Miten kiusaaja tosissaan luulee asemansa kohoavan?
Tätä mä olen vaan miettinyt, että kuinka epätoivoinen ja vajaa kiusaaja oikein on, jos kuvittelee, että toista ihmistä alas painamalla ne toiset ihmiset jotenkin alkaa kunnioittamaan tms.?
Eiköhän ne toiset ihmiset mieti, että jopa on säälittävä tyyppi.
Ehkä jossain ala - ja yläasteella toiset oppilaat ovat niin hämmentyneitä tuosta kiusaajasta, että eivät uskalla olla erimieltä, mutta tollasta käytöstä tapaa vielä aikuistenkin kesken.
Eikö se kiusaaja OIKEASTI tajua ja tiedä, että hänen toimintansa ei auta häntä pätkääkään?
Kommentit (14)
Onko kukaan tutustunut kiusaajan mielen sisältöön sen syvemmin?
Itse alan tänään lukemaan kirjaa aiheesta, koska tuo on niin järjetöntä ja samalla niin mielenkiintoista, mitä siellä päässä liikkuu.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajat ovat loputon kierre. Kiusaaja jatkaa, koska toistaiseksi siitä ei seuraa mitään pahaa. Sitten, ehkä joskus, kohtaakin yhtäkkiä vahvempansa, joka nousee uudeksi kiusaajaksi kiusaajan paikalle ja aiempi kiusaaja joutuukin yhtäkkiä kiusatuksi. Näin käy toisinaan esim isommissa kouluissa, joille tulee oppilaita monilta alueilta.
Joo näin on, mutta miten he tosissaan kuvittelevat toimintansa edesauttavan heidän kuvaansa toisten silmissä?
Eivät voi olla kovin fiksuja! He menettävät käytöksellään mahdollisuuden kaikkeen aitoon ja hyvään.
Eikä kiusatun tarvitse ottaa henkilökohtaisesti tätä toimintaa, jos oppii tiedostamaan mistä kiusaaminen johtuu; kiusaajan pelokkaasta egosta.
Eihän ihminen käytännössä edes pysty kiusaamaan kuin alempaansa. Kiusaajilla on usein mainio itsetunto ja he menestyvät elämässä. Heillä ei ehkä ole läheisiä ihmisiä, mutta ympärillä on oma hovi. Siksi he voivat kiusata.
Mietipä vaikka Trumpia: siinä on loistava esimerkki menestyneestä kiusaajasta. Hän on rakentanut uransa huijaamalla ja valehtelemalla. Jopa presidentin asemasta käsin hän pilkkaa, ivaa ja nimittelee kaikkia, jotka uskaltavat häntä vastustaa. Hänen bravuurinsa on häpäistä naisia ulkonäköön kohdistuvilla herjoilla.
Joo, onhan se säälittävääkin, mutta mies on silti vapaan maailman johtaja.
Vierailija kirjoitti:
Eihän ihminen käytännössä edes pysty kiusaamaan kuin alempaansa. Kiusaajilla on usein mainio itsetunto ja he menestyvät elämässä. Heillä ei ehkä ole läheisiä ihmisiä, mutta ympärillä on oma hovi. Siksi he voivat kiusata.
Mietipä vaikka Trumpia: siinä on loistava esimerkki menestyneestä kiusaajasta. Hän on rakentanut uransa huijaamalla ja valehtelemalla. Jopa presidentin asemasta käsin hän pilkkaa, ivaa ja nimittelee kaikkia, jotka uskaltavat häntä vastustaa. Hänen bravuurinsa on häpäistä naisia ulkonäköön kohdistuvilla herjoilla.
Joo, onhan se säälittävääkin, mutta mies on silti vapaan maailman johtaja.
Mutta siis eihän tossa oo mitään järkeä.
Ei kukaan normaali ihminen jaottele ihmisiä "ylempiin ja alempiin".
Kiusaajan egosta, vallan, kontrollin ja huomion tarpeesta se "alemman" kiusaaminen johtuu. Se kiusaaja on ihan sekaisin ja täynnä itseään, koska haluaa vaan olla "jotain" toisten kustannuksella.
Ei siinä "alemmassa" ihmisessä ole mitään vikaa, jotkut vaan ovat rauhallisempia ja heikompia luonteeltaan.
Hmm, olin kouluaikana kiusattu ja kyllä varsinkin yläasteiässä niillä kiusaajilla oli ympärillään hännystelevä ja ihaileva "hovi". Sitten oli joitakin jotka eivät selvästi oikeasti ihailleet kiusaajia mutta eivät uskaltaneet kiusatuksi joutumisen pelossa vastustaakaan joten olivat vaivaantuneesti hengessä mukana kun kiusaajat kiusasivat, kiusaamatta aktiivisesti itse.
Mutta kyllä varsinkin lapsilla ja nuorilla minusta on vielä useinkin sellaisia vähän eläimellisiä vaistoja, joita apinalaumoissakin näkee, jotka panevat oman hyödyn toivossa mielistelemään itseä vahvempaa. Siksi kiusaajat saavat yllättävän paljon suosiota ihmisiltä. Aikuisilla useimmiten jo moraalintaju ylittää vaistotason joten siksi aikuisten maailmassa ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, olin kouluaikana kiusattu ja kyllä varsinkin yläasteiässä niillä kiusaajilla oli ympärillään hännystelevä ja ihaileva "hovi". Sitten oli joitakin jotka eivät selvästi oikeasti ihailleet kiusaajia mutta eivät uskaltaneet kiusatuksi joutumisen pelossa vastustaakaan joten olivat vaivaantuneesti hengessä mukana kun kiusaajat kiusasivat, kiusaamatta aktiivisesti itse.
Mutta kyllä varsinkin lapsilla ja nuorilla minusta on vielä useinkin sellaisia vähän eläimellisiä vaistoja, joita apinalaumoissakin näkee, jotka panevat oman hyödyn toivossa mielistelemään itseä vahvempaa. Siksi kiusaajat saavat yllättävän paljon suosiota ihmisiltä. Aikuisilla useimmiten jo moraalintaju ylittää vaistotason joten siksi aikuisten maailmassa ei toimi.
Paitsi Trumpilla? :d
Miten niin toiminta ei auta kiusaajaa? Usein auttaa hyvinkin konkreettisesti.
Ei kiusaajat yleensä liene niin herkkiä, että heitä kauheasti kiinnsotaisi mitä muut heistä pohjimmiltaan ajattelee. Kyllä moni voi tietää että häntä pidetään ihan mulkvistina, mutta ei välitä, niin kauan kun saa käytännön hyötyjä kiusaamisesta. Esim työpaikalla kiusaamistyyppisellä toiminnalla voi usein saada pomoilta ja asiakkailta kunniaa ja mainetta (esim. omia toisten ideat ja esitellä ne omanaan, nousta osaaja-asteikossa osoittamalla julkisesti muiden tekemät virheet ja häivyttämällä omansa, pelottelemalla erimieliset hiljaiseksi) ja lopulta hyvin konkreettista hyötyä kuten hyvän aseman ja palkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi Trumpilla? :d
On itse asiassa aikuisissakin tosiaan jonkun verrankin niitä jotka on kaikenlaisten laumaviettien armoilla aika paljon. Onhan niitä ruskeakielisiä mielistelijöitä, pyrkyrien tsemppaajia jne. Mutta tuntuu että jos porukka on perus tasapainoisten tavisten ryhmä eikä esim. joukko tuomittuja väkivaltarikollisia, niin aika iso osa todennäköisesti pitää kiusaamista vääränä eivätkä halua tavoitella hyötyjä elämässään kiusaajan suosioon pyrkimällä.
Mitä itse kiusaajia tunnen, niin harvoin he ovat sieltä fiksuimmasta tai edes keksiverrosta joukosta, eli eivät välttämättä osaa ajatella itse juuri nenäänsä pidemmälle, ja siihen päälle vielä teini-ikä pistää vähätkin järjen rippeet heittämään häränpyllyä. Ne ovat oman kokemukseni mukaan ihan harvinaisuustapauksia, jotka omin päin nousevat kyynärpäätaktiikkaa käyttäen ensin hyvään kouluun ja siitä jonnekin osaston johtoon ja jatkavat siellä työpaikkakiusaajina. Useammin jos kiusaajan elämässä menestystä tulee, ei se ole omaa ansiota vaan silkkaa tuuria (vanhemmat avittavat elämässä tms). Ainakin tuntemistani naispuolisista kiusaajista valtaosa näyttää nyt somen perusteella elävän vauva-arkea alle kaksikymppisenä ja ovat parhaimmillaan jo raskausaikana hypänneet uuteen suhteeseen, vaikka lapsen isään ikuista rakkautta niin hehkutettiinkin. Jengi kokoontuu yhä, mutta nyt lastenvaunut mukana lähi-Prisman katoksen penkille jauhamaan paskaa rööki huulessa. Yhden mies on uusnatsi, toisen heinäseipäänlaiha alkkari, entinen es-Jonne rinnakkaisluokalta, ja kolmas elää villiä ja vapaata sinkkuelämää.
Kyllä, kyttään paljon ihmisten elämiä ja ihmistarkkailen, vaikkei minulla mitään syytä olisi (en ole ollut kiusattu enkä kaveripiiriä).
Vierailija kirjoitti:
Ei se moraali valitettavasti ilmesty ihmiseen iän myötä. Toki lapsilla ja teineillä vielä osin kehittymättömät aivot, mutta kyllä se moraalikasvatus ja hyvät arvot iskostetaan jo kotona.
Kiusaaja saa aina lopulta itse nenilleen.
On nähty ja koettu monta kertaa.
Ei käy kateeksi kiusaajan elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se moraali valitettavasti ilmesty ihmiseen iän myötä. Toki lapsilla ja teineillä vielä osin kehittymättömät aivot, mutta kyllä se moraalikasvatus ja hyvät arvot iskostetaan jo kotona.
Kyllä ihminen kasvaa ja kehittyy usein läpi elämän, se on väistämätöntä. Moraali myös!
Jos ei muusta kuin kiusaamisesta saa mielihyvää niin voi surkeus kuinka on mitätön elämä heillä.
Kiusaajat ovat loputon kierre. Kiusaaja jatkaa, koska toistaiseksi siitä ei seuraa mitään pahaa. Sitten, ehkä joskus, kohtaakin yhtäkkiä vahvempansa, joka nousee uudeksi kiusaajaksi kiusaajan paikalle ja aiempi kiusaaja joutuukin yhtäkkiä kiusatuksi. Näin käy toisinaan esim isommissa kouluissa, joille tulee oppilaita monilta alueilta.