Miksi yhdyssanat ovat joillekin niin vaikeita?
Tämä ei todellakaan ole vi**uilua, vaan ihan tosissani mietin, että miksi ne on joillekin niin vaikeita ja toiset hallitsee ne tuosta vaan?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei todellakaan ole vi**uilua, vaan ihan tosissani mietin, että miksi ne on joillekin niin vaikeita ja toiset hallitsee ne tuosta vaan?
Antaisitteko viisaampana yksinkertaisen säännön, miten erottaa ja huomata milloin sanat kirjoitetaan yhteen ja vastavaasti milloin ne kirjoitetaan erikseen. Itselleni suomenkieli on vaikeaa, mutta olisin iloinen jos nyt voisin oppia sitä lisää. -Joskus olen kuullut ohjeen, että tämän voi "kuulla", mutta se ei toimi minulla, koska ajattelukieleni ei ole suomenkieli.
Kyllä se vaatii sääntöjen opettelemista ihan meiltä suomalaisiltakin. Esimerkiksi "suomen kieli" on sanaliitto, mutta adjektiivi "suomenkielinen" yhdyssana. Ei näitä voi pelkästään intuitiolla hallita.
https://www.kotus.fi/nyt/kolumnit/kieli-ikkuna_(1996_2010)/yhteen_vai_e…
Esim. tuolla on hyvät ohjeet.
https://www.kotus.fi/nyt/kolumnit/kieli-ikkuna_(1996_2010)/yhteen_vai_e…
Tulisko nyt linkki oikein...Ei. - Ymmärsinkö oikein sanojen oikein kirjoittaminen vaikeaa monille suomen kielisillekin. - Onko yhdyssana säännöt osa koulussa opeteltavia asia, jotka vain osa muistaa erinomaisesti kouluaikojen jälkeen?
Yleisimmät tapaukset oppii toki muistamaan käytön kautta, ja kielitajullakin pääsee aika pitkälle - esim. muodostuuko sanoista uusi käsite (linja-auto, metsäreitti, nahkasohva) vai ei (punainen auto, uusi reitti, olohuoneen sohva).
Sitten on joukko tapauksia, jotka ovat vaikeita lähes kaikille. Tällaisia ovat esim. verbien nominaalimuodot (olemassa oleva, käsin kirjoitettu), se- ja tämä-pronominit (sen sijaan, senhetkinen, tämän vuoksi, tämänpäiväinen), kun ja kuin (ennen kuin, sitten kun) jne.
Käsittämättömintä on minusta se, että kirjoitetaan erikseen esim. "yhdyssana sääntö". Painakaa nyt mieleenne helppo muistisääntö: jos on peräkkäin kaksi perusmuotoista subsantiivia, ne kirjoitetaan AINA yhteen.
"muistisääntö"
"autokatos"
"jalkalamppu"
"silmälasit"
"morsianehdokas"
jne.
Genetiivilliset yhdyssanat (esim. "koirankoppi") ovatkin sitten hiukan kinkkisempiä, mutta sanoisin että 90% niistäkin kirjoiteaan yhteen. Poikkeus on tosiaan tuo sanaliitto "suomen kieli" / "ruotsin kieli" jne.
Täällä 48 v.nainen.Syntynyt ruotsissa, asunut 4-8 vuotiaana suomessa.Käynyt ykkösen suomessa.Loppu koulunkäynti ruotsissa.Mielelläni kirjottelen ajatuksiani ja mietteitäni tänne vauva sivuille. Olen myös hyvin tietoinen siintä että olen varmasti silmätikkuna näille kielipoliiseille,"hoonon" suomen takia.
Vierailija kirjoitti:
Täällä 48 v.nainen.Syntynyt ruotsissa, asunut 4-8 vuotiaana suomessa.Käynyt ykkösen suomessa.Loppu koulunkäynti ruotsissa.Mielelläni kirjottelen ajatuksiani ja mietteitäni tänne vauva sivuille. Olen myös hyvin tietoinen siintä että olen varmasti silmätikkuna näille kielipoliiseille,"hoonon" suomen takia.
Suomesi näyttää paljon paremmalta kuin monen supisuomalaisen "mitä välii mite kirjotan kyll täst tajuu" -palstailijan.
Mulle ne on vaikeita. Ei vaan millään onnistu vaikka lukisin ja opettelisin kieliopin ulkoa. Oon kuitenkin kehittynyt.