Kumpaan jättäisit kellon: talvi- vai kesäaikaan?
Kommentit (1008)
Minä menen aamuisin töihin, mutta työpäivän jälkeen olisi kiva nähdä vielä valoa, eli kesäaikaan haluaisin jäädä! Talviaikana lähden pimeällä ja tulen pimeällä kotiin :(
Vierailija kirjoitti:
Siten että talvella on päivällä myöhempään valoisaa, eli onko se sitten talviaika?
Ei, se on juuri kesäaika:)
Sitä itsekin ehottomasti kannatan.
Ihmiset tarvitsevat nimenomaan valonpilkahduksia ja valoa tullessaan töistä ja koulusta. Aurinkoa ja d- vitamiinia.
En kestä jos tollojen hellehullujen takia jäädään kesäaikaan! Toivottavasti päättäjät kuuntelevat asiantuntijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten että talvella on päivällä myöhempään valoisaa, eli onko se sitten talviaika?
Ei, se on juuri kesäaika:)
Sitä itsekin ehottomasti kannatan.
Ihmiset tarvitsevat nimenomaan valonpilkahduksia ja valoa tullessaan töistä ja koulusta. Aurinkoa ja d- vitamiinia.
Eikä, kun aamulla!
Miten sitä valoa saa aamulla talvisin paitsi jos on vuorotyössä? Marraskuusta maaliskuuhun on pimeää lähes klo 9 asti talviajalla, joten ne jotka kaipailevat aamuisin valoa, näkisivät valonpilkahduksen vasta klo 8. Minä olen ainakin silloin töissä, sisätiloissa, kaksi tuntia aiemmin heränneenä ja työmatkani klo 7 aloittaneena. Pilkkopimeässä.
Tämän takia toivon sitä valoisaa aikaa iltapäivään. Pääsen töistä klo 15.30, joten ehtisin olla hetken valoisassa. Samoin koululaiset, jotka pääsevät koulusta noin klo 14-15 ehtisivä tulla kotiin valoisaan aikaan. Tiedän, että talvella pimeä tulee jo ennen klo 16 talviaikaan mutta jos pysyttäisiin kesäajassa, niin vielä klo 16 olisi valoisaa ja hetken ehtisi nauttia valoisasta myös vapaa-aikana. Suurin osa suomalaisista on töissä klo 8-16, joten siksi tämä olisi mielestäni vain järkevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talviaikaan, niin saa nukkua tunnin pitempään.
Siis mitä nää ihmeen pidempään nukkumiset on?
Mieluusti nukun pidempään, mutta eihän vuorokaudessa silti ole kuin 24 tuntia. Mihin matikkaan tai vuorokausinäkemykseen tuo perustuu? Vai joku muhittelee ikuista talviaikaa sen takia, että saa yhden kerran nukkua tunnin enemmän?
Se perustuu siihen, että sisäinen kello ei tunne mitään kellonsiirtoja. Eli nyt kesäaikaan uni tulee klo 23, normaaliaikaan kello on silloin 22. Herätys on kuitenkin aina 5.00, joten kesäaikaan nukkuu tunnin vähemmän ihan joka arkipäivä.
kesäaikaan uni tulee 0:30 ja talviaikaan se tulee 0:30, ainoo missä on ongelma on se saakelin pelleily kellojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Miten sitä valoa saa aamulla talvisin paitsi jos on vuorotyössä? Marraskuusta maaliskuuhun on pimeää lähes klo 9 asti talviajalla, joten ne jotka kaipailevat aamuisin valoa, näkisivät valonpilkahduksen vasta klo 8. Minä olen ainakin silloin töissä, sisätiloissa, kaksi tuntia aiemmin heränneenä ja työmatkani klo 7 aloittaneena. Pilkkopimeässä.
Tämän takia toivon sitä valoisaa aikaa iltapäivään. Pääsen töistä klo 15.30, joten ehtisin olla hetken valoisassa. Samoin koululaiset, jotka pääsevät koulusta noin klo 14-15 ehtisivä tulla kotiin valoisaan aikaan. Tiedän, että talvella pimeä tulee jo ennen klo 16 talviaikaan mutta jos pysyttäisiin kesäajassa, niin vielä klo 16 olisi valoisaa ja hetken ehtisi nauttia valoisasta myös vapaa-aikana. Suurin osa suomalaisista on töissä klo 8-16, joten siksi tämä olisi mielestäni vain järkevää.
Juurikin tämä! Ja viikonlopustakin menee tunti hukkaan kun enemmistö makaa sängyssä.
Vierailija kirjoitti:
En kestä jos tollojen hellehullujen takia jäädään kesäaikaan! Toivottavasti päättäjät kuuntelevat asiantuntijoita.
Tollo olet itse jos et tajua sitä että tammikuussa klo 8:00 on pimeetä kuin persereiässä. Se ei sinun heräämiseesi vaikuta yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Musta tuntuu, että ihmiset eivät tajua, mistä tässä kesä/normaaliaikajutussa on kyse. Jos esitettäisiin kysymys: Kuinka moni haluaa siirtyä heräämään talvella tunnin aikaisemmin, olisi ehkä eri ääni kellossa. Meidän aivot on kuitenkin synkattu oikeaan aikaan, auringon liikkeeseen.
Mihin koko kellojen vänkääminen perustuu, niin siinä ole mihinkään aivojen synkkaukseen, vaan siihen että kesällä ei mene päivänvaloa hukkaan vaan se tunti saataisiin laitettua työntekoon. Suomessa tällä ole kesällä eikä talvella hittoakaan väliä, koska jos olet huomannut, niin talvisin on pimeätä ja kesällä valoisaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt jatkettaisiin kesäaikaa suoraan tästä syksyn kautta talveen, niin missä kohtaa se muuttuisi tuntia aikaisemmaksi se herääminen? Heräisin ihan kuten nytkin, tolvanat.
Tänään tuli pimeää puoli kahdeksalta. Olisitteko halunneet pimeän jo puoli seitsemältä? Miksi ihmeessä? lapset ja itse vielä tuolloin ulkoilemassa ja tätä pitäisi tukea eikä vaikeuttaa, kun muutekin itketään, että lapset (ja aikuiset) lihoo kun ne ei ulkoile.
Eiku täällä nyt av-logiikalla menetät yhden tunnin nyt heti tässä nyt ja heti. Itsekkin olen kesäajan kannalla, kun se ”aamuaurinko” näy kun vasta 9:30 kun kaikki on olleet jo töissä ja koulussa, joten aivan sama onko se 9:30 vai 10:30 kun aurinko paistaa, mutta mieluusti kattelen auringolaskua 16:30 kun 15:30.
Se on selvää että palataan normaaliin aikaan, jota nykyisin sanotaan talvi ajaksi.
Vain se on oikea aika. Oikeaa aikaa olin ehtinyt käyttää nelisenkymmentä vuotta, ennen kuin viheliäiset päättäjät keksi kellojen siirron.
Se oli vanhaan hyvään aikaan. Vanha hyvä aika on aina oikea aika.
Kellojen siirrosta on ollut hirveästi haittaa, se on jopa aiheuttanut ennen aikaisia kuolemia.
Eläimet sekoaa ym.
"Venäjän, EU:n, vai yhteinen aika?"
http://kuoppari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/260986-venajan-eun-vai-yhteise…
ennen oli miehet rautaa kirjoitti:
Se on selvää että palataan normaaliin aikaan, jota nykyisin sanotaan talvi ajaksi.
Vain se on oikea aika. Oikeaa aikaa olin ehtinyt käyttää nelisenkymmentä vuotta, ennen kuin viheliäiset päättäjät keksi kellojen siirron.
Se oli vanhaan hyvään aikaan. Vanha hyvä aika on aina oikea aika.
Kellojen siirrosta on ollut hirveästi haittaa, se on jopa aiheuttanut ennen aikaisia kuolemia.
Eläimet sekoaa ym.
Se on se siirto mihin porukka kuolee eikä se kummassa ajassa eletään. Sitäpaitsi ihmistä ei ole luonto suunnitellut tekemään 8h töitä ja viettämään 6h vapaa-aikaa ja nukkumaan 8h.
Kesäaikaan, olisi edes vähän valoa vielä töistä päästessäkin. Se että talviajassa töihin lähtiessä on vähän valoisampaa ei paljoa ilahduta kun koko vapaa-ajan on pimeää.
Vierailija kirjoitti:
Kesäaikaan, olisi edes vähän valoa vielä töistä päästessäkin. Se että talviajassa töihin lähtiessä on vähän valoisampaa ei paljoa ilahduta kun koko vapaa-ajan on pimeää.
Mene tuntia aikaisemmin töihin, jos ei onnistu ni vaihda työpaikkaa.
Mielestäni se että haluaa itse mennä tuntia aikaisemmin töihin, ei ole pätevä perustelu siirtyä epänormaaliin aikavyöhykkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Muuta päiväntasaajalle jos ei Suomen luontainen rytmi nappaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tollo olet itse jos et tajua sitä että tammikuussa klo 8:00 on pimeetä kuin persereiässä. Se ei sinun heräämiseesi vaikuta yhtään.
Tammikuussa on pimeää myös kello 17.00, vaikka oltaisi kesäajassa.
En olisi uskonut että tästä aletaan keskustelemaan, luulin että normaaliaika olisi itsestäänselvyys mihin jäädään! Toivottavasti järki voittaa mutu-demokratian. Ei valtaa tietämättömälle massalle.
Vierailija kirjoitti:
Kai sun työpaikalla on ikkunat? Vai missä bunkkerissa painat duunia? Kai se on ihan sama katsooko sitä auringonlaskua kodin vai työpaikan lasin läpi.
Talviaikaan.