Jäin suojatiellä auton alle ja nyt kuski väittää että käytin kännykkää!
Soitti minulle nyt illalla että oikeudessa kertoo minun käyttäneen puhelinta ja että onnettomuus johtui minusta. En käyttänyt puhelinta!
Kommentit (51)
Ei hemmetti mitä jengiä... no ajakaa toki ihan rauhassa muiden päälle. Ei hyvää päivää.
No mitäs sitten? Ei kännykän käyttö suojatiellä kiellettyä ole. Sen sijaan suojatiellä kävelijän päälle ajaminen on.
Netistä löytyy tieliikennelaki. Aika monella näkyy olevan sellainen asenne ja puutteita tiedoissa, että olisi hyvä lukea se läpi. Esim. aloittajan tapaukseen liittyen sieltä selviää, että autoilija on aivan yksiselitteisesti syyllinen.
Mua jalankulkijana aina huolettaa se, ettei autot jarruta tarpeeksi. Ne jarruttaa vain sen verran, että ehtii juuri ja juuri pois alta. Ei oo mukavaa kerta toisensa jälkeen tuntea ilmavirta perseen takana ohi singahtavasta autosta. Mitä jos kompastuisin keskellä suojatietä? Ei auto ehdi jarruttaa, jos se on jo melkein kiinni. Suojatien eteen täytyy _pysähtyä_, jos siinä on joku.
Huh, olikohan sama kuski eilen ajamassa minun päälle? Anteeksi jos käytän vääriä sanoja: käytän julkisia ja kävelen, eli en aja autoa lähes ollenkaan, enkä välttämättä muista termejä oikein.
Mutta eilen olin suojatiellä, jonka jakoi liikenteenjakaja ja olin jo päässyt toiselle puolelle, otinkohan ensimmäisen askeleen sille toiselle puolelle, kun aika vauhdilla oikealta pyyhältää joku paku ja tuulenvire vain käy jalkaani pitkin, ja pelkäsin että kohta osuu. Selvisin säikähdyksellä, mutta heti joku tööttäsi, kun pääsin jalkakäytävälle. Selasikohan kuski puhelinta, kun sää oli selkeä ja ihan selvästi olin ensin suojatiellä...
Ja aika usein on näitä, jotka ovat kääntymässä päätieltä sivutielle, ja joutuvat odottamaan että päätie on tyhjä päästäkseen kääntymään. Yleensä kiinnittävät huomiota vain muihin autoihin, eivätkä jalankulkijoihin, ja sitten vauhdilla kääntyvät ja posottavat suojatien yli katsomatta edes, onko joku astumassa sille (usein minä, kun kuljen sitä tietä työmatkalla ja osaan aina varoa näitä kuskeja).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole itsekään kiva olla kävellen liikenteessä kun moni autoilija ajaa ihan surutta suojatien yli vaikka seison siinä odottavan näköisenä.
Ei se autoilija voi tietää odotatko mummoasi saapuvaksi vai auringonnousua, näytä siltä että olet menossa tien yli niin autoilija pysähtyy :)
No, tätä juuri tarkoitin, että yritän näyttää siltä kun odottaisin vuoroani mennä yli/astua suojatielle. Anteeksi että sanoin hieman epäselvästi. Joskus on käynyt niinkin, että olen jo astumassa suojatielle, mutta auto vaan sujahtaa edestäni :D Vaikka siis seison siinä suojatien edessä, toinen jalka astumassa suojatielle, ja katse autoon päin. Sitäpaitsi, vaikka odottelisin mummoani siinä suojatien edessä, niin silti autoilijan tulisi mielestäni olla valppaana ja olettaa että saatan mennä yli.
Lahdessa saa olla vaikka keskellä suojatietä, niin autoja ajaa siitä silti - edestä ja takaa niin, että saa itse pysähtyä siihen keskelle suojatietä ettei jää alle. Poliisia ei kiinnosta eikä ketään kiinnosta. Ihme, ettei useampi jää alle.
Lisäksi olen huomannut, että arkivaatteissa kun kulkee, kaikki ajaa suoraan ohi. Heti jos laittaa mekon päälle, niin autot pysähtyy ollessani vielä metrien päässä suojatiestä. Tien antaminen ei kuuluisi riippua jalankulkijan ulkonäöstä!
Vierailija kirjoitti:
Mua jalankulkijana aina huolettaa se, ettei autot jarruta tarpeeksi. Ne jarruttaa vain sen verran, että ehtii juuri ja juuri pois alta. Ei oo mukavaa kerta toisensa jälkeen tuntea ilmavirta perseen takana ohi singahtavasta autosta. Mitä jos kompastuisin keskellä suojatietä? Ei auto ehdi jarruttaa, jos se on jo melkein kiinni. Suojatien eteen täytyy _pysähtyä_, jos siinä on joku.
Tämä. Välillä oikeasti tuntee hameenhelman hulmahtavan kun auto hurahtaa niin läheltä. Kiva kuumotus kun joku saattaa autonsa kanssa koukata suoraan nenän edestä vaikka olisit jo lähes puolimatkassa yli.
Aloittajalle sen verran että voisi olla hyvä idea kertoa kuulemisessa että autoilija soitti sinulle ja kertoi suoraan aikeistaan valehdella puhelimenkäytöstä.
Ei kännykän käyttäminen ole kävelijältä kielletty, eli sinänsä ihan sama. Jos haluat pelata varman päälle, niin ilmoita poliisille/tutkivalle taholle tuosta soitosta ja uhkauksesta. Säilytä puhelutiedot kännykässäsi todisteena että henkilö on sinulle soittanut.
Vierailija kirjoitti:
Soitti minulle nyt illalla että oikeudessa kertoo minun käyttäneen puhelinta ja että onnettomuus johtui minusta. En käyttänyt puhelinta!
No tuohan on sairasta ja pitää kertoa viranomaisille.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi olen huomannut, että arkivaatteissa kun kulkee, kaikki ajaa suoraan ohi. Heti jos laittaa mekon päälle, niin autot pysähtyy ollessani vielä metrien päässä suojatiestä. Tien antaminen ei kuuluisi riippua jalankulkijan ulkonäöstä!
Aikaa pysähtymiseen yllättäen löytyy :D
Itse hidastan jo ajoissa lähestyessäni suojatietä. Varsinkin kesällä voi ratin takana viettää antoisia hetkiä suojatien eteen pysähtyen.
Törkeitä tarinoita täällä, siispä asiaan kuulumattomasti kerron omani.
Odotin pienen lapsen kanssa suojatiellä, että pääsisimme yli. Yksi kuski alkoi jo kaukaa hidastaa, lapsen takia varmistin että hän todellakin pysähtyy ja ylitimme tien vasta hänen pysähdyttyä. Ja vielä mitä, takaa tullut auto ohitti hänet, suojatien kohdalla! Luojan kiitos en antanut lapseni pyöräillä tien yli.
Talvella kävi samoin. Suuri rekka antoi ylittää, takaa ohitti pakettiauto. Minä olin tulossa rekan edestä kuulokkeet korvilla... Heijastimet ja kaikki löytyi.
Vierailija kirjoitti:
Odotin pienen lapsen kanssa suojatiellä, että pääsisimme yli. Yksi kuski alkoi jo kaukaa hidastaa, lapsen takia varmistin että hän todellakin pysähtyy ja ylitimme tien vasta hänen pysähdyttyä. Ja vielä mitä, takaa tullut auto ohitti hänet, suojatien kohdalla! Luojan kiitos en antanut lapseni pyöräillä tien yli.
Talvella kävi samoin. Suuri rekka antoi ylittää, takaa ohitti pakettiauto. Minä olin tulossa rekan edestä kuulokkeet korvilla... Heijastimet ja kaikki löytyi.
Kannattaa aina olla valppaana, jos on kaksikaistainen tie. Opeta lapsellesikin tämä. Jatkuvasti tulee uutisia onnettomuuksista, joissa toiselta kaistalta ei ole pysähdytty. Eihän tuo jalankulkijan vika ole. Mutta ikävä nykytilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole itsekään kiva olla kävellen liikenteessä kun moni autoilija ajaa ihan surutta suojatien yli vaikka seison siinä odottavan näköisenä.
Ei se autoilija voi tietää odotatko mummoasi saapuvaksi vai auringonnousua, näytä siltä että olet menossa tien yli niin autoilija pysähtyy :)
No, tätä juuri tarkoitin, että yritän näyttää siltä kun odottaisin vuoroani mennä yli/astua suojatielle. Anteeksi että sanoin hieman epäselvästi. Joskus on käynyt niinkin, että olen jo astumassa suojatielle, mutta auto vaan sujahtaa edestäni :D Vaikka siis seison siinä suojatien edessä, toinen jalka astumassa suojatielle, ja katse autoon päin. Sitäpaitsi, vaikka odottelisin mummoani siinä suojatien edessä, niin silti autoilijan tulisi mielestäni olla valppaana ja olettaa että saatan mennä yli.
Jos tuollaista lähtisi olettamaan, niin kaungin autoliikenne olisi täysin jumissa. Kadunkulmissa seisoskelee ihmisiä juttelemassa, ehkä ovat jossain vaiheessa menossa tien yli, ehkä ei. Ja tiedoksi, kannattaa aina pysähtyä sen ensimmäisen askeleen jälkeen, jos auto on lähellä. Ihan varmuuden vuoksi. Ehkä ei huomaa sinua heti ihmisvilinän tai muiden autojen takia ja reaktionopeus vaihtelee ihmisillä huomattavasti. Ajan autoa ja kävelen joka päivä kaupungin keskustassa, joten näen kaikenlaista.
Juu, varmaan suurin osa ihmisistä seisoskelee muuten vaan kadunkulmissa ja suojatien edessä :D Älä viitsi olla naurattava, aikuinen ihminen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuollaista lähtisi olettamaan, niin kaungin autoliikenne olisi täysin jumissa. Kadunkulmissa seisoskelee ihmisiä juttelemassa, ehkä ovat jossain vaiheessa menossa tien yli, ehkä ei. Ja tiedoksi, kannattaa aina pysähtyä sen ensimmäisen askeleen jälkeen, jos auto on lähellä. Ihan varmuuden vuoksi. Ehkä ei huomaa sinua heti ihmisvilinän tai muiden autojen takia ja reaktionopeus vaihtelee ihmisillä huomattavasti. Ajan autoa ja kävelen joka päivä kaupungin keskustassa, joten näen kaikenlaista.
Juu, varmaan suurin osa ihmisistä seisoskelee muuten vaan kadunkulmissa ja suojatien edessä :D Älä viitsi olla naurattava, aikuinen ihminen!
Mikäli siihen jäädään seisoskelemaan se tarkoittaa: "Luovun oikeudestani mennä ensin."
En siis pysähdy tällöin. Astukaa siihen suojatielle niin teen tilaa -ja niin tekeveät sivumennen sanoen kaikki muutkin.
Kiukutelkaa vapaasti -ei se tosiasioita mihinkään muuta.
Jos nykyisen kaltainen äpy niin logitiedosta käy ilmi sekunnilleen milloin käytetty... vaikkakaan tähän tuskin tarvii lähteä, jos ap oli suojatiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa aina olla valppaana, jos on kaksikaistainen tie. Opeta lapsellesikin tämä. Jatkuvasti tulee uutisia onnettomuuksista, joissa toiselta kaistalta ei ole pysähdytty. Eihän tuo jalankulkijan vika ole. Mutta ikävä nykytilanne.
Kyllä, nelikaistaisen tien ongelmia ovat nämä. Mutta olenpa todistanut taksissa istuessa sitäkin, että kaksikaistaisella (yksi kaista kumpaankin suuntaan) tiellä taksikuski pysähtyi suojatien eteen, jolloin takana ollut taksari lähti ohittamaan. Oli aika lähellä osua tietä ylittäneen naisen lastenvaunuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida tuntea lakia? Kyllä suojatielle aikovalle täytyy antaa tietä. Lain mukaan. Ei sen mukaan, miten sun mielestä ehkä tämän lain noudattaminen saattaisi vaikuttaa liikenteeseessä. Kaupungeissa on liikennevalot juuri sitäkin varten, ettei runsasliikeinteisillä alueilla liikenne mene tukkoon. Valottomilla suojateillä jalankulkijalla on etuoikeus mennä ensin. Takaisin autokouluun kertaamaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei kännykän käyttäminen ole kävelijältä kielletty, eli sinänsä ihan sama. Jos haluat pelata varman päälle, niin ilmoita poliisille/tutkivalle taholle tuosta soitosta ja uhkauksesta. Säilytä puhelutiedot kännykässäsi todisteena että henkilö on sinulle soittanut.
Kerrot ehdottomasti kuulemisessa, että autoilija soitti ja uhkaili.
Todennäköisesti kyseisellä henkilöllä on jo ainakin yksi liikenneturvallisuuden vaarantaminen alla ja yritti uhkailla sinua, jotta jättäisit asian vain tähän, eikä sitä tutkittaisi. Voihan sekin olla, että autoilijalla ei ole pakollista liikennevakuutusta voimassa, jolloin kaikki kulut menee sitten omasta pussista.