Onko untuva merkittävästi lämpimämpi kuin muu täyte?
Uuden takin tarvitsisin, muttei tahdo löytyä sopivaa. Untuvatakkeja olen katsellut, mutta itseä miellyttävissa malleissa on jokin muu täyte. Teenkö siis huonon ostoksen, jos en osta untuvatakkia?
Kommentit (15)
Lämpimämpi ja takin paino merkittävästi kevyempi. Ei myöskään hiosta, vaan materiaali hengittää.
Suosittelen.Lähes pakollinen kun pakkasta on -32
Lämpimin takki mikä mulla ollut on Benettonin talvitakki , jossa on vanua sekä untuvaa . Kovin viimakaan ei mene takista läpi , kuten pelkän untuvan takeissa .
Riippuu monesta asiasta. Jos aiot seistä paikoillasi -40 asteen pakkasessa pitkiä aikoja, takille on ihan eri vaatimukset kuin normaaliin kaupunkikäyttöön Etelä-Suomessa.
Mulla olis vanha, käyttämätön untuvatakki 1980-luvulta. Ei kehtaa käyttää kun vanha malli. Kaikki tuijottais.
Untuva ei ole aina lämpimämpi kuin keinokuitu. Niitä untuvia on monen eri laatuisia. Halpa heikkolaatuinen untuvatakki on itseasiassa huonompi eristykseltään kuin moderni keinokuitutakki. Modernit keinokuitu eristeet voivat olla ihan yhtä hyviä suhteellisen korkealaatuiset untuvatakit.
Vierailija kirjoitti:
Lämpimin takki mikä mulla ollut on Benettonin talvitakki , jossa on vanua sekä untuvaa . Kovin viimakaan ei mene takista läpi , kuten pelkän untuvan takeissa .
Siinä voi olla paksumpi ja tiheämpi pinta kangas.
Vierailija kirjoitti:
Mulla olis vanha, käyttämätön untuvatakki 1980-luvulta. Ei kehtaa käyttää kun vanha malli. Kaikki tuijottais.
Minä varmaan käyttäisin!
Säkällä voi saada lämpimän vanutakinkin. Kaikki unttikset ei ole eettisiä. Ja merinovillainen aluskerrasto tekee paljon ja tulee edullisemmaksi kuin kallis untsikka.
Aito turkki on lämmin ja kestää äidiltä tyttärelle toisin kuin korkeintaan pari vuotta käytössä kestävä öljystä valmistettu takki joita joutuu elemänsä aikana ostamaan kymmenittäin.
Vierailija kirjoitti:
Lämpimämpi ja takin paino merkittävästi kevyempi. Ei myöskään hiosta, vaan materiaali hengittää.
Miten niin ei hiosta? Mulle ainakin tulee hirveä hiki kun kävelen reppu selässä untuvatakki päällä.
Laatu merkitsee enemmän kuin materiaali.
Painoonsa nähden hyvälaatuinen untuva tosiaan taitaa olla lämpimin. Lisäksi oikein käytettynä säilyy lässähtämättä vuodesta toiseen.
No onhan untuvatakki tosi lämmin kovalla pakkasella.