Jos ovikelloai soisi juuri nyt tällä hetkellä ja asuntoosi pölähtäisi yllätysvieraita, olisiko sinulla nyt tarjota mitään kahvin kanssa? Tai mitä tarjottavaa sinulla olisi juuri nyt
Joko kahvin kanssa tai ilman?
Itselläni onneksi löytyy american cookies-keksejä kahvin kaveriksi. Ja voileipää jos suolaisempaa haluais. Onneksi tuli käytyä juuri äsken kaupassa.
Kommentit (447)
Vierailija kirjoitti:
On sääli ettei nykyaikana enää pidetä yllätysvieraista. Vielä parikymmentä vuotta sitten se oli melko yleistä.
Joskus piipahdin ystävälläni kun siellä päin liikuin. Heti oli jotain tarjoamassa. Kahvia tai ruokaa. Mahtava emäntä ja kova leipomaan. Nykyisin aina soitan tulostani etukäteen. Kiellän varaamasta mitää , mutta ei se auta.
Itsellä pakkasessa korvapuusteja. Lisäksi voisin tehdä voileipiä
Minäkin muistan tuon ajan, mutta en yhtä ihanana kuin sinä. Yövuoron jälkeen kun oli juuri ehtinyt pari tuntia nukkua, joku pölvästi tuli soittamaan ovikelloa ja innoissaan ilmoitti, että tässäpä ohikulkumatkalla tultiin sun luoksesi kahville. Ja joo, olisi ollut epäkohteliasta olla päästämättä sisään ja kun parin tunnin päästä älysivät häipyä, et enää saanutkaan unta. Seuraava yö Töölön ensiavussa olikin sitten aika haastava kahden tunnin unien jälkeen.
Olis mulla linssisipsejä ja pepsiä. Harvemmin pidän kotona mitään makeita herkkuja kun en triggeröi mua ahmimaan.
T. syömishäiriöinen
Vierailija kirjoitti:
Porkkanaa ja masennuslääkkeitä? En avaisi ovea ja menisin nukkumaan.
Kahlasin koko ketjun läpi, kun odotin, että ihan varmasti löytyy oikea helmi. Ja näin kävi. Ihana. Tämän pystyi näkemään hyvin mielessään. Kiitos sulle, jopas nauratti. :)
No, tänne ei kyllä pölähdä kukaan kutsumatta.
En avaa ovea, jos en odota jota kuta saapuvaksi, ja lapselta se on eirtyisen kiellettyä.
Jos kutsun vieraita, en minä mitään kahvia ja keksejä tarjoa, vaan kuohuviiniä ja alkupaloja, pääruuan ja ruokajuomat, joihin kuuluu myös vesi kuplilla tai ilman.
Ihan hyvä kotivara löytyy. Olen snadisti foodie ja kotona hoitovapaalla. Vaikkei talossa just nyt ole omalla mittapuullani ”mitään herkkuja, saisin yllätysvieraille kyllä oikein hyvät tarjoilut. On valinnanvaraa myös gluteenittomalle tai vegaanille tai laktoositonta kaipaavalle, kaikki maitotuotteet on laktoosittomia. Just nyt löytyis
- siemennäkkäriä ja omatekoisia hilloja (kirsikka, herukka ja ananas)
- hedelmätarjotin oman pihan viinirypäleistä ja omenoista (kuriositeetti nämä suomalaiset luomurypäleet, ja hyviä!)
- vaniljajäätelöä ja omatekoista kuusenkerkkäsiirappia
- tummaa suklaata
- gluteenittomia suklaakeksejä ja voileipäkeksejä, myös tavallisia digestivejä löytyy
- cashew-pähkinöitä, taateleita
- turkish delighteja
- turkkilaista hedelmäteetä
- pavuista jauhettua kahvia, iKaffea/tavallista maitoa
- vaniljakermarahkaa ja appelsiinikiisseliä on vielä vähän jäljellä, ne oli tän päivän jälkkäri
Jos saisin vartin varoajan, voisin tehdä pannukakun omien kanojen munista ja tarjota sen kanssa jätskiä, marjoja pakkasesta ja hilloja. Pannukakku vois vielä olla uunissa vieraiden tullessa, se ei haittaa.
Meillä itse asiassa käy aika paljon vieraita, oon aika tottunut emännöimään. Joskus yllätysvieraitakin, mut yleensä saan ees puolen tunnin varoajan, ja saan tietynlaista tyydytystä, kun saan siinäkin ajassa pöydän notkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä kotivara löytyy. Olen snadisti foodie ja kotona hoitovapaalla. Vaikkei talossa just nyt ole omalla mittapuullani ”mitään herkkuja, saisin yllätysvieraille kyllä oikein hyvät tarjoilut. On valinnanvaraa myös gluteenittomalle tai vegaanille tai laktoositonta kaipaavalle, kaikki maitotuotteet on laktoosittomia. Just nyt löytyis
- hedelmätarjotin oman pihan viinirypäleistä ja omenoista (kuriositeetti nämä suomalaiset luomurypäleet, ja hyviä!)
- tummaa suklaata
- gluteenittomia suklaakeksejä ja voileipäkeksejä, myös tavallisia digestivejä löytyy
- turkish delighteja
- vaniljakermarahkaa ja appelsiinikiisseliä on vielä vähän jäljellä, ne oli tän päivän jälkkäriJos saisin vartin varoajan, voisin tehdä pannukakun omien kanojen munista ja tarjota sen kanssa jätskiä, marjoja pakkasesta ja hilloja. Pannukakku vois vielä olla uunissa vieraiden tullessa, se ei haittaa.
Meillä itse asiassa käy aika paljon vieraita, oon aika tottunut emännöimään. Joskus yllätysvieraitakin, mut yleensä saan ees puolen tunnin varoajan, ja saan tietynlaista tyydytystä, kun saan siinäkin ajassa pöydän notkumaan.
Unohdin, että tietty myös ruokaa saa. Just nyt olis tarjota isommallekin porukalle linssikeittoa. Porkkanarieskoja on enää muutama, mut juomaksi olis maitoa, skumppaa tai makuvissyä. :D
Jäätelöä, kahvia, kaakaota, teetä, ainekset marjapiirakkaan, kasviskeittoa, hedelmiä.
Kauraomenapaistoksenkin voisin pyöräyttää, syötäisiin se jäätelön kanssa.
Olis kaapissa jotain yrttiteetä ja siihen hunajaa/sokeria. Ei olis kyllä mitään syötävää ellei sit halua syödä esim. raakoja porkkanoita kaapista :D
Vierailija kirjoitti:
- tummaa suklaata
- turkish delighteja
- vaniljakermarahkaa ja appelsiinikiisseliä on vielä vähän jäljellä, ne oli tän päivän jälkkäriJos saisin vartin varoajan, voisin tehdä pannukakun omien kanojen munista ja tarjota sen kanssa jätskiä, marjoja pakkasesta ja hilloja. Pannukakku vois vielä olla uunissa vieraiden tullessa, se ei haittaa.
Voi jössös :o Jos tämä on totta, niin onneksi olkoon :D Mä niin kuolaan täällä.
Eikä edes ole tällä hetkellä mitään "erityisempiä herkkuja", mitä nyt munat omasta kanalasta, luomurypäleet ja kuusenkerkkäsiirappia", mikä sekin kai itse valmistettua. Lisärakennuksesta löytyy leipomo/konditoria ja lopuksi viette vieraat omasta rannasta muskeliveneellä pienelle yllätysristeilylle?
Ai että, sun pihassa käy ihan taatusti useinkin aikamoinen yllätyskuhina..vai enkö nyt ymmärtänyt jotain oikein?
Ainakin omenapiirakkaa löytyisi.
Vierailija kirjoitti:
Joko kahvin kanssa tai ilman?
Itselläni onneksi löytyy american cookies-keksejä kahvin kaveriksi. Ja voileipää jos suolaisempaa haluais. Onneksi tuli käytyä juuri äsken kaupassa.
Meillä ei käy yllätysvieraita koska kukaan ei tiedä missä asumme. Emme pidä vierasvaraa koska emme itse harrasta mitään kahvipullia.
Ei kutsumattomille vieraille tarvitse tarjota mitään, tulkoon itse tuliaisten kanssa jos kehtaavat häiriköidä.
Kahvia ja teetä löytyisi. Voileipää ja hedelmiä toki myös, mutta ei mitään ns. herkkuja yleensä odottele kaapeissa. Meillä käy aika harvoin vieraita ja silloin kun käy, he ilmoittavat hyvissä ajoin. Onneksi! En kyllä kestäisi sellaista elämää, jossa ovesta lappaisi porukkaa monta kertaa viikossa.
Pakkasessa eilen leivottua omenapiirakkaa ja pullaa.Ruuaksi saisit uusia perunoita ja kanafileitä joita jäi huomiseksi, mutta salaatin tekisin oman kasvihuoneen antimista.
Jääkaapissa on pari pulloa skumppaa. Mitään syötävää ei kyllä olisi.
Nuudeleita, Nutellaa ja puolikas kurkku.
Yllätysvierailla kahvipullat mukanaan. Kahvit keitän. Herkkuja ei meiltä löydy. Ei säily kun syömme kaikki itse. Tarjoaisin voileipiä , juusto, makkara ja vihannes lautasella.
Omaleipoista pullaa on aina yleensä pakkasessa. Voileivät saa tehtyä hetkessä. Keksejäkin löytyisi. Yllätysvieraat on tosi harvinaisia nykyään, no meille on kyllä matkaakin kun syrjässä asutaan maalla. Eli kalentereiden kanssa yleensä sovitaan kyläilyt. Kyllä mä niin tykkäänkin mieluummin. Jotkut vanhat ihmiset kaipaa kauheasti yllätysvisiittien aikakautta, ns. ennen oli kaikki paremmin jne. Ei ollut nyt on hyvä juuri näin.
Porkkanaa ja masennuslääkkeitä? En avaisi ovea ja menisin nukkumaan.