Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ottaa päähän, kun keskustelee maalla asuvien sukulaisten kanssa. Niiden mielestä ihmisen tulee asua omakotitalossa. Piste.

Vierailija
12.09.2018 |

Olemme keskimääräistä varakkaampia ihmisiä ja meillä oli varaa ostaa Helsingin keskustasta melkein 100 neliön kerrostaloasunto. Haaveilimme sellaisesta pitkään ja teimme töitä, että saimme säästettyä käsirahan. Ostimme remonttikuntoisen huoneiston, jota on huolellisesti remontoitu pitkään.

Emme ole koskaan halunneet omakotitaloa rasittavine puutarha- ja ulkotöineen. Ei edes paritaloa, eikä rivitaloa. Ei haluta parveketta eikä pihaa. Me _haluamme_ asua kerrostalossa kaupungin keskustassa.

Joka ikinen kerta maalla asuvien sukulaisten kanssa keskustellessa he ihmettelevät, miksi _vieläkin_ asumme kerrostalossa. Että eikö jo kolmen lapsen kanssa pitäisi muuttaa omakotitaloon - onhan meillä varaakin. He eivät millään käsitä sitä, että joku tieten tahtoen haluaa asua kerrostalossa. Kun jokaisella lapsiperheellä pitäisi olla se oma piha, jossa lapset voi juosta.

Rasittavaa. Onko joku muu törmännyt tällaiseen? Pitäisi olla välittämättä, mutta kun eivät usko puhetta ja tätä jatkuu vuodesta toiseen.

Kommentit (645)

Vierailija
601/645 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemukseni (yksineläjä) ei nyt ihan liity ap:n asiaan, muttasivuaa sitä. 

Olen jo yli viisikymppinen ja asunut koko ikäni vuokralla, ohan jo siitäkin syystä etyä muutin nuorempana yksin pääkaupunkiseudulle, olen asunut muutamaa hetkeä lukuunottamatta yksin, eikä pks alueella ole varaa hankkia yksin sellaista remonttivapaata saunallista kaksiota, jossa tykkäisin asua, saati alueelta jossa haluan asua (eli laadukas uudehko alue meren läheisyydessä). En saisi edes lainaa niin paljoa, eikä mulla ole mitään perintöjä jota olisin voinut hyödyntää. Pidän vapaudesta, vuokra-asunnosta pääsee eroon kuukaudessa, saa vaihtaa helposti jos jokin asunnossa tai ympäristössä ei miellytä. 

Olen kuullut lukemattomia ja taas lukemattomia kertoja kyselyitä, ihmettelyitä, pohdintaa ym kommemtointia vuokra-asumisestani ja ylipäätään joka vit  . un ihminen kysyy onks sulla oma vai

Miksi pitäisi olla oma? Mikä siinä on niin kamalaa, jos jolla kulla ei ole omaa asuntoa? D:

Vai onko se jotenkin uhka omalle kuvitellulle statukselle, että vuokralainen ei kadehdikaan omistusasujaa? Itse on mennyt sokeana ostamaan sen asunnon ja olettaa, että muutkin ovat yhtä sokeita

Vierailija
602/645 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nämä rivari- ja kerrostalokolhoositkaan ihmisten asuinpaikkoja ole. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/645 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalo on paras! Mut me hommattiin myös mökki kun välillä halutaan käydä maalla.

Meillä on kummallakin pääsy maaseudun rauhaan, kun on neljä "mummolaa ja vaarilaa", eli minun isovanhempani ja mieheni isovanhemmat. Näiden lisäksi on kummankin suvun kesäpaikat järven rannalla. Eli päästään helposti maalle, vaikkei ihan omaa mökkiä ole.

Mutta ilmeisesti lapset menevät kaupungissa pilalle, vaikka kävisivätkin tiuhaan maalla :(

ap

No niin. Tuossahan se villakoiran ydin onkin. Telläydytte mummoloihin ja vaariloihin loisimaan ja palveltaviksi.

Siksi saatte myös maksaa siitä, kuuntelemalla vattuilut.

Ihan yhtä lailla ne maalaismukelot ovat kiinnostuneita kaupungista ja haluavat tulla kylään, humputtelemaan isolle kirkolle. On kyllä ihmeellisiä kommentteja tässä ketjussa, ei voi muuta sanoa

Vierailija
604/645 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua keskustaan asumaan. Ummehtunutta ja tunkkaista porukkaa asuu niissä luukuissa. Lienevätkö alunperin maalta tulleita. 

Vierailija
605/645 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä tullut mieleenikään arvioida toisten asumisten laatua, osa meistä haluaa asua kerrostalossa, osa rivitalossa. Mahtuupa mukaan omakotiasujiakin. Miksi toisten asumismieltymykset haittaavat niin kovin toisia, että pitää arvostella ja asettaa kyseenalaiseksi toisten tavat asumiseensa.

Itse olen asunut 55 vuotta omakotitalossa keskellä kaupunkia järven rannalla. Neliöitä yhdelle eli itselleni on 140 kahdessa kerroksessa, se sopii minulle. Pihamaatakin minulla on parin tuhannen neliön verran, piha päättyy vesirajaan ja kaupungin torille on matkaa 3,5 km eli en asu maalla. Miksi minun pitäisi vaatia muita asumaan tavallani, jos sellainen ei muita kiinnosta.

Miksi emme antaisi jokaisen asua haluamallaan tavalla, jokin kohtelias tapa kertoa kysyjille, että jokainen asuu omalla tavallaan, ei muiden mieliksi. Jokaisella meillä on oikeus nauttia asumisestaan tavalla, josta pitää.

Vierailija
606/645 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitat että ostan asuntoosakkeen. Et omista silti asuntoa.

Vierailija
607/645 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuminen on polarisoitunut. Kaupungeissa asuu nykyisin keskivertoihmiset ja lähiöissä heikoin aines.

Maaseudulla asuvat, ja sinne rakentavat nykyisin yhteiskunnan kerma. Näillä ihmisillä on rahaa, omaisuutta ja monesti hyvä asema työelämässä.

Vierailija
608/645 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihmiset vaan on juntteja. Tynyrissä kasvaminen parantaa vielä mahdollisuuksia siihen.

No mä varmaan olen nähnyt suomea ja  maailmaa vähän enemmän, kuin se slummin asukki, jolla ei ole kun hkl n kortti.

Hkl... Hookoon läsö? Lol, kukahan se juntti täällä...

Et ole koskaan Helsingissä käynytkään. 😂

Helsinki ei ole slummia vaan Helsingin kantakaupunki on Suomen halutuinta asuinaluetta. Suurimmalla osalla vaan ei sinne ole varaa muuttaa. 

Vierailija
609/645 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin hölmö aloitus.Kaikki sun maalaiset on jo varmasti valhe mutta se että joku jaksaa aloittaa ketjun kun ei olekkaan varaa omakoti taloon tuskin parantaa oloasi pitkään.No miljoonilla muillakaan suomalaisilla ei ole tyytykää siihen :)

Hassusti sanottu.

Kerrostaloneliöt hyvällä paikalla ovat paljon arvokkaampia kuin okt-neliöt koska niin moni niissä haluaa asua. Minä asun kerrostaloasunnossa jonka hinnalla voisi ostaa viisi omakotitaloa Helsingistä. Kalliit neliöt valitsin juuri siksi, kun en halua asua omakotitalossa vaan juuri tällä upealla sijainnilla missä nyt olen.

Voi olla, että rahallisesti on arvokkaampaa, mutta henkisesti sitten taas ei 

Henkisesti nimenomaan on. Läheisiä näkee useammin, on paljon kulttuuria ja harrastuksia jne. Ehtii tehdä ja nähdä paljon enemmän kuin jos asuisi omakotitalossa. 

Sen ajan, joka okt-asujalla kuluu pihan ja talon huoltoon, sekä autossa istumiseen, voi käyttää niin tuhat kertaa paremmin kun asuu keskeisellä paikalla kerrostalossa.

Vierailija
610/645 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis maa, jossa paljon järviä ja paljon tilaa, koska niin vähän ihmisiä. Missä nämä harvat ihmiset haluavat asua? No tietysti kerrostaloissa meren rannalla.

Vierailija
611/645 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras set-up: iso kerrostaloasunto parvekkeella ja autohallipaikalla arvokauounginosassa ja vieressä palvelut ja julkiset. Lisäksi hirsimökki Saimaan rannassa.

Minulla on aikalailla tuollainen järjestely. Saa kaikki parhaat puolet siinä. Tosin ei Saimaalla vaan lähempänä Helsinkiä, Saimaalle on sen verran pitkä matka ettei sinne ihan pikaisesti viitsi mennä piipahtamaan, lähempänä parempi. 

Vierailija
612/645 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se eräiden "maalaisserkkujen" oletus, että olisi jotenkin kurjaa kun joutuu palaamaan kotiin sieltä lapsuusmaisemien hyttysmetsistä.

Joo, ei ole.

Lähdettyä tuntuu aina vain paremmalta, mitä enemmän kilometrejä kertyy velvollisuusmaisemien ja oikean kodin väliin.

Vierailija
613/645 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostaloasuminen on köyhyyden merkki. Turha sitä on selitellä

Vierailija
614/645 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on vanha, mutta kommentoin kuitenkin: ap kertoo olevansa keskimääräistä varakkaampi, mutta tekivät töitä ja säästivät pitkään asunto-osakkeen käsirahaan? Eikö keskimääräistä varakkaampi ostaisi ko. asunnon käteisellä ja remontoisi mieleisekseen ennen muuttoa?

Suomalaiset on keskimäärin köyhiä. Ei siis tarvitse olla varakas ollakseen keskimääräistä varakkaampi.

Vierailija
615/645 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostaloasuminen on köyhyyden merkki. Turha sitä on selitellä

Sovitaan sitten niin🤷 Silti en muuta pois.

Vierailija
616/645 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihmiset vaan on juntteja. Tynyrissä kasvaminen parantaa vielä mahdollisuuksia siihen.

No mä varmaan olen nähnyt suomea ja  maailmaa vähän enemmän, kuin se slummin asukki, jolla ei ole kun hkl n kortti.

Helsinki ei ole slummia vaan Helsingin kantakaupunki on Suomen halutuinta asuinaluetta. Suurimmalla osalla vaan ei sinne ole varaa muuttaa. 

Joo. Anteeksi kun kiireessä tuli kirjoitusvirhe. Olen kyllä helsingissä asunutkin, mutta vain puoli vuotta. Siinä ajassa huomasin, ettei ole minun paikkani. Se voi olla helsinkiläisten mielestä halutuin, mutta ei kyllä suomen. Varallisuus voi olla jotain järkevämpääkin, kuin tapetit ja maalit, jossain umpeenrakennetussa sokkelossa. Siellä ei voi näyttää kenellekkään vaurauttansa, muuta kun tuolla arvopaikalla, vaatteilla ja autolla. Kaikilla taloyhtiössä kun on samanlainen ovi. Täällä maalla kun ei kenellekkään tarvitse esittää mitään. Kaikki tietävät kuitenkin varallisuutesi. Voi huoletta olla verkkareissa, ajaa vanhemmalla autolla ja keskittyä olennaiseen. 

Vierailija
617/645 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä jatkuvaa rakkien räksyttämistä ja juoppojen mesoamista kuunnellessa alan olla sama mieltä! Harmi vaan kun ei ole mahdollisuutta muuttaa maalle, ei ole töitä.

Vierailija
618/645 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaunis maa, jossa paljon järviä ja paljon tilaa, koska niin vähän ihmisiä. Missä nämä harvat ihmiset haluavat asua? No tietysti kerrostaloissa meren rannalla.

Minä asun juuri näin, luuletko, että haluan? En ole koskaan ymmärtänyt haisevan meren hehkutusta, puhtaan järven rannalla asuisin todella mielelläni.

Vierailija
619/645 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta se on hienoa, että näille ns. hienoillekin paikoille on jo järjestäytyneet nuorisoporukat asettuneet :) Olen erittäin tyytyväinen, että hekin saavat nauttia siitä mitä itse muille äänestivät.

Vierailija
620/645 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen on omaa mieltään asioista, mitä se kuuluu kenellekään missä  joku asuu. 

Voi ihan suoraan sanoa päivittelijöille, että asumme siellä missä haluamme.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän