Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokaideoita taaperolle, joka tahtoo syödä itse

Vierailija
09.09.2018 |

Alle 2 vuotiaan kova "minä itse" -vaihe ruokailuissa. Tahtoo syödä itse (auttaa/syöttää ei saa siis lainkaan) mutta taito ei vielä riitä kaikkeen. Ja minun mielikuvitus on taas kortilla, joten olisko ideoita?

Osaa syödä: lihapullat/muusi, nakkikeitto reilunkokoisista paloista (ei juuri lientä), suht reilun kokoinen pasta "kuivana" (siis keitetty mutta ilman kastiketta) ja lähes kaikki kasvikset reiluna palana.
Ei onnistu: keitot, lasagne, pasta kastikkeessa (ei pysy lusikassa eikä haarukassa), riisi/kuskus..
Lisäksi jotenkin vierastaa murumaista rakennetta, esim paistettu jauheliha tai riisi. Muuten ei rajoitteita.

Ruokien lisäksi otan vastaan muitakin ruokailuja helpottavia vinkkejä, esim ruokailuvälineistä jne.

Lapsi ruokailee siis kuitenkin lähinnä haarukalla/lusikalla, eli sormiruokaa en nyt hae.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvää päivää taas! Lapsi opettelee syömään, joitakin ruokia osaa jo syödä itse, kuten kerroit. Pikku hiljaa opettelee syömään myös noita ”vaikeampia” ruokia, opetellessa tulee vähän enemmän sotkua. Teet ihan niitä ruokia joita haluat ja tarjoat niitä lapselle. Mikä siis on ongelma?

Vierailija
2/7 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viili

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvää päivää taas! Lapsi opettelee syömään, joitakin ruokia osaa jo syödä itse, kuten kerroit. Pikku hiljaa opettelee syömään myös noita ”vaikeampia” ruokia, opetellessa tulee vähän enemmän sotkua. Teet ihan niitä ruokia joita haluat ja tarjoat niitä lapselle. Mikä siis on ongelma?

Voi hyvää päivää taas, tosiaan!

Tietenkin lapsi syö myös muita (haastavampia) ruokia, enkä minä sotkusta välitä, vaan siitä ettei lapsen mahaan asti päädy lainkaan ruokaa -> nälkäinen lapsi. Joten hain uusia ideoita myös näihin lapsen helpommin syötäviin ruokiin. Mikä siis on ongelma(si)?

Vierailija
4/7 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitetty kananmuna

Kalapyörykät

Pinaattiletut

Keitetty peruna

Kasvispihvit sopivaksi paloiteltuna

Vierailija
5/7 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
6/7 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronilaatikko, jauhelihapihvi, maksalaatikko, kalamureke..

mutta en kyllä lähtisi tekemään siitä syömisestä mitään erillisnumeroa. Lapsi syö kun sillä on nälkä ja sitä mitä pöydässä on, näin meillä on ollut aina. Itse ovat alkaneet lusikoida välillä 10 kk-2 vuotta. Olet ennenpitkää pulassa, jos alat pomppia lapsen pillin mukaan. Niiden hankalien liukkaidenkin ruokienkin syömistä pitää taaperon harjoitella, ei se käsi muuten siitä vakaannu. Tee lisäksi sormiruokaa siihen viereen, niin se maha tulee täyteen. Esim. leivänpalat voitelin ja paloittelin pikkuneliöiksi meidän lapsille. Ja tsekkaa lusikan malli, onko tarpeeksi syvä.

terv. neljän lapsen äiti

Vierailija
7/7 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lapselle normaali teräväpiikkinen alkuruokahaarukka. Sillä saa vaikeammatkin ruuat pysymään ja menemään suuhun asti. Meillä on sellainen otettu käyttöön 1,5 v iässä ja hyvin mennyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme