Kumpaan jättäisit kellon: talvi- vai kesäaikaan?
Kommentit (1008)
Vierailija kirjoitti:
Talviaikaan. Se on meidän normaaliaikamme auringon suhteen.
Ehkä jossain Itä-Suomessa ja pohjoisessa. Meillä täällä lounaiskolkassa on asiat vähän toisin. Suomi on pieni maa mutta pitkä - ja leveä.
Miksei Suomella muka voisi olla kaksi aikavyöhykettä, toinen itään (ikuinen talviaika) ja toinen länteen (ikuinen kesäaika)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä miten kellojen siirto voi joitakin haitata, täytyy varmasti olla muitakin ongelmia siinä tapauksessa. Kun kellot siirretään kesäaikaan, tuntuu aamuisin mukavan valoisalta ja kevät tuntuu etenevän vauhdilla. Syksyllä taas ihana kun tuntuu pari päivää niinkuin olisi nukkunut pidempään.
Olen samaa mieltä, Suomi on kuitenkin maa missä selvästi eri vuoden ajat ja valokaudet erottuvat joten ihan fiksua että siiretään kelloja vuoden ajan ”kauden” mukaan. Ei ole iso vaiva.
Ei olekaan. En ymmärrä lainkaan näitä valittajia. Olin viidentoista kun siirtely alkoi, nyt olen pian viidenviiden, eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle aamuheräämiset ovat vaikeita, joten mielelläni nukun vähän pitempään. Niinpä kannatan talvi- eli normaaliaikaa.
Pidempään verrattuna mihin? Talvisin nukut 8 tuntia ja kesäisin 7 tuntia? Miksi ihmeessä? Mikset saa kesäisin nukuttua 8 tuntia? Miksi laitat kellon soimaan tuntia aiemmin? Vai vaihtuuko työaikasi talveksi? Vai eikö kesäisin riitä se 8 tunnin yöuni? Vai etkö osaa siirtää herätyskelloasi, niin että se herättää aina vaikka kello 7. kesät talvet?
Olisiko yksinkertaisesti suhteessa päivänvaloon. Ei muuta (yhteistä) kiintopistettä olekaan.
On uskottavaa, että herääminen päivänvaloon on helpompaa kuin pimeään.
Miksi ihmeessä kesäajan kannattajat haluavat väenväkisin tehdä meistä kaikista aamunvirkkuja jotka jaksavat nousta ennen päivänvaloa reippaasti agraarisosialistisen yhteiskunnan askareisiin.
Ymmärrät väärin. Kesäaikakannattaja haluaa pimeät aamut ja valoisan illan. Koska yhteiskunta on iltapainotteinen.Talviaikakannattaja valoisat aikaiset aamut ja pimeät illat, koska heidän on herättävä lypsämään klo 04 aamulla.
Millä logiikalla molemmat heräävät "aikaisin" aamulla kuin sillä että ei ole muodikasta sanoa olevansa aikaisin heräävää sorttia.
Talviajankannattaja haluaa de facto nukkua vielä kun kesäajankannattaja on jo aloittanut työnsä jotta ehtii ulkoilla valoisan aikaan ja mennä aikaisin nukkumaan. Talviajankannattaja odottaa kieli pitkällä hämäriä ja pimeitä illanviettoja erilaisissa riennoissa.
Kesäajankannatta haluaa tehdä asiat aikaisemmin suhteessa päivänvaloon kuin talviajankannattaja. Tämä on määritelmiensä mukaista.
Näin.
Talviaikaan.
Kesällä on koko ajan väsynyt kun vuorokaudessa on 1 tunti vähemmän.
Ei siis tietenkään oikeasti ole mutta tuntuu siltä kun se on väärässä paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Normaali aika -1h, ois paras
Eli ns.Keski-Euroopan aika
Vierailija kirjoitti:
Kesäaika. Sille saatiin yli 50000 allekirjoitusta ja siksi sen olisi pitänyt mennä eduskuntakäsittelyyn. Nössöt edustajat eivät ole vielä ottaneet sitä käsittelyyn, vaikka olisi pitänyt.
Otettiinhan. Asiasta keskusteltiin eduskunnassa. Päätöksiä ei tehty. Korona meni (ansaitusti) edelle.
Ehdottomasti paras olisi pitää nykyinen systeemi, valoisat kesäillat ja hieman valoisammat talviaamut.
Jos ihmisten turhan valituksen takia tästä todella luovutaan, niin tietenkin kesäaikaan pitäisi jäädä. Mikään ei ole niin ihanaa kuin keväällä valaistuvat illat.
Vierailija kirjoitti:
Talviaikaan.
Kesällä on koko ajan väsynyt kun vuorokaudessa on 1 tunti vähemmän.
Ei siis tietenkään oikeasti ole mutta tuntuu siltä kun se on väärässä paikassa.
Voi jumakauta 😂. Tiedoksesi että saat kesäajassa ihan sen saman 8 tuntia unta kuin talviajassakin. Menet vain nukkumaan ja voila, ei väsytä enää.
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama kumpaan kunhan loppuu tuo ees-taas veivaus.
Itse valitsisin ehkä talviajan. Valitettavasti ei taida koskaan päästä tästä veivaamisesta. Asia on sopivasti unohdettu koronan vuoksi. Jännä ettei kelloasialla ole ollut aikaa, vaikka sille on, että voiko kasvispihviä kutsua pihviksi??? Joten voi olla, että kelloasia jää mappiöhön ikuisesti.
Tehdään kompromissi, jätetään siihen välille! Puoli tuntia kesään päin normiajasta, olis hauska selittää turisteille, että tää on meidän juttu, kun ollaan konsensuskansaa.
Vierailija kirjoitti:
Jättäsin siihen puoliväliin.
mä äänestän kans aina noin. otan henkkarit ja lähden äänestys paikalle. jonotan pitkään ja hoidan paperi asiat virkailijan kanssa. kun pääsen koppiin päästänkin vain vihaisen pierun ja sitten lähen kotiin.
on ilo olla osa demokratiaa. suomi nousuun!
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti talvi/normaaliaikaan. Talvisin valoisammat aamut. Näinhän me elettiin ennen vuotta 1981 kun tämä kellojensiirto alkoi. Ja hyvin pärjättiin.
Mitä teet niillä aamutunneilla? Iltapäivän valoisa aika olisi esim. harrastusten kannalta parempi, ei kukaan harrasta aamuisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti talvi/normaaliaikaan. Talvisin valoisammat aamut. Näinhän me elettiin ennen vuotta 1981 kun tämä kellojensiirto alkoi. Ja hyvin pärjättiin.
Mitä teet niillä aamutunneilla? Iltapäivän valoisa aika olisi esim. harrastusten kannalta parempi, ei kukaan harrasta aamuisin
Kyllä minä harrastan aamuisin. Enkä ole ainoa.
Kesäaikaan. Talvella on joka tapauksessa pimeää tai vähintäänkin hämärää, kun töihin menee. Päiväaika vietetään töissä. Olisi mukaa edes hetken olla valoisassa, kun töistä pääsee. Mutta jos talviaikaan jäädään, liki koko valoisa aika menee töissä.
Ihmiset kaipaavat suurin osa valoa ja vapaa-aika pääosin vietetään iltapäivällä/illalla.
Ne, jotka haluavat jäädä talviaikaan, taitavat suurin osa viettää aikaa sisätiloissa, joten se ja sama, mitä pihalla on.
Itselleni tuo asia on sinänsä ok kumminkin päin, mutta ymmärrän valoa kaipaavia, joten tuo heille suotakoon.
Toki tilannehan on se, että kun Suomi liittyi eu.hun ja menetti samalla itsenäisyytensä ja päätäntä vallan asioihin, niin tuo kellojen(kaan) siirto ei ole meidän päätettävissä ja liekö edes koskaan toteutuu.
Eikö tämä veivaus lopu koskaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talviaikaan. Se on meidän normaaliaikamme auringon suhteen.
Ehkä jossain Itä-Suomessa ja pohjoisessa. Meillä täällä lounaiskolkassa on asiat vähän toisin. Suomi on pieni maa mutta pitkä - ja leveä.
Miksei Suomella muka voisi olla kaksi aikavyöhykettä, toinen itään (ikuinen talviaika) ja toinen länteen (ikuinen kesäaika)?
Kunnon lehmänkauppakompromissi.
Tärkeintä on tietysti tietysti että järjettömät puolivuosittaiset kelloanaikasulkeiset lopetetaan.
Mutta, normaaliaika on tietysti luontevin, sehän vastaa auringon kiertoa niin tarkoin kuin aikavyöhykejaossa on mahdollista. Jokainen voi sitten itse sovittaa vuorikausirytminsä haluamakseen.
Olen samaa mieltä, Suomi on kuitenkin maa missä selvästi eri vuoden ajat ja valokaudet erottuvat joten ihan fiksua että siiretään kelloja vuoden ajan ”kauden” mukaan. Ei ole iso vaiva.