Jäin suojatiellä auton alle ja nyt kuski väittää että käytin kännykkää!
Soitti minulle nyt illalla että oikeudessa kertoo minun käyttäneen puhelinta ja että onnettomuus johtui minusta. En käyttänyt puhelinta!
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
katukamera?
Ei ollu mitään kameroita
Vaikka autoilijan pitää väistää kävelijää suojatiellä, niin itse olen aina sen verran tilanteen tasalla etten hyppää yhdenkään auton eteen. Vasta kun olen varma ettei ylitse ajeta. Katsekontakti.
Miksi sinä kävelit auton eteen, vaikka olit etuoikeutettu? Ihminen häviää aina autolle.
Oliko tapauksella silminnäkijöitä?
Tyyppi on selvästi hädässä, kun tajuaa olevansa syyllinen, ja yrittää keksiä puhelinjutun, että saisi sinut näyttämään varomattomalta.
Sinulla ei ole hätää, jos tapahtui suojatiellä ja pysyt kannassa ettet käyttänyt puhelinta.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka autoilijan pitää väistää kävelijää suojatiellä, niin itse olen aina sen verran tilanteen tasalla etten hyppää yhdenkään auton eteen. Vasta kun olen varma ettei ylitse ajeta. Katsekontakti.
Miksi sinä kävelit auton eteen, vaikka olit etuoikeutettu? Ihminen häviää aina autolle.
Auto hidasti, mutta alkoikin kiihdyttämään, kun olin tiellä
Anna väittää, väitä sinä ettet käyttänyt. Siinä on sana sanaa vastaan ja ainoaksi faktaksi jää se, että hän ajoi suojatiellä kävelleen päälle. Tai voithan sinä ilmoittaa sille, että aiot väittää oikeudessa hänen käyttäneen puhelinta autoa ajaessaan ja siitä syystä ajoi päällesi
Kännykällä ei ole mitään merkitystä. Suojatien suoja on ehdoton. Täysin autoilijan syy. Autoilijan pitää ennakoida jo se että oot astumassa suojatielle.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei ole hätää, jos tapahtui suojatiellä ja pysyt kannassa ettet käyttänyt puhelinta.
Kyllä. Todistustaakka on autoilijalla.
Näkisin, että kuskin täytyisi pystyä osoittamaan väitteensä todeksi. Silminnäkijöitä? Jos kuski tuli kolmion ja stop-merkin takaa, automaattisesti kuskin vika.
Autoilijankin pitää aina varmistua, että reitti on selvä, kun ajaa. Suojatien yli ajettaessa erityisesti pitää olla aistit valppaana. Vaikka olisit käyttänyt kännykkää, autolla ei ole oikeutta ajaa sinun päällesi. Silloin pitäisi olla erityisen valpas kuski.
Tarkistuta puhelutiedot ko. aikana?
Vaikka olisitkin käyttänyt puhelinta -so what. Syy on yksin autoilijan.
Autoilijan on varauduttava siihen että jalankulkija on sokea tai humalassa jne. Kaikkeen mahdolliseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Todistustaakka on autoilijalla.
Ihan turhaa, suojatiellä vaikka olisi kuusi kännykkää, on suojatiellä, silloin ei autoilija saa ajaa päälle.
Oli kännykkää tai ei. Ei tarvitse kenenkään todistella mitään.
Vierailija kirjoitti:
Näkisin, että kuskin täytyisi pystyä osoittamaan väitteensä todeksi. Silminnäkijöitä? Jos kuski tuli kolmion ja stop-merkin takaa, automaattisesti kuskin vika.
No ei todellakaan tarvitse olla kolmiota tai stop merkkiä. Jos autoilija ajaa suojatiellä jalankulkija päälle se on automaattisesti kuskin vika, vaikka jalankulkijalla olisi kymmenen kännykkää.
Itse annan aina, siis ihan joka kerta tietä kun näen jalankulkijan suojatien edessä. Taajamassa/kaupungissa ajaessa olen muutenkin extravalppaana erityisesti suojateiden kohdalla. Joskus kyllä ärsyttää, jos joku vaikka pyöräilee suojatien yli tuijottaen kännykkää, mutta mitä sitten, väistän silti. Minä en halua ajaa kenenkään päälle. Pysähdyn hyvissä ajoin, katson jalankulkijaa silmiin ja joskus kädellä näytän että mene vaan. Olen yleensä vähän malttamaton liikenteessä autolla ajaessani, mutta tämän asian olen opetellut. Ei ole itsekään kiva olla kävellen liikenteessä kun moni autoilija ajaa ihan surutta suojatien yli vaikka seison siinä odottavan näköisenä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole itsekään kiva olla kävellen liikenteessä kun moni autoilija ajaa ihan surutta suojatien yli vaikka seison siinä odottavan näköisenä.
Ei se autoilija voi tietää odotatko mummoasi saapuvaksi vai auringonnousua, näytä siltä että olet menossa tien yli niin autoilija pysähtyy :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole itsekään kiva olla kävellen liikenteessä kun moni autoilija ajaa ihan surutta suojatien yli vaikka seison siinä odottavan näköisenä.
Ei se autoilija voi tietää odotatko mummoasi saapuvaksi vai auringonnousua, näytä siltä että olet menossa tien yli niin autoilija pysähtyy :)
No, tätä juuri tarkoitin, että yritän näyttää siltä kun odottaisin vuoroani mennä yli/astua suojatielle. Anteeksi että sanoin hieman epäselvästi. Joskus on käynyt niinkin, että olen jo astumassa suojatielle, mutta auto vaan sujahtaa edestäni :D Vaikka siis seison siinä suojatien edessä, toinen jalka astumassa suojatielle, ja katse autoon päin. Sitäpaitsi, vaikka odottelisin mummoani siinä suojatien edessä, niin silti autoilijan tulisi mielestäni olla valppaana ja olettaa että saatan mennä yli.
Autoilijan vika, tämä selvä.
Tosin on takavuosina myös jalankulkija saanut rapsut holtittomuudestaan suojatiellä. Löytynee tarina kuukkelolla.
katukamera?