APUA!!!! ONGELMIA PÄIVÄKODIN KANSSA!!!!
Meillä lapset (kesällä 3v ja 4v) ovat päiväkodissa ja kaikki on mennyt muuten hyvin, paitsi että isomman kanssa on ongelmana nukkuminen tai tarkemmin valvominen...
Poika nukkuu päiväkodissa reilun tunnin päiväunia ja joka ilta valvoo sitten reilu 22 asti! Herätys on tarha aamuina klo:6.30.
Vapaapäivinä heräämme n.7 aikaan ja menemme illalla nukkumaan 19.30-20.30 välillä ilman tappeluita. Päiväunia emme enää nuku kotona, totesimme sen ihan turhaksi tappeluksi.
Olen kertonut tarhassa pojan valvomisista ja kertonut että haluamme/toivomme ettei poika nukkuisi päiväkodissa pitkiä unia....mutta henkilökunta ei suostu mihinkään kompromissiin...
Sanovat vaan että poika tarvitsee päiväunet kun kerran nukahtaa. Tietysti poika on väsynyt kun keikkuu joka ilta myöhään ja aamulla on aikainen herätys... Sitten kysyvät jaksaako poika herätä aamulla, ihan kuin olisi vaihtoehtoja, töihin on mentävä väsytti tai ei...
Eikä ihme jos nukahtaa päikkäreillä, siellä pitää olla väh. 40 min hiljaa... Kokeilkaapa itse olla 40 min hämärässä huoneessa, hiljaa ja liikkumatta, taatusti tulee uni.! Ymmärrän että lepo on tärkeää lapselle, mutta rajansa silläkin... Kumpa voisimme sopia vaikkka jonkin ajan jonka poika nukkuisi ja sitten tarvittaessa herätettäisiin..
Alkaa hermot paukkua pahemman kerran kun ei pääse ajoissa nukkumaan ja omaa aikaa ei ole enää yhtään!
Minulla herätys joka aamu klo:6 ja haluaisin illalla nukkumaan 21 aikoihin muttei onnistu kun poika valvoo. Poika menee sänkyyn 20.30-21 välillä, mutta uni ei tule ennen klo:22 vaikka mitä tekisimme. Luemme illalla sadun ja istumme pienen hetken, muttei mikään auta..
Olemme yrittäneet myös istumista vieressä ja silittelyä, muttei tule mitään jos joutuu istumaan sängun vierellä 1-1½h, onhan täsää kotiaskareetkin tehtävä...
Kylläpäs tuli taas avauduttua... Kun vain tietäisin mitä tehdä.
Kertokaa miten teillä on ratkaistu vastaava tilanne?? Auttakaa!!!
Kuinka saisin sovittua tarhan kanssa asian?? Neuvoja, apuja???!!!!
neuvoja kaipailee: Epätoivoinen vilperi....
Kommentit (35)
Yritä viikonloppuna saada rytmi kohdilleen. eli siis , että sunnuntai-iltana menisi sitten ajoissa nukkumaan, jolloin saisi riittävät yöunet. Tämän jälkeen pyydä päiväkodin henkilökuntaa herättämään poika tarvittaessa tietyn ajan kuluttua.
Itse ollessani työssä olen suhtautunut kunnioittavasti vanhempien pyyntöihin herättää lapsi. Poikkeuksena ne, jotka haluavat jo, että 2 vuotiasta kielletään nukkumasta kokonaan ;-)
Itselläni ei valitettavasti ole vastaavasta kokemusta, koska minun poikani ovat itse lopettaneet päiväunet 3½-4 vanhana eivätkä ole sen jälkeen nukahtaneet edes tuon 40 minuuttisen aikana. Päiväkodissa elämä on toki paljon hektisempää kuin kotona ja tietysti jos lapsi tulee pk:hon jo 7 maissa, niin voi olla vaikeaa estää lasta nukahtamasta. Mutta herättää voi aina ;-)
Pyydä uudelleen, jos ei tulosta, juttele päiväkodin johtajan kanssa !!!!
jos pk:n henkilökunta ei sittenkään suostu lyhyempiin päiväuniin tai mitä edelliset kirjoittajat ovat ehdottaneet, niin
voisiko vanhempi lapsesi olla esim. isompien lasten ryhmässä muiden päiväuniajan (joissakin päiväkodeissa on asia ratkaistu näin)? Tai joku hoitajista vaikkapa lukisi tai leikkisi rauhallisia leikkejä vanhemman lapsesi kanssa?
..lastenne yöunille menoa? Käyvät varmasti iltaisin ylikierroksilla jos jo ennen kuutta aamulla herätetään. Jos lapsi nukkuu kunnon yöunet, nukkuu myös päikkärit hyvin. Ja nukahtaa hyvin. Koska on levollisempi ja pystyy rauhoittumaan uneen paremmin. Päiväkotipäivät ovat tuon ikäisille kovin raskaita. Jos lapsi herää ennen kuutta, olisi yöunille mentävä jo klo 19-20, riippuen päiväunien pituudesta. Yhtäjäksoista yöunta tarvitsevat vähintään 10h. Vika ei ole päiväkodissa tai lapsessa, vaan vanhemmissa, jotka järjestävät tuollaisia hoitopäiviä lapsilleen. Jos lapsen isä menee myöhemmin töihin kuin äiti, eikö isä voisi viedä lasta/lapsia hoitoon? Ja suurin osa tuon ikäisistä nukkuu ja TARVITSEE ne päikkärit, ei heidän ole tarkoitus valvoa vielä pienenä 10-12h(tai täällä kirjoittavien jopa enemmän, 14h) putkeen. Kyllä siinä lapsen psyyke ja hermosto kärsii jos ei anneta levätä välillä. Aikuistenkin olisi fysiologisesti parempi levätä päivällä, siihen ei vain nyky-yhteiskunnassa ole mahdollisuuksia(päivätyössä käyvillä). Lastenne hyväksi olisi, jos pystyisitte joustamaan arkipäivisin, lapsen suuntaan. Kaikki tuki päiväkotien hoitajille; teette arvokasta työtä ja toimitte lasten parhaaksi, asiantuntijoiden neuvojen mukaan.
Nimittäin Jekaterina! Mitäköhän päässäsi liikkui kuin tuon kirjoitit??
Eikö se just olisi lapsen parhaaksi, että lapsi saisi nukuttua kunnon yöunet eikä olisi päiväunien jäljiltä niin virkeä, ettei uni illalla tule tarpeeksi aikaisin!!
Eikö tää päiväunien nukkuminen näissä tapauksissa just aiheuta sen oravanpyörän, että lapsi on aina pakko herättää aamulla vaikka olisi vielä väsyny, jos kävisi ajoissa nukkumaan niin ei aamutkaan olisi niin vaikeita!!
Meille voi tulla ihan vapaasti nukuttelemaan meidän 2 v 7 kk ikäistä poikaa. On aina ollut vähäuninen ja jos nukkuu päiväunia, niin illalla n nukataminen vaikeaa. Vapaapäivisin ei nuku päiväunia, kun emme kertakaikkiaan saa nukahtamaan. Hän ei halua nukkua eikä häntä nukuta. Hoidossa (pph) on sama ongelma. Mutta siellä yleensä nukahtaa ja nukkuu sitten tunnin verran.
Illalla ongelmana nukahtaminen. Laitetaan sänkyyn klo 21 maissa ja nukahtaa joskus ennen klo 22:ta. Nytkin kälättää tuolla sängyssään. Ja esim. tänä aamuna heräsi klo 5.30! Huoh.
Keskustelimme juuri pph:n kanssa tänään, että yritetään päiväunetonta linjaa ensi viikolla hoidossa. Hän on ehdottanut sitä jo aiemminkin. Katsotaan miten käy. Vapaapäivinä on päiväuneton linja, ellei ollla iltapäivällä liikkeellä autolla, johon varmasti nukahtaa. Jos ei nuku päikkäreitä, niin laitetaan nukkumaan klo 20 ja nukahtaa melko pian.
Joten ap:lle suosittelen uudelleen vaan puhumaan sinne päiväkotiin, on ne nyt kummia, jos ei ymmärrä tilannettanne!
Itse olen välillä toivonut, että alle kaksivuotian herätettäisiin/verhot auki&kolistelua kahden tunnin unien jälkeen. Meillä pikkumiehen rytmi menee aina välillä siihen, että yöunet lyhenee ja päiväunet pitenee. Ja rytminvaihto vaatii useamman päivän. Yöunet ovat normaalisti tuon 11-12tuntia (8-7.30). Mutta viimeksi helmikuussa mummolareissun jälkeen poika hyppäsi ylös jo 6-6.30. Ja tietysti aamupäivä hoidossa oli rankka. Ja päiväunet maistui; parhaimmillaan nukkui 3,5h! Olen joka kerta joutunut vaatimalla vaatimaan herättelyä. Ovat jopa ehdottaneet yöunien lyhentämistä... Ja viimeksikin rytminvaihto kesti viikkoja, kun se olisi saatu kuntoon muutaman päivän rytmityksellä.
Työpaikkalla asiasta mainittuani, sain paljon samansuuntaisia kommentteja. Hoitopaikkojen ohjeena kuulema on, ettei lasta saa herättää kesken unien..(?)
Olikon tästä ihan mustaa valkoisella MLL:n sivuilla vai missä. Syksyllä annoin kotihoidetun 2-vuotiaan nukkua 2h, mutta lyhensin sitten 1,5 tuntiin, kun halusin, että yöuni pysyy ennallaan eli meneen siskon kanssa samaan aikaan nukkumaan. Tuosta en ole uskaltanut enempää lyhentää, mutta esim. autossa nyt 1,5 vuotias herää 45 minuutin jälkeen. Sen mittainen unisykli varmaan. Esikoisen annoin 3-vuotiaana nukkua 15 min, jos autoon nukahti - muuten ei päikkäreitä enää nukkunut. Siitä hänet sai vielä hyvätuulisena hereille. Jos pidempään nukkui, niin uni oli jo syvää eikä tahtonut herätä ja sitten ilta meni aivan sekaisin.
Jotain tuon tapaisia nukkumisaikoja voisit ehkä ehdottaa siellä päiväkodissa, vaan mistäpä ne välttämättä tietää siellä pimeässä, milloin kukin lapsi nukahtaa. Perhepäivähoitajalla luulisi kyllä onnistuvan.
Noin aikaisin alkavaan hoitopäivään kuuluu kyllä kaksivuotiaalle jonkinlainen lepohetki, mutta ei se saisi muun perheen nukkumaanmenoaikoja sotkea. Kyllä äidinkin pitää päästä ajoissa nukkumaan.
Tai ymmärrän, että mielellään saavat kaikki lapset päiväunille, jolloin hlökunnalla aikaa itse levähtää tai tehdä jotain muita asioita, valmistella tulevia askartelujuttuja tai muuta.
Mutta silti, eikö tässäkin asiassa pitäisi mennä lapsen (ja vanhempien) ehdoilla. Lähtökohtaisesti vanhemmat kuitenkin itse tietävät mikä lapselle parhaaksi.
Meillä lapsi ei nukkunut päiväunia päiväkodissa enää 2v täytettyään. Ja onneksi päiväkodin hlökunta suhtautui asiaan niin, että nukkumaan ei myöskään pakoteta. Jonkun aikaa pitää levätä ja rauhoittua, mutta sitten ne jotka eivät nuku, saavat nousta puuhastelemaan jotain rauhallista. Meillä ei lapsi yksinkertaisesti tarvitse enää päiväunia (nyt 3,5v). Nukkumaan mennään illalla n. klo 20-20.30 ja herätys on klo 7.
Olen kuullut muitakin tapauksia, joissa vanhemmat joutuvat tappelemaan päiväkodin hlökunnan kanssa siitä pitääkö päiväunet nukkua vai ei. Ihmeellistä joustamattomuutta päiväkodin hlökunnan osalta!
2,7v ikäinen on uhmaiässä, ja siihen kuuluu kaikenlaisten asioiden vastustaminen, myös nukkumisen. Kokeilevat rajojaan. Ja pystyvät pitämään itseään hereillä vaikka kuinka väsyneitä olisivatkin. Se ei siis tarkoita etteikö lapsi lepoa/unta tarvitsisi. Lapsi ei sitä itse tiedosta tuossa iässä, se on vanhempien tehtävä huolehtia lapsen hyvinvoinnista ja tehdä rajat. Kyllä tuo unien/nukahtamisen vastustaminen menee uhman laantumisen myötä ohi, ja lapset taas mielellään nukkuvat ne päikkäritkin. Ja erään lapsipsykiatrin (tutkinut paljon lasten uniasioita)mielestä päiväunet eivät vaikuta yöuniin, vaan niiden poisjääminen. Kyllähän 1-2h unet päivällä riittävät, kolmen tunnin unet jo kertovat liian lyhyistä yöunista. Nykyisin vaan annetaan lasten tehdä uhmassaan jo " päätöksiä" itseään koskevissa asioissa, vaikkeivät ole siihen todellakaan kypsiä. Jospa sitten olisi vanhemman laiskuutta? Tosiaan helpommalla silloin pääsee, hetken. Kun lapsi huomaa miten saa tahtonsa läpi, tulee sitten tekemään kaikkensa että homma toimii jatkossakin. Ja sitten ihmetellään miksi jo vauva-/leikki-ikäisillä on enenevässä määrin psyykkisiä ongelmia.
Myös Susasannalle vastaisin; Eihän klo 5.45 herännyt lapsi voi olla enää 20.30 aikaan virkeä, päikkäreillä tai ei. Päinvastoin; yliväsynyt lapsi ei pysty rauhoittumaan uneen koska kroppa, ja etenkin mieli, käyvät ylikierroksilla.
Pienten lasten kuuluu mennä nukkumaan 19-20 aikoihin. Näin meillä on kahden lapsen kanssa alusta asti tehty ja nukahtavat nopeasti. Väsyneitähän ne on illalla. Kyllä se on vanhempien tehtävä laittaa lapset ajoissa nukkumaan. Kun opettaa vauvalle pienestä asti unirytmin, ei lapsi rönköttele illalla nukkumaan menoa. Ennen nukkumaan menoa syödään iltapala, pestään hampaat ja luetaan iltasatu. Näin lapsi tietää, että nukkumisaika lähenee ja rutiinit rauhoittavat päivän touhujen jälkeen. Yliväsynyt lapsi ei nuku. Pienempi nukkuu päivällä 1-3h päikkärit.
muutaman vuoden välein lapselle tulee uhma, mutta kärsivällisesti vaan mukula ajoissa petiin, niin kyllä hän huomaa, ettei kiukuttelu auta.
Olen myös @Jekaterinan ja Kirsikan kanssa samaa mieltä, että pikkuisten kuuluu mennä nukkumaan selkeästi ennen klo 21. Eikö vielä ala-asteikäisetkin käy siihen mennessä nukkumaan, että saavat riittävästi unta ja ovat virkeinä koulussa. Kyllähän ne uhmäikäiset yrittää temppuilla, mutta aikusen vastuulla on se, että lapsi nukkuu riittävästi.
Ja kokemusta tuosta temppuilusta on 2,9-vuotiaan kanssa 4 kk ajalta, nyt onneksi olemme vihdoin saaneet tilanteen rauhoittumaan. Nukkuu yöunia klo 20-06 ja päiväunia annetaan nukkua enintään 1,5 h niin kotona kuin päiväkodissakin.
Onneksi meidän päiväkodissa ei pakoteta nukkumaan. Päiväkotia valitessani kyselin tuosta asiasta, koska itselleni on jäänyt paljon kaunaa siitä kun minut lapsena päiväkodissa pakotettiin nukkumaan. Toki olin jo vähän vanhempi kun asian kerran niin hyvin muistan.
Meillä lapsi nukahtaa yleensä päiväkodissa hyvin. Joskus taas ei nukahda ja silloin pääsee leikkimään hiljaa ilman sen kummempaa numeroa. Lapsi on 2,5 vuotias. Hän ei ole nukkunut kotona päiväunia kuin satunnaisesti 1,5 ikävuoden jälkeen. Olen vakuuttunut siitä, että nämä, jotka väittävät kaikkien lapsien tarvitsevän päikkäreitä eivät tiedä mistä puhuvat. Kun on kokeiltu unisadut, silitykset, pimennysverhot, yksin nukahtaminen, rattaissa nukkuminen (makuullaan ja istuallaan, paikallaan ja liikkuessa) sekä pitkä autoajelu ilman virikkeitä päiväuniaikaan, niin kyllä minä uskon jo, että lasta ei nukuta. Siis tietenkään kaikkea ei kokeiltu samaan syyssyyn. Lapsi ei siis kiukkua tai ole mitenkään yliväsynyt, mutta ei vaan nuku.
Itsekin tarvitsen aika vähän unta ja usein menen myöhemmin nukkumaan kuin mieheni ja silti herään omia aikojani aiemmin. Lapseni on tainnut periä tuon piirteeni. Toivottavasti hänen ei koskaan tarvitse kärsiä päiväkodin pakkonukkumisesta kuten minun.
Voimia ap:lle!
Eiköhän sitä voisi hyväksyä, että lapset ovat erilaisia nukkujia niin kuin vanhemmatkin? Meillä 2,5-vuotias tyttö heräilee 6-7 maissa ja nukahtaa 20-21 maissa. Päiväunien pituus vaihtelee tunnista kolmeen, mutta usein herättelemme varovasti (ovi auki, musiikkia, puhetta jne.), jos unet venyvät. Tyttö ei oikeastaan väsyneenäkään käy ylikierroksilla vaan simahtaa viidessä minuutissa.
Tyttö nukkui vauvana hyvin epäsäännöllisesti, vaikka kuinka yritimme rytmittää. Nyt menee suht hyvin, mutta joskus häntä ei vain päiväuniaikaan nukuta. Mielestäni ei ole järkeä yrittää nukuttaa virkeää lasta, mutta pidämme kiinni siitä, että on ainakin levättävä, esim. luetaan jotain ja köllötellään sängyssä.
Syy miksi päiväkoti vastustaa päiväunien väliin jättämistä on se että silloin henkilökunnan resurssit kuluvat hereillä olevien lasten hoitoon. Unta valvoo yksi hoitaja ja muut voivat ahkerana " suunnitella" tulevaa toimintaa. Valitettavan usein tämä suunnittelu on jutustelua kahvikuppi nassun edessä. Olen ollut töissä pariin otteeseen päiväkodissa joten tiedän mistä puhun.
Suosittelisin soittamaan suoraan päivähoidon ohjaajalle ja kysymään mikä on päivähoidon virallinen kanta asiaan.
Kyllä klo 22 on liian myöhäinen nukkumaan meno aika tuonikäisille lapsille. Meillä 3v menee nukkumaan viimeistään 20.30 ja herää itse virkeänä klo 6. Nukkuu joskus halutessaan 30min-1h unet mutta ei joka päivä.
Sitä on kyllä niin helppo tänne tulla arvostelemaan muiden kasvatusta ja ottaa itselleen kredittiä siitä miten hyvin omat lapset nukkuu. Kyllä minä olen sitä mieltä, että lapsen unentarpeessa on eroa. Ihan turha tulla mulle sanomaan, että lapsi nukkumaan klo 19, aivan älytöntä. Jos lapsen unentarve ei ole niin suuri, niin eihän se lapsi väkisin nuku. Miten minä sen pakotan nukkumaan? Kyllä se siellä sängyssä pysyy, mutta ei nukahda. siis illalla. Päivällä ei pysy sängyssäkään.
Meilllä on selvät iltarutiinit ja nukkumaanmenoa ei vastusta (kun vie oikeaan aikaan) vaikka muuten uhmiksessa ollaankin.
Meidän lapsi on aina ollut vähäuninen ja jos se oikeasti saisi minun toimintani takia liian vähän unta, niin eiköhän se olis jo 2,7 vuodessa sairastunut johonkin unen puutteen takia.
Meidän lapsi on pph:lla, joka on tehnyt työtä kymmeniä vuosia, että on varmaan nähnyt aika monta nukkujaa. Ja hän on jo ehdottanut noista päiväunista luopumista aikaisemmin, koska se nukahtaminen on niin vaikeaa.
Ja mitenkäs sen lapsen saa nukkumaan 2 tuntia päiväunia, jos sen on jotenkin saanut uneen(esim. autokyydissä) ja herää tunnin päästä? Ei millään, sanon kokemuksen rintaäänellä.
Sanon nyt ens alkuun että kokemusta päiväkoti-ikäisistä ei ole itselläni, ja tiedostan myös sen että lapset ovat yksilöllisiä nukkujia kuten aikuisetkin.
Mutta, mutta... Äitini, jolla on vuosikymmenten kokemus päiväkotityöstä, on sanonut useasti että moni lapsi ei MALTA mennä nukkumaan illalla, kun vanhemmat tekee pitkää päivää eikä heidän kanssaan ehdi olla päivisin. Moni ehtii myös tulla yliväsyneeksi ennen kuin vanhemmat ehtivät saada heidät nukkumaan, ja lapset laitetaan nukkumaan liian myöhään. Sitten vanhemmat valittavat päiväkodissa että lapsi pitäisi herättää päiväunilta, vaikka ongelma SAATTAA (huom.) olla kotona.
Ja kuulkaas päiväkodin tätejä kritisoivat, kyllä useimmissa päiväkodeissa on niin kiire nykyään että jos heille tarjoutuu mahdollisuus istua kahvikupposen kanssa viisi minuuttia päivässä niin se heille suotakoon! Nykylinjahan on se ettei taukoja juurikaan ole, vaan hoitajien pitää esimerkiksi syödä samaan aikaan lapsia syöttäessä.
Eihän alkuperäisessä viestissä ollut kyse siitä että lapsi ei saisi ollenkaan nukkua päiväunia vaan että niitä lyhennettäisiin.
Kaikki ihmiset, lapset ja aikuiset mukaanlukien, eivät tarvitse samaa määrää unta. Meidän perheessä minä tarvitsen vielä nelikymppisenäkin 10 tuntia/yö, mutta mies selviää kuudella. Lapsemmekin tarvitsevat 10t/yö, mutta päiväuvet ovat minimissään.
Esikoinen aloitti koulun 2,5-vuotiaana (sekin on väärin lasta kohtaan, mutta kun emme asu Suomessa). Ekana syksynä koulussa sai ottaa torkut ruokatunnin yhteydessä. Meidän tapauksessa päiväunien jäädessä pois, poika oli juuri täyttänyt 3 v ja oli korkea aika jättää päivällä nukkuminen! Pienienkin päikkäreiden jälkeen poika kukkui klo 22-23 saakka, eikä mitään ongelmaa herätä aamulla seitsemän jälkeen. Kun päiväunet loppuivat, yö alkoi jo 21! Luksusta!
Pikkukakkonen on nyt 1,5 v ja nukkuu yöllä 10 tuntia (21-07) ja päivällä tunnin, joskus ihmeen kaupalla 2 mutta ei koskaan enempää.
Molemmat lapset ovat terveitä, iloisia, tavallisia lapsia.
Juuri tänää kävin juttelemassa samasta asiasta tarhalla. Meillä tyttö kohta 3v menee illalla vii. 9 sänkyy mut uni ei tule ennen 22 ja herätys on meillä klo 5.45 ja tarhalla pitää viim. olla klo. 06.40 jotta ennätän 7 töihin. Aamulla on sitten tarhaan mentäessä hyvinkin itkuinen, johon hlökunta on tokaisut näin:" moneltako teillä käydään nukkumaan kun aina tyttö on kovin itkuinen." johon minä sit sanon miten mennään ja oliko esim. takkunen yö takana. Meillä tytöllä on korva ongelmia ja nyt ollaankin menossa putkitukseen. Katsotaan sitten muuttuuko tilanne tarhalla. Minäkin toivoin et herätettäisiin aiemmin unilta jotta lapsi pääsisi illalla sitten aiemmi nukkumaan, mut tarhalle se ei sopinu koska saattaa sitten möykätä ja muutkin lapset herää siihen. En tiedä mitä alkaisin tekeen, mut toivotaan et asiat hoituisi! -Henna-