Kumpaan jättäisit kellon: talvi- vai kesäaikaan?
Kommentit (1008)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset lienee hivenen masokistisia, kun he haluavat jo valmiiksi pimeästä paikasta entistä pimeämmän. Jee, saa unta paremmin, ei me valoa tarvita!
Sitten mennään valittamaan taas tohtorille kaamosmasennusta. Eiku syysmasennusta. Eiku kesä-.
No kuule jotkut sattuu tykkäämään pimeästä talvesta. Minulla ei ole ollut koskaan kaamosmasennusta. Rakastan mennä töihin pimeässä, se on ihanan tunnelmallista. Olen hämärässä virkeämpi ja aktiivisempi. Valoisat aamut (muutoin kuin kesällä) aiheuttaa stressiä, kun kaikki muut ihmiset ympärillä on niin pirun tehokkaita ja yltiöpositiivisia :D Talven pimeys on turvallinen vaippa johon kietoutua. Työnteko on silloin rennompaa.
Mua haittaa paljon enemmän työpäivän jälkeinen pimeys illalla kuin työpäivää edeltävä pimeys aamulla. Aamulla kun on mentävä joka tapauksessa töihin, niin eipä sitä sen vuoksi juuri ajattele, että onkohan siellä nyt pimeää vai valoisaa. Sen sijaan työpäivän jälkeen kun olisi vapaa-aikaa, niin monet vapaa-ajan touhut tekisi valoisassa tai ainakin niistä nauttisi huomattavasti enemmän valoisassa. Siksi valitsisin itse ennemmin kesäajan.
Vierailija kirjoitti:
Pidemmät valoisat illat on minulle paljon paljon tärkeämpiä kuin aikaiset valoisat aamut. Iltapäivällä ja illalla on vapaa-aikaa, jolloin voi harrastaa ja nauttia valosta. Valoisan ajan pidentäminen aamusta on hukkaan heitettyä valoa, koska silloin täytyy olla töissä. Mielummin nautin lisävaloni iltapäivällä ja illalla.
Niin toki SINÄ minäminä-maailmassa elävä toimistoihminen. Mutta kun on olemassa paljon ammatteja, joissa työskennellään ulkona. En tiedä pystytkö ajattelemaan omaa napaasi pidemmälle, että millaista on esim.kiinteistöhuollon ihmisten työskennellä kesäajassa, kun aamut ovat entistä pidempään pimeämpiä. Kas kun kaikki eivät työskentele sisätiloissa ja aikavälillä 9-17.00.
Talviajan kannattajat on hulluja ja tulevat vielä katumaan päätöstään, kun heille selviää, että kesäpäivät tuntuu tulevaisuudessa huomattavasti lyhyemmiltä hämärän laskeutuessa aiemmin. Kesä on Suomessa parasta ja nyt menette pilaamaan sen.
Talvella kuuluukin kärsiä. Se on joka tapauksessa pimeä, ei se siitä muuksi muutu. Kesä on enemmistön mielestä ihmisen parasta aikaa, joten on pähkähullua, että nyt halutaan nipistää kesäilloista yksi valoisa tunti pois.
Kolme aikavyöhykettä Suomeen. Pikkuriikkisen valoa kaivataan myös tänne Lappiin.
Vierailija kirjoitti:
Kolme aikavyöhykettä Suomeen. Pikkuriikkisen valoa kaivataan myös tänne Lappiin.
Näin! Suomi on noin 1200 km pitkä maa, miksei sitä oteta huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidemmät valoisat illat on minulle paljon paljon tärkeämpiä kuin aikaiset valoisat aamut. Iltapäivällä ja illalla on vapaa-aikaa, jolloin voi harrastaa ja nauttia valosta. Valoisan ajan pidentäminen aamusta on hukkaan heitettyä valoa, koska silloin täytyy olla töissä. Mielummin nautin lisävaloni iltapäivällä ja illalla.
Niin toki SINÄ minäminä-maailmassa elävä toimistoihminen. Mutta kun on olemassa paljon ammatteja, joissa työskennellään ulkona. En tiedä pystytkö ajattelemaan omaa napaasi pidemmälle, että millaista on esim.kiinteistöhuollon ihmisten työskennellä kesäajassa, kun aamut ovat entistä pidempään pimeämpiä. Kas kun kaikki eivät työskentele sisätiloissa ja aikavälillä 9-17.00.
Työskentelyyn riittää hyvä valaistus.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset lienee hivenen masokistisia, kun he haluavat jo valmiiksi pimeästä paikasta entistä pimeämmän. Jee, saa unta paremmin, ei me valoa tarvita!
Sitten mennään valittamaan taas tohtorille kaamosmasennusta. Eiku syysmasennusta. Eiku kesä-.
Masokistisia? Salli mun nauraa! Talviaikahan on nimenomaan normaaliaika ja kesäaika on saksalaisten keksimä tekoaika, se on fakta. Muista ihmisistä en mene sanomaan mitään, mutta itselleni ei tulisi mieleenkään valittaa pimeänä aikana yhtikäs mitään, varsinkaan yhdellekään tohtorille. Syksy on mahtava vuodenaika!
Pimeä kausi ei edes ole niin pitkä kuin se jostain syystä mielletään. Terminen syksy kestää noin 2 - 2,5 kuukautta. Käytännössä päivät ovat alkaneet pitenemään jo ennen jouluaattoa, koska talvipäivänseisaus sattuu useimmiten 20.12. - 22.12. väliselle ajalle. Tietenkään päivien pitenemistä ei heti huomaa, mutta tammikuussa sen kuitenkin jo aavistaa ja helmikuussa sen jo huomaa aivan selkeästi. Aina sinä voit sellaisen kirkasvalolampun hankkia, jos tämä syksy tuntuu liian pahalta. Se kuulemma auttaa ihan oikeasti.
Vaikea sanoa kyllä. Kesällä haluaisin, että aurinko laskisi jo tuntia aiemmin, mutta talvella haluaisin pidemmän päivän. Klo 15 laskeva the sun on siis sooooo depressing.
Vierailija kirjoitti:
Talviajan kannattajat on hulluja ja tulevat vielä katumaan päätöstään, kun heille selviää, että kesäpäivät tuntuu tulevaisuudessa huomattavasti lyhyemmiltä hämärän laskeutuessa aiemmin. Kesä on Suomessa parasta ja nyt menette pilaamaan sen.
Suomen kesässä ei valo lopu kummastakaan päästä päivää. Eikä pimeyskään ole kortilla talvisin. Syksyllä ja keväällä kellonajalla on merkitystä. Aamun valoisuus vaikuttaa terveyteen positiivisesti, tästä on ihan tutkimustietoakin olemassa. Lomatkin on pääsääntöisesti kesällä, silloinhan eletään ilman kelloa.
Olen talviajan kannalla!
Ehdottomasti talviaika! Odotan jo, että siirretään kelloja, ja saa nukkua sen tärkeän tunnin pidempään. Kesäaikaan siirtyminen ahdistaa, kun taas otetaan takapakkia luonnollisesta rytmistä, ja aamut pimenevät uudelleen. Kesällä aurinko porottaa, vaikka pitäisi jo mennä nukkumaan. Ja kyllä, pimennysverhot ovat ikkunassa.
Kesäaika on keinotekoinen. Normaalirytmini on täysin talviajassa. Rytmin siirtäminen kesäaikaan on vain vaikeutunut vuosi vuodelta. Ihailen ihmisiä, joihin tämä ei vaikuta millään tavalla. En tiedä, minkä ikäisiä nämä kesäaikaa ihannoivat ovat, mutta muistan itse myös ajan, jolloin kelloja ei siirrelty. Ne olivat hyviä aikoja ne. Eli toivon paluuta normaaliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö se sellainen ajatus olisi kuitenkin paljon miellyttävämpi, että loppupäivän saa työskennellä valossa, kuin sellainen, että loppupäivä huhkitaan taas pimeydessä? Minulle ainakin olisi ensin mainitsemani ajatus työpäivän aikana paljon piristävämpi.
Mitä järkeä olisi talviajassa, kun kesällä nousisi Aurinko silloin joskus klo 2 tai klo 3 yöllä? Valoisia tunteja käytettäisiin siis nukkumiseen! Eihän siinä olisi mitään järkeä.
Kesäaika mutta musta alkaa tuntua et parempi olis veivata, kun päättäjät päättää kummmin sen kannalta mikä on taloudelle edullista, ei ihmisten mielipiteen tai tahdon mukaan.
"Aamun valoisuus vaikuttaa terveyteen positiivisesti, tästä on ihan tutkimustietoakin olemassa. " Niin, varmaan juurikin aamuvirkuilla. Osa ihmisistä on kuitenkin iltavirkkuja. Itse olen pirteimmilläni ja luovimmillani illalla ja yöllä. Aamut ovat aina olleet kärsimystä, varsinkin valoisat sellaiset, koska silmäni ovat valolle herkät. En todellakaan nautivaloisista aamuista, vaan ne masentaa. Valoisat iltapäivät, illat ja (kesä-)yöt on ihania.
Kannatan jättimäisten peilien lähettämistä avaruuteen, joista heijastettaisiin auringonvaloa maapallolle, jolloin talvipäivistä saataisiin valoisuuden osalta yhtä valoisia ja yhtä pitkiä kuin kesäpäivistä. Maksaisi ehkä paljon, mutta sen jälkeen säästettäisiin valaistuksessa aika käsittämättömän mittavat summat rahaa. Siitä puhumattakaan, paljonko erinäisten onnettomuuksien ja tapaturmien riski pienenisi ja sitä kautta säästyisi rahaa terveydenhoidon osalta.
Missäköhän tällaisia ihmisiä on? Vaikea uskoa, että ne, jotka oikeasti valoa kaipaavat, olisivat talvisin jotenkin yltiöpositiivisia sen yhden vaivaisen ylimääräisen tunnin takia.