Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oonko ainoa jonka mielestä ei vauvan vaatteiden väreissä oo mitään "tyttöjen ja poikien värejä"?

Vierailija
08.09.2018 |

Musta kaikki vauvanvaatteet on unisex, paitsi nyt jotkut tutut/mekot on aika vahvasti tytöille, mut niitä nyt en ostais tyttövauvallekaan kun niin epäkäytännöllisiä.

Mut ihan hyvin voisin pukea tytön vaaleansiniseen ja pojan vaaleanpunaseen? En jotenki näe et miksi vauvan sukupuolen pitäis olla tiedossa ennen ku kannattaa alkaa vaatteita hankkia. Vai meinaako kaikki hankkia sitten jotain sellasta missä lukee rinnassa jotain "baby boy" tai "baby girl" tai vastaavaa suoraa sukupuoleen viittaavaa? :D

Kyllähän aikuisilleki värit on ihan aikalailla unisex? Vaaleansininen naisilla ihan yleinen ja miehillekin on paljon vaaleanpunasia vaatteita kuten kauluspaitoja tms.

Kaikki muut värit sit (kuin vaaleanpunanen ja vaaleansininen) vielä tätäkin selkeemmin unisex, kun niihin ei oo missään yhteydessä liitetty mitään tollasta ennakko-oletusta.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ainakin ostamassa vaatteita ihan vaan omien mieltymysten mukaan väriin katsomatta. Ei edes selvitetä ultrissa sukupuolta vaan jätetään jännitys syntymään.

ap

Vierailija
2/29 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole ainoa.

Hyvä kuulla! Sitä vaan oon saanu vähän kaikkialta kuulla sellasta että ihmiset oottelee sukupuoliuutisia että tietäisivät millaisia vaatteita vauvalle ostavat.

ap

Vierailija
4/29 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole ainoa.

Hyvä kuulla! Sitä vaan oon saanu vähän kaikkialta kuulla sellasta että ihmiset oottelee sukupuoliuutisia että tietäisivät millaisia vaatteita vauvalle ostavat.

ap

No ehkä tää on vaan sellainen perinne, koska ei tiedetä, mistä äiti tykkää. Joku vanhanaikaisempi äitihenkilö voisi jopa pahastua tyttölapselle ostetusta sinisestä "poikien" potkupuvusta.

Vierailija
5/29 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole ainoa.

ap

No ehkä tää on vaan sellainen perinne, koska ei tiedetä, mistä äiti tykkää. Joku vanhanaikaisempi äitihenkilö voisi jopa pahastua tyttölapselle ostetusta sinisestä "poikien" potkupuvusta.

Aa siis meinasin nimenomaan sen tulevan vauvan omia vanhempia ja heidän vaateostoksiaan, en ystävien/muun suvun lahjaksi ostettuja vaatteita! :)

ap

Vierailija
6/29 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainoa. Minä ostin tytölleni kun oli pieni, usein "poikien vaatteita".  Tai niin ne oli kaupassa nimetty- Saman mallisiahan vauvat ja pikkulapset on, että ei ole mallistakaan kiinni mitä ostaa.

En oo koskaan ymmärtäny miten värit liittyy sukupuoleen.

Vierailija
7/29 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et.

Vierailija
8/29 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole ainoa. Minä ostin tytölleni kun oli pieni, usein "poikien vaatteita".  Tai niin ne oli kaupassa nimetty- Saman mallisiahan vauvat ja pikkulapset on, että ei ole mallistakaan kiinni mitä ostaa.

Joo. Mä en oo kauheesti vielä vauvanvaateosastoilla liikuskellut ku oon vasta rv 14, mutta onko siellä siis jotenki ihan nimetty vauvanvaatteilleki "poikien osasto" ja "tyttöjen osasto"? :o Mä kun luulin et ne vaatteet ois vaan kaikki ihan samassa pläjäyksessä. Vähän outoa.

ap

Vierailija
9/29 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole ainoa.

ap

Aa siis meinasin nimenomaan sen tulevan vauvan omia vanhempia ja heidän vaateostoksiaan, en ystävien/muun suvun lahjaksi ostettuja vaatteita! :)

ap

Perinnehän tuo vaan on. - mutta kyllä se nyt on melkoinen Statement jos poikavauvan pukee vallan vaaleanpunaiseen tai työttövauvan vaaleansiniseen - siis juuri nyt on statement siitä, että meillä ollaan niin sukupuolettomia niin sukupuolettomia että oksat pois.

Sinällään kai kannattaa etsiä ne omalle lapselle sopivan malliset vaatteet ja valita niistä omaa silmää miellyttäviä värejä.

(Meillä kolme lasta eikä olla itse ostettu koskaan ensimmäistäkään vaaleanpunaista / vaaleansinistä vauvanvaatetta, koska emme noista väreistä tuolloin välittäneet)

Vierailija
10/29 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet.

Vierailija
11/29 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainoa. Kaikkein hauskintahan näissä "tyttöjen ja poikien väreissä" on se, että ennen vanhaan se oli niin, että pinkki oli poikien, ja vaaleansininen tyttöjen väri! Mutta kaikkia nyt ei historia tietenkään kiinnosta.

Vierailija
12/29 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et suinkaan ole ainoa. Mutta olet hivenen suuremmalla todennäköisyydellä keskivertomammaa vanhempi, koulutetumpi ja varakkaampi.

Vierailija
13/29 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina pukenut tytärtäni tummansiniseen ja turkoosiin. Tykkään näistä väreistä ja ne sopivat tytölle. Pienempänä pojiteltiin jatkuvasti. Nyt isompana on kyllä niin tytön näköinen, ettei enää kukaan enää erehdy. Mielestäni missään vaatteissa ei ole sukupuolijaoteltuja värejä.

Vierailija
14/29 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän on pakko sanoa sen verran, että kaikki vauvat ja pikkulapset eivät muuten ole saman mallisia. Huomaan jo omissani eroja. Kaikille ei istu ihan kaikki vaatteet. Yksi on ollut pitkäselkäinen, mutta lyhyet kädet, toinen oli lyhyt selkäinen, mutta pitkät kädet ja kolmas taas aika sopusuhtainen noissa. Myös yhdellä oli huomattavasti pidemmät jalat kuin kahdella muulla.

Samoin vatsanympäryksessä ollut eroja.

Vierailija
15/29 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei o mitään poikien värejä ja tyttöjen värejä eikä miesten värejä ja naisten värejä. Värit on sukupuolineutraaleja. Voit ihan hyvin pukea tyttövauvan tai poikavauvan vaaleansiniseen tai violettiin tai oranssiin

Vierailija
16/29 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värit ovat sukupuolineutraaleja, asenteet eivät. Mutta niistä ei tarvitse välittää jos ei välitä.

Itse olen pukenut kaikki lapseni lempiväreihini, oranssiin, vihreään, violettiin, punaiseen ja etenkin keltaiseen. Raitoihin ja pilkkuihin. Joskus on mennyt ulkopuolisten veikkaukset sukupuolesta väärin, mutta eipä tuo haittaa.

Vähän hassulta tuntuu, että niin moni tahtoo pukea lapsensa vaatteisiin, joiden tarkoitus on lähinnä kertoa millaiset sukupuolielimet niiden alla on, mutta kukin tyylillään.

Vierailija
17/29 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni pukee lapsensa selkeästi poikamaisiin tai tyttömäisiä vaatteisiin, koska eihän vauvasta voi vaippaan katsomatta tietää kumpi se on. Tietysti voihan sitä miettiä miski sukupuolella on väliä, mutta itse en ainakaan jaksaisi ihmisten kysymyksiä sukupuolesta.

Vierailija
18/29 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutu-tuntumalla sanoisin, että tällä hetkellä on jotenkin sukupuolittuneempaa taas pikkulasten pukeminen. Ei niinkään väreissä mutta pikkuvauvoilla näkee usein kuvissa sellaisia isoja päärusetteja ja rimpsuja mekoissa.

Vierailija
19/29 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vuosimallia -99. Oli kaikenvärisiä vaatteita. Vauvana kaikki luulivat minua kuulemma pojaksi ;( olen siis nuori nainen :D

Vierailija
20/29 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs kaksostyttöjen äiti ei tykännyt, kun sen vuoden äitiyspakkauksessa oli turkooseja bodyjä. "Minä en tytölle turkoosia pue". Huoh. 

Minä en tykännyt tietyistä väreistä, tai sävyistä. Sellainen tunkkainen tummansininen, sitä en pukenut lapsilleni. Enkä muutenkaan tunkkaisia sävyjä, sellaisia mitä vaikka tietyt pojille suunnatut Turtles - ja Marvel-vaatteet usein on. Mutta ihanaa oli silloin kun esikoinen oli pieni, kun pojille löytyi paljon kaikkea kirkasta ja kivaa ihan Hennesistä yms. Tyttövauvaa taas tykkäsin jostain syystä pukea vaaleanpunaisen ja violetin yhdistelmiin, se vain silloin miellytti omaa silmää. 

Itse olen aina yrittänyt, että ei ole olemassa poikien värejä ja tyttöjen värejä, ei poikien leikkeijä ja tyttöjen leikkejä. Välillä on tuntunut, että vastavirtaan kuljetaan, kunnes tulee jotain pieniä valonpilkahduksia kuten ap.