Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia osittaisesta joitovapaasta / lyhyestä työviikosta?

07.03.2006 |

Esikoisen on tarkoitus mennä syksyllä perhepäiväjoitoon ja mietin lyhyemmän työviikon tekemisen mahdollisuutta. Millaisia kokemuksia muilla tällaisesta järjestelystä on? Toimiiko lyhyen päivän tekeminen va olisiko järkevämpää tehdä esim. neljäpäiväistä viikkoa? Miten työnantajanne ovat suhtautuneet? Ja ennen kaikkea, miten toimii lapsen kannalta?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... kokemusta vain siitä, että teen nelipäiväistä viikkoa.

perjantai vapaa. perjantai tuntuu täten ylimääräiseltä päivältä viikossa. en ota sen päivän vietosta stressiä, vaan ulkoilemme, nukumme päiväunia jne. saatan siivoilla, tehdä kauppaostokset ym. jos siltä tuntuu, mutta ei ole mikään erityinen siivoukseen (ruokaostoksiin) tarkoitettu päivä minulla.

hieno päivä, hintana siitä on, että tuntuu kuin viikonloppu olisi pieni loma ja vastaavasti maanantai tuntuu toisinaan supermaanantailta, vastaavasti kuin palaisi oikeasti lomalta.

säästän työmatkakuluissa, kun käyn vain neljänä päivänä viikossa. samoin päivähoitokustannus pienempi kuin jos olisi viisi päivää viikossa hoidossa.

Vierailija
2/7 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oli kivempää olla töissä 4 täyttä päivää, epäilen, että jos tekisin 5 päiväistä viikkoa lyhyemmällä työajalla, niin olisin kuiteskin töissä täyden päivän verran.

Päiväkodeissa lapset herää päiväunilta klo 14 ja syövät välipalaa siinä ennen kolmee. Minusta oli kiva, että lapsi ehti vielä uloskin leikkimään hoidossa iltapäivällä. En olisi halunut hakea ennen päiväunien tai välipalaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen lyhyempää periaatteessa työpäivää, mutta otan sitten iltaisin ja viikonloppuisin kiinni. Nykyään teen paljon töitä kotona (tytön ollessa hoidossa), koska työni on melko itsenäistä ja kotona saan itsestäni enemmän irti. Välillä kyllä tuntuu siltä, että teen kuudessa tunnissa kahdeksan (tai enemmänkin) tunnin työt.

Meille sopii tämä järjestely hyvin. Mies tekee normaalia pidempää työpäivää, perjantaita lukuun ottamatta, joten työpäivääni lyhentämällä ollaan saatu tytön hoitopäivää lyhyemmäksi. Tuntuu, että iltapäiviin jää mukavasti aikaa. Kun tulemme tytön kanssa kotiin, jäämme usein pihalle leikkimään vähäksi aikaa ja sitten kotiin ruoanlaittoon yms.

Vierailija
4/7 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on ihanaa, Työviikko tuntuu paljon paljon lyhyemmältä kuin viisipäiväinen ja on ihanaa olla yksi arkipäivä kotona tytön kanssa.

Olen samoilla linjoilla yhden edellisen kirjoittajan kanssa siinä, että on kiva kun lapsi ehtii päiväunien jälkeen vielä ulos, jossa niin hyvin viihtyy kuin jos hakisin hänet jo pois ja veisin yksin leikkipuistoon, jossa ei vielä ole ketään muita. Kaksi ulkoilukertaa helpottaa kuitenkin hurjasti meidän iltoja...

Vierailija
5/7 |
07.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siita alkaen kun lapset olivat n.1v ja 2.5v. Sanoisin etta jos töihin haluaa tai on pakko menna niin on todella jarkevaa tehda lyhytta paivaa / viikkoa. Itse olin töissa 20h/ vko vahan tarpeen mukaan, usein 8-12, joskus 8-16, ja joka viikko oli yksi arkipaiva vapaata. Lasten kanssa jaksoi työpaivan jalkeen viela touhuilla ihan eri tavalla kuin kokonaisen työpaivan jalkeen, ja ehdin jopa tehda kotihommiakin ihan ilman suurempaa stressia. Jos nyt jotain negatiivista lahtee hakemaan, niin töissa oli kylla vahan ulkopuolinen olo valilla kun olin ainoa joka teki lyhytta paivaa ja oli saannöllisesti keskella viikkoa pois, ja työt tuppasivat kiireisina aikoina kasaantumaan niin etta taytyi kotoa kasin joskus tehda ylitöita. Mutta suosittelen kumminkin lampimasti!

Vierailija
6/7 |
09.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa ehdottomasti lyhetää työpäivää. Itse olen nyt muutaman kuukauden tehnyt 3-päiväistä viikkoa. Töissä käyminen on piristänyt ja kotipäivätkin sen myötä tuntuvat taas mukavilta! EN taida kovin pian luopua tästä luksuksesta!

k@@ppo

Vierailija
7/7 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikkotuntimäärä on 30, mutta se jakaantuu kolmelle viikolle. Vapaapäiviä minulla on kuuden sijaan 8 - 9. Työvuoroja on noin 4 peräkkäin päättyen yövuoroon ja sen jälkeen on 2- 3 vapaata. Lapsi on koulussa, ja järjestely on erinomainen. Iltapäiväkerhoja tulee pari viikkoa kohden ja ennätän olla lapsen kanssa huomattavasti enemmän. Tietenkin vuorotyössä on päiviä, että en lastani näekkään...