Keskustan entinen kansanedustaja kutsui vähäosaisia ”ihmisroskaksi” Oulun kaupunginvaltuustossa
Oulun kaupunginvaltuustossa nousi kuuma sanojenvaihto maanantaina sen jälkeen, kun keskustalainen valtuutettu Riikka Moilanen sai puheenvuoron.
– Tässä on käyty keskustelua kivetyksen likaisuudesta ja muusta roskaamisesta, mutta mitä Oulun kaupunki aikoo tehdä sille ihmisroskalle, jota siellä on yllättävän paljon. Tarkoitan niitä vähäosaisia ihmisiä, jotka käyttävät ammattimaisesti alkoholia, huumeita, päihteitä ja ovat ottaneet Isokadun nyt kodikseen, Moilanen sanoi.
Kommentit (378)
Vierailija kirjoitti:
Ihmisroskis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini teki minut heittäytymällä raskaaksi tapailukumppanille. Sain tuta, miten hirveätä hällä ollut ja on yhä. Etten tajua, miten kamalan lapsuuden hän on elänyt!
Olen lihavuuaketjuun kommentoinut lihava nainen. Mielenterveysongelmia ja ylipaino.
Minut jätettiin ilman ruokaa, koska olin niin paska lapsi. Tunne-elämältään epävakaa ja vaikeat mielenterveyden ongelmat. Ja obesiteetti.
Läskivihaajat alapeukuttakaa tämäkin.
Oikeutat siis ylipainosi lapsuuden kokemuksilla
Ohis. En tiedä millä sinä oikeutat kusipäisyytesi.
Olemalla Kansanedustaja
Vierailija kirjoitti:
Ihmisroskis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini teki minut heittäytymällä raskaaksi tapailukumppanille. Sain tuta, miten hirveätä hällä ollut ja on yhä. Etten tajua, miten kamalan lapsuuden hän on elänyt!
Olen lihavuuaketjuun kommentoinut lihava nainen. Mielenterveysongelmia ja ylipaino.
Minut jätettiin ilman ruokaa, koska olin niin paska lapsi. Tunne-elämältään epävakaa ja vaikeat mielenterveyden ongelmat. Ja obesiteetti.
Ilmeisesti isukilta on alulle pantaessa lirahtanut vähän virtsaa joukkoon. Toinen ohis.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisroskis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kirjoitat tänne mielenterveys ja syömishäiriöistäsi?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kuuluu Moilasen rehellisyydestä. Hän sanoi ilmoille porvariston ajatusmaailman. Nyt kaikki tietävä ketä äänestää.
No täytyy olla kyllä harvinaisen tyhmä, jos tätä ei aiemmin tiennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisroskis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä kirjoitat tänne lukutaidottomuudestasi? Kuten viestistäni lukutaitoinen ja normaalin ymmärryksen omaava näkee, kommenttini ei ollut alkuperäisen kirjoittajan, vaan ohis.
Ihmisroska? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Oma isäni on joutunut kokemaan henkistä ja fyysistä väkivaltaa koko lapsuutensa. Kaoottista perhe-elämää, isäni isä toi vieraita naisia sisään isäni äidin ollessa kotona, vei makuuhuoneeseen kaikkien läsnäollessa ja sanoi vain ”älä häiritse”. Isäni äiti tullut kirveen kanssa vastaan ovella, isäni isä heittänyt vaimoaan (isän äitiä) kirveellä portaikossa. Heittänyt isäni seinään taaperona, kun oli vi*tuuntunut ärsyttävän lapsen itkusta. Väkivaltaa, päihteitä, irtosuhteita, sek-siä lasten edessä, laitettu lapset tap-pamaan ylimääräiset kissanpennut talosta elävältä hukuttamalla jne. Jokainen huuteleva kerma_perse voisi kokeilla tuollaista elämää vaikka sen parikymmentä vuotta. Tsekata sitten sitä omaa kuuppaa, että missäs kuosissa sitä ollaan ja paljonko viina maistuu.
ÖÖÖH..uskotaan että oikeutat viinanjuontisi isäsi alkoholismilla
Missä mahdoinkaan kirjoittaa, että juon viinaa? Osaatko edelleenkään lukea?
Hänet sitten erotettiin virastaan, mikä on minun mielestäni hyvä juttu. Ihmettelen kuitenkin erästä puoluetta missä tapahtuu rikoksia ja rikokseen ''ra1skaus'' yllyttämistä, sekä vihapuheista ihan tuomion saaneita henkilöitä, joita tietty puolue ei suostu erottamaan? Väittävät kiivaasti kuitenkin ettei ole heidän virallinen linjansa. (Ps)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisroskis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä kirjoitat tänne lukutaidottomuudestasi? Kuten viestistäni lukutaitoinen ja normaalin ymmärryksen omaava näkee, kommenttini ei ollut alkuperäisen kirjoittajan, vaan ohis.
Ei tuo reppana osaa lukea. Ei se osaa lukea minunkaan kirjoituksia, vaan tarinoi niistä omiaan todellisen av tarinamamman tyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa oli, ja hae nyt jo se gambina.
Suomen perustuslaki:
"2 luku
Perusoikeudet
6 §
Yhdenvertaisuus
Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä."
Lain edessä. Yhdenvertaisia lain edessä.
Tiedätkö mitä se pitää sisällään?
Vierailija kirjoitti:
Hänet sitten erotettiin virastaan, mikä on minun mielestäni hyvä juttu. Ihmettelen kuitenkin erästä puoluetta missä tapahtuu rikoksia ja rikokseen ''ra1skaus'' yllyttämistä, sekä vihapuheista ihan tuomion saaneita henkilöitä, joita tietty puolue ei suostu erottamaan? Väittävät kiivaasti kuitenkin ettei ole heidän virallinen linjansa. (Ps)
Pieni korjaus tuohon kirjoitukseesi, joka saattaa selventää miksi mitäkin: Toimitusjohtajan pesti ei ole virka. Se on johtajan työsuhde yritykseen, ja sen purkaminen on tarvittaessa hyvin nopeaa. Riittää, että yrityksen hallituksen luottamus höneen on mennyt. Jonkun verran neuvotellaan esim. siitä, että eroaminen tapahtuu ainakin nimellisesti yhteisymmärryksessä, eikä kumpikaan osapuoli puhu jälkeenpäin pahaa toisesta tai levitä muutenkaan liikaa tietoa julkisuuteen.
Se, jos puolue ei erota edustajiaan, on aivan toinen juttu. Vaikka siitä lähtien, että edustajat eivät ole puolueen palkkalistoilla, vaan edustavat puolueen joukoissa kansaa. Mutta toisaalta, kyllä ne edustajatkin lähtevät, jos erimielisyydet puolueen piirissä kasvavat liian suuriksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ehkä kauhein ketju ikinä.
Lapsena rikotuista ihmisistä ei yleensä enää ehjää saa.
Kunhan ette pliis enää jatka tätä kierrettä omiin lapsiinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ehkä kauhein ketju ikinä.
Lapsena rikotuista ihmisistä ei yleensä enää ehjää saa.
Kunhan ette pliis enää jatka tätä kierrettä omiin lapsiinne.
Omalta kohdaltani olen tehnyt sen ratkaisun. Sisaruksistani osalla on ihan tervepäisiä lapsia, joku olisi voinut jättää lisääntymättäkin. Mutta ei kai tää elämä mikään kilpajuoksu ole. Jokainen lusii oman kakkunsa.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Oma isäni on joutunut kokemaan henkistä ja fyysistä väkivaltaa koko lapsuutensa. Kaoottista perhe-elämää, isäni isä toi vieraita naisia sisään isäni äidin ollessa kotona, vei makuuhuoneeseen kaikkien läsnäollessa ja sanoi vain ”älä häiritse”. Isäni äiti tullut kirveen kanssa vastaan ovella, isäni isä heittänyt vaimoaan (isän äitiä) kirveellä portaikossa. Heittänyt isäni seinään taaperona, kun oli vi*tuuntunut ärsyttävän lapsen itkusta. Väkivaltaa, päihteitä, irtosuhteita, sek-siä lasten edessä, laitettu lapset tap-pamaan ylimääräiset kissanpennut talosta elävältä hukuttamalla jne. Jokainen huuteleva kerma_perse voisi kokeilla tuollaista elämää vaikka sen parikymmentä vuotta. Tsekata sitten sitä omaa kuuppaa, että missäs kuosissa sitä ollaan ja paljonko viina maistuu.
Normaalia elämää elävät ihmiset eivät ole kerma_perseitä. Se porukka on erikseen ja ihan yhtä marginaalista kuin syrjäytyneet ongelmatapauksetkin, eri puolella käyrää vain. Otan osaa huonon lähtötilanteesi takia, mutta siitä on turha syyllistää muita. Jos sinussa on yhtään ainesta parempaan, et tyydy kohtaloosi, vaan nouset sieltä pois. Jos ei ainesta löydy, niin sinnehän jäät.
Ei sinä ollut ensimmäinen maahanheittämäni roska, mutta ainoa kyllä olit ainoa tärkeä jolla oli merkitystä.
Katselin perääsi kauan, ajattelin, saatoin matkaan.
Kerätköön sinut joku joku, joka ehtii tai viitsii, tai maatukoon tomumajasi, ethän sinä ole mitään paperia kummempaa.
Vai luuletko olevasi jotain erityistä minulle?
Joka sinut kirjoitti täytti rakkauden sanoilla vihan ja katkeruudenkin.
Katso nyt millainen sinusta tuli.
Loukatun ylpeyden kuva.
Kuin käytetty laastari, marginaaleissa leiskuvat salamat kuivunutta verta.
Mene pois.
Minä opettelen luomaan uutta ja luopumaan vanhasta.
Sanompa vaan, että miestä ei olisi erotettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalia elämää elävät ihmiset eivät ole kerma_perseitä. Se porukka on erikseen ja ihan yhtä marginaalista kuin syrjäytyneet ongelmatapauksetkin, eri puolella käyrää vain. Otan osaa huonon lähtötilanteesi takia, mutta siitä on turha syyllistää muita. Jos sinussa on yhtään ainesta parempaan, et tyydy kohtaloosi, vaan nouset sieltä pois. Jos ei ainesta löydy, niin sinnehän jäät.
Edelleen, kerroin isäni elämästä, en omastani. Olen pystynyt tekemään täysin erilaisia ratkaisuja, koska olen saanut erilaista apua, mitä isäni aikoinaan. Onko ihmisillä todellakin noin huonolla tolalla lukemisen ymmärtäminen? Kertaalleen, kerroin isäni elämästä, isäni lapsuudesta. En omastani. Minulla on ollut täysin erilaiset mahdollisuudet, mistään aineksesta se ei ole ollut kiinni, vaan nimenomaan niistä mahdollisuuksista.
Vierailija kirjoitti:
Yritin löytää läheiselleni matalan kynnyksen hoitopaikkaa päihdeongelman hoitoon. Kävi selväksi, että halvimmillaan pitkäaikaisempi hoito, kuin katko (eli siis oikea hoito), maksaisi noin 6000 euroa. Kenellä tällaiseen on varaa? Hoitoa ei tueta kunnalliselta puolelta, koska Valvira ei hyväksy näitä hoitopaikkoja virallisen käypähoito-suosituksen piiriin. Mitään muuta hoitoa ei kuitenkaan ole tarjolla. Tilanne on tämä, Suomessa. Ihminen ei saa apua päihdeongelmaan ellei ole varaa maksaa hoitoa täysin itse. Kysymys kuuluu, että mikähän lobbaus tämänkin takana oikein on ja mitä tällä hyödytään?
Paljonko sillä sinun läheiselläsi menee päihteisiin? Eikö niillä rahoilla jo kustantaisi hoidon. Toisaalta , kannattako näihin toivottomiin tapauksiin panostaa yhteiskunnan rajallisia resursseja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin löytää läheiselleni matalan kynnyksen hoitopaikkaa päihdeongelman hoitoon. Kävi selväksi, että halvimmillaan pitkäaikaisempi hoito, kuin katko (eli siis oikea hoito), maksaisi noin 6000 euroa. Kenellä tällaiseen on varaa? Hoitoa ei tueta kunnalliselta puolelta, koska Valvira ei hyväksy näitä hoitopaikkoja virallisen käypähoito-suosituksen piiriin. Mitään muuta hoitoa ei kuitenkaan ole tarjolla. Tilanne on tämä, Suomessa. Ihminen ei saa apua päihdeongelmaan ellei ole varaa maksaa hoitoa täysin itse. Kysymys kuuluu, että mikähän lobbaus tämänkin takana oikein on ja mitä tällä hyödytään?
Paljonko sillä sinun läheiselläsi menee päihteisiin? Eikö niillä rahoilla jo kustantaisi hoidon. Toisaalta , kannattako näihin toivottomiin tapauksiin panostaa yhteiskunnan rajallisia resursseja?
Ei minullakaan, työssä käyvällä ihmisellä, olisi varaa laittaa tuollaisia summia omasta pussista hoitoon. Saati sitten sairaseläkelläisellä, jolla omaisuus ulosotossa yrityksen verovelkojen takia. Nuo toivottomat tapaukset ovat jonkun läheisiä ja tärkeitä näille läheisille. Sanoisitko sinä esimerkiksi omasta lapsestasi, että toivoton tapaus, ei kannata hoitaa. Nappi otsaan vaan?
Vierailija kirjoitti:
Yle ei näemmä uutisoi.
Sipilä taas kieltänyt "riippumatonta" mediaa tekemästä juttua aiheesta?
Kyllä siitä ylen nettisivuilla on mutta ilmeisesti sipilä ei ymmärrä netin olevan media. Tosin eipä keskustan kannattajat nettiä selaa.
ÖÖÖH..uskotaan että oikeutat viinanjuontisi isäsi alkoholismilla