Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten unisex-pukuhuone ehkäisee seksuaalista häirintää?

Vierailija
11.09.2018 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201809072201185909/

"Sukupuolivähemmistöön kuuluvat asiakkaat ovat kohdanneet rankkojakin häirintätapauksia liikuntapaikoissa ja tästä syystä liikuntapalvelut eivät ole monelle saavutettavia. Esimerkiksi sukupuoltaan korjaavan ihmisen liikuntaharrastus voi olla pitkään katkolla muiden asiakkaiden uhkaavan käytöksen takia, Setan Transtukipisteen palveluohjaaja Miska Salakka kertoo."

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen koko elämäni liikuntaa harrastanut, vaihtanut vaatteita pukuhuoneessa tuhansia kertoja. Ikinä en ole tähän ongelmaan törmännyt, joten väitän, että melkoisen marginaalinen ongelma kyseessä.

Mä olen kai tosi kalkkis, mutta jos henkilöllä on pippeli, niin sitten mennään miesten puolelle, vaikka kuinka kokisi itsensä naiseksi. Tässä ilmeisesti taas yksilön "oikeus" ajaa yhteisön mielipiteiden yli. Mä en juuri muita pukuhuoneessa katsele, mutta kokisin silti epämiellyttäväksi, jos joku siellä naisten puolella kekkulois munasillaan.

ja vielä... esim uimahalliin ei ole pakko mennä, jos se on noin ylivoimaisen vaikeaa. Esim. kuntosalilla ei ole pakko itseänsä nakeksi riisua vaatteiden vaihdon yhteydessä. Ja aina voi pyöräillä, käydä juoksemassa tms, jossa ei tarvitse sinne pukkariin muiden kanssa tunkeutua.

Juuri tällaisten ihmisten takia näitä pukuhuoneita tarvitaan.

Vierailija
62/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos pukuhuone on myös vauvaperheille ja liikuntarajotteisille, niin oletetaanko kaikkien vanhempien ja liikuntarajotteisten olevan suvaitsevaisia, eikä näin häirintää synny?

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005818348.html

Tai hyväksyvätkö nämä muunsukupuoliset vauvaperheet ja liikuntarajoitteiset pukutiloihinsa vai antavatko huutia näille, kun edustavat valtaväestöä sukupuoliasiassa? Ovatko he suvaitsevaisia valtaväestöä kohtaan?

🤔🤔🤔

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen koko elämäni liikuntaa harrastanut, vaihtanut vaatteita pukuhuoneessa tuhansia kertoja. Ikinä en ole tähän ongelmaan törmännyt, joten väitän, että melkoisen marginaalinen ongelma kyseessä.

Mä olen kai tosi kalkkis, mutta jos henkilöllä on pippeli, niin sitten mennään miesten puolelle, vaikka kuinka kokisi itsensä naiseksi. Tässä ilmeisesti taas yksilön "oikeus" ajaa yhteisön mielipiteiden yli. Mä en juuri muita pukuhuoneessa katsele, mutta kokisin silti epämiellyttäväksi, jos joku siellä naisten puolella kekkulois munasillaan.

ja vielä... esim uimahalliin ei ole pakko mennä, jos se on noin ylivoimaisen vaikeaa. Esim. kuntosalilla ei ole pakko itseänsä nakeksi riisua vaatteiden vaihdon yhteydessä. Ja aina voi pyöräillä, käydä juoksemassa tms, jossa ei tarvitse sinne pukkariin muiden kanssa tunkeutua.

Et ole törmännyt ongelmaan siksi, että henkilöt, joita asia koskee, eivät käy yleensä uimahallissa. Et ole ilmeisesti koskaan nähnyt transsukupuolista kehoa alastomana? Asia ei ole niin yksinkertainen, että pippelilliset menevät miesten pukkariin ja pimpilliset naisten. Googlaa vaikka transmalli Buck Angel. Määritelmäsi mukaan hän kuuluisi naisten pukkariin.

Vierailija
64/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka enää menee uimahalliin? Itsellä oli inha olo jo pitkän aikaa ennen mutta tämä ketju varmisti etten enää käy:

https://www.vauva.fi/keskustelu/1070714/ketju/oudointa_mita_olet_nahnyt…

Minä esim olen lopettanut uimahallissa käymisen sen vuoksi että siellä on kaikenlaista paskaa ja töhnää + uimavalvojat stalkkaavat uimareita ja pisteyttävät heidän vartaloitaan ja haukkuvat yhdessä. Vrt Raahen uimahalligate.

Vierailija
65/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aihetta sivuten, unisex vessat näin naisen näkökulmasta ovat usein niin kusessa kauttaaltaan, että soisin ettei niitä ole, ainakaan kunnes kaikki miehet osaavat käyttää vessatiloja asianmukaisesti.

Kyllähän sinä tiedät minkälaisia hetki kerrallaan viettiensä perässä eläviä lorottelijoita miehet ovat. Not gonna happen.

Tässäkin löytyy kaksinaismoralismia naisilta.

On aivan faktisesti vaikeampi kusta peniksellä seisaaltaan kuin pillulla istuen niin ettei mitään tahrisi koskaan ikinä. Mutta sitten kun mies pissii istualtaan niin johan alkaa epämiesvihjailut. Ei se ole kunnon mies jos kusee kuin naiset!

Vierailija
66/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tottakai on tuhansia eri sävyjä, mutta virtsaamiseen meillä on vain kaksi eri värkkiä ja kaksi eri tapaa. Identiteetti ja haarojenväli eivät liity toisiinsa. Transihminen olen siis itsekin.

Jos nyt kuitenkaan unohdeta että itse kunkin värkki on ainutlaatuinen ihan kuin sormenjäljetkin, ja vaikka värkit jakaantuvat pääsääntöisesti ja karkeasti katsoen kahteen ryhmään, niin sitten on myös kaikenlaisia eri yhdistelmiä ja muodostumia siltä väliltäkin, ja varmaan myös vaihtoehtoja joita ei ole syytä jaotella näihin keskiarvolaareihin ollenkaan.

Loukkaantumisessa voisi silti joskus käyttää tilannetajua. Joku kysyy miten muunsukupuolinen sitten virtsaa, jos ei kerran ole sp-identiteettiä ja transihminen vastaa tälle sarkastisesti, että varmaan joko istuen tai seisten ja toinen transihminen ottaa tämän identiteettinsä loukkauksena.

Vierailija
67/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä työpaikassani oli unisex-pukuhuone.

Kauempana olisi ollut miehille ja naisille omat, mutta se unisex-versio oli meidän osaston tiloissa ja helposti käytettävissä.

Se pukuhuone oli käytännössä jaettu siten, että pukukaapit olivat keskellä ja miehet toisella puolella ja naiset toisella puolella.

Hyvin se siellä toimi sillä porukalla eikä siellä ketään ahdisteltu.

Sulupuolijakauma oli 5 naista ja 25 miestä ja miehet suhtautuivat varsin asiallisesti naisiin. Pukkarissa ei tullut mitään kaksimielisiä juttuja vaikka osaston puolella jutut olivat välillä aika villejä.

Suihkussa siellä ei kukaan käynyt. Joskus joku miehistä olisi halunnut käydä suihkussa, mutta ei kehdannut vaikka sanottiin ettei katsota.

Se vessa siellä oli kyllä aika kamalassa siivossa.

Unisex-pukuhuoneen toimiminen riippuu täysin siitä ketkä sitä käyttävät.

Oma kokemukseni voisi olla hyvinkin erilainen jos porukka olisi ollut toisenlainen.

Vierailija
68/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tiedoksi, että transnaisen pahin painajainen on se, että joku näkee tämän alastoman haarovälin. Sitä ei todellakaan esitellä tai "kekkuloida". Transnaiset osaavat peittää peniksensä, joten se ei näy uimapuku päällä (transmiehet taas yleensä käyttävät uikkareita, joissa on silikonitäyte). Prosessissa oleva transihminen näyttää usein aivan kokemansa sukupuolen edustajalta, joten siksi esim.minun olisi vaikea mennä naisten puolelle, koska olen parrakas ja rinnaton, ja siellä voisi olla esim.työkavereita.

Sitten pitää vältellä tilanteita, jossa näin voi käydä. Miksi tästä täytyy tehdä tämmöinen ongelma itselleen? Aika moni muukin häpeää itseään, miksi trans-ihmisten kokema "painajainen" on pahempi kuin esim. ylipaino tai rumasti arpeutunut palovamma?

Pakotetaanko ylipainoiset ja rumat arvet omistavat ihmiset vastakkaisin sukupuolen pukuhuoneeseen?

Vierailija
69/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan ketään kattele missään pukkareissa. Itse ainakin käytän alusvaatteita urheiluvaatteiden alla ja käyn kotona suihkussa 🛀👙

Enkä käy uimahalleissa, moni kusee sinne altaaseen enkä tarkoita pelkästään lapsia, osaa ne aikuisetkin sinne lorotella. Ja se sarjapaskoja vielä 💩💩

Jos itse tekee itsestään jonkun numeron, niin tottakai huomiota saa. Käyttäykää itse neutraalisti ja se on monen omassa päässä "kaikki tuijottaa" vaikka kukaan ei edes tuijottaisi. Paitsi varokaa sitä Sofia Belorfia, pervo akka kun muita salakuvailee salilla tai pukkareissa. Hän ei ole terve yksilö.

Vierailija
70/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aihetta sivuten, unisex vessat näin naisen näkökulmasta ovat usein niin kusessa kauttaaltaan, että soisin ettei niitä ole, ainakaan kunnes kaikki miehet osaavat käyttää vessatiloja asianmukaisesti.

Naisten vessat pahimpia ovat.

-baarin omistaja

Opiskeluaikoina siivosin baareja viikonloppuisin.

Ne vessat olivat kyllä aina tympeitä.

Naisten vessoissa oli paljon paperia lattialla, mutta ei muuten ihmeempiä sotkuja.

Miesten vessassa tarttui kengät lattiaan kiinni, mutta paperia ei ollut pitkin poikin.

Naisten vessa ehkä näytti sotkuisemmalta, mutta miestenvessassan siivoaminen oli työläämpää ja tympeämpää sen tahmeuden takia.

Vierailija
71/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmankos ollaan niin rajusti leikattu mt-palveluista että saadaan vähemmistölle omat pukkarit, eikö voisi sitten saman tien rakentaa ihan omat uimahallit ja kuntosalit näille? Olisi helpompaa ja ehkä jopa tulisi halvemmaksi kuin järjettömiä remontteja tehdä. Sitten näitä ei käytäkään kun ehkä joku 1-4 henkilöä.

Vierailija
72/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehty -taas- kärpäsestä härkänen. Hyvä, että me perheet päästään porukalla samaan pukuhuoneeseen. Hyviä uutisia pikkulapsiperheille ja varsinkin, jos on useampi lapsi.

Vierailija
73/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten alkaa valitus, kun lapsiperheet "valtaavat" nämä unisex-tilat 🤣

Eivätkä uniikit lumihiutaleet mahdukaan sekaan.

Vierailija
74/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unisex-pukuhuoneita on saksalaisissa kylpylöissä. Samalla koko kylpylä on unisex, eli miehet ja naiset riisuvat samassa pukuhuoneessa, käyvät samoissa suihkuissa, altaissa ja saunoissa alasti.

Onhan Suomessakin yhteissaunoja, joita voisi kutsua unisex-tiloiksi.

Suomessa joku typerys on huomannut hienon sanan ja ottanut sen käyttöön ymmärtämättä, mitä se tarkoittaa.

Vierailija
75/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehty -taas- kärpäsestä härkänen. Hyvä, että me perheet päästään porukalla samaan pukuhuoneeseen. Hyviä uutisia pikkulapsiperheille ja varsinkin, jos on useampi lapsi.

Tämän ratkaisee sukupuolineutraali eli unisex eli yhteiskäytössä oleva uimahalli tai sauna.

Vierailija
76/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmankos ollaan niin rajusti leikattu mt-palveluista että saadaan vähemmistölle omat pukkarit, eikö voisi sitten saman tien rakentaa ihan omat uimahallit ja kuntosalit näille? Olisi helpompaa ja ehkä jopa tulisi halvemmaksi kuin järjettömiä remontteja tehdä. Sitten näitä ei käytäkään kun ehkä joku 1-4 henkilöä.

Ko.huone on aina ollut olemassa, nyt vaan tiedotettiin, että sp-vähemmistöt ovat tervetulleita.

Vierailija
77/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytöntä. Sinne vaan saatana eikä ketään oikeasti kiinnosta mikä siellä jalkovälissä on vai onko siellä mitään.

Vierailija
78/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pervot tuijottaa. Normaalit ihmiset eivät.

Vierailija
79/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tiedoksi, että transnaisen pahin painajainen on se, että joku näkee tämän alastoman haarovälin. Sitä ei todellakaan esitellä tai "kekkuloida". Transnaiset osaavat peittää peniksensä, joten se ei näy uimapuku päällä (transmiehet taas yleensä käyttävät uikkareita, joissa on silikonitäyte). Prosessissa oleva transihminen näyttää usein aivan kokemansa sukupuolen edustajalta, joten siksi esim.minun olisi vaikea mennä naisten puolelle, koska olen parrakas ja rinnaton, ja siellä voisi olla esim.työkavereita.

Huh.

Minä kun luulin että pahin painajainen olisi ydinsota, kidutus, kimpparaiskauspaloittelusurma tai joku muu pahanteko..

Mutta että pahin painajainen onkin se, että joku näkee kikulin... nyt on maailmassa mittasuhteet kohdallaan.

Vierailija
80/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko35 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh.

Minä kun luulin että pahin painajainen olisi ydinsota, kidutus, kimpparaiskauspaloittelusurma tai joku muu pahanteko..

Mutta että pahin painajainen onkin se, että joku näkee kikulin... nyt on maailmassa mittasuhteet kohdallaan.

On on on.... 😂😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi