nuorempia pojiksi ja tytöiksi töissä. Joskus jopa livahtaa oi lapsikulta suusta.
Minä voi muru:tin kerran yhden minua nuoremman ja hävetti. Kyseinen tyyppi aina heittäytyi heikoksi, kun hän ei vaan fyysisesti jaksa syystä X. Kerran heittäytyi erityisen neiti hentopieneksi, karkasi turhautuneena voi muru, älä välitä. Ja minä siis muutan lapsia, nolotti että hänen jatkuva avuttomaksi heittäytyminen sai minut lopulta vertaamaan lapseksi. En tehnyt toisten, mutta silti vtutti kun sai olla korjaamassa tyypin tekemää vahinkoa vähän väliä, hän kun itse kertoi olevansa niin pieni ja heikko. Ja työmme ei siis ole fyysisesti raskasta, reipas mieli ja napakka ote riitti.
Ai niin miksi sua lainasin. Ei ole alla elämän puutteesta kyse, tytöttely ja murutte on kuin suhtautuisi lapseen.
Ap:sta tulee ihan mieleen minä nuorena. Herkkä loukkaantumaan, epävarma ja täysin mustavalkoinen ajatusmaailma.
Onneksi elämä tuonut perspektiiviä ja rentoutta.
Onkohan tämä AP:n ensimmäinen vastoinkäyminen elämässä 😂
Koita nyt vähän rentoutua. Kun vähän kasvat sua hävettää muistella tiukkapipoisuuttasi. Ja tämä vinkkinä ihan toiselta naiselta.
Tytöttelyä ja pojittelua on olemassa kahta laatua.
Ensimmäinen on sellaista hyväntahtoista "pojat oli tehnyä hienoa työtä" eli ollaan vähän niinkuin porukka. Helpompi puhua ryhmänä kuin luetella nimiä.
Toinen on sellaista "hei tyttö" tai "hei poika" tyyppistä josta käy kyllä äkkiä selväksi että toinen kuvittelee olevansa arvokkaampi. Halventava puhe ei kuulu töihin.
Ensimmäinen tapaus ei herätä aggressioita, mutta halventavassa tytöttelyssä poltan hihani heti.
Yksinkertaista on sanoa joka kerta, että "Tytöttely/pojittelu on epäkohteliasta. Ole hyvä ja käytä nimeäni X". Jos on kovin luupää, niin ei kannata reagoida mitenkään ennen kuin sinua puhutellaan asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos hanki isot työpaikan, jossa työskentelet yksinäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, mutta eipähän kukaan kävele yli eikä tytöttele.
Heräätkö aamulla ja mietit : mistäköhön minä saisin loukkaannuttua tänään?
Tulee vähän sellainen kuva....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂😂 ja eipä sinusta kukaan sitten pidäkään.
Sano suoraan ettet hyväksy tytöttelyä. Tai anna samalla mitalla kutsu esimiestäsi pojuksi.
Minä olen aina sanonut suoraan, että olen aikuinen nainen en tyttö ja kieltänyt tytöttelyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä. Mietihän minä nyt sanoit ap. Onko tässä kyse enemmän sinun omista demoneista ja epävarmuudesta, kuin esimiehen käytöksestä. Tulkitsetko liikaa tilanteita. Kuvitteletko, että sinua vähätellään koko ajan?
Jos olet uusi ja nuorempi työpaikalla niin se kunnioitus on ansaittava.
Vaikutat vähän lapselliselta ja hemmotellulta.
Pojittelu on kehumista ja tytöttely solvaamista ja naisten aliarviointia. Johtuu patriarkaalisesta yhteiskuntarakenteesta, jossa maskuliinisuus on vahvuutta.
Mua saa tytötellä aivan rauhassa, jopa mielellään. N56