Hoitoalalla on pahimmat työpaikkakiusaajat!
Naisvaltainen ala, kurja työilmapiiri, juoruamista, kansliassa ja kahvihuoneessa lorvimista, ylipitkiä taukoja ja ruokatunteja, töiden välttelyä, potilaiden huonoa kohtelua, hoitovirheitä, opiskelijoiden, keikkalaisten ja sijaisten nöyryyttämistä ja rankkaa työpaikkakiusaamista! Sellaista on hoitoalalla! Pahimpia kiusaajia, selkäänpuukottajia ja vi##uilijoita ovat muutama vuosi sitten ammattikorkeakoulusta valmistuneet, nuoret sairaanhoitajat. Myös iäkkäämmät sairaanhoitajat, lähihoitajat ja perushoitajat kiusaavat opiskelijoita, keikkalaisia ja sijaisia.
Osa hoitoalan opiskelijoista lopettaa opintonsa kesken, koska he eivät kestä opintojen pakollisissa ja palkattomissa harjoitteluissa tapahtuvaa epäasiallista kohtelua ja työpaikkakiusatuksi joutumista. Hoitoalan opiskelija ei saa suoritettua opintojaan loppuun eikä hän saa tutkintoaan valmiiksi, jos yksikin työharjoittelu jää tekemättä. Pahimmillaan opiskelijan ohjaaja/ohjaajat kiusaavat opiskelijaa 40 tuntia viikossa.
Hissukat ja nössöt terveydenhuollon yliopisto-opintoja suorittaneet opettajat - terveydenhuollon maisterit - katsovat vierestä. Opettajat eivät halua, osaa, viitsi ja uskalla puuttua tilanteesiin mitenkään, vaikka heidän omat opiskelijansa ovat työpaikkakiusaamisen kohteena. Opettajat voivat erimielisyys- ja riitatilanteissa asettua jopa hoitajien puolelle ja opiskelijoita vastaan. Samaan harjoittelupaikkaan lähetetään pian uusi opiskelija kiusattavaksi ja sama touhu saa jatkua! Hoitoalan harjoitteluihin pitää saada nollatoleranssi opiskelijoihin kohdistuvaan kiusaamiseen!!!
Kommentit (30)
Joo, siis täytyy kyl sanoa et oon suht pettyny moniin hoito-alan työpaikkoihin niiden ilmapiirin vuoks. :D en oo ite tykänny ilmapiiristä lähes koskaan, valitettavasti. :D Itse työstä välillä tykkään, mut ilmapiiristä oon tykänny ehkä 5 % paikoista. :D
Tosi monet on ollu tylyjä, jotkut sellasia ettei kestä jos opiskelijal on vaikka omia mielipiteitä ollenkaan tms tai ei kestä jos opiskelija vaikka on tosi hyvä jossain. :D No okei, nostan ton viiden prosentin vähän korkeemmalle. :D Mut siis kaikista mun työpaikoista nii typerimmin käyttäytyvät on just ollu tänä aikana ku oon hoitajaks opiskellu. :) Vaikka pitäis olla nii sydämellistä ja empaattista nii ei siltä oo ainakaa vaikuttanu. :D
Itse työttömäksi jäädessäni, keski-ikäisenä, opiskelin lähihoitajaksi. Koulu (teoria), oli mukavaa, samoin koulukaverit ja opettajat. Viihdyin todella hyvin. Mutta nämä harjoittelupaikat veivät innon alalle. Ainostaan 1 paikka oli todella mukava. Kaikissa muissa oli ongelmia, työyhteisön kesken. Valmistumiseni jälkeen tein sijaisuuksia eri vanhusten hoivapaikoissa, en osannut pitää suutani kiinni, nähdessäni epäkohtia. En saanut enää sijaisuuksia, alalla on pienet piirit. Vanhuspuolella pärjää, jos pitää suunsa kiinni, ei kritisoi mistään, on valmis sulkemaan silmänsä,tekee pitkiä vuoroja korvauksetta, ei kuulu liittoon ja nuolee pomon persettä.
Joo, Suomessa kiusataan. Työskentelin aikoinani Pohjanmaalla kouluissa ja päiväkodeissa, aina oli jollain tai joillain ilkeä suhtautuminen muhun.
Vierailija kirjoitti:
Sairaalasta ja osastosta kiinni, oletan. Minua hoidettiin hematologisella poliklinikalla ja kaikki henkilökunnan jäsenet kohtelivat sekä toisiaan että potilaita erittäin ystävällisesti.
Potilaat ei sitä huomaa. Ne jutut tehdään vähän salaa.
Vanhuspuolella pärjää, jos pitää suunsa kiinni, ei kritisoi mistään, on valmis sulkemaan silmänsä,tekee pitkiä vuoroja korvauksetta, ei kuulu liittoon ja nuolee pomon persettä.
-Kyl uskon et monissa paikoissa arvostetaan jos haluaa esim kehittyä ja kehittää työtä, ja ylityökorvaukset maksetaan ainaki paikoissa jotka toimii lain mukaan, ja tuskinpa tarvii suurimmas osassa paikoista nuolla kenenkään persettä jos on asiallinen työntekijä. :D Eri asia on jos on pienessä firmassa missä tyylii työskentelee kahestaan pomon kanssa, mut jos on jossain 100 ihmisen firmassa nii ei sitä pomoa välttämättä edes nää.
No ei meillä ainakaan opiskelijoita kiusata. Koitetaan opettaa niistä hyviä työntekijöitä ja kohdellaan hyvin, jotta haluavat tulla töihin..
Jostain syystä, kokemukseni mukaan, erityisesti AMK-sosionomit ovat kunnostautuneet sikailemisessa niin asiakkaita kuin muita henkilökunnan jäseniä kohtaan. Vielä kun näille erehtyy antamaan valtaa tai minkään esimiesaseman niin kaaos on valmis.
Asiakkaana tuntuu että valtaosa ruohonjuuritason työtä tekevistä on kunnollista porukkaa mutta ylimmässä johdossa häärää muutama henkilö joilla pätemisen tarve ylittää osaamisen ja väliportaaseen on palkattu tietoisesti ylöspäin ruskeakielisiä pikkupomoja. Tällä kuviolla kaikki on sekaisin, hoidon laatu on kärsinyt, yksinkertaisiakaan asioita ei saada tehtyä ja alaisten turhautuminen näkyy myös meille asiakkaille.
Olen tehnyt sen minkä olen asiakkaana pystynyt, laittanut reklamaatiota, ja viimeisimmässä totesin että yksikään reklamaatio ei enää, kiitos johtoportaan kyvyttömyyden, lähde hoitavalle yksikölle vaan osoite on AVI, Valvira tai muu asiaa hoitava taho. Vielä tällaista tarvetta ei ole tullut.
Mitä tapahtuu, kun laittaa kasan suomalaisia naisia samaan tilaan? Pahansuopa luonne on oikein kansantauti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hoitajat kiusaavat toisiaan??? kirjoitti:
Naisvaltainen ala, kurja työilmapiiri, juoruamista, kansliassa ja kahvihuoneessa lorvimista, ylipitkiä taukoja ja ruokatunteja, töiden välttelyä, potilaiden huonoa kohtelua, hoitovirheitä, opiskelijoiden, keikkalaisten ja sijaisten nöyryyttämistä ja rankkaa työpaikkakiusaamista! Sellaista on hoitoalalla! Pahimpia kiusaajia, selkäänpuukottajia ja vi##uilijoita ovat muutama vuosi sitten ammattikorkeakoulusta valmistuneet, nuoret sairaanhoitajat. Myös iäkkäämmät sairaanhoitajat, lähihoitajat ja perushoitajat kiusaavat opiskelijoita, keikkalaisia ja sijaisia.
Osa hoitoalan opiskelijoista lopettaa opintonsa kesken, koska he eivät kestä opintojen pakollisissa ja palkattomissa harjoitteluissa tapahtuvaa epäasiallista kohtelua ja työpaikkakiusatuksi joutumista. Hoitoalan opiskelija ei saa suoritettua opintojaan loppuun eikä hän saa tutkintoaan valmiiksi, jos yksikin työharjoittelu jää tekemättä. Pahimmillaan opiskelijan ohjaaja/ohjaajat kiusaavat opiskelijaa 40 tuntia viikossa.
Hissukat ja nössöt terveydenhuollon yliopisto-opintoja suorittaneet opettajat - terveydenhuollon maisterit - katsovat vierestä. Opettajat eivät halua, osaa, viitsi ja uskalla puuttua tilanteesiin mitenkään, vaikka heidän omat opiskelijansa ovat työpaikkakiusaamisen kohteena. Opettajat voivat erimielisyys- ja riitatilanteissa asettua jopa hoitajien puolelle ja opiskelijoita vastaan. Samaan harjoittelupaikkaan lähetetään pian uusi opiskelija kiusattavaksi ja sama touhu saa jatkua! Hoitoalan harjoitteluihin pitää saada nollatoleranssi opiskelijoihin kohdistuvaan kiusaamiseen!!!
Kiitos tästä avauksesta! Olen itse jättänyt sosionomin opinnot kesken tästä syystä. Olin nuori ja en osannut pistää vastaan.
Tästä puhutaan liian vähän. Miksi monista naisista tulee aivan hirveitä, kun saavat valtaa?
Missä on naisten hehkuttama empaattisuus? Miksi niitä ihmisiä kohtaan jota näkee päivittäin, empatia katoaa johonkin. Eläimille sitä riittää, mutta ei ihmisille.
Ammattikorkeakoulun vanhustyön harjoittelussa oli ystävällinen ohjaaja (opistotutkinnon suorittanut sairaanhoitaja). Kunnallisessa kotihoidossa oli taas erittäin v###umainen ja elämäänsä kyllästynyt ohjaaja (amk-sairaanhoitaja). Oli helppo tehdä päätös, että ikinä en hae kunnalliseen kotihoitoon töihin! Mielenterveystyön harjoittelussa oli hyvä ohjaaja (amk-sairaanhoitaja). Kliinisen hoitotyön ja erikoissairaanhoidon harjoittelussa oli sekä todella hyviä ohjaajia (opistotutkinnon suorittaneita sairaanhoitajia ja amk-sairaanhoitajia) että erittäin ilkeitä ja v###maisia ohjaajia (sairaanhoitajia, amk-sairaanhoitajia ja terveydenhoitajia).
Nimimerkki Sairaanhoitaja kirjoitti: "Koskaan, en koskaan ole nähnyt tai kullut, että opiskelijoita kiusattaisiin." Jos Sinun työyhteisössäsi ei ole kiusaamista, se ei suinkaan tarkoita, etteikö sitä olisi muissa hoitoalan työyhteisöissä! Olen sekä nähnyt kiusaamista että kuullut monien opiskelijoiden kertovan, kuinka he ovat kohdanneet epäasiallista kohtelua, nöyryyttämistä ja työpaikkakiusaamista opintoihin kuuluvissa harjoitteluissaan. Hoitoalan oppilaitokset (ammattioppilaitokset ja ammattikorkeakoulut) eivät puutu kiusaamiseen mitenkään! Koulujen rehtorit ja opettajat pesevät kätensä ja jättävät kiusatut opiskelijat täysin yksin!