Te, jotka olette käyneet ulkomaillla...nolo kysymys
Olen menossa miesystäväni kanssa ensimmäistä kertaa aikuisiällä ulkomaille. Mieheni on toki matkustellut ja ollut viimeksi Rhodoksella ja Italiassa muutamia vuosia sitten. Itse olen viimeksi lapsena matkustanut kauemmas (Saksa). Toki ollaan Virossa ja Ruotsissa käyty, mutta sitä nyt en ihan laske :D
Kysymykseni kuuluukin: Onko ulkomailla miten paljon ampiaisia, ja ovatko ne agressiivisia?
Minulla on aivan hirveä ampiaispelko, ja se rajoittaa jokseenkin elämääni jo täällä Suomessa. Erityisesti elokuun tokasta viikosta syyskuun alkuun ampiaiset ovat hyvin vihaisia, sekaisin ja lentelevät ihmisten ja ruokien kimpussa. Liikkuminen juuri tuohon aikaan ahdistaa ja en mielellään silloin hengaile ulkona.
Olemme varanneet viikon lomareissun Marokkoon helmikuulle. Odotan matkaa innolla, mutta mietityttää, että hyökkivätkö sielläkin jatkuvasti ampiaiset turistien ja paikallisten kimpussa? Kokemuksia kellään tästä asiasta?
Kommentit (7)
Mitä trooppisempi alue, sen isommat ötökät. Marokossa en ole käynyt, enkä käy, mutta eikö asia selviä googlaamalla?
Itse olen paljon reissunnut ja aika vähän olen ampiaisiin muualla törmännyt. Itsestä jotenkin tuntuu, että Suomessa niitä on paljon enemmän. Toki täysin paikasta kiinni, mihin menee, mutta noin yleensä. Ja myös itse pelkään hirveästi ampiaisia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä trooppisempi alue, sen isommat ötökät. Marokossa en ole käynyt, enkä käy, mutta eikö asia selviä googlaamalla?
Koitin googlailla, mutta mitään tietoa aiheeseen liittyen en löytänyt. Ei tarttis vältämättä pelkästä Marokosta olla kyse, mutta jos joltain löytyisi ylipäätään kokemuksia vaikkapa Espanjasta, Egyptistä, Euroopan lämpimien maiden kohteista yms. niin saisi vähän vertailua..
ap
Vierailija kirjoitti:
Itse olen paljon reissunnut ja aika vähän olen ampiaisiin muualla törmännyt. Itsestä jotenkin tuntuu, että Suomessa niitä on paljon enemmän. Toki täysin paikasta kiinni, mihin menee, mutta noin yleensä. Ja myös itse pelkään hirveästi ampiaisia.
Tämä. Suomessa ja Eestissä on ihan tolkuton määrä ampiaisia, erityisesti loppukesästä. Tiedä häntä mistä johtuu, mutta täällä päin noita vihulaisia enemmän vilisee, kuin esimerkiksi Teneriffalla käydessäni.
Mulla ei oo kokemusta matkustelusta, mutta pakko kommentoida. Ärsyttää miten jotkut haukkuvat ja vähättelevät muiden ampiaispelkoa. Tuliko kenellekkään mieleen, että joku voi olla pahasti allerginen tai neulakammoinen? Itse en edes paljoa pelkää, mutta olen itsekin viimeisen 10 vuoden aikana huomannut ison eron ampiaisten käyttäytymisessä. Niitä on enemmän, vaeltelevat ja asustelevat kaupungeilla, tulevat kohti ruokia ja härnäävät iholla. Ohis.
Jos on valmismatka, niin sinuna kysyisin asiakaspalvelusta matkanjärjestäjältä. Heillä on usein kohteissa oppaita tai vähintään tietoa niistä. Ei kuitenkaan ole millään tavalla asiaton kysymys.
Tarkennan vielä, että en minä koko kesäksi lukittaudu kotiin ampiaispeloissani. Touko-heinäkuu on oikein mieluisaa aikaa ja viihdyn hyvin ulkona tehden kaikenlaista, toki joitain yksittäisiä ampiaisia juoksen (joskus kiljuen) karkuun, jos tulevat iholle. Mutta elokuun alusta alkaa se, kun pelottaa lähteä päivisin ulos... illalla kivempi kun ei tartte pelätä pistetyksi tai ahdistelluksi tulemista.
Tiedän, tämä kuulostaa hyvin nololta ja moni varmaan epäilee provoksi, mutta olen hyvin hyvin tosissani. Olisi joskus kiva päästä tästä pelosta.
ap