Nainen kahvilassa laittoi korvatulpat, kun tulimme lasten kanssa viereiseen pöytään
Tuli ikävä fiilis. Taidan käydä vähän herkillä. Hän vilkaisi kerran ja laittoi korvatulpat. Minulla on 2 ja 4 vuotiaat lapset. Eivät hipihiljaisia, mutta eivät äänekkäitäkään mielestäni.
Pahoitinko mieleni turhast?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa. Ei kaikkien lapset hillu vaan osaavat olla paremmin ihmisiksi julkisilla paikoilla kuin osa aikuisista.
Minä en ainakaan huvikseni korvatulppia pidä. En ryhdy jokaisen lapsen kohdalla testaamaan ja odottelemaan tuleeko sieltä kova ja kimeä kirkaisu vai ei.
Siinä vaiheessa kun äkkinäinen kimahdus on jo rikkonut korvani ja saanut sykkeeni kihahtamaan 180:n kieppeille on jo MYÖHÄISTÄ!
Minulla kestää pahimmillaan 15-30min saada sykkeeni ja hermostoni takaisin normaaliksi ääni ärsykkeen jälkeen.
En ota enää mitään riskejä, kun tiedän itse miten voin olemistani helpottaa.
Empatiaa pitäisi teille riittää loputtomasti, vaikka ette itse kykene siihen laisinkaan.
Herkkäkorvaisen näkökulmastahan ongelma on se, että monille juuri korkeat äänet aiheuttavat oireita. Ja lapsilla on luonnostaan korkeampi ääni kuin aikuisilla ja yhtä luonnollisesti lapset innostuvat herkemmin eivätkä osaa yhtä hyvin aina hillitä äänenkäyttöään. Joten kyse ei ole siitä, että lapsi käyttäytyisi varsinaisesti huonosti tai "hilluisi", se mikä on lapselle luontaista eikä häiritse ns. tervekorvaista, saattaa aiheuttaa ikävät oireet tinnituksesta tai ääniyliherkkyydestä kärsivällä. Eikä se tarkoita, että tällainen ihminen vihaisia lapsia tai haluaisi heidät pois joka paikasta, se on vain ikävä ominaisuus, jonka kanssa kanssa elämiseen pitää keksiä keinot, kuten korvatulpat tai meluisten paikkojen ja tilanteiden välttäminen.
t. se korvaongelmista kärsivän puoliso
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa. Ei kaikkien lapset hillu vaan osaavat olla paremmin ihmisiksi julkisilla paikoilla kuin osa aikuisista.
Minä en ainakaan huvikseni korvatulppia pidä. En ryhdy jokaisen lapsen kohdalla testaamaan ja odottelemaan tuleeko sieltä kova ja kimeä kirkaisu vai ei.
Siinä vaiheessa kun äkkinäinen kimahdus on jo rikkonut korvani ja saanut sykkeeni kihahtamaan 180:n kieppeille on jo MYÖHÄISTÄ!
Minulla kestää pahimmillaan 15-30min saada sykkeeni ja hermostoni takaisin normaaliksi ääni ärsykkeen jälkeen.
Empatiaa pitäisi teille riittää loputtomasti, vaikka ette itse kykene siihen laisinkaan.
Kuinka ylipäänsä pystyt lähtemään kotoasi yhtään mihinkään. Kovat ja kimakat äänet kun voivat ilmestyä tiellesi ihan mistä muualtakin kuin lasten suusta. Elämäsi on ihan liian kovaa ilman empatian jakoakin, joten sitä tuskin kukaan sinulta odottaa.
Ei ne korvatulpat mitään mutta itse kuljen esim lentokentillä kuulosuojaimet päässä😂
Entä jos velvotettaisiin kahvilat pitämään sokerin vieressä korvatulppia - tai heittämään jo heti ovelta lapset ja lasten kanssa sisälle yrittävät aikuiset ulos. Tulppa suuhun jo lähtökohtaisesti jokaiselle joka on sitä mieltä, että lapsenkin paikka voisi olla kahvilassa oppimassa kuinka siellä kuuluu olla.
Ensin ulistaan siitä kun ihmiset ei ymmärrä että PiiPaskankakkara-Kukkamaaria vaan ilmaisee itseensä kirkumalla, vaan saattaa jopa huomauttaa siitä metelistä vanhemmille. Nyt kun joku on mennyt ennaltaehkäisevästi suojaamaan korvansa että voi jatkaa kahvihetkestä nauttimista ilman häiriöitä ja potentiaalista konfliktia mielensäpahoittajavanhemman kanssa, on sekin väärin?
Eikö se vaan helpota julkisissa paikoissa asiointia kun itse kukainenkin tahollaan joustaa ja pyrkii hoitamaan asiansa niin ettei turhaan häiritse muita? Äipät ja iskät opettaa ne muksunsa siihen että kodin seinien ulkopuolella ei rääkytä ja riehuta kuin paviaanit, ja me muut kasvatetaan pinnaa ja käytetään korvatulppia silloin kun ne tarpeellisiksi koetaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulle olis aivan sama jos joku pelle haluais noin mieltään osoittaa. En antaisi mitenkään häiritä! Siinähän tönöttäis korvatulpat korvissaan ihan vapaasti, ei olis mitään pois multa tai mun lapsilta. Yleensäkään en jaksa reagoida mitenkään tollasten naurettavien mielensä pahoitajien "vihjailuihin"". Korkeintaan voi halveksien tuhahtaa tollasille.
Noita halveksivia tuhahduksia ja silmienpyörittelyjä äitini saa joskus ikävä kyllä osakseen, ja ihan aiheetta. Hänen tuntikausia kestävä kipunsa äkkinäisen, kovan ja kirkkaan äänen jälkeen on ihan todellinen ja tuskallinen. Ei se ole pelleilyä. Jos viereiseen pöytään tulee lapsiperhe, äiti tekee nopean arvion, onko lapset ns. kiljahteluiässä ja jos on, hän laittaa korvatulpat. Aloittajan pienokainen on 2-vuotias, joten sen ikäinen on vielä siinä kiljahteluiässä.
Äitini haluaa vain suojella korviaan ja itseään kivulta, jonka voi korvatulpilla yleensä välttää. Ei hän osoita mistään mieltään saati pahoita mieltään lapsiperheistä ja lasten äänistä. Ei hän vaivalleen mitään mahda.
Juuri tuollaista asennetta kuin sinulla minä tarkoitin, kun sanoin ettei tuntemattomista ihmisistä kannata automaattisesti olettaa pahaa. Miksi sinä tuhahtelet halveksivasti ihmisille, joita et tunne ja jotka eivät sinulle mitään pahaa ole tehneet? Miksi yhdet korvatulpat häiritsevät sinua niin pahasti, että heti ajattelet pahaa toisesta ihmisestä?
- nro. 21
Saahan toki lasten kanssa mennä kahvilaan, mutta miksi pitäisi saada määräillä, saavatko muut pitää korvatulppia vai ei. Nykyään monet käyttävät isompiakin vastamelukuulokkeita. Jokainen päättäköön itse, mitä melua haluaa kuunnella.
Korvatulppien käyttäjä tuskin edes mulkaisi, kunha nosti katseensa, mutta ap on nyt herkkä tulkitsemaan.
Itselläni on tuo tinnitusvaiva ja helpottaa, jos muistaa ne tulpat laittaa paikoissa, jossa on melua, kuten juuri kahvilassa tai ravintolassa.
Ei tarvita edes kovaa melua. Pitkä työpäivä sinänsä saa illalla korvat soimaan. Jos muistaa välillä suojata, on vaimeampaa tuo tauoton musiikki :)
Avainnipussani on metallikonserttien takia kunnon tulpat (joo, en käy niin usein mutta muuten ne aina unohtuu)
Nyt löytyi uusi käyttötarkoitus, kiitos.
Pahoitit. Minäkin pidän joskus kotona korvatulppia, vähentää stressiä. Esikoiseni on hyvin kovaääninen.
miksi pitäisi sietää toisten peffahedelmien ulinaa?
Todellakin pahoitit.
Minulla on tulpat välillä käytössä äänekkäissä tilanteissa (tori, ruuhka-ajat keskustassa) koska kova meteli aiheuttaa ahdistusta ja kipua. Ei tulppien käyttö ole mikään henkilökohtainen hyökkäys ketään kohtaan vaan niiden tarkoitus on tarjota hiljaisuutta käyttäjälleen.
Pahoitit. Eri asia jos nainen olisi esim. käskenyt teitä lähtemään muualle.
Minäkin käytän välillä korvatulppia tai suojia kotona, koska vauvan karjunta ottaa korviin. Ja ennen kuin joku ehtii syyllistää paskaksi äidiksi, niin ei ne suojaimet estä sitä itkua kuulemasta ja siihen vastaamasta, mutta mulla säilyy järki paremmin kun itku on vähän vaimeampaa :D
Vierailija kirjoitti:
Mie oon joskus vaihtanut pöytää kun viereen tuli lapsiperhe. Ja puhtaasti siitä syystä, että halusin syödä ruokani rauhassa. Ymmärtäisin täysin, jos joku tekisi saman minun perheelle.
Vaihdoin kerran 4 kertaa pöytää metelöivien lasten takia. En lähtenyt pois, koska ruoka oli lautasella.
Just näin,aivan oikein! Toiset pitävät korvatulppia koko päivän ja jotkut pitävt pumpulia korvissaan,se rauhoittaa sekä suodattaa ylimääräisen metelin mitä ei sinä päivänä halua jostakin syystä kuunnella.
Itselläni on meluvamman aiheuttama hyperacusis enkä todellakaan kuuntele yhtäkään lapsen kiljaisua, koska se sattuu kuin puukolla viillettäisiin korviin. Samoin esim. metrossa on aina tulpat.
Joku täällä kyseli että miten sitten voi edes lähteä kotoaan - no en mielelläni lähdekään. Tämä on helvetillinen elämää rajoittava vaiva! Suojatkaa oikeasti kuulonne, tämä voi tulla kenelle tahansa (itselleni alle tunnin oleskelusta musiikkiravintolassa).
Kaikki pisteet pienten lasten vanhemmille. Kannustan käymään ravintoloissa ja tekemään asioita yhdessä perheenä, mutta.
Älkää hyvänen aika sentään jääkö ehdoin tahdoin 100 desibelin voimakkuudella huutavan lapsen kanssa esimerkiksi kauppaan ostoksille useammaksi tunniksi, tai ravintolaan väkisin tunkemaan ruokaa huutavan lapsen kurkkuun. Jos lapsi ei siellä julkisessa vapaaehtoisessa tilassa kertakaikkiaan millään rauhoitu, on aika mennä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ylipäänsä pystyt lähtemään kotoasi yhtään mihinkään. Kovat ja kimakat äänet kun voivat ilmestyä tiellesi ihan mistä muualtakin kuin lasten suusta. Elämäsi on ihan liian kovaa ilman empatian jakoakin, joten sitä tuskin kukaan sinulta odottaa.
Käyn kerran tai 2 viikossa kaupungilla. Asioita hoidan yleensä etänä.
Ei kaikki äänet tapa minua heti.
Ihmisten kimeät äänet, ruuan tai purkasn mässytys ja lotskahtelu suussa.
Kaikki remontti ja raksaäänet.
On neutraaleja ääniä ja kivojakin ääniä.
Elämäni on ollut kovaa, mutta en ole mielestäni epäempaattisimmasta päästä ihmisenä todellakaan.
En ole mikään lässyttäjä paapoja joka vuolaasti empatisoi ihan jokaista.
Tuskin kenenekään sellainen tarvitsee ollakaan. Riittää että ottaa vähän muitakin huomioon ja ei ole täysin piittaamaton minä minä.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on meluvamman aiheuttama hyperacusis enkä todellakaan kuuntele yhtäkään lapsen kiljaisua, koska se sattuu kuin puukolla viillettäisiin korviin. Samoin esim. metrossa on aina tulpat.
Joku täällä kyseli että miten sitten voi edes lähteä kotoaan - no en mielelläni lähdekään. Tämä on helvetillinen elämää rajoittava vaiva! Suojatkaa oikeasti kuulonne, tämä voi tulla kenelle tahansa (itselleni alle tunnin oleskelusta musiikkiravintolassa).
Musiikkiravintoloissa ei ole järjen hiventä.