Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko erityisherkkyyden periytyvyyttä tutkittu miten kattavasti?

Vierailija
10.09.2018 |

Onko sen periytyvyyden taustalla sama juttu kuin esimerkiksi silmien värin kohdalla? Eli että jos suvussa on sekä erityisherkkiä että tavallisia, niin periytyvyyden kanssa voi olla miten tahansa?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi narsistien lapsista tulee aina narsisteja vaikka eivät sitä itse tahtoisi? Onko tätäkään tutkittu?

Vierailija
2/42 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelläkään tietoa? En ole kuullut, että tätä olisi kovin paljon tutkittu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi narsistien lapsista tulee aina narsisteja vaikka eivät sitä itse tahtoisi? Onko tätäkään tutkittu?

Aika raflaava väite. Tämä taitaa olla lähinnä henkilökohtainen mielipiteesi. Eikä edes liity aiheeseen.

Vierailija
4/42 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin pitäisi varmaan löytää se "erityisherkkyys".

Vierailija
5/42 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se erityisherkkyyskin ole melko hiljattain keksitty selittämään normaalia elämää kestämättömien ihmisten heikkoa hermorakennetta ja taipumusta mielipahaan?

Vierailija
6/42 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on jo löydetty. Toisilla ihmisillä on herkempi aistijärjestelmä kuin toisilla. Luonnollista, että yksilöiden keskuudessa on tässäkin asiassa vaihtelua.

Vierailija
7/42 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se erityisherkkyyskin ole melko hiljattain keksitty selittämään normaalia elämää kestämättömien ihmisten heikkoa hermorakennetta ja taipumusta mielipahaan?

Mitä saat irti trollaamisesta? Menehän matkoihisi!

Vierailija
8/42 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisherkkyys on jo virallisesti todettu mielenterveysongelmaksi.

Vierailija
9/42 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä saat irti trollaamisesta? Menehän matkoihisi!

Miten niin trollaamisesta? Tuostahan tuossa erityisherkkyydessä on kyse.

Vierailija
10/42 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityisherkkyys on jo virallisesti todettu mielenterveysongelmaksi.

Höpö höpö. Täysin keksitty juttu.

Vierailija
11/42 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika raflaava väite. Tämä taitaa olla lähinnä henkilökohtainen mielipiteesi. Eikä edes liity aiheeseen.

Omat vanhempani olivat narsisteja, enkä halunnut itse että minusta tulee samanlainen. Olen kuitenkin alkanut huomaamaan yhä enemmän narsistisia piirteitä itsessäni. Sama on myös tapahtunut eräälle kaverillenikin, hänkään ei halunnut tulla samanlaiseksi kuin vanhempansa ja nykyään hän on muuttunut niin hirveäksi narsistiksi, että tekee jo pahaa olla hänen kanssaan. Lisäksi olen kuullut vastaavaa muiltakin, että nämä eivät ole yksittäisiä tapauksia vaikka omaan kokemukseen perustuvatkin.

Vierailija
12/42 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on jo löydetty. Toisilla ihmisillä on herkempi aistijärjestelmä kuin toisilla. Luonnollista, että yksilöiden keskuudessa on tässäkin asiassa vaihtelua.

Mutta mitä siihen kuuluu, ja mitä ei, ja onko varmaa että se on oma ominaisuutensa, eikä osa jotakin muuta kokonaisuutta jne.

Vierailija
13/42 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten erityisherkkä eroaa esim. aspergerista/autismista?

Vierailija
14/42 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat vanhempani olivat narsisteja, enkä halunnut itse että minusta tulee samanlainen. Olen kuitenkin alkanut huomaamaan yhä enemmän narsistisia piirteitä itsessäni. Sama on myös tapahtunut eräälle kaverillenikin, hänkään ei halunnut tulla samanlaiseksi kuin vanhempansa ja nykyään hän on muuttunut niin hirveäksi narsistiksi, että tekee jo pahaa olla hänen kanssaan. Lisäksi olen kuullut vastaavaa muiltakin, että nämä eivät ole yksittäisiä tapauksia vaikka omaan kokemukseen perustuvatkin.

Saattaisit hyötyä jostakin terapiasta, jossa pääsisit pohtimaan näitä asioita. Tämä kuitenkin on aivan toinen keskustelunaihe. Haluaisin pysyä alkuperäisen aiheen piirissä, koska se minua kiinnostaa.

Vierailija
15/42 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten erityisherkkä eroaa esim. aspergerista/autismista?

"Erityisherkkyyttä ei voi sanoa diagnoosiksi muttei myöskään missään nimessä sairaudeksi, kun taas neurokirjon oireet ovat diagnosoitavia, joskin on väärä käsitys pitää niitäkään sairauksina, joista voisi parantua. Oireiden kuntoutus on sitten asia erikseen. Erityisherkkyyden lailla introversiokin on ominaisuus tai piirre, jolla ei itsessään ole mitään varsinaista yhteyttä psyykkisen tasapainottomuuden tai neuropsykiatrisen poikkeavuuden kanssa."

Lue täältä lisää!

https://www.google.fi/amp/s/autismisaatio.wordpress.com/2016/06/21/mita…

Vierailija
16/42 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaankaan ole kovin paljon tutkittu, kun erityisherkkyys itsessään ei ole tiedepiireissä hyväksytty käsite. Käsitteen takana on käytännössä vain psykologi Elaine Aaron, diagnostiikka ei tällaista ilmiötä tunne. Toisaalta erityisherkkyys yrittää kattaa varmaan jotakin mitä on jo tutkittu esim. temperamenttitutkimuksissa sekä liittyen hermoston herkkyyteen.

Vierailija
17/42 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän esim. koirat ja hevosetkin periyttävät luonnetta, miksei sitten ihmisetkin?

Vierailija
18/42 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisherkkyyttä ei ole olemassa. On vain eri tavoin herkkiä ihmisiä. Koko erityisherkkyyshöpinä on ihan huttua. Tällaista diagnoosia ei ole olemassakaan.

Vierailija
19/42 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän esim. koirat ja hevosetkin periyttävät luonnetta, miksei sitten ihmisetkin?

Toki, mutta kiinnostaisi tietää miten piilevänä erityisherkkyys voi periytyä? Voiko se esimerkiksi hypätä sukupolven tai kaksi yli? Tätä asiaa ei taida olla tutkittu, kun on kyseessä melko uusi käsite.

Vierailija
20/42 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai vaikeat ihmiset yrittävät selittää vinoa luonnettaan jollain geneettisellä syyllä. Höpö höpön, onneksi lääketiede ei mihinkään erityisherkkyyteen usko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme