Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten unisex-pukuhuone ehkäisee seksuaalista häirintää?

Vierailija
11.09.2018 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201809072201185909/

"Sukupuolivähemmistöön kuuluvat asiakkaat ovat kohdanneet rankkojakin häirintätapauksia liikuntapaikoissa ja tästä syystä liikuntapalvelut eivät ole monelle saavutettavia. Esimerkiksi sukupuoltaan korjaavan ihmisen liikuntaharrastus voi olla pitkään katkolla muiden asiakkaiden uhkaavan käytöksen takia, Setan Transtukipisteen palveluohjaaja Miska Salakka kertoo."

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tottakai on tuhansia eri sävyjä, mutta virtsaamiseen meillä on vain kaksi eri värkkiä ja kaksi eri tapaa. Identiteetti ja haarojenväli eivät liity toisiinsa. Transihminen olen siis itsekin.

Vierailija
42/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

..Hän kertoo olleensa pesutiloissa naisten puolella vauvansa kanssa, kun nuori turvapa!kanhakijamies oli ilmaantunut naisten suihkutiloihin uimahousuissaan.

-Paikalla oli useita ala-asteikäisiä tyttöjä, mutta ei muita aikuisia ihmisiä minun lisäkseni.

Naisen mukaan mies oli tullut viereisen suihkun eteen seisomaan ja katselemaan.

https://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/vesi-jatulissa-ollut-nainen-uimahall…

Ikävä tilanne, mutta luulet siis, että tällainen mies menisi unisex-pukuhuoneeseen ja ottaisi riskin, että luullaan peniksettömäksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aistivinani, että ap ei ymmärrä, että tässä on tarkoitus suojella nimenomaan sukupuolivähemmistöihin kuuluvia henkilöitä häirinnältä. Ei cisnaisia.

Luulisi kuitenkin ap:n olevan onnensa kukkuloilla. Nythän prosessissa oleva, peniksellinen transnainen vaihtaa vaatteensa unisex-pukkarissa eikä ap:n tarvitse katsella tätä omassa pukutilassaan.

Ei ymmärtänyt ei, eikä tuskin ymmärrä, miksi vähemmistöjä edes pitäisi suojella sellaiselta, kun itse ovat päättäneet "vaihtaa sukupuolta"... vaikka jutussa nimenomaan sanottiin, että kuse on vähemmistöjen kohtaamasta häirinnästä.

Transsukupuolisia/sukupuolettomia/whatever on maksimissaan 1% väestöstä. Miksi pienet mutta äänekkäät marginaaliryhmät saavat aina tahtonsa läpi tässä Hölmölandiassa? Hoitakaa päänne kuntoon ennen kuin vaaditte mitään, kyse on vakavasta mielenterveyden häiriöstä oikeasti.

Itselläni on sekä Helsingin että Tampereen psykiatrian tutkimusyksikön lausunto, jonka mukaan olen terve.

Kyseinen pukuhuone on ollut jo aiemmin ja useimmat käyttäjät ovat äitejä poikineen. Uutta tilaa ei kukaan saanut eikä vaatinut.

Tunnen yksin pk-seudulta satoja transsukupuolisia.

Vierailija
44/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen koko elämäni liikuntaa harrastanut, vaihtanut vaatteita pukuhuoneessa tuhansia kertoja. Ikinä en ole tähän ongelmaan törmännyt, joten väitän, että melkoisen marginaalinen ongelma kyseessä.

Mä olen kai tosi kalkkis, mutta jos henkilöllä on pippeli, niin sitten mennään miesten puolelle, vaikka kuinka kokisi itsensä naiseksi. Tässä ilmeisesti taas yksilön "oikeus" ajaa yhteisön mielipiteiden yli. Mä en juuri muita pukuhuoneessa katsele, mutta kokisin silti epämiellyttäväksi, jos joku siellä naisten puolella kekkulois munasillaan.

ja vielä... esim uimahalliin ei ole pakko mennä, jos se on noin ylivoimaisen vaikeaa. Esim. kuntosalilla ei ole pakko itseänsä nakeksi riisua vaatteiden vaihdon yhteydessä. Ja aina voi pyöräillä, käydä juoksemassa tms, jossa ei tarvitse sinne pukkariin muiden kanssa tunkeutua.

Ihan tiedoksi, että transnaisen pahin painajainen on se, että joku näkee tämän alastoman haarovälin. Sitä ei todellakaan esitellä tai "kekkuloida". Transnaiset osaavat peittää peniksensä, joten se ei näy uimapuku päällä (transmiehet taas yleensä käyttävät uikkareita, joissa on silikonitäyte). Prosessissa oleva transihminen näyttää usein aivan kokemansa sukupuolen edustajalta, joten siksi esim.minun olisi vaikea mennä naisten puolelle, koska olen parrakas ja rinnaton, ja siellä voisi olla esim.työkavereita.

Sitten pitää vältellä tilanteita, jossa näin voi käydä. Miksi tästä täytyy tehdä tämmöinen ongelma itselleen? Aika moni muukin häpeää itseään, miksi trans-ihmisten kokema "painajainen" on pahempi kuin esim. ylipaino tai rumasti arpeutunut palovamma?

Unisex-pukkarit on tarkoitettu tosiasiassa takaamaan intimiteettisuojaa ja tällöin ne palvelevat myös niitä, joilla on esim isoja arpia, syynä juuri se, että pukutila on yksityinen. Ei tarvitse hillua alasti kaikkien nähden. Ai niin joo, uiminen on hyvä liikuntamuoto esim polvivamman kanssa.

Ja tällaisten pukukoppitilanteiden välttely johtaisi nimenomaan siihen liikuntaharrastuksen katkeamiseen, jota halutaan estää.

Vierailija
45/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen koko elämäni liikuntaa harrastanut, vaihtanut vaatteita pukuhuoneessa tuhansia kertoja. Ikinä en ole tähän ongelmaan törmännyt, joten väitän, että melkoisen marginaalinen ongelma kyseessä.

Mä olen kai tosi kalkkis, mutta jos henkilöllä on pippeli, niin sitten mennään miesten puolelle, vaikka kuinka kokisi itsensä naiseksi. Tässä ilmeisesti taas yksilön "oikeus" ajaa yhteisön mielipiteiden yli. Mä en juuri muita pukuhuoneessa katsele, mutta kokisin silti epämiellyttäväksi, jos joku siellä naisten puolella kekkulois munasillaan.

ja vielä... esim uimahalliin ei ole pakko mennä, jos se on noin ylivoimaisen vaikeaa. Esim. kuntosalilla ei ole pakko itseänsä nakeksi riisua vaatteiden vaihdon yhteydessä. Ja aina voi pyöräillä, käydä juoksemassa tms, jossa ei tarvitse sinne pukkariin muiden kanssa tunkeutua.

Ihan tiedoksi, että transnaisen pahin painajainen on se, että joku näkee tämän alastoman haarovälin. Sitä ei todellakaan esitellä tai "kekkuloida". Transnaiset osaavat peittää peniksensä, joten se ei näy uimapuku päällä (transmiehet taas yleensä käyttävät uikkareita, joissa on silikonitäyte). Prosessissa oleva transihminen näyttää usein aivan kokemansa sukupuolen edustajalta, joten siksi esim.minun olisi vaikea mennä naisten puolelle, koska olen parrakas ja rinnaton, ja siellä voisi olla esim.työkavereita.

Sitten pitää vältellä tilanteita, jossa näin voi käydä. Miksi tästä täytyy tehdä tämmöinen ongelma itselleen? Aika moni muukin häpeää itseään, miksi trans-ihmisten kokema "painajainen" on pahempi kuin esim. ylipaino tai rumasti arpeutunut palovamma?

Palovamman vuoksi saa käyttää uimapuku saunassa. Palovamma muualla kuin naamassa ei aiheuta syrjintää eikä potkuja töistä. Palovamma ei saa ihmisiä lopettamaan ystävyyttä. Jos ylipaino estää uimahallikäynnin häpeän vuoksi, silloin on mahdollisuus laihduttaa.

Tässähän on kyse nyt siitä millaisessa yhteiskunnassa me eletään. Rakennetaanko asuntoloita vai annetaan asunnottomien nukkua katuojassa. Annetaanko transihmisen vaihtaa vaatteet unisex-huoneessa vai sanotaanko, ettei tänne kenenkään ole pakko tulla. Ja sitten ihmetellään, kun tämä syrjäytyy ja masentuu, kun uintiharrastus oli pakko lopettaa.

Vierailija
46/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ei niihin tule kun niitä yököttää nähdä runttanaisten lösökroppia, ja uussuomalaisten tuijottamiset ja kähminnät ei ole häirintää kun niistä ei pidä puhua.

Vierailija
47/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aihetta sivuten, unisex vessat näin naisen näkökulmasta ovat usein niin kusessa kauttaaltaan, että soisin ettei niitä ole, ainakaan kunnes kaikki miehet osaavat käyttää vessatiloja asianmukaisesti.

Naisten vessat pahimpia ovat.

-baarin omistaja

Ei ole.

T: Oikeasti ravintolan omistava.

Vierailija
48/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka enää menee uimahalliin? Itsellä oli inha olo jo pitkän aikaa ennen mutta tämä ketju varmisti etten enää käy:

https://www.vauva.fi/keskustelu/1070714/ketju/oudointa_mita_olet_nahnyt…

Vierailija
49/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos pukuhuone on myös vauvaperheille ja liikuntarajotteisille, niin oletetaanko kaikkien vanhempien ja liikuntarajotteisten olevan suvaitsevaisia, eikä näin häirintää synny?

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005818348.html

Jospa tässä vaan oletetaan että ihmiset osaa käyttäytyä? Ihan kaikilla ei nääs ole pakonomaista tarvetta alkaa raivota ja uhkailla heti kun näkee jotain vähääkään erilaista.

Niin, jolloin koko kopit olisivat turhat. Tai ainoastaan lapsiperheiden ja liikuntarajotteisten käyttöön.

Vierailija
50/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unisex-pukuhuoeessa on erilliset pukukopit. Eli eri sukupuolinen vammainen ja avustaja tai isä ja tytär voivat vaihtaa uimapuvun sellaisessa pukukopissa. Tai transseksuaali, ilman että kummankaan sukupuolen edustaja häntä tuijottelee ja paheksuu.

Huomaan taas, että vain kaikkein typerimmät ihmettelevät tätä asiaa. Sama porukka, joka ei tajua sitäkään, mitä on ihmisyys tai seksuaalisuus. Joilla on pakkomielle heteroseksuaalisuudesta nolona lauantai-iltaisena sisään-ulos-tökkimisenä, eikä käsitystä siitä, mitä on ihmisen oikeus ruumiilliseen koskemattomuuteen ja ihmisarvoon.

Vierailija
51/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unisex-pukkarit on tarkoitettu tosiasiassa takaamaan intimiteettisuojaa ja tällöin ne palvelevat myös niitä, joilla on esim isoja arpia, syynä juuri se, että pukutila on yksityinen. Ei tarvitse hillua alasti kaikkien nähden. Ai niin joo, uiminen on hyvä liikuntamuoto esim polvivamman kanssa.

Ja tällaisten pukukoppitilanteiden välttely johtaisi nimenomaan siihen liikuntaharrastuksen katkeamiseen, jota halutaan estää.

Suuressa maailmassa, esim. Saksassa ei juuri muita pukuhuoneita olekaan kuin unisex, kopissa vaihdetaan vaatteet ihan  ilman ongelmia. Tässä Itäkeskuksen tapauksessa en ymmärrä että miten tämä unisex-pukuhuone muuttaa mitään, suihkussa pitää joka tapauksessa käydä alasti ennen uimaan menoa.

Vierailija
52/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

..Hän kertoo olleensa pesutiloissa naisten puolella vauvansa kanssa, kun nuori turvapa!kanhakijamies oli ilmaantunut naisten suihkutiloihin uimahousuissaan.

-Paikalla oli useita ala-asteikäisiä tyttöjä, mutta ei muita aikuisia ihmisiä minun lisäkseni.

Naisen mukaan mies oli tullut viereisen suihkun eteen seisomaan ja katselemaan.

https://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/vesi-jatulissa-ollut-nainen-uimahall…

Pak*laislapsella oli Seksuaalinen Hätätila jota olisi koko suihkuhuoneen voimin pitänyt ikään katsomatta heti lievittää. Aivan oikein henkilökunnalta etteivät ryhtyneet ras*steiksi jonkun persu naikkonen yllytyksestä!

Vierailija
53/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuressa maailmassa, esim. Saksassa ei juuri muita pukuhuoneita olekaan kuin unisex, kopissa vaihdetaan vaatteet ihan  ilman ongelmia. Tässä Itäkeskuksen tapauksessa en ymmärrä että miten tämä unisex-pukuhuone muuttaa mitään, suihkussa pitää joka tapauksessa käydä alasti ennen uimaan menoa.

Eikö niiden yhteydessä siis ole suihkua? Oletko käyttänyt tätä pukutilaa?

Vierailija
54/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siten, että unisex-pukuhuoneessa pre-op transnaiselle ei aleta kirkua, että pois täältä, mies, eikä myöskään mieheksi tulkitulle pre-op transmiehelle. Tai siten, ettei punaniskat miehet häiritse tätä, jos pakottautuu miesten puolelle. Tai ettei pre-op transmies joudu pelkäämään paljastumista ja pahimmassa tapauksessa raiskausta miesten puolella.

Kyseisessä paikassa unisex-pukuhuone on siis naisten ja miesten pukuhuoneen LISÄKSI, ei korvaa niitä.

Miten suihkutilat?

Vierailija
55/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unisex-pukuhuoeessa on erilliset pukukopit. Eli eri sukupuolinen vammainen ja avustaja tai isä ja tytär voivat vaihtaa uimapuvun sellaisessa pukukopissa. Tai transseksuaali, ilman että kummankaan sukupuolen edustaja häntä tuijottelee ja paheksuu.

Huomaan taas, että vain kaikkein typerimmät ihmettelevät tätä asiaa. Sama porukka, joka ei tajua sitäkään, mitä on ihmisyys tai seksuaalisuus. Joilla on pakkomielle heteroseksuaalisuudesta nolona lauantai-iltaisena sisään-ulos-tökkimisenä, eikä käsitystä siitä, mitä on ihmisen oikeus ruumiilliseen koskemattomuuteen ja ihmisarvoon.

Miten käyvät suihkussa, samassa kuin muut?

Vierailija
56/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö niiden yhteydessä siis ole suihkua? Oletko käyttänyt tätä pukutilaa?

On omat suihkut.

Vierailija
57/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tottakai on tuhansia eri sävyjä, mutta virtsaamiseen meillä on vain kaksi eri värkkiä ja kaksi eri tapaa. Identiteetti ja haarojenväli eivät liity toisiinsa. Transihminen olen siis itsekin.

Jos nyt kuitenkaan unohdeta että itse kunkin värkki on ainutlaatuinen ihan kuin sormenjäljetkin, ja vaikka värkit jakaantuvat pääsääntöisesti ja karkeasti katsoen kahteen ryhmään, niin sitten on myös kaikenlaisia eri yhdistelmiä ja muodostumia siltä väliltäkin, ja varmaan myös vaihtoehtoja joita ei ole syytä jaotella näihin keskiarvolaareihin ollenkaan.

Vierailija
58/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useassa uutisessa on kerrottu, että tuon pukuhuoneen yhteydessä on suihkukopit...

Vierailija
59/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutun unisex-pukuhuone ei ole tavallinen avoin pukuhuone vaan sellainen, jossa on oma pukeutumis- ja suihkukoppi jokaiselle asiakkaalle. Näin ei tarvitse riisuutua tai peseytyä muiden nähden. "Oudon" näköiset vartalot altistavat tuijotukselle ja muulle häirinnälle, ja kyllähän se, että saa käyttöönsä oman kopin, ratkaisee ongelman.

Se, että sama tila oli aiemmin äiti-lapsiryhmien käytössä, ei herättänyt mitään kohua. Nyt, kun jo olemassaoleva tila muunnetaan, lopulta aika pienin kustannuksin, palvelemaan ryhmää, jolla oikeasti on siihen tarve, on tämä hirveä ongelma. Ihminen on alastomana haavoittuvainen, ja on paljon ihmisiä, joille alastomuus muiden edessä on aivan mahdoton ajatus. Jos voidaan tällaisilla aika pienillä teoilla mahdollistaa jonkun pääsy uimahalliin, pitää asiaa ilman muuta tukea.

Vierailija
60/109 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useassa uutisessa on kerrottu, että tuon pukuhuoneen yhteydessä on suihkukopit...

Anteeksi kun kysyin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi