Villakoirista ja trimmauksesta tietävät!
Haaveilen villakoirasta tai villakoiramixistä (keskikokoisesta tai suuresta), mutta en ole kovin innostunut näyttelyistä ja jalostuksesta. Kuinka kasvattajat yleensä suhtautuvat kotikoiraa hakeviin, jotka eivät halua näyttelyihin? Haluan siis seurakoiran, jonka kanssa harrastaa tokoa ja agilityäkin ehkä.
Trimmaus: Onko villakoiralla naama aina trimmattu, kun kuonossa on lyhyt karva, vai eikö siinä kasva niitä? Mitä jos ajaisi vaan turkin alas joitakin kertoja vuodessa ilman sen kummempia muotoiluja? Turkin hoitoon olen valmis panostamaan, mutta ne trimmatut muodot ei vaan oikein viehätä. Saako tämmöiset ihmiset edes haavailla villakoirasta, kun tykkäisin luonnollisemmasta lookista.. :)
Kommentit (64)
Kerrankin hyvä ja asiallinen ketju täällä :)
Itsekin mietin, hankkisinko perhosia vai kääpiövillakoiran. Ulkona aktiivinen, kotona rauhallinen, ihmisrakas, hyvä luonteinen, pieni koira olisi hakusessa. Minulla on ollut aiemmin perhoskoiria, mutta niitä on nykyään huonosti saatavilla ja mietin, pitäisikö uskaltautua kokeilemaan toista rotua vihdoinkin. Villakoirassa huolettaa hieman se trimmauspuoli. Perhoskoirien turkinhoito kun on niin helppoa.
Seuraan ketjua.
Viime aikoina on tullut vastaan tosi monta erittäin riehakasta, sekuntiakaan paikoillaan pysymätöntä ja omistajaa haukkumalla komentavaa villakoiraa. Te villakoiria tuntevat: onko tuollainen tyypillistä villakoiran perusluonnetta ja käytöstä vai onko noissa tapauksissa kyse siitä että koiria ei ole koulutettu ollenkaan?
Joissakin tapauksissa jopa omistajat itse ovat vaikuttaneet olevan aika rasittuneita koiriinsa.
Rotuesittelyjen perusteella villakoirat vaikuttavat niin fiksuilta, mukavilta ja helposti koulutettavilta, mutta tämäkö ^ on nykypäivän totuus rodusta? Kyseessä siis toy- ja kääpiövillakoirat, vajaa kymmenen yksilöä eri omistajilla.
Onko kellään keskikokoista villakoiraa
Ei juurikaan, mutta toisaalta muu kokemus on pääasiassa terriereistä joissa sitä on liiaksikin.
Ovat alunperin olleet noutajia, eli hakevat saaliin, silloin saaliin jahtaaminen ei ole kovin hyvä ominaisuus.