Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ottaa päähän, kun keskustelee maalla asuvien sukulaisten kanssa. Niiden mielestä ihmisen tulee asua omakotitalossa. Piste.

Vierailija
12.09.2018 |

Olemme keskimääräistä varakkaampia ihmisiä ja meillä oli varaa ostaa Helsingin keskustasta melkein 100 neliön kerrostaloasunto. Haaveilimme sellaisesta pitkään ja teimme töitä, että saimme säästettyä käsirahan. Ostimme remonttikuntoisen huoneiston, jota on huolellisesti remontoitu pitkään.

Emme ole koskaan halunneet omakotitaloa rasittavine puutarha- ja ulkotöineen. Ei edes paritaloa, eikä rivitaloa. Ei haluta parveketta eikä pihaa. Me _haluamme_ asua kerrostalossa kaupungin keskustassa.

Joka ikinen kerta maalla asuvien sukulaisten kanssa keskustellessa he ihmettelevät, miksi _vieläkin_ asumme kerrostalossa. Että eikö jo kolmen lapsen kanssa pitäisi muuttaa omakotitaloon - onhan meillä varaakin. He eivät millään käsitä sitä, että joku tieten tahtoen haluaa asua kerrostalossa. Kun jokaisella lapsiperheellä pitäisi olla se oma piha, jossa lapset voi juosta.

Rasittavaa. Onko joku muu törmännyt tällaiseen? Pitäisi olla välittämättä, mutta kun eivät usko puhetta ja tätä jatkuu vuodesta toiseen.

Kommentit (645)

Vierailija
581/645 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meidän suku lopetti jankutuksen kun kovaan ääneen sanoi pahemmalle jankkaajalle VOI ME SAATAS NYKYISEN ASUNNON HINNALLA 5 SINUN TALOA. KYLLÄ MENI PERILLE. ei ole kukaan kehdannut tulla arvioittamaan tönönsä arvoa.

Jos näin on, niin miksi sua vieläkin rassaa niin kovasti 

Vierailija
582/645 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkoko sinne maalle on mennä käymään?

Sinne on ihanaa mennä varsinkin kesällä viettämään iltaa ulkona, grillata rauhassa terassilla ja käydä pihasaunassa 

Ja sitten tää ihmettelee, että miksi ne siellä käskee hankkimaan oman talon :DD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/645 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin hölmö aloitus.Kaikki sun maalaiset on jo varmasti valhe mutta se että joku jaksaa aloittaa ketjun kun ei olekkaan varaa omakoti taloon tuskin parantaa oloasi pitkään.No miljoonilla muillakaan suomalaisilla ei ole tyytykää siihen :)

Hassusti sanottu.

Kerrostaloneliöt hyvällä paikalla ovat paljon arvokkaampia kuin okt-neliöt koska niin moni niissä haluaa asua. Minä asun kerrostaloasunnossa jonka hinnalla voisi ostaa viisi omakotitaloa Helsingistä. Kalliit neliöt valitsin juuri siksi, kun en halua asua omakotitalossa vaan juuri tällä upealla sijainnilla missä nyt olen.

Voi olla, että rahallisesti on arvokkaampaa, mutta henkisesti sitten taas ei 

Vierailija
584/645 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se nyt aina ollut niin että köyhät ja huono-osaisimmat ihmiset asuvat kerrostalossa. Tai yleensä asunto-osakkeessa.

Vuokralla yleensä asutaan kerrostalossa ja nostetaan asumistukia. Omaa osakettakaan on nykyään enää vaikea erottaa vuokra-kämpästä, koska asuntosijoittajien asuntoja saattaa talossa olla enemmistö 

Vierailija
585/645 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuimme korona-aikana n 1/2 v äitini lapsuudenkodissa. Kantovesi, puulämmitys, puucee.  Ei tietty tarvi olla niin kaukanasivistyksestä, mutta ei kiitos.

Talossa oli neliötä n 120 , rakennuksia lisäksi pihalla, aitta, navetta jne.

Älyttömästi paikkoja, joihin laittaa romua, säilytykseen. 

sain tarpeelseni tästä ainaisesta työlistalta. Rännejä, lunta, nurmikkoa, oksia. Ei enää ikinä

Kaikissa omakotitaloissa onkin kantovesi

Vierailija
586/645 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostaloasuminen on edullista ja helppoa! Asuin kerrostalossa lähes koko ikäni, nyt 6 vuotta omakotitaloasumista takana..koko ajan saa tehdä kaikkea, mutta huom SAA! Tykkään pihatöistä ja puutarhan hoidosta, se on täydellistä aivot narikkaan hommaa vastapainoksi vaativalle työlleni. Olen töissä terveysalalla ja rakastan sitä, että asumme kaukana muista. En jaksa enää ihmisiä kuten aiemmin, kiitos sosiaalisen työni 😃. Talo oli suht edullinen mutta koko ajan pitää olla rahaa jemmassa pieniin tai isompiin remontteihin. En usko että palaan enää kerrostaloon..nautin luonnosta ja hiljaisuudesta. Mihinkään omakotitalolähiöön en myöskään ikinä muuttaisi. 

-erakko 

Justhan kehuit kuinka kalliita kerrostaloasunnot ovat, joten jos laskee lainanlyhennykset asumiskuluihin, niin onhan se hemmetin paljon kalliimpaa kuin halvassa omakotitalossa 

Vierailija
587/645 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.

Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa. 

Vierailija
588/645 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia, jos tulee vesivahinko. 

Vierailija
589/645 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

16000 menettää asumistuen tammikuussa, kun sitä ei saa enää omistusasuntoon, jos on alle eläkeiän. 

Vierailija
590/645 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni (yksineläjä) ei nyt ihan liity ap:n asiaan, muttasivuaa sitä. 

Olen jo yli viisikymppinen ja asunut koko ikäni vuokralla, ohan jo siitäkin syystä etyä muutin nuorempana yksin pääkaupunkiseudulle, olen asunut muutamaa hetkeä lukuunottamatta yksin, eikä pks alueella ole varaa hankkia yksin sellaista remonttivapaata saunallista kaksiota, jossa tykkäisin asua, saati alueelta jossa haluan asua (eli laadukas uudehko alue meren läheisyydessä). En saisi edes lainaa niin paljoa, eikä mulla ole mitään perintöjä jota olisin voinut hyödyntää. Pidän vapaudesta, vuokra-asunnosta pääsee eroon kuukaudessa, saa vaihtaa helposti jos jokin asunnossa tai ympäristössä ei miellytä. 

Olen kuullut lukemattomia ja taas lukemattomia kertoja kyselyitä, ihmettelyitä, pohdintaa ym kommemtointia vuokra-asumisestani ja ylipäätään joka vit  . un ihminen kysyy onks sulla oma vai vuokra asunto. Mitä hittoo se ensinnäkään kellekään kuuluu. Itse en kysy koskaan keltään omistaako hän asuntonsa vai ei. En tarvitse sitä tietoa, enkä arvota ihmisiä sen perusteella.

Ja tiedoksi vaan kaikille että tämänhetkinenkin, niinkuin edellinenkin kotini oli muuttaessani tuliterä, moderni, laadukkaista materiaaleista tehty saunallinen koti, jossa ei ikkunanaapureita ja hulppea merinäköala. Kuinka monella muulla on varaa tuliterään asuntoon merinäköalalla, asuntoon kuuluu oma parkkihalli jossa minulla uudehko farkku omassa parkkiruudussa. Sieltä hissillä suoraan omaan kerrokseen. Talossa asuu hyvin toimeentulevia, siistejä työssäkäyviä ihmisiä, talossa on hiljaisempaa kuin huopatossutehtaassa, täällä ei saa tupakoida edes pihassa, joten rööki ei haise. 

Elän todella laadukkaasti vuokralla, huomattavasti laadukkaammin kuin monet heistä jotka alati nostavat vuokra- vai omistus keskustelun esille.

En ikinä satsaisi tulojani siihen että ostaisin jonkun kälysen vanhan pikku kaksion ilman saunaa, vanhasta talosta jossa jokainen yskäisy kuuluu naapurista ja rapusta, jossa on vanhat wc ja halvat keittiökalusteet, pienet ikkunat ja pieni parveke, ehkäpä näköala on sitä että tuijottaisit toisen talon seinustaa.  Tai jonkun tunkkaisen rivitalonpätkän jossa pennut huutaa naaputissa yötä päivää.  Satsaan mielummin laatuun, ajan hyvällä uudehkolla autolla, matkustelen, käytän rahaani hyvinvointiini ja harrastuksiini. Jotkut tykkää maksaa asuntolainaa ja kököttää saman katon alla 30v. Elämä on valintoja.

Vierailija
591/645 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisten mielestä, yleensä niiden, jotka on oktalossa kasvaneet, omakotitalo on ainut oikea asumismuoto. Itse olen kasvanut kerrostalossa ja toistaiseksi en muuta kahden lapsen kanssa kaipaakaan. Omakotitalossa sekä kulut että työn määrä on huomattavasti suurempi, kuin kerrostalossa. Mökin voisin huolia lomailuun, mutta sitäkin ennemmin vuokraan, kuin huolehdin omasta vuosikymmeniä.

Omakotitalossa asumisen kulut ovat kylläkin pienemmät kuin kerrostalossa, kerrostalossa kun on vastike joka voi isossa perheasunnossa olla helposti esim. 350€/kk, omassa omakotitalossa asuessa ei tarvitse maksaa vastiketta eikä vuokraa. Uuden talon kohdalla ei remontteja tarvita ja kerrostaloissa taas tulee huippukalliit remontit ajastaan, omakotitalon putkiremontti voi olla vain kymmenesosan kerrostalon putkiremontista, esim. 5.000€ omakotitalon putkiremontti ja kerrostalon 50.000€.

Omakotitalossa maksetaan lämmityksestä, kierrätyksestä, pihakukista, pihan hiekasta, lannoitteista, kodissa tarvittavista välineistä (lumikola, ruohonleikkuri jne) ja todella paljosta muusta. 

Kyllä se kerrostaloasuminen halvempaa on. Uutta kerrostaloakaan ei tarvi remontoida, ja se kerran 50 vuodessa tuleva putkiremontti on pisara meressä verrattuna okt kuluihin. 

Vierailija
592/645 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisaikaan puhuttiin mökkihöperöistä, jotka asuivat sivussa, omissa oloissaan ja ainut tiedonlähde oli naapurien vanhat sanomalehdet.

Viimeisen parin-kolmenkymmenen vuoden aikana kaupungistuminen on imenyt nämä kansamme pöntöimmät ja huono-osaisimmat ihmiset asumaan kaupunkien lähiöihin ja pääosin kerrostaloihin. Erityisesti Itä-Suomesta tämä ilmiö Helsingin suuntaan on erityisesti havaittavissa.

On hämmentävää havaita miten suppea elinpiiri ja olematon yleissivistys näillä kaupunkien sontaluukuissa asuvilla ihmisillä nykyisin on.

Vierailija
593/645 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää valuvan porukat kerrostaloon. Lapset lentäneet pesästä ja helpompaa elämistä tahdotaan.

Vierailija
594/645 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras set-up: iso kerrostaloasunto parvekkeella ja autohallipaikalla arvokauounginosassa ja vieressä palvelut ja julkiset. Lisäksi hirsimökki Saimaan rannassa.

Vierailija
595/645 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on vanha, mutta kommentoin kuitenkin: ap kertoo olevansa keskimääräistä varakkaampi, mutta tekivät töitä ja säästivät pitkään asunto-osakkeen käsirahaan? Eikö keskimääräistä varakkaampi ostaisi ko. asunnon käteisellä ja remontoisi mieleisekseen ennen muuttoa?

Vierailija
596/645 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalo on paras! Mut me hommattiin myös mökki kun välillä halutaan käydä maalla.

Meillä on kummallakin pääsy maaseudun rauhaan, kun on neljä "mummolaa ja vaarilaa", eli minun isovanhempani ja mieheni isovanhemmat. Näiden lisäksi on kummankin suvun kesäpaikat järven rannalla. Eli päästään helposti maalle, vaikkei ihan omaa mökkiä ole.

Mutta ilmeisesti lapset menevät kaupungissa pilalle, vaikka kävisivätkin tiuhaan maalla :(

ap

No niin. Tuossahan se villakoiran ydin onkin. Telläydytte mummoloihin ja vaariloihin loisimaan ja palveltaviksi.

Siksi saatte myös maksaa siitä, kuuntelemalla vattuilut.

Vierailija
597/645 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo yli viisikymppinen ja asunut koko ikäni vuokralla, ohan jo siitäkin syystä etyä muutin nuorempana yksin pääkaupunkiseudulle, olen asunut muutamaa hetkeä lukuunottamatta yksin, eikä pks alueella ole varaa hankkia yksin sellaista remonttivapaata saunallista kaksiota, jossa tykkäisin asua, saati alueelta jossa haluan asua (eli laadukas uudehko alue meren läheisyydessä). En saisi edes lainaa niin paljoa, eikä mulla ole mitään perintöjä jota olisin voinut hyödyntää. Pidän vapaudesta, vuokra-asunnosta pääsee eroon kuukaudessa, saa vaihtaa helposti jos jokin asunnossa tai ympäristössä ei miellytä. 

Olen kuullut lukemattomia ja taas lukemattomia kertoja kyselyitä, ihmettelyitä, pohdintaa ym kommemtointia vuokra-asumisestani ja ylipäätään joka vit  . un ihminen kysyy onks sulla oma vai vuokra asunto. Mitä hittoo se ensinnäkään kellek

Minullakin on uudehko farkku parkkiruudussa. Ostin Tokmannilta ja asettelin siihen parkkiruutuun. Autoa kun minulla ei ole.

Vierailija
598/645 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut lukemattomia ja taas lukemattomia kertoja kyselyitä, ihmettelyitä, pohdintaa ym kommemtointia vuokra-asumisestani ja ylipäätään joka vit  . un ihminen kysyy onks sulla oma vai vuokra asunto. Mitä hittoo se ensinnäkään kellek

Hirveä esitys ja selittely kuinka laadukasta ja hienoa sinulla on. Ja sitten esität vaihtoehdoksi että kälyinen röttelö on ainoa vaihtoehto ostaa omaa.

Vierailija
599/645 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa olen asunut suomen kalleimmalla alueella ja sielläkin juoppo metelöi päivittäin rappukäytävässä. Asui ihan omassa asunnossa niin kuin minäkin. Oli kyllä ihan mukava, mutta metelöi tahallaan ärsyttääkseen muita.

Ihana juoppo. Ihan oikein teki kun häiriköi rikkaita pullamössö kultalusikka ihmisiä.

Vierailija
600/645 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin hölmö aloitus.Kaikki sun maalaiset on jo varmasti valhe mutta se että joku jaksaa aloittaa ketjun kun ei olekkaan varaa omakoti taloon tuskin parantaa oloasi pitkään.No miljoonilla muillakaan suomalaisilla ei ole tyytykää siihen :)

Hassusti sanottu.

Kerrostaloneliöt hyvällä paikalla ovat paljon arvokkaampia kuin okt-neliöt koska niin moni niissä haluaa asua. Minä asun kerrostaloasunnossa jonka hinnalla voisi ostaa viisi omakotitaloa Helsingistä. Kalliit neliöt valitsin juuri siksi, kun en halua asua omakotitalossa vaan juuri tällä upealla sijainnilla missä nyt olen.

Voi olla, että rahallisesti on arvokkaampaa, mutta henkisesti sitten taas ei 

No enpä tiedä. Aika tiukkaa tekisi muuttaa keskustasta edes lähiöön tällä hetkellä, maaseudusta puhumattakaan. Keskustassa on ihan omanlaisensa energia. Linnunlaulua voi laittaa tulemaan vaikak spotifystä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi