Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi yhdyssanat ovat joillekin niin vaikeita?

Vierailija
09.09.2018 |

Tämä ei todellakaan ole vi**uilua, vaan ihan tosissani mietin, että miksi ne on joillekin niin vaikeita ja toiset hallitsee ne tuosta vaan?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä ole käytännössä mitään väliä kirjoittaako yhteen vai erikseen. Ymmärretyksi tulee kuitenkin. 

Vierailija
22/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei todellakaan ole vi**uilua, vaan ihan tosissani mietin, että miksi ne on joillekin niin vaikeita ja toiset hallitsee ne tuosta vaan?

Antaisitteko viisaampana yksinkertaisen säännön, miten erottaa ja huomata milloin sanat kirjoitetaan yhteen ja vastavaasti milloin ne kirjoitetaan erikseen. Itselleni suomenkieli on vaikeaa, mutta olisin iloinen jos nyt voisin oppia sitä lisää. -Joskus olen kuullut ohjeen, että tämän voi "kuulla", mutta se ei toimi minulla, koska ajattelukieleni ei ole suomenkieli.   

Kyllä se vaatii sääntöjen opettelemista ihan meiltä suomalaisiltakin. Esimerkiksi "suomen kieli" on sanaliitto, mutta adjektiivi "suomenkielinen" yhdyssana. Ei näitä voi pelkästään intuitiolla hallita.

https://www.kotus.fi/nyt/kolumnit/kieli-ikkuna_(1996_2010)/yhteen_vai_e…

Esim. tuolla on hyvät ohjeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaisitteko viisaampana yksinkertaisen säännön, miten erottaa ja huomata milloin sanat kirjoitetaan yhteen ja vastavaasti milloin ne kirjoitetaan erikseen. Itselleni suomenkieli on vaikeaa, mutta olisin iloinen jos nyt voisin oppia sitä lisää. -Joskus olen kuullut ohjeen, että tämän voi "kuulla", mutta se ei toimi minulla, koska ajattelukieleni ei ole suomenkieli.   

Kyllä se vaatii sääntöjen opettelemista ihan meiltä suomalaisiltakin. Esimerkiksi "suomen kieli" on sanaliitto, mutta adjektiivi "suomenkielinen" yhdyssana. Ei näitä voi pelkästään intuitiolla hallita.

Tulisko nyt linkki oikein...

Vierailija
24/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös virhe, jota näkee. Suomalainen, Suomen kieli.

Vierailija
25/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenv**ttukieli

Vierailija
26/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein kamalinta on because of -rakenteen käyttäminen suomen kielessä!

Vierailija
27/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä ole käytännössä mitään väliä kirjoittaako yhteen vai erikseen. Ymmärretyksi tulee kuitenkin. 

Kyllä sillä on väliä, sillä epätarkkuus alkaa levitä ja vaikeuttaa viestintää.

Vierailija
28/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman harjoittelua ei kukaan opi matematiikkaa, autolla ajamista eikä yhdyssanoja. Jos ei koskaan lue eikä kirjoita mitään, yhdyssanat voivat olla vaikeita. Niin kuin auton parkkeeraus on vaikeaa, jos on ratissa vain kerran vuodessa kesälomareissulla.

Ei todellakaan ole kyse pelkästä harjoittelusta. Luontaiset taipumukset vaikuttavat huomattavasti enemmän. Itse luen noin sata kirjaa vuodessa, mutta silti en osaa yhdyssanoja. Matematiikka sen sijaan sujuu helposti ilman suurtakaan panostusta.

Vierailija
29/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät osaa kaikkea. Siksi.

Joillain voi myös olla vaikkapa lukihäiriö.

Vierailija
30/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein kamalinta on because of -rakenteen käyttäminen suomen kielessä!

Sitä käytetään vitsinä ja tehokeinona. 

Vierailija
31/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen joka ei osaa yhdyssanoja, ei lue kirjallisuutta. Ne, jotka lukevat paljon, kyllä osaavat yhdyssanat kuin vettä vain.

Mitä nuorempana kirjojen lukemisesta on tullut osa elämää, sen paremmin oikeakielisyys tarttuu aivoihin ja tulee sieltä automaationa aina tarvittaessa.

Lukekaa lapsillenne, jotta he kiinnostuvat kirjoista ja lukemisesta, ja kun he oppivat lukemaan, rohkaiskaa siihen! Oman äidinkielen hyvä hallinta on rikkaus.

Olen aina lukenut paljon, vaikka lukemaan opettelu tuotti vaikeuksia lievän lukihäiriön takia. Yhdyssanat tuottavat kirjoittaessa edelleen vaikeuksia. Matematiikassa olen myös huono. Vahvuuteni on taideaineet ei tosin musiikki.

Vierailija
32/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. -  Ymmärsinkö oikein sanojen oikein kirjoittaminen vaikeaa monille suomen kielisillekin. - Onko yhdyssana säännöt osa koulussa opeteltavia asia, jotka vain osa muistaa erinomaisesti kouluaikojen jälkeen?   

Vierailija
33/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolta http://jkorpela.fi/suomi/yhdyssanat.html löytyy aika hyvin. Ei se aina helppoa ja mitenkään itsestäänselvää olekaan.

Vierailija
34/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen joka ei osaa yhdyssanoja, ei lue kirjallisuutta. Ne, jotka lukevat paljon, kyllä osaavat yhdyssanat kuin vettä vain.

Mitä nuorempana kirjojen lukemisesta on tullut osa elämää, sen paremmin oikeakielisyys tarttuu aivoihin ja tulee sieltä automaationa aina tarvittaessa.

Lukekaa lapsillenne, jotta he kiinnostuvat kirjoista ja lukemisesta, ja kun he oppivat lukemaan, rohkaiskaa siihen! Oman äidinkielen hyvä hallinta on rikkaus.

Minulle on luettu vauvasta saakka paljon. Opin lukemaan 5-vuotiaana ja siitä saakka olen lukenut kirjoja laidasta laitaan. Nykyisin luen joka vuosi kymmeniä kirjoja monipuolisesti eri aloilta. Luen sekä kaunokirjallisuutta että tietokirjallisuutta. Tästä huolimatta oikeakielisyys ei ole reilun kolmenkymmenen ikävuoden aikana vieläkään tarttunut aivoihini. Yhdyssanat ym. tuottavat edelleen vaikeuksia. Kirjoittamaan ei siis välttämättä opi lukemalla, vaikka lukeminen kehittävä harrastus onkin.

Vierailija
35/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa matematiikka, fysiikka ja kemia sujui tosi helposti, mutta vastaavasti äidinkielen ja muiden kielten opiskelu ei ollut yhtä vaivatonta. En ole koskaan ollut sujuva kirjallisessa ilmaisussa, vaikka lapsena olin lukutoukka. 

Sen takia opiskelin ammattiin, jossa hyödynnän matemaattisia lahjojani. Tosin nykyään työkieleni on englanti, joka on alkanut sujua yllättävän hyvin. 

Vierailija
36/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. -  Ymmärsinkö oikein sanojen oikein kirjoittaminen vaikeaa monille suomen kielisillekin. - Onko yhdyssana säännöt osa koulussa opeteltavia asia, jotka vain osa muistaa erinomaisesti kouluaikojen jälkeen?   

Kyllä. Moni suomea äidinkielenään puhuvakaan ei osaa yhdyssanoja oikein. Itse ole tästä oiva esimerkki. En sanoisi, että kyse on niinkään sääntöjen muistamisesta. Ennemmin sanojen hahmottamisesta. Näin ainakin omalla kohdallani. 

Vierailija
37/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan yhdyssanat, jos viitsin panostaa. Esimerkiksi täällä kirjoittaessa en viitsi ja se näkyy virheinä.

Vierailija
38/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisitteko viisaampana yksinkertaisen säännön, miten erottaa ja huomata milloin sanat kirjoitetaan yhteen ja vastavaasti milloin ne kirjoitetaan erikseen. Itselleni suomenkieli on vaikeaa, mutta olisin iloinen jos nyt voisin oppia sitä lisää. -Joskus olen kuullut ohjeen, että tämän voi "kuulla", mutta se ei toimi minulla, koska ajattelukieleni ei ole suomenkieli.   [/quote]

Tavallisimpia tapoja kokeilla on laittaa sanojen väliin joko adjektiivi tai kin-liite, esim. pöytäkin lamppu vai pöytälamppukin, kaunis rotukissa vai rotu kaunis kissa.

Vierailija
39/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset kyselevät näin tyhmiä?

Vierailija
40/45 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös virhe, jota näkee. Suomalainen, Suomen kieli.

Suomen kieli on suomi.

Omalla kohdallani yhdyssanat ovat vähän vaikeita kun en ole asunut Suomessa vuosikymmeniin ja suomen kielen kirjoittaminen on jäänyt niin vähiin.