Uusi naapurini odottaa kaksosia rööki huulessa
Saatiin tänne meidän lähiöön aivan ihana uusi naapuri. Juttelin niitä näitä sen kanssa kun kävin tervehtimässä ja esitteli vatsaansa, kertoi odottavansa kaksosia. Kaksi lasta ennestään pyöri vieressä. Sitten tämä niin ihana nainen otti esiin röökiaskin ja sytytti tupakan. Vein omat lapset heti kauemmas tästä ja meinasin sanoa että ootko nyt ihan tosissasi. Muuttui heti kuva tästä naisesta, en itse ymmärrä moista. Olisiko kuulunut sanoa jotain vaikka asiahan ei minulle kuulu?
Kommentit (58)
En ole koskaan tajunnut tupakoinnin viehätystä. Haju on kamala, hampaat ja iho menee pahannäköiseksi ja läheiset kärsii katkusta. Hyi olkoon. Ennemmin hyväksyn sen että ottaa vähän olutta(ei tokikaan raskaana ollessaan) , mutta ei tupakointia.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko nämä tupakoivien kommentit täällä kirjoitettu tosissaan vai provoileeko joku?? Tiesin kyllä, että tupakoivat ovat keskimääräistä tyhmempiä, mutta että noin tyhmiä? Voiko tuollaisia ihmisiä oikeasti olla olemassa?
Joskus Facebookissa olen oman kaupunkini ryhmää seurannut ja tullut tulokseen, että kyllä, jotkut ihmiset suoltavat tasan samaa kakkaa ihan omalla nimellä naamalla, mitä täälläkin. Siellä FB:ssä ne julistaa, että niillä on OIKEUS tupakoida missä haluavat, ja ei kuulu niille jos jotain häiritsee vaikka ei pitäisi häiritä, koska jokaisen oma asia jne.
On luonnollista, että heidän tekstinsä on täynnä kirjoitusvirheitä ja profiilissa on elämän kova korkea koulu. Hölmöimmät tekevät itsestään hölmön silläkin, että tuovat tyhmyytensä esille ja profiissa lukee työnantaja. Eräänkin työnantaja oli paikallinen, savuttomaksi julistautunut sairaanhoitopiiri, ja nainen itse uhosi että polttaa missä haluaa, myös töissä.
Vierailija kirjoitti:
En oo koskaan tajunnut tätä että miksi tupakoimattomat luulevat olevansa jotenkin parempia vanhempia? Me rakastetaan lapsia ihan yhtälailla ja varmasti enemmänkin kun moni muu.
En ole ikinä tajunnut, että miten joku voi väittää rakastavansa lastaan, jos pahoinpitelee tätä. En voisi ikinä tehdä omille lapsilleni mitään pahaa. Tupakointi raskausaikana on kaikkea muuta kuin rakkautta lastaan kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
En oo koskaan tajunnut tätä että miksi tupakoimattomat luulevat olevansa jotenkin parempia vanhempia? Me rakastetaan lapsia ihan yhtälailla ja varmasti enemmänkin kun moni muu.
Kirjoitin tän toiseen ketjuun, mutta kirjoitanpa nyt saman tännekin:
Ei ole rakkautta syntyvää lasta kohtaan jos polttaa raskausaikana. Joskus jossain näytettiin miten se sikiö siellä kouristelee aina kun saa sitä nikotiinia istukan kautta. Raukalla kovat tuskat.
Mun tuttu kertoi että hän oli sanonut aika napakasti tupakoivalle miniälleen että heidän luonaan ei saa polttaa ja tupakointi pitäisi lopettaa kokonaan koska se vahingoittaa syntymätöntä lasta ja voi aiheuttaa pysyviä vaurioita.
Jos tupakoija ei tätä ymmärrä itse niin turha sitä sitten muita on syyttää jos hän saakin jostain syystä sairaan lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin poltin raskaana ja terveitä lapsia 3.joten jättäisin sen arvostelun ja antaisin toisen tehdä niinkuin parhaaksi näkee.
Tupakoivan älykkyysosamäärä on yli 10 pistettä matalampi kuin tupakoimattoman, koska aivojen hiusverisuonet tukkeutuvat. Ja kyky itsepetokseen uskomaton, koska tupakka manipuloi aivojen tunnekeskusta.
Olen hyvä äiti lapsilleni sanoivat muut mitä tahansa. Tiedän itse parahaiten. Jokainen äiti on paras äiti just omalle lapselleen
Täyttä puppua. Moni lapsi vaihtaisi mielellään vanhempansa toisiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse rv24 menossa ja poltan silloin tällöin. En välttämättä joka päivä mutta kuitenkin. Turha sun on sitä naapuriasi tuomita ja töllötellä. Eiköhän se elossa se lapsikin siellä pysy. On munkin äiti polttanut kaikki raskautensa ja ihan ihmisiä meistä kasvoi.
Ihminen se tietty on sairas ja tyhmäkin ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Itse rv24 menossa ja poltan silloin tällöin. En välttämättä joka päivä mutta kuitenkin. Turha sun on sitä naapuriasi tuomita ja töllötellä. Eiköhän se elossa se lapsikin siellä pysy. On munkin äiti polttanut kaikki raskautensa ja ihan ihmisiä meistä kasvoi.
Nämä on aina hauskoja kommentteja. Sinä todistat juuri pointtimme oikeaksi: ”minunkin äitini poltti kun odotti minua JA NYT MINÄKIN POLTAN.” Näetkö miten se vaikutti sinuun? Et kovin järkeväksi kasvanut ja liekö tupakoinnilla vaikutusta asiaan.. niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin poltin raskaana ja terveitä lapsia 3.joten jättäisin sen arvostelun ja antaisin toisen tehdä niinkuin parhaaksi näkee.
Oletan että lapsesi ovat näin ollen yli 50 vuotiaita. Tupakointi raskausaikana muuttaa kehittyvän sikiön verisuonia. Mistäkö tiedän; Ystäväni 30v sai aivoinfarktin johtuen kaulan verisuonesta. Hänen äitinsä tupakoi raskausajan. Tähän saakka "lapsi oli terve" tupakoinnista huolimatta. Ystävälläni on todella terveet elintavat ja hoitanut neurologi oli nostanut suurimmaksi riskitekijäksi raskaudenaikaisen altistumisen tupakalle.
Muuta pois jos naapurustossasi liikkuu muita samanlaisia. Jos ei näy niin sitten tuo muija on lapsineen muuttanut ihan oikeaan paikkaan. Lapsille on hyväksi kasvaa kunnollisessa ympäristössä, jossa ei päihteidenkäyttöä näy eikä muitakaan sosiaalisia ongelmia.
Siis tämä nykyisen käsityksen mukaan yli puolet 60-70 ja 80 luvulla syntyneistä olisi sairaita jollain tapaa??
Kenties unohdettu että Hyvin moni äiti poltti silloin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät lastesi olevan terveitä? Yksi raskausaikaisen tupakoinnin mahdollisia seurauksia on poikalapsen hedelmättömyys. Jos lapsesi joskus itkee sinulle ettei saa lapsia, muista että se saattaa olla sun syy.
Ei se niin vaikeaa ole lopettaa kun sen tekee oman lapsen parhaaksi. Tiedän kokemuksesta.
Serkullani tämä tilanne. Ovat yrittäneet lasta yli pari vuotta, menivät tutkimuksiin, miehen sperma aivan surkeaa, siittiöitä aivan liian vähän ja huonolaatuisia.
Miehen äiti poltti tupakkaa koko raskauden.
Muutenkin miehellä ollut aikuisiällä erilaisia terveysongelmia.
Ainoastaan itsekäs, äidiksi kelpaamaton ääliö polttaa raskausaikana, kun riskit ovat tiedossa. Parempi olla hankkimatta lasta ollenkaan jos ei tuon vertaa voi lapsensa terveyttä ajatella.
"Lopettamisen aiheuttama stressi on sikiölle pahempi" itselleen on helppo valehdella.
Yksikään lääkäri ei ole sitä mieltä.
Itse lopetin välittömästi kun yllättäen positiivinen testi tuli tehtyä,ei olisi tullut mieleenkään altistaa kehittyvää sikiötä 4000 eri myrkylle.
Vierailija kirjoitti:
Siis tämä nykyisen käsityksen mukaan yli puolet 60-70 ja 80 luvulla syntyneistä olisi sairaita jollain tapaa??
Puhu vain omasta puolestasi. Enemmistö ei polttanut ja tupakoinnin vaarat tunnettiin jo tuolloin. Kaikki eivät vain välittäneet lapsen terveydestä kuten eivät välitä nytkään.
Muuten ihmiset saavat polttaa niin paljon kuin haluavat, mutta sitä en voi ymmärtää, että altistaa syntymättömän lapsensa savulle. Se on varmaan kaikista hirvein asia. Tietysti sekin on ikävää, kun ne jo olemassa olevat lapset joutuvat myös "tupakoimaan", mutta silti se raskaana tupakoiminen on kamalin aisa. Ihan kauhea olo tuli. Olisin varmaan repinyt tupakan äidin kädestä tai muuten menettänyt hillintäni täysin.
Vierailija kirjoitti:
No ei polttanut. Tupakan haitat ovat olleet tiedossa jo aikojen alusta.
Edelliseen viestiin vielä se, että jos odottaa kaksosia niin kyseessä on kuitenkin vielä riskialttiinpi raskaus ja voivat vauvojen painot jäädä muutenkin alemmas. Tässä tapauksessa tupalla voi olla vie suurempi merkitys jo vauvojen selviämisen kannalta jos syntyvät liian aikaisin ja liian pienikokoisina. Raivoissani olen.
Minäkin olin tuplajärkyttynyt, että vaikka kuinka tyhmä on niin kaksisoakaan odottaessa ei ymmärrä lopettaa. Olisin itse muutenkin jo kauhuissani kaksoraskaudesta, että kuinkahan kauan ne kyydissä pysyy jne. mutta sitten ei tee edes sitä vähäisintä niiden vauvojen eteen. Hyi että jotkut ovat vaan niin pohjattoman itsekkäitä ja sen eivät voi hetkeäkään ottaa vastuuta tupakoinnistaan eikä tekosyille ole loppua. :( ja varmasti korreloi myös äö:n kanssa koska käsittääkseni suurin osa tupakoivista naisista lopettaa heti plussatessaan. No toivotaan, että tämän naapurin lapset syntyy edes kutakuinkin terveinä vaikkei äitiä kyllä näytä kiinnostavan. Ja mikäli terveinä syntyy niin silloinhan raskausajan tupakoinnilla ei ole ollut eikä tule olemaan mitään haittavaikutuksia.
Ei täällä puhuta oluen juonnista. Ei jonkun toisen oluen juonti tee tupakoinnista vaarattomampaa tai hyväksyttyä. Ne tupakoitsijat ottavat myös helpommin sitä olutta.