Onko lapsellasi ei-suomalainen nimi?
Onko lapsellasi nimi, joka eroaa perinteisistä suomalaisista nimistä?
Lausutaanko suomalaisittain vai nimen alkuperäkielen mukaan?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Onko muka Oliver, Matilda, Mikael yms suomalaisia nimiä?
Löytyvät suomenkielisestä kalenterista, joten sillä perusteella ovat. Toki nimi voi olla suomalainen, vaikka se ei kalenterissa olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä nimet on suomalaisia? Ainakin Lilja, Vanamo ja Henriikka?
Esim. Emma, Mia, Stella jne ei ole mitään suomalaisia nimiä. Tai Ella, Amanda, Olivia, Julia jne.
Suomessa yleisesti käytössä olevat nimet ovat minusta ihan yhtä suomalaisia kuin Päivikki tai muu sellainenkin. Lähes jokaiselle nimelle löytyy taustaa muusta kielestä ja osa nimistä on käytössäkin myös muissa maissa, mutta ei se minusta vähennä niiden suomalaisuutta.
On tietysti, koska olen Suomalainen ja lapset luonnollisesti ovat myös.
Suomalaiset nimet on. Sellaiset, jotka ulkomaalainenkin osaa lausua. Ei esim. Päiviö tms.
Vierailija kirjoitti:
Siis tietysti on Suomalainen. :)
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsilla välttämättä ole samaa sukunimeä kuin äidillä tai isällä. Sukunimihän tuo Suomalainen on.
On. Perheessä ja lähipiirissä puhutaan suomea ja englantia. Nimen äänneasu vaihtelee puhujasta riippuen, mutta 5-vuotias tunnistaa molemmat nimekseen.
Toiset nimet ja sukunimi on suomalaisia. Sukunimi tosin erittäin harvinainen.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei tarkoittanut sukunimeä.
Meillä kans mietinnässä nimi joka olisi (britti/)englantilainen, mutta lausuttaisiin suomeksi mahdollisimman samalla tavalla. Ehdotuksia otetaan vastaan. :D
Oma nimeni on ulkomaalainen, ja kukaan ei käytä sitä. Erilaisia suomalaisia väännöksiä kyllä, ja se sopii itselleni hyvin, en itsekään lausu nimeäni "oikein".
Meillä lapsilla nimet, jotka ääntyvät ja kirjoitetaan samoin molempien vanhempien kielillä. Toisen lapsen nimi löytyy suomalaisesta nimipäiväkalenterista, toisen taas isän kotimaan nimipäiväkalenterista.
On. Olen itse kanadanranskalainen ja tyttäreni nimi on Lilian. Äännetään kuten kuten se kirjoitetaan. Toinen lapsi (pojalta vaikuttaa ultrassa) syntyy tammikuussa ja hänellekin tullaan valitsemaan nimi, joka sopii sekä minun, että suomalaisen mieheni kotimaihin. Mies ehdotti nimeä Emil. Tärkeintä on kuitenkin, että nimi on Suomessa helppo ääntää, koska lasten äidinkieli ja kotona puhuttu kieli on suomi.
Voi väittää nimipäiväkalenterista löytyvistä nimistä 90 % olevan ei-suomalaisia. Paljon tulee Lähi-Idästä näitä raamatun nimiä. Sitten on ruotsalaisia ja venäläisiä nimiä. Sitten on joukko kaikkia menneiden aikojen kuninkaallisten nimiä.
Ei ole. Nimi tulee raamatusta alunperin eli Maria. On käytössä joka puolella maailmaa. Alkuperältään suomalaisia nimiä ei ole kovinkaan paljon, jos nimien etymologiaa alkaa tutkimaan. Kalevalasta varmasti löytyy joitain ainakin ja sitten erinäiset luontonimet. Siksi on vähän huvittavaa tämä jaottelu suomalaisiin ja ulkomaalaisiin nimiin. Nimet muuttuvat koko ajan, nytkin on paljon käytössä kaikenlaisia uusia nimiä, jotka ovat vakiinnuttaneet paikkansa suomalaisena nimenä sadan vuoden päästä, esim. Jimi, Isla yms. uudemmat nimet.
Niin mikä sitten on se suomalainen nimi?
Toisella lapsellani on sellainen muinaissuomalainen nimi.
Toisella kyllä ulkomaalainen, on tosin nimipäiväkalenterissammekin nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Niin mikä sitten on se suomalainen nimi?
Toisella lapsellani on sellainen muinaissuomalainen nimi.
Toisella kyllä ulkomaalainen, on tosin nimipäiväkalenterissammekin nykyisin.
Näin tälleen yhtäkkiä voisin veikata että aloittaja tarkoittaa ns perinteisiä suomalaisia nimiä vs perinteisiä nimiä muista maista. Eli nimiä, jotka on yleisiä jossain toisessa maassa, mutta ei yleisiä Suomessa. Yllättyisin suuresti jos tapaisin jossain Ranskassa paikallisen nimeltä Pekka tai Tuulikki. En tiedä tarvitseeko asioista aina tehdä niin vaikeita ja viilata sitä pilkkua.
Näillä näkymin suunnitteilla antaa tulevalle pojalle nimeksi Liam. Isäni on Irlannista ja halutaan antaa nimi sukujuurien mukaan.
Onko muka Oliver, Matilda, Mikael yms suomalaisia nimiä?