Miten muut jaksaa tehdä kotitöitä töiden jälkeen? Kun puoliso ei jaksa...
Tätä on jatkunut jo vuosia, ei voi olla normaalia. Eli käytännössä töiden jälkeen mies ei jaksa kuin ehkä yhden asian (jos sitäkään). Se on joko ruuan laitto, omien vaatteiden viikaaminen kaappiin, tiskikoneen pyörittäminen, tai omien jälkien korjaus. Puhuu aina, että viikonloppuna sitten hoitaa enemmän, mutta näin ei tosiaankaan ole. Jos viikonloppuna jotain tekee, niin sunnuntai-iltana nopeasti imuroi, niin että pölyjä vielä jää. Itselleni sitten jää vessojen siivous, pölyjen pyyhintä, keittiön siivous, pyykkien pyöritys jne.
Viikonloppuna yritän jo lauantaina aamupalan jälkeen sopia, että koskas siivotaan yhdessä, mutta aina jokin muu asia menee miehen prioriteeteissa ykköseksi. Puhtaat pyykit pyörii lattioilla, samoin likapyykit. Tiskipinot on valtavia, ja ruuanlaiton jälkeen yleensä jätetään siivoamatta jäljet.
Kaiken huipuksi mies haluaisi, että tehdään lapsia. Olen sanonut, että ei tosiaankaan, jos ei arki luista edes näin, kun pitäisi olla helppoa. Tiedän jo, että jään tiukassa paikassa yksin. Oli yksi uupumuskausi, josta jouduin pitkälle sairaslomalle. Yritin ennen sairaslomaa monet kerrat, että saisin miestä edes kotitöitä hoitamaan, niin olisi auttanut jaksamistani, no ei ymmärtänyt ja suuttui. Vähän on sen jälkeen parantanut tapojaan, mutta nyt näyttää, että taas luisuu tekemättömyyteen, eikä ymmärrä, miksi kotitöiden sujuminen on minulle tärkeää.
Kommentit (339)
Töissä ollessani en todella jaksanut paljoakaan kotona, korkeintaan pientä ruoanlaittoa.
Elän vieläkin , siitä kymmenen vuotta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hän sitten tekee töiden jälkeen? Nukkuu? Pelaa/surffaa netissä?
Silloin kun on enemmän energiaa, niin saattaa laittaa ruokaa. Kaupassa käydään usein yhdessä, mutta useamman kerran viikossa. Olen ehdottanut, että käytäisiin kerran viikossa (suunniteltaisiin ruuat etukäteen), niin jäisi enemmän aikaa olla kotona. Muuten pelaa pleikkaria, urheilee tai surffaa netissä. Öisin saattaa yksin katsoa jotain leffoja, silloin kun nukun.
ApMitä te teette yhdessä muuta kuin käytte kaupassa ja ehkä syötte tai katsotte vierekkäin leffaa? Mistä te keskustelette? Onko teillä jotain yhteistä? Miestä kiinnostaa pleikka, urheilu, netti, leffat, ruoka ja sinun tarjoamat siivouspalvelut ja satunnainen seura. Oletteko te parhaat ystävät? Jos ette, oletteko te rakastavaiset? Jos ette, mitä te olette?
Leffatkin on harrastus. Ja taiteita harrastetaan, niistä voidaan puhua. Tietty juoruillaan tuttavien asioita. Minusta parisuhteemme oisi muuten tolallaan, jos mies hoitaisi osuutensa kotitöistä. Itselläni on palo tuon takia hiipunut, ja mies valittaa läheisyyden puutetta (mm. seksi). Olen sanonut tuon kotityöt syyksi, mutta ei tuo näytä silti ymmärtävän.
ApHah hah. "Seksin säännöstelyä". Käytät vielä seksiä vallan välineenä miehen alistamiseen ja ihmettelet miksi ei miestä kiinnosta ne kotityöt.
Joko sä vihdoin ymmärrät, että negatiivisuutesi takia koet kaiken olevan negatiivista.
Palvelua odottava mieslapsi nyt ei ole kovin kiihottava naisten mielestä. Jos ei kiihota, ei seksiäkään halua kyseisen typin kanssa. Mikä siinä on vaikea ymmärtää?
Naiset ei ymmärrä miehiä ja miehet ei ymmärrä naisia. Hyvin menee?
Miehet on naisiin verrattuna äärimmäisen yksinkertaisia ja silti te naiset ette ymmärrä, miten mies saadan pidettyä hyväntuulisena ja kotityötkin sujuu siinä sivussa ihan leikiten.
No se ei onnistu kyllä negatiivisilla vaatimuksilla, saati sitten sillä, että miestä alistetaan näihin naisen vaatimuksiin "seksin säännöstelyllä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko suhteessa jotakin hyvää?
Mikä teidät sai yhteen ja miksi pysytte yhdessä?
Minusta viestisi eivät kerro hyvästä parisuhteesta. Lasten teko olisi väärin tilanteessanne.
Muissa asioissa hän on fiksu, hyvä ja ymmärtävä. Kotityöt nyt on se ainut heikkous (ja ehkä alkoholia voisi käyttää vähemmän). Muissa asioissa näyttää keskustelevan, mutta kotityöt nostaa aina heti karvat pystyyn, ei voi tehdä, ei voi keskustella yms. Harmi vaan, että tuon alueen toimimattomuus vaikuttaa niin isosti arkeen. Ja se että tässä asiassa sopiminen ja keskusteluyritykset ei tuota mitään, laittaa miettimään, että mitenhän muissakin asioissa? Voiko sittenkään luottaa mieheen?
ApHienoa, että olet etsimällä etsien löytänyt miehestäsi "vikoja". Miten on muuten itsesi laita?
En tosiaankaan ole täydellinen. Kai sitten olen nalkuttava, laiskanpuoleinen, kunnianhimoton, heikkomielinen yms yms. Listaa voi jatkaa loputtomiin. Yritän kuitenkin korjata sellaisia asioita, joista mieskin sanoo, varsinkin jos sanoo useammat kerrat. Ei nyt tule lähiaikoina muuta mieleen, kuin nuo kotihommat, että niistä ei saisi keskustella, tai siis nalkuttaa. Joten yritän valita tarkkaan sanani, jotta sitä ei voisi tulkita nalkuttamiseksi. Hieman hankala vaan samasta asiasta sanoa useaan kertaan ja pitää sävy nättinä.
Ap
Ottakaa noutovalmisruuat käyttöön. Syötte kertisastioista ja miehen maksaa siivoojan pari kertaa kuussa.
Asia hoidettu! Jos ei kelpaa miehelle, ehkä hän innostuu kotitöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaa nyt kysymykseen, että miksi teidän pitää asua yhdessä? Mitä niin ihanaa tuollaisessa laiskimuksessa on, että sitä on pakko siinä roikottaa passattavana?
Jos ap päättää haluata erota, niin aivan varmasti mies järkyttyy että miksi, kun kaikki oli niin hyvin.
Tuota vastaavaa tuli jo, kun sisi pitkin viikkoa olin sanonut useammasta asiasta, ja kysellyt, että kai me nyt yhdessä siivotaan. Ja kun tätä ei tapahtunut, ja pinna paloi, niin mies ihmetteli, että miten näin tyhjästä tulee taas tällainen. En ymmärrä, miten minun pitäisi viestittää asiat, että toinen ne tajuaa. Jos ihan suoraan sanon, että "voitko viedä kahvikuppisi pois" "miksi nuo pyykit on lattialla, eikö ne voi laittaa kaappiin?" "kai me tänäviikonloppuna siivotaan?" yms, niin en tajua miten ei voi mennä ymmärrykseen.
Ap
Miehellä ei ole mitään tarvetta ymmärtää sinua. Tuskin sinäkään häntä ymmärrät. Toisekseen minunkin energia on jo kulunut siihen että yrittäisin ymmärtää sinua joten en yhtään ihmettele jos mies on uupunut siihen tehtyään sitä päivästä toiseen. Nyt minäkin lähden muualle jatkamasta enetårgian tuhlausta kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun on enemmän energiaa, niin saattaa laittaa ruokaa. Kaupassa käydään usein yhdessä, mutta useamman kerran viikossa. Olen ehdottanut, että käytäisiin kerran viikossa (suunniteltaisiin ruuat etukäteen), niin jäisi enemmän aikaa olla kotona. Muuten pelaa pleikkaria, urheilee tai surffaa netissä. Öisin saattaa yksin katsoa jotain leffoja, silloin kun nukun.
ApMitä te teette yhdessä muuta kuin käytte kaupassa ja ehkä syötte tai katsotte vierekkäin leffaa? Mistä te keskustelette? Onko teillä jotain yhteistä? Miestä kiinnostaa pleikka, urheilu, netti, leffat, ruoka ja sinun tarjoamat siivouspalvelut ja satunnainen seura. Oletteko te parhaat ystävät? Jos ette, oletteko te rakastavaiset? Jos ette, mitä te olette?
Leffatkin on harrastus. Ja taiteita harrastetaan, niistä voidaan puhua. Tietty juoruillaan tuttavien asioita. Minusta parisuhteemme oisi muuten tolallaan, jos mies hoitaisi osuutensa kotitöistä. Itselläni on palo tuon takia hiipunut, ja mies valittaa läheisyyden puutetta (mm. seksi). Olen sanonut tuon kotityöt syyksi, mutta ei tuo näytä silti ymmärtävän.
ApHah hah. "Seksin säännöstelyä". Käytät vielä seksiä vallan välineenä miehen alistamiseen ja ihmettelet miksi ei miestä kiinnosta ne kotityöt.
Joko sä vihdoin ymmärrät, että negatiivisuutesi takia koet kaiken olevan negatiivista.
Palvelua odottava mieslapsi nyt ei ole kovin kiihottava naisten mielestä. Jos ei kiihota, ei seksiäkään halua kyseisen typin kanssa. Mikä siinä on vaikea ymmärtää?
Miehet on naisiin verrattuna äärimmäisen yksinkertaisia ja silti te naiset ette ymmärrä, miten mies saadan pidettyä hyväntuulisena ja kotityötkin sujuu siinä sivussa ihan leikiten.
No se ei onnistu kyllä negatiivisilla vaatimuksilla, saati sitten sillä, että miestä alistetaan näihin naisen vaatimuksiin "seksin säännöstelyllä"
Ei mies innostu tekemään kotitöitä vaikka saisi kuinka paljon seksiä tahansa. Mies on iloinen, kun palvelu pelaa ja seksiä riittää, ei mies osaa yhdistää noita kahta asiaa toisiinsa. Ei naistakaan palkita millään kotitöiden tekemisestä, miksi miestä pitäisi? Seksin pitää olla molempien halusta lähtevää, ei palkinto jostain tekemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa noutovalmisruuat käyttöön. Syötte kertisastioista ja miehen maksaa siivoojan pari kertaa kuussa.
Asia hoidettu! Jos ei kelpaa miehelle, ehkä hän innostuu kotitöistä.
Mieshän on jo niitä noutoruokia hommannut. Ainut jolle ne ei kelvannut on aloittaja, ne on niin kalliita ja epäterveellisiä.
Täällä on koneellinen astioita ja kone käy kerran kaksi viikossa kummankin laittaessa astiat koneeseen sitä mukaa kun käytetään. Koneen tyhjennys vie vajaat viisi minuuttia. Käytetyt vaatteet kumpikin hoitaa pyykkikoriin josta koneen täyttö ja käynnistys vie viisi minuuttia. Pyykkikoneen tyhjentäminen ehkä hieman enemmän. Vessan siivoukseen ei saa aikaa menemään kymmentä minuuttia pidempään. Siivoamisessa keskitytään näkyvän pölyn jahtaamiseen. Kaikkiin näihin ei viikkotasolla mene juurikaan mitään.
Kumpikin osaa käydä kaupassa, ei siihen molempien aikaa tarvi ellei kaupassakäyntiä ajattele kävelyllä käyntinä tms.
Lasten myötä tarvitsisi sitten ihan oikeasti tehdä enemmän ja kun siihen huomio väistämättä eteen tulevan väsymyksen ja kaikki ne parisuhteeseenkin heijastuvat kiemurat niin: Kun kahden aikuisen talouden arjen pyörittämisessä ette pääse yhteisymmärrykseen niin laittakaa ihmeessä lusikat jakoon.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki olisi ihan hyvin jos toinen vain olisi sellainen kun minä haluan ja tekisi niin kun minä sanon.
Ei muuta kuin etsimään sellaista miestä. Onnea vaan, sitä tarvitset etsinnässä paljon.
Tätähän se on, valitettavasti. Vi"ttu tätä "nykyaikaa" Ja "femin"ismiä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä ei nyt vaan siisteyskäsitykset selvästikään kohtaa. Toista ihmistä et voi muuttaa ja jos tilanne on jatkunut jo vuosia? Oletko ikinä keskustellut miehesi kanssa suoraan siitä, että sinuä häiritsee epäjärjestys? Häntä ilmeisesti ei häiritse, joten hän ei siitä stressaakaan.
Käsitykset on samat, mutta mies ei vaan viitsi tehdä asialle mitään. Huomaa sotkuja, muttei jaksa hoitaa niitä. Olen pitänyt useammat testit, etten ole siivonnut mitään, ja odottanut että mie siivoaa (kun omien sanojensa mukaan siivoaa aina kun huomaa sotkuja). Koti oli pari kuukautta täysin siivoamatta, ja mies kyllä huomautteli asioista. "Onpa haiseva vessa, katso mikä rengas tuolla pohjalla hyi! Pitäisi siivota." "Kauheana pölyjä. Hirveä pallo kaapin alla". Ja jos ehdotin, että joskos sinä siivoaisit "kohta". Ja myöhemmin kysyn taas "ei täällä niin sotkuista ole". Ei tosiaankaan ollut tällainen kun muutettiin yhteen, ja useat vuodet sen jälkeen. Hoiti asioita säännöllisesti.
ApEt ole siivonnut MITÄÄN ja oletat, että mies siivoaa KAIKEN ja sitten "uuvut", kun asiat ei mene niin kuin laskelmoit. :D
Mikä kehitysvamma sulla on?
Ja "testasit", oletko 16-wee?
Sinähän olet täysi ihmisperse.
0/5
Yritin saada miehen hoksaamaan, ettei toimi niinkuin kertoo. Eli jätin siivoamatta, ja odotin että mies hoksaa. Mies hoksasi, ei siivonnut, ei tajunnut yhteyttä, vaikka kerroin. Lapsellista, mutta kun vuosien keskustelu ei tuottanut tulosta, niin mitä vaihtoehtoja enää jää?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Töissä ollessani en todella jaksanut paljoakaan kotona, korkeintaan pientä ruoanlaittoa.
Elän vieläkin , siitä kymmenen vuotta aikaa.
Sinun puoliso taitaa tykätä kotitöistä, kun ei valittanut, että joutuu tekemään ne yksin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan organisoitu arkemme niin, että meidän tarvitsee tehdä mahdollisemman vähän.
Itsekin näkisin, että tekemällä arkena vähän, niin viikonloppu jäisi sitten lepäämiselle, tai jollekkin harvemmin toteutettavalle siivoukselle (esim sauna). Yksinäni sain hienosti organisoitua homman, vaan ei sitä kauaa jaksanut, kun tykytti kokoajan että toinen vapaamatkustaa. Olen monet vuodet odottanut sitä, että mies siivoaa viikonloppuna, niinkuin on luvannut. Vaan ei se ole kuin se yhden asian siivous, imurointi tms ja loput jää kovasti minulle.
ApKenelle valittaisit tuosta asiasta, jos asuisit yksin?
No hehee. Ei silloin tarvitsisi valittaa, kun yksinäni sotken, ja siivoan heti jälkeni. Silloin ei tarvitse katsella toisen sotkuja, ja taas odottaa monta päivää ja huomauttaa monta kertaa, että joskos ne sotkut siitä katoaisi. Se vie energiaa.
ApOlet terapian ja lääkityksen tarpeessa.
Voi kiitos. Terapiassa käyn ihan musita syistä, ja ne mies ymmärtää, niinkuin aikuisen kuuluu. Sinä taas et vaikuta aikuiselta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kannattais varmaa ostaa miehelle lisää niitä boksereita, jos viikossa loppuu puhtaat alusvaatteet.
Joskus omaa kaappia siivotessa totesin, että mulla on niin paljon pikkareitä, että voisin olla 2kk pesemättä alkkareita ja silti kaapista löytyis puhtaita ja vois viel valita mitä haluu käyttää.
Ennen ostin aina lahjaksi, mutta alkoi tulla liikaa äiti-lapsi asetelmaa, kun hoksasin ettei mies koskaan osta itselleen, vaan olettaa että minä ostan. Oletan, että aikuinen osaa ostaa itselleen vaatteita, jos ne on jatkuvasti loppu. Joten jätän vastuun miehelle. Jos lähes joka kuukausi tulee tilanne, että on jokin vaate loppu, niin minä ainakin herään miettimään ratkaisua. Useammin pykkäys, vai uusien osto? Ja toimin sen mukaan. En voi hoitaa asioita miehen puolesta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mies innostu tekemään kotitöitä vaikka saisi kuinka paljon seksiä tahansa. Mies on iloinen, kun palvelu pelaa ja seksiä riittää, ei mies osaa yhdistää noita kahta asiaa toisiinsa. Ei naistakaan palkita millään kotitöiden tekemisestä, miksi miestä pitäisi? Seksin pitää olla molempien halusta lähtevää, ei palkinto jostain tekemisestä.
Paradoksi hei. Nyt sitten pohdit ihan oikeasti kirjoituksesi sisällön, että mikä paradoksi tekstissäsi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, jos ehdottaisit miehelle, että muuttaisitte omiin asuntoihinne, kuivuisiko suhteenne siihen, koska mies pelailisi asunnossaan pleikkaa ja urheilisi kavereidensa kanssa ja sitten joskus kävisitte toistenne luona katsomassa leffoja?
Vastaako suhteenne käsitystäsi parisuhteesta?
Oma käsitykseni parisuhteesta on se, että jaetaan arki yhdessä. Mies luultavasti ramppaisi silti kokoajan luonani. Ollaan totuttu, ja tykätään viettää aikaa yhdessä. Ihan vaan jotain leffaa katsoen. Ja ruokaakin on mukava tehdä yhdessä, tai käydä jossain tapahtumassa kaupungilla. Mutta nyt miehellä ei ole paukkuja juuri mihinkään. Eli lähinnä sitä pleikkarin pelaamista, ja välillä urheilua ja sitten yhdessä leffaa. En mitään ihmeellistä halua parisuhteelta, mutta sitä vastuun jakoa arjessa, jotta molemmat kannattelee toisiaan. Siitä minusta näytetaan arvostus toiseen. Pariterapiaakin olen yrittänyt, että mentäisiin, vaan ei. Ei ole rahaa, ei me nyt sellaiseen...
Ap
Sellaiset ihmiset eivät valitettavasti voi "kannatella" toisiaan, jotka eivät ole oppineet "kannattelemaan" edes itseään.
Siinä on vakka kantensa valinnut, saamattomia vätyksiä molemmat...pata kattilaa soimaa! Kumpikin odottaa toisen tekevän, kumpikaan ei tee,ootteko jotai uhmaikäisiä pentuja?
Vierailija kirjoitti:
Teetkö ylipäätäsi mitään muuta kuin "sanot miehelle" noista siivoamattomuuksista? Kyllä mullakin sulkeutuisi korvat tuollasesta jankkaamisesta tai siitä että mulle puhuttais kuin pikkulapselle "katso jätit mukisi tohon". Varmaan moni täällä ymmärtää sun "kärsimystäsi" mutta mulla alkaa kyllä kääntyy sympatiat sun miehesi puolelle. Ja montako kertaa päivässä se sun miehes vaihtaa esim paitaa jos niin kauheasti sitä pyykkiä muka syntyy, vaikka samalla kuitenkin kertoilet miten vähän pidettyjä säilyttelette lattialla mistä niitä otetaan uudelleen käyttöön.
Ei toimi ssanominen, eikä sanomatta jättäminen. Tai ehkä hieman paremmin toimii sanominen, kun miehen on pakko hieman rekisteröidä, että asialle pitää ehkä tehdä jotain. Voin odottaa päivän jonkin lika-astian lojumista keskellä keittiön pöytää, mutta kun tahdon siihen pöydälle syömään, niin tottakai huomautan, että täällä on edelliset jätetty lojumaan. Silloin saattaa tulla korjaamaan ne pois.
Mies säilyttää puolipitoisia lattialla, minulla on omilleni kaapissa paikka, joissa aina säilytän niitä. Miehelläkin on kori puolipitoisille, mutta ei viitsi käyttää sitä. Ihan yhdessä tuumin hankittii kyseinen kori, ja todettiin parhaimmaksi, kun miehellä on yleensä pari-kolme puolipitoista vaatekertaa (housut, paidat) jotka veisi kaapista liikaa tilaa. Ja monet kerrat olen sanonut, ja ollut sanomatta niistä lattialla lojuvista. Että miksi ne on lattialla, kun on kori, ja sitten taas hiljaa kompuroin niihin, potkin enemmän posi keskeltä lattiaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan uskomatonta, että aikuiset ihmiset saa kotitöistä tällaisen shown ja jatkuvaa riitaa arkeensa. Eihän kotityöt nyt mitään hauskaa oo mut ne vaan pitää tehä.
Mun eksä oli nainen, jolle nuo ARKIRUTIINIT, oli liian raskaita. Hieman huvittaa kyllä miettiä menneisyyttä, miten pyykkien peseminenkin (koneella) oli niin raskasta. :D
Karkin ja suklaan mässyttäminen sohvalla taas ei ollut raskasta.
Miten se sinun elämään vaikutti, kun nainen ei saanut omia vaatteitaan pestyksi? Haisiko se vai kiukutteli sinulle, kun ei ollut puhdasta päälle?
Kiukutteli siitä, miten hän on tehnyt niin paljon kotitöitä, kun ihan pisti pyykit koneeseen ja kone pesi pyykin.
Kiukutteli siitä mitä tein ja en tehnyt. Pelkkää kurjuuden maksimointia.
Yllättäen pyysin häntä poistumaan elämästäni. "YLLÄTTÄEN" :D
Okei, en lukenut koko ketjua, mutta mitä se mies sitten jaksaa tehdä kotona töiden jälkeen? Surffaa netissä, pelaa, katsoo telkkaria, mitä? Vai makaa koko illan koomassa sohvalla ruokailun jälkeen? Kai se nyt jotain tekee?
Voisiko mies ITSE käydä bokserikaupan kautta joku iltapäivä, vai onko se liikaa vaadittu? Ennenkuin jämähtää pleikkarin ääreen?