Sterilisaation ikärajan voisi laskea esim. kahteenkymmeneen
Mielestäni on järjetöntä, että kaikkein luotettavin ehkäisymenetelmä on kielletty alle kolmekymppisiltä.
Kommentit (44)
Individualistinuoret saisivat aikaan sen, että varmaan yli puolelle nuorista aikuisista tehtäisiin sterilisaatio. Nykypäivän nuori haluaa tehdä oman päänsä mukaan, kokea ja nähdä, kehittää omaa persoonaansa. Realiteetit iskee vasta kun biologinen kello tikittää viimeisiään ja on pakko tehdä lapsi, jos sellaisen aikoo saada. Ei kauhean kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
https://www.kela.fi/hedelmoityshoitojen-korvaaminen
"Sterilisaation jälkeisiä lapsettomuushoitoja, mukaan lukien sterilisaation purku ja sen jälkeiset mahdolliset IVF/ICSI/IVM-hoidot, ei korvata sairausvakuutuksesta."Eli kyllä sen katumisen ilmeisesti saa maksaa omasta pussistaan?
Joo, mutta saa silti todellisia kustannuksia halvemmalla julkiselta puolelta. Miettikääpä nyt, jos sterkkoja tehtäisiin hulluja määriä nuorille aikuisille ja vaikka puolet purettaisiin.
Periatteessa joo, kunhan purut ja hedelmöityshoidot tehdään alusta loppuun yksityisellä ja omasta pussista. Mutta jos katujen määrä lisääntyisi huomattavasti eikä näillä katujilla ole varaa itse purkujaan maksaa, niin tämä vaikuttaa jo muutenkin alhaiseen syntyvyyteen eikä sen takia ole välttämättä yhteiskunnalle fiksu ratkaisu.
Sitäpaitsi sterilisaation saa nytkin Valviran luvalla jo aiemmin jos on hyvät perustelut, esimerkiksi muut ehkäisymenetelmät ei tule kyseeseen.
Nykyiset ehkäisykeinot, kuten kierukat, ovat sen verran tehokkaita että sterilisaatioille ei pitäisi olla enää edes niin vahvaa perustetta. Tai siis, ymmärrän sterkan jos vaikkapa hormonaalista ehkäisyä ei pysty käyttämään sivuoireiden takia, tai on vaikkapa sairaus jonka takia raskaus voisi olla katastrofi. Mutta noin muuten on ehkä vähän kummastuttavaa, että pakko saada se kallis ja vaikeakin sterilisaatio, joka on luotettavuudeltaan samaa luokkaa kierukan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Seki ihan tiedoksi kaikille, varsinkin näille hedelmöityshoidoista puhuville, että sterilisaatiota katuu vain muutama prosentti sen saaneista.
Niin kun on saanut sen vasta kolmikymppisenä.
Huokaus. Itselleni sterilisaatio olisi ollut täysin turha toimenpide ennen 25 vuoden ikää, koska tuohon ikään mennessä hyvä kun olin saanut pitää vastakkaisen sukupuolen edustajaa kädestä ja nippa-nappa ennättänyt saamaan ensisuudelman.... Mutta eipä kai tästä minun kokemuksesatni voi tehdä, mitään laajempaa päätelmää tai ratkaisua, kun moni samanikäinen tai nuorempi on jo harrastanut seksiä varmaan kyllästymiseen asti ja saanut lapsia mahd. useammankin kumppanin kanssa tai sitten elää vakaata ja turvattua lapsiperhe arkea, ajatellen että ehkäisyyn käytettävillä rahoilla ja sen kanssa kärvistellessä voisi ne rahat muuhunkin käyttää.
Niin se minäkin olin 20-vuotiaana sitä mieltä että mitään perhettä yöks hyi en ikinä perusta vaan reppureissaan 100-vuotiaaksi asti ja matkustan maailman ympäri. No joo, matkustellaan kyllä kun mies tekee töitä kausittain eri maissa ja lomaillaan myös, mutta mukana on 2 lasta ja kolmas tulossa. 25-vuotiaana sain kuulla äidiltäni sen "mitäs mä sanoin", kun ilmoitin olevani raskaana. Luojan kiitos en saanut sterilisaatiota! Sen olisin varmasti ottanut jos olisin saanut. Äitiysvietti aktivoitui vasta vähän päälle parikymppisenä mutta siitä tulikin sitten niin vahva, etten voisi kuvitellakaan elämää ilman lapsia.
Musta nykyinen ikäraja on ihan ok. Käytettävissä on kuitenkin lukuisia erilaisia ehkäisymenetelmiä, joista valita odotellessa ikärajan täyttymistä. Onpahan ainakin miettinyt tarkkaan, ja aika äkkiä näin jälkikäteen ajatellen se kolmekymppispäiväkin koitti.
Vasektomian voisi tehdä vaikka 18v. Mutta vain sillä ehdolla että pakastetaan satsit siltä varalta että mieli muuttuu.
Tämä kommentti sillä varauksella ettei minulla ole hölkäsen päläyksen tajua lääketieteestä tai juridiikasta.
Multa laitettii piuhat poikki 9 vuotiana, et repikää siitä paskaa mun perseestä
Ikärajaa voisi laskea edes 25 ikävuoteen. Itselle on ollut selvää lapsesta asti etten halua lisääntyä, mutta sitä on kyseenalaistettu aina. Sen sijaan kun siskoni parikymppisenä teki lapsen niin hänen kykyjään vanhemmaksi ei kukaan kyseenalaistanut. Onneksi oma ikä vihdoin riittää steriin, mutta on tämä ollut pitkä odotus.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen aivot kehittyvät 25-vuotiaaksi asti.
Miksei myös sitten esim. alkoholin ikäraja voisi olla vähintään se 25 vuotta?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen aivot kehittyvät 25-vuotiaaksi asti.
Tuo on minusta aika ontuva peruste yleisesti ottaen, koska aika monta loppuelämän kannalta merkittävää päätöstä hyvin moni joutuu meistä tekemään, huomattavasti nuoempana kuin 25 vuotiaana. Toisekseen, mitö sitten tapahtuu kun tulee (noin) 25 vuoden ikään ja aivot lakkaisivat kehittymästä? - Minun on ainakin vaikea uskoa, että aivot jäisivät loppuiäksi 25 vuotiaan tasolle, vaikka ne eivät esimerkiksi enää kasvaisi kokoa.
Vierailija kirjoitti:
Niin se minäkin olin 20-vuotiaana sitä mieltä että mitään perhettä yöks hyi en ikinä perusta vaan reppureissaan 100-vuotiaaksi asti ja matkustan maailman ympäri. No joo, matkustellaan kyllä kun mies tekee töitä kausittain eri maissa ja lomaillaan myös, mutta mukana on 2 lasta ja kolmas tulossa. 25-vuotiaana sain kuulla äidiltäni sen "mitäs mä sanoin", kun ilmoitin olevani raskaana. Luojan kiitos en saanut sterilisaatiota! Sen olisin varmasti ottanut jos olisin saanut. Äitiysvietti aktivoitui vasta vähän päälle parikymppisenä mutta siitä tulikin sitten niin vahva, etten voisi kuvitellakaan elämää ilman lapsia.
No harvinaisen tyhmä olet ollut parikymppisenä (ja varmaan vieläkin) jos et kerran tuom vertaa osaa elämääsi pidemmälle suunnitella.
Kyllä mä tein jo ihan järkeviä päätöksiä tuonikäisenä ja hyi yök- jutut jäi jo hiekkalaatikko iässä!
Vierailija kirjoitti:
Juu ja sitten maksettaisiin porukalla hedelmöityshoitoja kun mieli on vanhempana muuttunut...just.
Ei, vaan sterkasta tehtäisiin ''vedenpitävä''. Valtio/verorahat ei millään tavoin liikkuisi vapaaehtoisesti itsensä sterkanneen naisen suuntaan enää milloinkaan. Tästä olisi selkeä lomake joka allekirjoitettava sterilisaatiota varatessa.
Samaa mieltä. Loppuisi näiden vastuuttomien nuljakkeiden "minut huijattiin isäksi"-mussutus.
Suomessahan tuo ikäraja on todella korkea, muissa pohjoismaissa on sen 25 vuotta ja käsittääkseni esim. Ranskassa riittää että on täysi-ikäinen. Mikähän sielä mahtaa olla katumusprosentti sterin hakeneilla ihmisillä?
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Loppuisi näiden vastuuttomien nuljakkeiden "minut huijattiin isäksi"-mussutus.
En tiedä kuinka iso osa näin väittävistä valehtelee, mutta kyllä tiedän pari tapausta teini-iältä, joissa tyttö on väittänyt pojalle käyttävänsä pillereitä vaikkei ole käyttänyt ja on tullut raskaaksi. Kyllä se minusta on huijaamista, olen nainen, mutta jos olisin mies niin kyllä varmaan uskoisin tyttö/naisystävääni tällaisessa. Sehän on ihan normaalia, että naiset käyttävät pillereitä, miksi sitä pitäisi osata epäillä. Huomattavan iso osa miehistä kasvattaa lasta, joka ei oikeasti ole omansa. Kyllä jotkut naiset ovat niin kieroja, että tällaista tapahtuu. Tietenkin on varmasti niitäkin tapauksia, että pillereitä käytetään, mutta tulee silti raskaaksi ja nainen päättääkin pitää lapsen. Silloin se ei ole sitten huijausta, mutta tietenkin mies voi kokea sen niin jos on vaikka puhuttu, ettei vahinkolasta pidettäisi. Mutta tietenkin kynnys tehdä abortti voi olla kuviteltua korkeampi ja on naisen oikeus muuttaa siitä mielensä.... Mutta siis oikeesti sekopäänaisia riittää, en kyllä minäkään tajua miksi kukaan haluaisi pitää lapsen, joka on saanut tuolla tavalla alkunsa. Ehkä jotkut kuvittelevat voivansa pakottaa miehen perustamaan perheen kanssaan, mutta terve siitä suhteesta tuskin tulee. Sairasta, mutta on niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kuinka iso osa näin väittävistä valehtelee, mutta kyllä tiedän pari tapausta teini-iältä, joissa tyttö on väittänyt pojalle käyttävänsä pillereitä vaikkei ole käyttänyt ja on tullut raskaaksi. Kyllä se minusta on huijaamista, olen nainen, mutta jos olisin mies niin kyllä varmaan uskoisin tyttö/naisystävääni tällaisessa. Sehän on ihan normaalia, että naiset käyttävät pillereitä, miksi sitä pitäisi osata epäillä. Huomattavan iso osa miehistä kasvattaa lasta, joka ei oikeasti ole omansa. Kyllä jotkut naiset ovat niin kieroja, että tällaista tapahtuu. Tietenkin on varmasti niitäkin tapauksia, että pillereitä käytetään, mutta tulee silti raskaaksi ja nainen päättääkin pitää lapsen. Silloin se ei ole sitten huijausta, mutta tietenkin mies voi kokea sen niin jos on vaikka puhuttu, ettei vahinkolasta pidettäisi. Mutta tietenkin kynnys tehdä abortti voi olla kuviteltua korkeampi ja on naisen oikeus muuttaa siitä mielensä.... Mutta siis oikeesti sekopäänaisia riittää, en kyllä minäkään tajua miksi kukaan haluaisi pitää lapsen, joka on saanut tuolla tavalla alkunsa. Ehkä jotkut kuvittelevat voivansa pakottaa miehen perustamaan perheen kanssaan, mutta terve siitä suhteesta tuskin tulee. Sairasta, mutta on niitä.
Jos lasta ei halua, käyttää ehkäisyä. Miehen tapauksessa joko sterkka tai kondomi. Yksinkertaista. Mitään noin isoa asiaa ei yksikään täyspäinen ihminen jätä kenenkään toisen harteille.
Ja toivottavasti tiedät että tuo "huomattavan iso osa miehistä kasvattaa lasta joka ei ole omansa"-höpinä on täyttä humpuukia.
/37
https://www.kela.fi/hedelmoityshoitojen-korvaaminen
"Sterilisaation jälkeisiä lapsettomuushoitoja, mukaan lukien sterilisaation purku ja sen jälkeiset mahdolliset IVF/ICSI/IVM-hoidot, ei korvata sairausvakuutuksesta."
Eli kyllä sen katumisen ilmeisesti saa maksaa omasta pussistaan?