Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapissa ei saa opiskella norjaa, koska kaikkien velvollisuus on palvella suomenruotsalaisia !!!

Vierailija
13.09.2018 |

On tämä uskomatonta pelleilyä tämä Suomen kielipolitiikka!

https://yle.fi/uutiset/3-10396478

"Pohjoisimmat kunnat Inari, Enontekiö ja Utsjoki haluaisivat lisätä norjan kielen opetusta kouluissaan. Norjan kielen taitoa pidetään tärkeänä, ovathan kunnat rajakuntia Norjan kanssa. Opetussuunnitelmasta norjan kieltä ei kuitenkaan löydy"

"... painottaa, ettei norjan kieli voi syrjäyttää ruotsin kieltä, sillä Suomessa useisiin virkoihin vaaditaan ruotsin kielen taitoa."

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ruotsi ja norja ovat oikeastaan saman kielen eri murteita. Jos osaa ruotsia niin oppii kyllä norjaakin melkein itsestään. Itsekin luen välillä norjalaisia nettilehtiä.

Vierailija
2/21 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on suomenruotsalainen tinder-match.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin voin valittaa, kun sukkani haisevat?

Vierailija
4/21 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ruotsi ja norja ovat oikeastaan saman kielen eri murteita. Jos osaa ruotsia niin oppii kyllä norjaakin melkein itsestään. Itsekin luen välillä norjalaisia nettilehtiä.

Niin, mutta silti norjaa ei saa lukea, vaan kaikki pakotetaan pienen narsistisen vähemmistön palvelijoiksi! Onko tässä oikeasti mitään järkeä? Eikö olisi Suomen kokonaisedun kannalta järkevämpää, että pohjoisessa voisi opiskella norjaa, idässä venäjää, etelässä viroa jne? Miksi pitää pakottaa kaikki samaan muottiin, vaikka ruotsia ei oikeasti tarvita missään muualla kuin jossain Närpiössä?

Vierailija
5/21 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. juristin ammattiin tarvitaan sekä suomen, ruotsin ja saamen taitoa. Olisin eniten huolissani jos minun oikeusavustajani ei osaisi saamea riittävän hyvin jos olisin itse saamenkielinen. Siksi Lapin yliopiston lisäpisteet saamen osaamisesta ovat tarpeellisia jotta saadaan sellaisia juristeja eri tehtäviin, joissa tarvitaan saamenkielentaitoa.

Vierailija
6/21 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta silti norjaa ei saa lukea, vaan kaikki pakotetaan pienen narsistisen vähemmistön palvelijoiksi! Onko tässä oikeasti mitään järkeä? Eikö olisi Suomen kokonaisedun kannalta järkevämpää, että pohjoisessa voisi opiskella norjaa, idässä venäjää, etelässä viroa jne? Miksi pitää pakottaa kaikki samaan muottiin, vaikka ruotsia ei oikeasti tarvita missään muualla kuin jossain Närpiössä?

Närpiössä puhutaan nykyään enemmän arabiaa.

Vierailija
7/21 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsilla on Henkinen yliote. Ei onnistu.

Vierailija
8/21 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoisessahan Ruotsin puolella rajaa puhutaan suomea (=meänkieltä) ja saamea, joten ruotsia ei tarvita siellä lainkaan.

Vierailija
9/21 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. juristin ammattiin tarvitaan sekä suomen, ruotsin ja saamen taitoa. Olisin eniten huolissani jos minun oikeusavustajani ei osaisi saamea riittävän hyvin jos olisin itse saamenkielinen. Siksi Lapin yliopiston lisäpisteet saamen osaamisesta ovat tarpeellisia jotta saadaan sellaisia juristeja eri tehtäviin, joissa tarvitaan saamenkielentaitoa.

Eipä kuule opitulla ruotsilla tai opitulla saamella mitään oikeusasioita hoideta. Kyllä ne on natiiveja tai sitten käytetään tulkkeja, joten tuokaan ei ole mikään perustelu pakkoruotsille.

Vierailija
10/21 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi palveltava herrakansa on kylläkin saapunut Afrikan sarvesta.

Vierailija
11/21 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä ei sinänsä ole merkitystä kumpaa kieltä opiskelee ruotsia vaiko norjaa niin kuitenkin ymmärtää sitä toista.

Esimerkkinä vaikka sana minä, ruotsiksi jag, norjaksi jeg.

Vierailija
12/21 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä ei sinänsä ole merkitystä kumpaa kieltä opiskelee ruotsia vaiko norjaa niin kuitenkin ymmärtää sitä toista.

Joo, mutta näitä suomenruotsalaisnarstisteja ei saa palvella norjaksi, vaan ainoastaan muumiruotsiksi.

Vierailija
13/21 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei norjaa tarvitse erikseen opetella, riittää kun juo liikaa niin seuraavana aamuna puhuu sujuvasti norjaa.

Tanskaa puhuakseen laittaa kuuman perunan suuhunsa ja yrittää puhua ruotsia niin tanskaa tulee.

Vierailija
14/21 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta näitä suomenruotsalaisnarstisteja ei saa palvella norjaksi, vaan ainoastaan muumiruotsiksi.

Sitä en tiedä mutta sen tiedän että norjalaisille kyllä kelpaa ruotsinkielinen palvelu.

Vierailija
15/21 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä en tiedä mutta sen tiedän että norjalaisille kyllä kelpaa ruotsinkielinen palvelu.

Norjalaisille ei olekaan lapsesta asti opetettu sitä, että ovat ylempää rotua kuin suomenkieliset.

Vierailija
16/21 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

So what?

On aika kaukana täältä Lappeenrannasta, enkä esim.  itse  ole koskaan Ivalon pohjoispuolella käynytkään.

Ja eivätköhän he siellä Lapissa osanne huolehtia  itsekin niistä omista eduistaan ja asioistaan ihan kokonaan ilman minun apuani muutenkin, joten enpä tässä nyt  viitsi ottaa asiasta mitään sen kummempaa, (henkistäkään) taakkaa täällä itselleni...

Vierailija
17/21 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

So what?

On aika kaukana täältä Lappeenrannasta, enkä esim.  itse  ole koskaan Ivalon pohjoispuolella käynytkään.

Ja eivätköhän he siellä Lapissa osanne huolehtia  itsekin niistä omista eduistaan ja asioistaan ihan kokonaan ilman minun apuani muutenkin, joten enpä tässä nyt  viitsi ottaa asiasta mitään sen kummempaa, (henkistäkään) taakkaa täällä itselleni...

Niin no, tyhmäähän se on, että kun jossain Närpiössä asuu pari ummikkoruotsinkielistä, niin 5 miljoonaa suomenkielistä aina Lappia myöten pakotetaan opiskelemaan heidän palvelemiseksi pakkoruotsia jokaisella kouluasteella.

Vierailija
18/21 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Norjalaisille ei olekaan lapsesta asti opetettu sitä, että ovat ylempää rotua kuin suomenkieliset.

Ei sitä suomenruotsalaisillekaan opeteta muissa kuin vihaajien mielissä.

Vierailija
19/21 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä suomenruotsalaisillekaan opeteta muissa kuin vihaajien mielissä.

No, RKP:n koko ideologia pohjautuu rotuoppeihin ylemmästä ruotsinkielisestä ja alemmasta suomenkielisestä rodusta, ja on sillä kuitenkin noin 4% kannatus.

Vierailija
20/21 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

So what?

Niin no, tyhmäähän se on, että kun jossain Närpiössä asuu pari ummikkoruotsinkielistä, niin 5 miljoonaa suomenkielistä aina Lappia myöten pakotetaan opiskelemaan heidän palvelemiseksi pakkoruotsia jokaisella kouluasteella.

Juuri eilen katsoin Ruotsin työpaikkoja ja siellä olisi nyt suomenkielisellä työpaikkoja vaikka muille jakaa. Ajattelin laittaa hakemuksen menemään yhteen mielenkiintoiseen ja koulutustani vastaavaan työpaikkaan.