Ottaa päähän, kun keskustelee maalla asuvien sukulaisten kanssa. Niiden mielestä ihmisen tulee asua omakotitalossa. Piste.
Olemme keskimääräistä varakkaampia ihmisiä ja meillä oli varaa ostaa Helsingin keskustasta melkein 100 neliön kerrostaloasunto. Haaveilimme sellaisesta pitkään ja teimme töitä, että saimme säästettyä käsirahan. Ostimme remonttikuntoisen huoneiston, jota on huolellisesti remontoitu pitkään.
Emme ole koskaan halunneet omakotitaloa rasittavine puutarha- ja ulkotöineen. Ei edes paritaloa, eikä rivitaloa. Ei haluta parveketta eikä pihaa. Me _haluamme_ asua kerrostalossa kaupungin keskustassa.
Joka ikinen kerta maalla asuvien sukulaisten kanssa keskustellessa he ihmettelevät, miksi _vieläkin_ asumme kerrostalossa. Että eikö jo kolmen lapsen kanssa pitäisi muuttaa omakotitaloon - onhan meillä varaakin. He eivät millään käsitä sitä, että joku tieten tahtoen haluaa asua kerrostalossa. Kun jokaisella lapsiperheellä pitäisi olla se oma piha, jossa lapset voi juosta.
Rasittavaa. Onko joku muu törmännyt tällaiseen? Pitäisi olla välittämättä, mutta kun eivät usko puhetta ja tätä jatkuu vuodesta toiseen.
Kommentit (645)
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset vaan on juntteja. Tynyrissä kasvaminen parantaa vielä mahdollisuuksia siihen.
No mä varmaan olen nähnyt suomea ja maailmaa vähän enemmän, kuin se slummin asukki, jolla ei ole kun hkl n kortti.
Me asuimme kerran yhdessä perslä . .. . eiku muuttotappiopaikkakunnalla tietäen, ettemme todennäköisesti jää sinne ja asuimme vuokralla rivitalossa. Silloinkin tuli kommentteja talonostosta, että meidän kannattaisi ostaa talo, kun ne ovat niin edullisia. Onhan ne edullisia, kun kunnan keskustassakin on taloja tyhjillään ja jos ostaa, niin ei pääse eroon, kun kukaan ei osta.
Eikä vaan maalla.Meillä oli aina tavoite oktalo ja samaa kaikki jälkikasvukin haluaa.Kaikilla sukul.sisaruksilla Omakoti on se juttu.Pysyy..onhan se oman näköistä asumista.Meillä vanhemmilla on montakin oktaloa.
Me asutaan pikkuisen vajaan 100m2 kerrostaloasunnossa. Ja lähes koko ajan kuullaan, milloin alatte rakentamaan, ettehän te nyt voi kerrostalossa asua, pitäisi olla enemmän neliöitä lapsiperheellä (jokaisella oma huone) jne jne. Meillä on lyhyt matka joka paikkaan, eikä olisi aikaa suuriin pihatöihin. Olen viettänyt lapsuuteni lähes 200m2 omakotitalossa, jossa oli valtava piha ja piharakennukset. Kaikki vapaa-aika meni ruohonleikkaamuseen, haravointiin, kukkien kasteluun ja kitkemiseen, lumitöihin ..en jaksaisi samaa. En kaipaa suuria neliöitä, vaan helppohoituisuutta.
Jep, tutulta kuulostaa. Minulla on vielä sellainen mies, jonka pylly kasvaa herkästi sohvaan kiinni. Saa patistaa ja muistutella ihan tavallisista kerrostalon kotitöistäkin, että ripusta nyt ne pyykit ennen kuin alkavat haista.
En todellakaan haluaisi tähän päälle vielä ulkotöitä. Mökilläkään mies ei patistamatta leikkaa nurmikkoa tai kolaa lumia, ja aika usein hommat pitää vaan tehdä yksin itse, jos ne haluaa tehdyiksi.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä tökeröä arvostella miten muut ihmiset asuvat, mutta onhan tuo alle 100 neliöä kovin ahdas 5-henkiselle perheelle. Eikä edes parveketta?
Rivien välistä luettuna tuntuu että jonkinlaisen varakkaan ihmisen rooli tuntuu kovin tärkeältä APlle.
Meillä on 89 neliötä viidellä hengellä. Yksi tai kaksi makuuhuonetta enemmän toki voisi olla, mutta kyllä tähänkin mahtuu. Meillä on kyllä myös parveke, ja lisäksi pienen taloyhtiön leikkipaikka on suoraan ikkunamme alla, joten siihen on ollut helppo päästää lapset leikkimään.
Niin, teille siis on osoitettu sellainen lokero siinä taloyhtiössä, mutta ette todellisuudessa edes omista sitä, vaan sen yhtiön osakkeita. Petaatteko sänkynnekin johonkin piironginlaatikkoon?
"itse vaihtaa kattotiilejä, jotta naapurit pitäisivät reippaana?" Tuo tiili-sana taipuu muuten tuohon lauseeseen kattotiiliä.
Sellaista muotoa kuin tiilejä ei ole olemassa. https://fi.wiktionary.org/wiki/tiili
meidän suku lopetti jankutuksen kun kovaan ääneen sanoi pahemmalle jankkaajalle VOI ME SAATAS NYKYISEN ASUNNON HINNALLA 5 SINUN TALOA. KYLLÄ MENI PERILLE. ei ole kukaan kehdannut tulla arvioittamaan tönönsä arvoa.
Pakkoko sinne maalle on mennä käymään?
Sanoisin että tämä maksaa paljon enemmän kun teidän omakotitalo
Tuo on semmoista lupsakkaa jutustelua. Teidänkin tulee kylään tultua koputella vähän seiniä ja jutustella..."jotta aiotteko palokunnan harjoituksiin yrittää vai miten meinaatte päästä eroon kun ei näitä enää kukaan osta..."
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin hölmö aloitus.Kaikki sun maalaiset on jo varmasti valhe mutta se että joku jaksaa aloittaa ketjun kun ei olekkaan varaa omakoti taloon tuskin parantaa oloasi pitkään.No miljoonilla muillakaan suomalaisilla ei ole tyytykää siihen :)
Hassusti sanottu.
Kerrostaloneliöt hyvällä paikalla ovat paljon arvokkaampia kuin okt-neliöt koska niin moni niissä haluaa asua. Minä asun kerrostaloasunnossa jonka hinnalla voisi ostaa viisi omakotitaloa Helsingistä. Kalliit neliöt valitsin juuri siksi, kun en halua asua omakotitalossa vaan juuri tällä upealla sijainnilla missä nyt olen.
Onhan se nyt aina ollut niin että köyhät ja huono-osaisimmat ihmiset asuvat kerrostalossa. Tai yleensä asunto-osakkeessa.
Niin, sepä siinä onkin kummallista. Jos sen kerrostaloasunnon arvo on yli 800t, niin pitäisihän jokaisen ymmärtää, että ei siinä asuta vastentahtoisesti. Kyllä sillä rahalla saa jo rivitalonpätkän tai omakotitalonkin, eikä tarvitse lähteä minnekään kauhean syvälle maakuntiin.
Yhteen aikaan tuota meiltäkin kysyttiin, että milloinkas muutatte rivitaloon tai omakotitaloon. Onneksi ei enää. Liittyy lasten aikuistumiseen. Ihmiset ymmärtävät helpommin sen, että pariskunta asuu kerrostalossa. Mene ja tiedä, miksi näin.
Asuimme korona-aikana n 1/2 v äitini lapsuudenkodissa. Kantovesi, puulämmitys, puucee. Ei tietty tarvi olla niin kaukanasivistyksestä, mutta ei kiitos.
Talossa oli neliötä n 120 , rakennuksia lisäksi pihalla, aitta, navetta jne.
Älyttömästi paikkoja, joihin laittaa romua, säilytykseen.
sain tarpeelseni tästä ainaisesta työlistalta. Rännejä, lunta, nurmikkoa, oksia. Ei enää ikinä
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että tämä maksaa paljon enemmän kun teidän omakotitalo
Niin, omakotitalon hinnalla saisi komeron Helsingin keskustasta.
Okt onkin täysin ylivertainen kerrostaloluukkuun nähden.
make 42 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei tuosta jurnutettu. Suurempi ongelma oli kun sukulaiset ei tajunnu ettei kerrostalossa oikeesti eletä kuin jossain Salatuissa Elämissä. Siis niille oli suuri ihmetyksen aihe kun ei tuppauduttu naapureille kahvittelemaan ja istuttu koko talon voimin kesäiltoja pihamaalla rupatellen.
no miksi ihmeessä sitten asutte kertsissä jos ei kerran naapurit kiinnosta? itse asun juuri sen takia omakotitalossa
Kerrostalossa nimenomaan hukkuu massaan ja saa olla mukavan anonyymi. Minä muutin pois OKT-alueelta kun en jaksanut rupatella naapureiden kanssa. 😀
Kerrostaloasuminen on edullista ja helppoa! Asuin kerrostalossa lähes koko ikäni, nyt 6 vuotta omakotitaloasumista takana..koko ajan saa tehdä kaikkea, mutta huom SAA! Tykkään pihatöistä ja puutarhan hoidosta, se on täydellistä aivot narikkaan hommaa vastapainoksi vaativalle työlleni. Olen töissä terveysalalla ja rakastan sitä, että asumme kaukana muista. En jaksa enää ihmisiä kuten aiemmin, kiitos sosiaalisen työni 😃. Talo oli suht edullinen mutta koko ajan pitää olla rahaa jemmassa pieniin tai isompiin remontteihin. En usko että palaan enää kerrostaloon..nautin luonnosta ja hiljaisuudesta. Mihinkään omakotitalolähiöön en myöskään ikinä muuttaisi.
-erakko
Miksi muitten mielipiteet häiritsee sinua? Jokainenhan voi olla mitä mieltä haluaa.