Esimies tytöttelee
Työpaikallani on minun lisäkseni kaksi nuorempaa naista kuin esimiehemme (hänkin on vain alle 10 vuotta meitä vanhempi), ja hänen suustaan kuulee jatkuvasti "Noniin tytöt, tulkaahan tänne" "Moneltakos tytöillä loppuu päivä tänään". Olemme kaikki siis aikuisia naisia, ja tämä kohdistuu nimenomaan meihin, jotka ovat häntä nuorempia. Muita puhuttelee etunimellä tyyliin "Hei X & Y" eikä hei pojat/tytöt/naiset.
Kerran sanoinkin "olen aikuinen nainen ja tyttö vain isälleni" ja hän naurahti hieman vaivaantuneesti, hetkeksi aikaa lopetti ja nyt taas jatkuu.
Eikä tämä nyt mikään hurjan vakava asia ole, kunhan puran turhautumistani. Löytyykö sielunsisaria? Vai pitäisikö sanoa "tyttösiä"? :-D
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Tytöttelyä ja pojittelua on olemassa kahta laatua.
Ensimmäinen on sellaista hyväntahtoista "pojat oli tehnyä hienoa työtä" eli ollaan vähän niinkuin porukka. Helpompi puhua ryhmänä kuin luetella nimiä.
Toinen on sellaista "hei tyttö" tai "hei poika" tyyppistä josta käy kyllä äkkiä selväksi että toinen kuvittelee olevansa arvokkaampi. Halventava puhe ei kuulu töihin.
Ensimmäinen tapaus ei herätä aggressioita, mutta halventavassa tytöttelyssä poltan hihani heti.
Yksinkertaista on sanoa joka kerta, että "Tytöttely/pojittelu on epäkohteliasta. Ole hyvä ja käytä nimeäni X". Jos on kovin luupää, niin ei kannata reagoida mitenkään ennen kuin sinua puhutellaan asiallisesti.
Mä käytin tuota jälkimmäistä. Kun uusi pomo tuli tytöttelemään en reagoinut mitenkään kunnes lopulta sanoin, että ai anteeksi en tajunnut, että puhut mulle. Joka kerta vaan systemaattisesti jätin huomioimatta. Nykyään kutsuu mua etunimeltä. Tää pomo on mua vielä vähän nuorempi (en tiedä tiesikö hän asiaa, mutta mä tiedän että hän on vanhan luokkakaverini pikkuveli) , joten vitutti aavistuksen se tytöttely, kun kuitenkin olen kohta nelikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin oli joskus tuollainen esimies, että selvästi tytötteli juuri sellaisella vähättelevällä tavalla. Lisäksi yhtenä päivänä, jo pari vuotta tunnettuamme, alkoi kutsua minua väärällä nimellä. Eli juuri samalla tavalla kuin joku muukin ketjuun jo kirjoitti: yhtäkkiä alkoi kutsua minua nimellä Anna, kun nimeni on Anne.
Ja siis normaalisti käytti todella harvoin etunimeä, mutta juuri tällöin ”väärän nimen päivänä” ujutti sen vähintään joka toiseen lauseeseen. Ja joka kerta minä asian hänelle korjasin, mutta hän vain jatkoi. En tiedä mitä ihmeen vallankäyttöä tai peliä tuo oli, mutta todella outo olo jäi. Olin varmasti helppo uhri, juuri parikymmentä täyttänyt nuori nainen.
0/5
Ajatelkaa mitä tästä maailmanmenosta tulisi, jos miehet loukkaantuisivat pikkujutuista, kuten naiset. Mitään ei saataisi aikaan. Kaikki aika menisi riitojen selvittelyyn.
Tulee ihan mieleen kouluajat, kun tytöillä oli pienet klikkinsä, jotka riitelivät, kyttäsivät ja arvostelivat toisiaan ja jätkät vaan tulivat toimeen yhtenä isona porukkana. Tytöillä oli aina jotain riitoja ja draamoja meneillään.
Olen nainen, joka toivoo aina miespomoa. Naispomot ovat aina juuri tuon AP:n oloisia. Riidankylväjiä ja huumorintajuttomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytöttelyä ja pojittelua on olemassa kahta laatua.
Ensimmäinen on sellaista hyväntahtoista "pojat oli tehnyä hienoa työtä" eli ollaan vähän niinkuin porukka. Helpompi puhua ryhmänä kuin luetella nimiä.
Toinen on sellaista "hei tyttö" tai "hei poika" tyyppistä josta käy kyllä äkkiä selväksi että toinen kuvittelee olevansa arvokkaampi. Halventava puhe ei kuulu töihin.
Ensimmäinen tapaus ei herätä aggressioita, mutta halventavassa tytöttelyssä poltan hihani heti.
Yksinkertaista on sanoa joka kerta, että "Tytöttely/pojittelu on epäkohteliasta. Ole hyvä ja käytä nimeäni X". Jos on kovin luupää, niin ei kannata reagoida mitenkään ennen kuin sinua puhutellaan asiallisesti.
Mä käytin tuota jälkimmäistä. Kun uusi pomo tuli tytöttelemään en reagoinut mitenkään kunnes lopulta sanoin, että ai anteeksi en tajunnut, että puhut mulle. Joka kerta vaan systemaattisesti jätin huomioimatta. Nykyään kutsuu mua etunimeltä. Tää pomo on mua vielä vähän nuorempi (en tiedä tiesikö hän asiaa, mutta mä tiedän että hän on vanhan luokkakaverini pikkuveli) , joten vitutti aavistuksen se tytöttely, kun kuitenkin olen kohta nelikymppinen.
Ja sitten kaikki työkaverit taputti.
Lämminhenkinen heittohan se on. Samalla lailla heitän aina äijille, että "pojat". Ap. vaikuttaa inisijältä.
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa mitä tästä maailmanmenosta tulisi, jos miehet loukkaantuisivat pikkujutuista, kuten naiset. Mitään ei saataisi aikaan. Kaikki aika menisi riitojen selvittelyyn.
Tulee ihan mieleen kouluajat, kun tytöillä oli pienet klikkinsä, jotka riitelivät, kyttäsivät ja arvostelivat toisiaan ja jätkät vaan tulivat toimeen yhtenä isona porukkana. Tytöillä oli aina jotain riitoja ja draamoja meneillään.
Olen nainen, joka toivoo aina miespomoa. Naispomot ovat aina juuri tuon AP:n oloisia. Riidankylväjiä ja huumorintajuttomia.
Aikamoista dramatisointia. Yhden kerran asiasta sanominen = riidankylvämistä ja huumorintajuttomuutta. Paljon näyttää täältä löytyvän seksistejä, eivät varmaan itse edes tajua omaa naurettavuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen työpaikkani ainoa nainen ja esimies tytöttelee. Ei tunnu muistavan mun nimeä, olen joko "tyttö" tai sitten kutsuu väärällä nimellä (viimeinen kirjain väärin, esim. jos olisin Marja niin sanoo Marjo). Ärsyttää, voisi alkaa papatella sitä. Mä olen kuitenkin nelikymppinen tyttö jo...
Lisään tähän vielä. Pomolla on siis tapana sanoa vaikka asiakkaalle että "Matti ja tyttö on tuolla, käy kysymässä niiltä". Miehillä on nimet, mä olen tyttö. Vähän tympii välillä mutta minkäs teet. Etenkin naisasiakkaat kyllä pyöräyttää silmiään tuolle tyttö-sanalle tuossa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin ap sinuna tytöttelystä uudelleen esimiehelle. Lähentely ei ole mitään "leikillään se vaan sitä tekee" -juttua. Jos esimiehellä on esimies tai teillä on hr osasto, niin viet lähetelyn sinne välittömästi. Sun ei tartte tuollaiseen alistua. Mä varmaan jättäisin reagoimatta, jos tytötellään ja sanoisin, että tulkitsen, että se ei koske mua.
Menin uuteen työpaikkaan. Alkoi heti tytöttely.
Päätin olla reagoimatta joka kerta kun kutsuttiin tytöksi. Tämä pasiivisagressiivinen tapa toimi ja pian minua puhuteltiin sukunimellä tai ammattinimikkeellä.Joten jätä vain joka kerta kuulematta ihan sama miten tärkeä asia sillä on. Laita se toistamaan itsensä niin monta kertaa. Joko se tajuaa tai sitten oppii uuden tavan alitajuisesti kun ei muuten reaktiota saa.
Suositteletko oikeasti " passiiviagressivista" toimintatapaa? Ei ihme, että meillä naisilla on ongelmia työpaikoilla. Mitäpä jos olisit sanonut suoraan ja asiallisesti asiasta. Sen sijaan murjotit ja osoitit mieltäsi. Ei ihme, että meillä on hankalan työkaverin maine.
Ei minulla ole hankalan maine. Itse asiassa millä tyttölijöillä on. En murjottanut tai osoittanut mieltäni, en vai reagoinut. Kuten ehkä huomaat jos tästä keskustelusta niin selittäminen on niille täysin turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla niitä jotka kutsuu myös muita naisia h*oriksi.
Ruokatauolta päivää!
Kiva, että aihe on herättänyt keskustelua puolin ja toisin. Ihmettelen kyllä ihmisten tapaa alkaa haukkumaan ja väheksymään toisia, niin kuin osa täällä tekee. Älkää ottako tätä jonakin elämän ja kuoleman kysymyksenä, kunhan purin tuntojani. Ei tämä niin dramaattista ole kuin osa sen täällä saa kuullostamaan. Ei tässä kukaan ole savustamassa esimiestään ulos tai aiheuttamassa yleistä protestia.
Yllättävää tosin, kuinka monen mielestä tuollainen käytös on OK, mutta meitä on moneen junaan.
Viikonloppuja kaikille!
ap
Meillä alkaa yt niin ensimmäisenä lentää mielensäpahoittajat pois. Sorry vaan tytöt ja pojat !!!
Vierailija kirjoitti:
Meillä alkaa yt niin ensimmäisenä lentää mielensäpahoittajat pois. Sorry vaan tytöt ja pojat !!!
Niin varmaan. Leikitään että sinä nyt olisitkin jossain yrityksessä päättämässä kuka jää niin ei tuollaisen kiukuttelevan ja ammattitaidottoman johdon alaisena kukaan haluakkaan olla. Ovat siellä varmaan pakon edessä ja kohta onnellisia kun pääsevät nostamaan työtyömyysetuuksia sen sijaan että olisivat seurassasi. Tuolla taidolla kun johtaa niin nur8n se kohta muutenkin on.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lähtee tympeät, ilkeät ihmiset jotka ovat asenteineen suoraan 70-luvulta eivätkä sopeudu nykyiseen tasa-arvoiseen työelämään. :)
Hip hei ja hurraa, esimies tänään taas tytötteli, ja päätinkin sitten sanoa asiasta hänelle asiallisesti, ja arvatkaapas mitä:
Hän oikeasti pyysi anteeksi ja oli pahoillaan! Keskustelimme asiasta ja hän näytti oikeasti siltä, että hän tajusi asian ja käski huomauttamaan asiasta jos sitä edelleen tekee, totesi itsekin ettei moinen kuulu työelämään.
Asiallinen keskustelu kannattaa ja kaikki ketkä naureskelivat minulle aiemmin ajatuksistani, hävetkää vanhanaikaisia ajatuksianne :-)
ap
Suositteletko oikeasti " passiiviagressivista" toimintatapaa? Ei ihme, että meillä naisilla on ongelmia työpaikoilla. Mitäpä jos olisit sanonut suoraan ja asiallisesti asiasta. Sen sijaan murjotit ja osoitit mieltäsi. Ei ihme, että meillä on hankalan työkaverin maine.