Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väkivalta huoltajuuskiistan aikana (kirjoituspyyntö)

13.09.2018 |

Nainen, oletko kokenut väkivaltaa entisen puolison taholta huoltajuuskiistan aikana?

Kerään tekstejä naisten väkivaltakokemuksista pro gradu -tutkielmaani varten. Olen kiinnostunut tutkimuksessani seuraavista asioista:
- Millaista väkivaltaa olet kokenut huoltajuuskiistan aikana entisen puolisosi taholta?
- Miten väkivalta alkoi? Onko väkivalta ajan saatossa jotenkin muuttunut?
- Miten näet väkivallan vaikuttaneen huoltajuuskiistaan?
- Koetko väkivallan vaikuttavan omaan vanhemmuuteesi? Jos kyllä, niin miten? Jos ei, niin miksi ei?
- Millaisena oma vanhemmuutesi näyttäytyy sinulle tulevaisuudessa?

Voit kirjoittaa kokemuksistasi vapaamuotoisen tekstin, tekstin pituudelle ei ole ylä- tai alarajaa. Myös muu tekstin kirjoitusasu on vapaa. Tutkimuksessa väkivalta ymmärretään laajasti, keskeisessä osassa on oma kokemuksesi siitä, että koet kohdanneesi väkivaltaa.

Tutkimukseni tarkoituksena on nostaa esille nimenomaisesti naisten kokemaa väkivaltaa ja sitä, miten entisen puolison harjoittama väkivalta voi vaikuttaa erosta huolimatta. Tutkimuksen avulla haluan myös tutkia väkivallan merkityksiä huoltajuuskiistoissa.

Kirjoitukset käsitellään luottamuksellisesti ja ne hävitetään tutkimuksen toteuttamisen jälkeen. Tutkielmani tutkimustuloksissa julkaisen kirjoituksista esimerkkiotteita, joista poistan kaikki mahdolliseen tunnistamiseen johtavat tekijät (kuten paikkakunnat, paikkojen ja henkilöiden nimet, iät jne.). Missään tutkimuksen vaiheessa mitkään henkilökohtaiset tietosi eivät paljastu.

Voit lähettää minulle kirjoituksesi 30.11.2018 mennessä osoitteeseen anttila.kirjoitukset@gmail.com. Voit lähettää kirjoituksesi joko nimettömänä tai nimimerkillä. Kirjoituksista ei makseta palkkiota.
Jos haluat kuulla lisää tutkimuksestani tai sinua jäi askarruttamaan jokin asia, voit olla yhteydessä minuun sähköpostitse. Vastaan mielelläni kysymyksiisi.

Mukavaa alkanutta syksyä kaikille!

Ystävällisin terveisin,

Laura Anttila
anttila.kirjoitukset@gmail.com
sosiaalityön opiskelija
Jyväskylän yliopisto

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho. Tässäpä pitkä ketju.

Vierailija
2/34 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsitkö vain fyysistä väkivaltaa kokeneita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeita kysymyksiä. Minä koin henkistä väkivaltaa (kiristystä, uhkailua, stalkkaamista, mustamaalausta), mutta en taida kirjoittaa sinulle. Noita kysymyksiä kun katson, niin en osaa vastata niihin. Kokemani vaikuttaa vain exän ja minun välisiin suhteisiin.

Vierailija
4/34 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutki mieluummin miesten kokemaa väkivaltaa. Sekä sitä, miten mies saa puolustautua väkivallalta. Esim. miten saa ottaa veitsen pois naiselta, jos Hän yrittää lyödä sillä.

Vierailija
5/34 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutki mieluummin miesten kokemaa väkivaltaa. Sekä sitä, miten mies saa puolustautua väkivallalta. Esim. miten saa ottaa veitsen pois naiselta, jos Hän yrittää lyödä sillä.

Tuosta on juuri tutkimus käynnissä Turun yliopistolla. Olin itse haastateltavana siihen uhrina.

M

Vierailija
6/34 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sosiaalityön opiskelijat eivät koskaan vaivaudu keräämään miesten perheväkivaltakokemuksia? Olisit avantgardea, jos sen tekisit. Nyt olet vain 13. tusinassa.

Vierailija
7/34 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet kokevat väkivaltaa ainakin yhtä paljon. Kuukausien uhkailu, manipulointi ja piina exän taholta. Yritti kääntää lapsetkin vastaan. Häiritsi myös työn tekemistä ja  oli todella ikävä uutta naisystävääni kohtaan. 

Erosta  oli aikaa kaksi vuotta ja siinä vaiheessa, kun uusi nainen ilmestyi elämääni, exä kilahti.

Vierailija
8/34 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet kokevat väkivaltaa ainakin yhtä paljon. Kuukausien uhkailu, manipulointi ja piina exän taholta. Yritti kääntää lapsetkin vastaan. Häiritsi myös työn tekemistä ja  oli todella ikävä uutta naisystävääni kohtaan. 

Erosta  oli aikaa kaksi vuotta ja siinä vaiheessa, kun uusi nainen ilmestyi elämääni, exä kilahti.

Sama tapahtui minulla. Exä pimahti kolmen vuoden jälkeen erosta. Exäni on mies.

Vierailija
9/34 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivaltaa kokeneena ja tehneenä naisena olen sillä kannalla että kyselyn rajoittaminen pelkästään naisiin tarkoittaa että kyselyn tulokset eivät anna oikeaa kokonaiskuvaa tilanteesta.

Järkevämpää olisi kartoittaa vaikka parien voimasuhteita (fyysisiä, henkisiä, taloudellisia).

Binäärisen sukupuolijaon toisen puolen tutkiminen paljastaa enemmän naisiksi itsensä kokevista kuin lähisuhdeväkivallasta huoltajuustilanteissa.

Vierailija
10/34 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Been there. Ex-vaimo kävi päälle veitsi kädessä kun olimme jo asumuserossa ja avioeroprosessi huoltajuuskiistoineen käynnissä. Väänsin veitsen pois exän kädestä ja heitin sen ulos ikkunasta sekä lähdin itse ulos asunnosta. Ex painui lääkärin vastaanotolle näyttämään mustelman ranteessaan ja yritti vaikuttaa lääkärinlausunnolla avioeroprosessiin. Olin muka pahoinpidellyt hänet. Mitäköhän olisi pitänyt tehdä? Seistä kädet suorina ja odottaa, että mihin kohtaa kehoani ja kuinka monta kertaa exä saa puukotettua?

M49

Vierailija
11/34 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esim. sosiaalityöntekijä kysyy mieheltä että onko parisuhdeväkivaltaa, niin oletus on se, että väkivaltainen on mies. Poliisi olettaa myös ainakin aluksi samaa.

Naisella on myös turvakodit yms. Miehellä ei ole tällaista. Pahimmassa tapauksessa mies ei voi edes poistua kotoa, jos raivopäinen nainen alkaisi tuhota omaisuutta. Tällaista voi oikeasti olla.

Vierailija
12/34 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Been there. Ex-vaimo kävi päälle veitsi kädessä kun olimme jo asumuserossa ja avioeroprosessi huoltajuuskiistoineen käynnissä. Väänsin veitsen pois exän kädestä ja heitin sen ulos ikkunasta sekä lähdin itse ulos asunnosta. Ex painui lääkärin vastaanotolle näyttämään mustelman ranteessaan ja yritti vaikuttaa lääkärinlausunnolla avioeroprosessiin. Olin muka pahoinpidellyt hänet. Mitäköhän olisi pitänyt tehdä? Seistä kädet suorina ja odottaa, että mihin kohtaa kehoani ja kuinka monta kertaa exä saa puukotettua?

M49

Niinpä. Exäni hyökkäsi puukon kanssa kimppuuni kolme kertaa. Jokaisella kerralla sain sen pois hänen kädestään. Kerran hän vaati useita tuhansia rahaa. Sitten puukkohyökkäys. Lopulta soitti vielä poliisit. Poliisi ei kuunnellut minua vaan käski minun poistua kotoani vuorokaudeksi. Menin tekemään rikosilmoitusta mutta en sitten lopulta tehnytkään.

Vierailija
13/34 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos esim. sosiaalityöntekijä kysyy mieheltä että onko parisuhdeväkivaltaa, niin oletus on se, että väkivaltainen on mies. Poliisi olettaa myös ainakin aluksi samaa.

Naisella on myös turvakodit yms. Miehellä ei ole tällaista. Pahimmassa tapauksessa mies ei voi edes poistua kotoa, jos raivopäinen nainen alkaisi tuhota omaisuutta. Tällaista voi oikeasti olla.

Miehet ovat aivan yhtä oikeutettuja turvakotipalveluihin ( yksin tai lasten kanssa) kuin naisetkin. Miesten määrä on onneksi kasvussa, uskaltavat viimein hakea apua ja tulevat kohdatuksi väkivallan uhrina ilman epäilystä.

Vierailija
14/34 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämäkin kommentit kertovat osansa siitä, kuinka erilaisista lähtökohdista miehet ja naiset keskimäärin parisuhdevälivaltaa katsovat. Naisen ei tarvitse koskaan miettiä, tuleeko miehelle veitsen poistamisesta mustelma josta hän voi sitten valehdella huoltajuuskiistassa. Ja syy ei ole se, etteivät miehet kykenisi valehteluun, vaan se että nainen jonka kimppuun mies hyökkää puukon kanssa on todennäköisesti kuollut. Ja kuinkakohan moni nainen ajattelee, ettei voi mennä turvakotiin pakoon väkivaltaista puolisoa koska muuten hän hajottaa omaisuutta? Aika harva, koska naisilla näissä on oikeasti kyseessä henki. Miehen kokema uhka taas on teidän ihan omien viestienne mukaan sitä luokkaa, että ensimmäisenä murheena on huoltajuuskiistat ja taulutelkkarit. Ja silti valitetaan epäreiluutta.

Vierailija
15/34 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on vähän sivuutettu yksi väkivallan muoto; henkinen väkivalta. Se on tietyllä tavalla paskempaa, se kun jää vuosikausiksi kummittelemaan siihen mitä ja miten ihminen toimii ja miten reagoi tiettyihin muistiärsykkeisiin.

Vierailija
16/34 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinaista huoltajuuskiistaa ei ollut mutta sen jo aisti kun teimme päätöstä pitää lapsi ja asiasta oltiin erimieltä sekä siittä mikä suhteen tulevaisuus oli. Siinä vaiheessa jo ilmeni että parempi että lasta ei pidä ettei huoltajuudesta tule kiistaa koska syntyi jo eripuraa. Väkivaltaisuutta ei ollut enkä olisi ikinä kuvitellut että mies koskisi minuun edes suuttuneena.

Minulla on muuten väkivaltaisia kokemuksia miehistä suhteessa suuttuessaan ja tunteidensa reaktioissa. Pyydellen sitten anteeksi..

Vierailija
17/34 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kokemani uhka oli oikeasti hengenvaara. Kyllä puukkoa heiluttava nainen on etulyöntiasemassa jos pääsee iskemään.

Muutin jo aikaisemmin toiseen huoneeseen ja toiseen kerrokseen nukkumaan. Erityisesti pelotti se, että vaimoni uhkasi tulla yöllä tekemään väkivaltaa. Kasasinkin joka ilta tyhjiä tölkkejä oven eteen jotta kolina herättäisi ja minulla olisi pari sekuntia aikaa.

Vierailija
18/34 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kokemani uhka oli oikeasti hengenvaara. Kyllä puukkoa heiluttava nainen on etulyöntiasemassa jos pääsee iskemään.

Muutin jo aikaisemmin toiseen huoneeseen ja toiseen kerrokseen nukkumaan. Erityisesti pelotti se, että vaimoni uhkasi tulla yöllä tekemään väkivaltaa. Kasasinkin joka ilta tyhjiä tölkkejä oven eteen jotta kolina herättäisi ja minulla olisi pari sekuntia aikaa.

Minäkin muutin toiseen huoneeseen aluksi. Kun yhtenä aamuna exä herätti minut heittämällä minua kitarallani suoraan päähän (onneksi oli akustinen kitara) ja sitten tuli se puukkoepisodi meilläkin, niin muutin vähäksi aikaa kaverin nurkkiin asustelemaan. Sitä ennen ei oikein pystynyt siellä vierashuoneessakaan nukkumaan kun koskaan ei tiennyt mitä saattaa tapahtua.

Vierailija
19/34 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten reagointia osasi odottaa.

Vierailija
20/34 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten reagointia osasi odottaa.

Miksi osasi odottaa? Tiesit siis että naiset(kin) osaavat käyttäytyä arvaamattomasti ja käyttää suutuspäissään aseita. Onneksi tällaiset naiset ja miehet ovat harvinaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä